مراحل رسیدگی به پرونده تصادف

در این مقاله به روند رسیدگی به پرونده تصادفات می پردازیم و در حالات مختلف آن را بررسی می کنیم. در هنگام تصادف رانندگی اولین اقدامی که باید انجام داد تماس با 110 است.طی تماس تلفنی محل وقوع تصادف، نوع تصادف و تعداد مصدومین احتمالی از تماس گیرنده اخذ می شود. تصادفات و وقایع رانندگی از حیث نوع وقوع به سه دسته ی خسارتی، جرحی و فوتی تقسیم می شوند.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص تصادفات

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

تصادفات خسارتی

اینگونه تصادفات فراخور محل وقوع آن – مناطق درون شهری پلیس راهور و برون شهری پلیس راه – مربوط بوده و مامورین این ارگانها اختصاصا کار رسیدگی به این تصادفات را بر عهده دارند. در تصادفات خسارتی که هیچ مصدومی وجود ندارد اولین نکته این است که اگر مسیر پر تردد است و یا مقصر مشخص، از صحنه عکس برداری شده و مسیر بازگشایی شود. در صورت عدم انجام این کار به محض رسیدن پلیس هر دو طرف بخاطر بستن مسیر جریمه خواهند شد. پلیس بعد از رسیدن کروکی را تنظیم و مقصر را مشخص می کند.باید در نظر داشت که کروکی نیز دو نوع است:کروکی سازش و کروکی عدم سازش.

کروکی سازش

کروکی سازش در مواقعی است که دو طرف حادثه قبول دارند که چه کسی مقصر است و چه کسی بی تقصیر و هر دو طرف آدم معقولی هستند. البته باید توجه کرد که اولا در این مواقع مدارک دو طرف حادثه شامل گواهینامه، کارت خودرو، کارت بیمه شخص ثالث و برگ معاینه ی فنی کامل باشد. نکته ی دیگر نیز تصادف نباید جرحی یا منجر به فوت شود. در این موارد نیز کروکی سازش مورد پذیرش نبوده و کروکی عدم سازش ترسیم می شود. در مواردی هم که خوردو به اشیا و موانع طبیعی مثل درخت یا گاردریل برخورد کرده است برای دریافت خسارت از بیمه حتما باید کروکی عدم سازش ترسیم شود.

کروکی عدم سازش یا کروکی مرجع قضایی

این نوع کروکی در مواقع عدم سازش طرفین و یا موارد زیر برای مراجع قضایی ترسیم می شود.دلایل زیر را می توان برای ترسیم این نوع کروکی ذکر کرد: عدم قبول نظریه افسر، عدم تکمیل مدارک مثل گواهی نامه، بیمه نامه، خسارت بالای تعهد بیمه نامه مقصر حادثه و تصادفات جرحی و فوتی.

پس از اخذ کروکی و نظر مامور صلاحیت دار طرف زیان دیده و غیر مقصر به بیمه مراجعه و خسارت را تا سقف تعهد بیمه گذار دریافت می کند. باید توجه داشت که اگر مقدار زیان بیشتر از سقف تعهد بیمه باشد و طرف مقصر مازاد زیان را پرداخت نکند باید به مرجع قضایی شکایت کرد.بعد از شکایت نیز مقام قضایی در این خصوص تحقیق و پس از انجام تشریفات قانونی و صدور دستور کارشناسی و اظهارنظر کارشناس در خصوص میزان خسارت اقدام به صدور رای می نماید

مرجع صلاحیت دار در این موارد تا مبلغ بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف و بیشتر از این مبلغ نیز دادگاه حقوقی می باشد. بعد از اینکه رای نهایی صادر شد و صدور اجراییه و ابلاغ آن، در صورتی که مقصر بتواند زیان مازاد را پرداخت نماید به صورت نقدی و در صورت عدم توانایی و همچنین عدم تقدیم درخواست قسط بندی از طرف مقصر، فرد زیان دیده می تواند نسبت به توقیف اموال اقدام کند. در صورت عجز از معرفی اموال نیز می شود نسبت به جلب مقصر اقدام کرد.

برای مشاوره با وکیل تصادفات رانندگی با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

روند رسیدگی به پرونده تصادف جرحی

در این گونه تصـادفات رانندگی علاوه بر افسر راهنمایی و رانندگی، افسـر نیروی انتظامـی نیز باید در صحنه حـاضر و نسبت به تنـظیم گـزارش اقدام کند. در این موارد بعد از تنظیم گزارش و ترسیم کروکی عدم سازش، مصـدومان به بیمارستـان منتقـل و خودروهای طرفین توقـیف و به پارکینگ منتقل می شود. همچنین طـرفین را در خـصوص مراجـعه به مرجـع صلاحیت دار و کسب دستور مقام قضایی جهت انجـام مراحـل قـانونی و مراجـعه مجروح به پزشکی قانونی و ترخیص خودرو، راهنـمایی می نماید.
طرفین یا یکی از آنها به دادسرا مراجعه نموده و پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک و نامه پزشکی قانونی و بیمه نامه، کوپن بیمه مقصر در پرونده ضبط و پس از استعلام اصالت بیمه نامه به دستور مقام قضایی، بیمه نامه مقصر به عنوان قرار پذیرفته و یا در صورت لزوم قاضی اقدام به صدور قرار متناسب می نماید.

سپس پرونده به کارشناس ارجاع و پس از انجام تحقیقات محلی و شنیدن شهادت شهود و اخذ نظر قطعی کارشناس در خصوص نحوه وقوع تصادف و پس از پایان دوره طول درمان و اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی، پرونده تکمیل و قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری ارسال می گردد.

دادگاه پس از دعوت از طرفین و برگزاری جلسه نسبت به صدور رای اقدام و در صورت محکومیت مقصر به پرداخت دیه، پس از قطعی شدن دادنامه، پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام مربوطه ارسال می گردد و واحد اجرای احکام نیز اقدامات لازم را تحت نظر قاضی اجرای احکام در خصوص ابلاغ به مقصر و ارسال نامه به بیمه جهت پرداخت دیه و یا وصول دیه از مقصر انجام می دهد.

البته باید توجه داشت که تصادفات جرحی می تواند مجازات حبس را نیز همراه خود داشته باشد که مواد قانونی آن به شـرح زیر است: مـطابق با ماده717  قانون مـجازات اسلامی در بخش تعزیرات« هر گاه يكي از جهات مذكور در ماده714 (بي احتياطي يا بي مبالاتي يا عدم رعـايت نظامات دولتي يا عدم مهـارت راننده اعم از وسايط نقليه زميني يا آبي يا هوايي …) موجب صدمه بدني شود مرتـكب به حبس از يـك تا پنج ماه و پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه مصدوم ، محکوم میشود. »
مطابق با ماده715 قانون مذکور « هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده (۷۱۴) موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.»

به شرح ماده716 قانون مذکور « هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده (۷۱۴) موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.»

مطابق با ماده718 قانون فوق الاشاره « در مورد مواد فوق هرگاه راننده یا متصدی وسایل موتوری در موقع وقوع جرم مست بوده یا پروانه نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر حرکت می‌کرده است یا آن که دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف به کار انداخته یا در محل‌هایی که برای عبور پیاده‌رو علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم ننماید و یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع‌گردیده است رانندگی نموده، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد. دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم نماید.»

تصادفات فوتی

نوعی دیگری از تصادفات که از بقیه موارد برای طرفین آثار سو بیشتری دارد تصادف منجر به فوت است. البته باید توجه داشت در برخی موارد نیز تصادف جرحی بوده و شخص در سر صحنه مصدوم می شود ولی بعد از انتقال به بیمارستان و در طول درمان بر اثر شدت آسیب وارده فوت می کند که در این مورد نیز تصادف تغییر ماهیت داده و از جرحی به فوتی تغییر می یابد.

قتل مطابق ماده 290 به بعد قانون مجازات اسلامي 1392 به سه نوع قتل عمد، قتل شبه عمد و قتل خطاي محض تقسيم شده است. قتل ناشي از تخلفات رانندگي را با توجه به تعريف اين جرم توسط قانونگذار در ماده 291 به بعد قانون مذکور که آن را ناشي از بي مبالاتي يا عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت راننده تعريف کرده است، مي توان در شمار قتل هاي شبه عمد آورد، چراکه علماي حقوق جرايمي که در آنها فاعل مرتکب بي مبالاتي يا عدم رعايت نظامات و مقررات شده ولي قصد نتيجه حاصله (قتل) را نداشته در شمار جرائم شبه عمد آورده اند.

صوت زیر را گوش کنید (حاوی نکات مهم) :

نکته ای که در این مورد باید اشاره کرد این مساله است که نداشتن گواهینامه توسط راننده باعث تغییر ماهیت قتل از غیر عمد به عمد نمی شود.دلیل غیر عمد بودن قتل در قانون نداشتن قصد حاصله که همان قتل طرف مورد نظر است ذکر شده است و ارتباطی به داشتن یا نداشتن گواهینامه ندارد.

متاسفانه طبق باور غلطی که در جامعه مرسوم شده،بیشتر مردم به اشتباه این مساله را باعث قتل عمد دانسته و در صورت بروز چنین موردی بدلیل ترس سریعا از صحنه متواری می شوند. تردیدی نیست که عمل راننده در تجاوز از سرعت مقرر یا سبقت گرفتن در محل سبقت ممنوع، عملی عمدی است و شخص با وجود مشاهده تابلوی محدودیت سرعت یا ممنوعیت سبقت از سرعت مجاز تجاوز می‌کند یا سبقت می‌گیرد.

عمل مزبور عملی عمدی است، ولی هنگامی که به واسطه سبقت مزبور یا تجاوز از سرعت مجاز تصادفی می‌کند، بدیهی است که تصادف، منظور و مقصود مرتکب نبوده است و در اینجا گفته می‌شود که نتیجه غیرعمدی بر عمل عمدی مترتب می‌شود و قتل اتفاق افتاده از این بی‌دقتی، شبه عمد محسوب می‌گردد.

در مواردی که فرد فاقد گواهینامه منجر به وقوع تصادفی می‌شود که این تصادف منجر به جرح یا فوت افراد می‌شود باز هم بیمه موظف به پرداخت خسارت به مصدوم یا وراث متوفی می‌باشد، اما می‌تواند برای دریافت آن به راننده فاقد گواهینامه رجوع کند. در مواردی که قتل ناشی از تصادفات رانندگی به دلیل مصرف مشروبات الکلی یا غیر آن باشد هم همین شرایط حکمفرما است.

اگر به هر دلیلی از جمله ورشکستگی شرکت بیمه و یا فرار مقصر از سر حادثه ،وراث شخص فوت شده نتوانند دیه خود را دریافت کنند،صندوقی به نام صندوق خسارات بدنی وجود دارد که موظف است دیه فرد را تماما پرداخت نماید.

ماده 714 قانون مجازات مصوب 1392 در تعريف قتل غيرعمدي ناشي از تخلفات رانندگي گفته است: «هرگاه بي احتياطي، بي مبالاتي، عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت راننده (اعم از وسايط نقليه زميني يا آبي يا هوايي) يا متصدي وسيله نقليه موتوري منتهي به قتل غيرعمدي شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نيز به پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه اولياي دم محکوم مي شود»

رسیدگی به قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی نیز در صلاحیت دادگاه کیفری  بوده و پس از انجام تشریفات و تحقیقات مذکور و اظهارنظر نظر پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ و همچنین اظهارنظر قطعی کارشناس در خصوص نحوه تصادف و تعیین مقصر، پرونده جهت صدور رای از دادسرا به دادگاه و پس از صدور حکم قطعی پرونده جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام ارسال می گردد.

برای مشاوره با وکیل تصادفات رانندگی با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

صدای مرتبط با مقاله و مراحل و روند رسیدگی به تصادفات (نکات مهم)  :

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص تصادفات

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه(203)

    • محمد

    • 4 سال قبل

    سلام
    من در یک جاده درحال حرکت بودم (سرعتم مجاز نبود) که سر یک پیچ خودروی جلوی من تو خیابان ایستاد و من مجبور شدم برم تو سبقت که یکدفعه سه خودرو از مقابل امدن من رفتم سمت خاکی مقابل که یکدفعه خودروی مقابل به سمت خاکی امده وتو خاکی تصادف کردیم میخوام بدونم الان بعد تز گذشت 2 هفته مراحل اداری چگونه باید انجام بشه
    با اینکه سه بار به کلانتری وچندین بار هم تماس گرفته ام هنوز جوابی درمورد انجام دادن کارهایم کلانتری توضیعی نمدهد

      • hamidreza azimi

      • 3 سال قبل

      سلام دوست عزیز
      اگر با کسی که تصادف کردبن توافق کردین باید برا یجبران خسارت به شرکت بیمه مدنظر مراجعه کنید در غیر این صورن کروکی غیر سازش تهیه کنید و به شورای حل اختلاف بروید

    • وحید

    • 4 سال قبل

    سلام بده حدود 11 ماه پیش تصادف کردم و ظاهرا هیچ مشکلی پیش نیومد وبه پلیس و اورژانس تماس نگرفتیم و صحنه رو بهم زدیم
    بعد از سمت کسی که بهش زدم شکایت کردن و من فردا بردمش دکتر و مشکلی نبود با عکس روز بعد که عکس رو گرفتیم خودش هم دوباره رفته عکس گرفته شکستگی بوده
    بنده مهلت بیمه قبلم که مربوط میشه به تصادف گذشت و بیمه جدید گرفتم و پزشکی قانونی هم دیه برید ما کروکی و اصالت بیمه را گرفتیم تحویل دادگاه دادیم به علت شیوع کرونا در جلسه دادگاه غایب بودم دادگاه رای صادر کرده 1 تومن جریمه دولتی و مقداری دیه خسارت شاکی
    میخواستم ببینم دیه رو باید خودم پرداخت کنم یا بیمه میدهد؟
    تشکر از مردادن قانون

      • hamidreza azimi

      • 3 سال قبل

      سلام دوست عزیز
      پرداخت خسارت توسط بیمه شرایط خاصی دارد از جمله گزارش افسر و رای دادگاه و…

      • hamidreza azimi

      • 3 سال قبل

      بله می توانید شکایت جداگانه ای علیه فرد مورد نظر طرح کنید

    • آرمین

    • 4 سال قبل

    با سلام ..
    من یه سال پیش تصادف کردم و بعد از طرح شکایت پرونده تا اونجایی پیش رفت که چهار ماه پیش جلسه حضوری دادگاه کیفری برگزار شد و دو ماه پیش ابلاغیه رای دادگاه کیفری مبنی بر ختم دادرسی و صدور رای اومد که میزان دیه رو مشخص کرده بودند . یه ماه پیش هم پیامک با این محتوا که رأی نهایی صادر شد واسم اومد و دیگه خبری نشد. حالا سوال من اینجاست که بعد این منتظر چی باشم ؟ پرونده به اجرای احکام میره؟ باید منتظر ابلاغیه اجرای احکام باشم؟
    باتشکر

      • hamidreza azimi

      • 3 سال قبل

      پس از آنکه رای توسط دادگاه صادر و قطعی گردید، کسی که رای به نفع او صادر شده است، بعد از گذشت مدت زمانی که رای قطعی میگردد، می بایستی از دادگاه صادر کننده رای بدوی، تقاضای صدور اجراییه نماید.

    • محموداسعدی

    • 4 سال قبل

    باسلام وخسته نباشیداینجانب درتاریخ ۲۸دوازده ،نودهشت درسمت راست جاده باسرعت ۶۰کیلومتردرحرکت بودم که یک تیباباسرعت زیادی به سپروجعبه ماشین بنده برخوردشدیدی کردکه همسروفرزندکوچکم وخودم زخمی شدیم راننده ماشین راگذشت وفرارکردبعدازصورتجلسه وکروکی ماراباامبلانس به بیمارستان بردندروزبعدماشکایتمان راتنظیم وفرستادیم ولی متاسفانه درکلانتری هیچ رسیدگی نمیکردندروز۱۹فروردین نامه دادگاه به کلانتری امده اماکلانتری منکرنامه شدمن خودم نامه رادوباره به کلانتری بردم روزسی فروردین بعدسه چهارروزاقدام به تشکیل پرونده کردندماشین مذکور۶ماه بیمه نداردراننده هم گواهی نامه نداردبعدیک ماه و۶روزتازه پرونده رابه دادگاه فرستادندتازه صورتجلسه رانیزگم کرده بودندوانراکه بایدانشب ثبت میکردندثبت نکرده بودندکروکی راننده تیبارامقصرصددرصدمعرفی کرده بودولی متاسفانه الان که یک ماه ونه روزازتوقیف ماشینم گذشته هیچ اقدامی صورت نگرفته مقصریک بارهم دنبال کارنگرفته ایامیتواندبارابطه بازی من رامقصرمعرفی کننددرحالی که جعبه ماشین شیشه ها دودرب سمت راننده تمام شیشه ماشین خردشده واسیب دیده ایااین مقدارمعطلی طبیعی است چون من تاحالاتصادف نکردم من بیمه وگواهی نامه همه چیز ماشین مشکلی نداردوهمه رادارم لطفا راهنمایم کنیدازشمابی نهایت متشکرم

      • hamidreza azimi

      • 3 سال قبل

      برای شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی که منجربه خسارت جانی شده است، باید با در دست داشت کروکی تصادف به دادسرا مراجعه نموده و مراحل قانونی دیگر آن را همچون مراجعه به پزشکی قانونی طی نمود. در تصادفات جرحی علاوه بر دیه، مجازات های دیگری همچون حبس و یا پرداخت جزای نقدی نیز تعیین شده است

    • مهران

    • 4 سال قبل

    با سلام
    چند روز پیش یه موتوری وسط چهارراه زد به ماشینم و به بیمارستان منتقل شد چون چراغ قرمز رو رد کرده بود مقصر صد در صد شناخته شد
    پرونده رو دیروز فرستادند دادسرا
    تا تعیین خسارت و رای دادسرا چقدر زمان میبره؟
    ماشین رفته پارکینگ و من چون با ماشین کار می‌کردم خیلی لازمش دارم

      • ماریا محمد رضایی

      • 3 سال قبل

      با سلام…
      برای مجوز ازادی باید پرونده به دادسرا برود و زمانشم بستگی داره شما اعلام کنین که ماشین وسیله امرار معاشتون هست و بهش احتیاج دارم.

    • علیرضا یزدی

    • 4 سال قبل

    سلام خسته نباشید…راننده هستم در مسیری با مانع فلزی برخورد برخورد کردم وسرنشینانم که همسر فرزندانم و پدر خانوم ومادر خانونم بودند هر کدام به نوعی اسیب دیدند.الان طول درمان همه نفرات به پایان رسیده الی پدر خانومم….چندتا سوال داشتم ..اولا اینکه هر کس طول درمانش تمام بشه میتونه اقدام کنه برای گرفتن دیه یا نه باید صبر کنه تمام نفرات پرونده کارشون تموم بشه دوم اینکه الان پرونده ما در شعبه بازپرسی داسرای تهران هست و چهار نفر از شش نفر نامه اتمام طول درمانشون رسیده به شعبه تا گرفتن دیه چقدر زمان میبره وسوال آخر اینکه فرزندان من 1.5 سال و5 سال هستند که با این کودکان جمع نفرات داخل خوردو با راننده 6 نفر میشود آیا به همه دیه تعلق میگیرد یا خیر…(چهار نفر بزرگ سال و دو کودک 1.5 و 5 سال)خودرو هم سمند بوده

      • ماریا محمد رضایی

      • 3 سال قبل

      سلام هر کس جداگانه میتونه اقدام به دریافت دیه بکنه و شامل همه افراد داخل ماشین میشود .

    • مرتضی

    • 4 سال قبل

    سلام خسته نباشین. من پدرم اسفند ۹۶ تو جاده ساوه با ماشین خودش تصادف کرد و فوت شد. ماشینش به پارکینگ همون شهر(ساوه)منتقل شد و از اونموقع ماشین تو همون پارکینگ بوده،میخواستم ببینم میتونم الان اقدام کنم برای ترخیص ماشین؟ اگه چرا باید چکار کنم و کجا برم؟
    ممنون میشم اگه کامل راهنمایی کنید.

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام باگواهی حصروراثت میتوانید به خارج کردن خودر وا ز پارکینک کنید برای مشاوره بیشت باکارشناسان وکیلم باش با شماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

    • امیر عمرانی

    • 4 سال قبل

    سلام، من در اظهارات اولیه که در پاسگاه تکمیل کردم درخواست پزشکی قانونی ندادم بعد از تصادف، اما با گذشت حدودا یک هفته، علائمی ظاهر شده که نشان دهنده آسیب به نخاع من هست. آیا میتونم درخواست پزشکی قانونی بدم یا خیر.

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام بله میتوانید بامراجعه به پزشک قانونی ونشان دادن محل اسیب دیده دردادسراطرح شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی باشماره های 05136140000-3-05136141111 تماس حاصل فرمایید

    • پری

    • 4 سال قبل

    سلام من ابان ماه تصادف کردم عابر بودم و ماشین بهم زد و فرار کردو تا الان همه مراحل قانونی و گذروندم…پرونده دو ماهه پیش به شعبه اجرای احکام رفته ولی تا حالا هیچ ابلاغیه ای برایه مراجعه به شعبه اجرای احکام برلم نیومده…یه روزم ک خودم رفتم گفتند باید متهم جریمه رو واسه فرار کردن پرداخت کنه تا بعدش واسه گرفتنه دیه ام مراحل و انجام بدن…میخواستم بگم اگ متهم به هر دلیلی جریمه رو پرداخت نکرد تکلیف شکایت من چی میشه حدود۱۰ ماهاز شکایتم میگذره و هنوز دیه مو نگرفتم

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام شما درمراحل اولیه باید از صندوق خسارات بدنی شکایت میکردیدبرای مشاوره بیشتر بامشاوران حقوی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

    • سعید

    • 4 سال قبل

    با سلام …
    با توجه به این جوابیه ی شما:
    (اگر عابر پیاده از معابری که برای وی ممنوع است عبور نماید و سانحه‌ای رخ دهد که منجر به فوت یا مصدوم شدن وی شود، و اگر در این شرایط راننده با سرعت مطمئنه و مجاز در حرکت بوده و همچنین وسیله‌ی نقلیه نقص فنی نداشته باشد و در عین حال قادر به کنترل وسیله نقلیه نباشد و با عابر برخورد نموده باشد، راننده ضامن دیه و خسارت وارد شده نیست.)

    اینکه راننده ضامن دیه وخسارت وارد شده نیست
    یعنی عابر مصدوم نمیتونه از بیمه ی راننده استفاده کنه؟
    یا با رضایت راننده میتونه از بیمه ش استفاده کنه؟

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      بیمه شخص ثالث وسایل موتوری چون شرایط خطر را ضمانت کرده مسئول خسارت است مگر اینکه عابر قصد خود کشی داشته باشد

    • علیرضا

    • 4 سال قبل

    سلام ، 2 هفته پیش یک ماشین با راننده جوان از سمت راست سبقت گرفته و نتونسته کنترل کنه با پدرم که عابر در یک قدمی عابر بوده تصادف کرد و باعث شکسته شدن لگن ، خرد شدن مچ پا و صدمه به کتف شده . پس از پانزده روز وپلاتین مچ پا الان درخانه مراقبت می شود. پزشک قانونی تمام موارد را در بیمارستان بازدید کرده . در حال حاضر باید شکایتی از طرف ما تنظیم گردد ؟ چگونه؟

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام شمابایدهم ازشخص راننده وهم بیم شخص دردادسراطرح شکایت کنیدبرای مشاوره بیشتر با کارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

    • مجید

    • 4 سال قبل

    سلام علیکم
    در تصادف رانندگی من زیاندیده هستم ماشین ۳ .
    این تصادف سه ماشین و یک مجروح داشته وپرونده ۲۵ روزه در دادسرا است.توضیح :
    ماشین ۱ کنار بزرگراه پارک بود و ماشین ۲ در لاین کند یا اول در حال حرکت و ماشین ۳ در لاین دوم در حال حرکت.طبق نظر پلیس راهور و کروکی شرح تصادف؛ ماشین ۲ از عقب به ماشین ۱ برخورد کرده و به سمت وسط بزرگراه منحرف شده وماشین ۳ که در حال حرکت در لاین ۲ بوده به درب عقب سمت شاگرد ماشین ۲ برخورد میکند.در این تصادف راننده ماشین ۲ از ناحیه دست دچار شکستگی می شود وپرونده به دادسرا ارجاع می شود.
    طبق کروکی مقصر حادثه به صورت: (۱) ماشین ۱ بخاطر بی احتیاطی و عدم استفاده از علائم هشدار دهنده مقصر نسبت به ماشین ۲ وماشین۳ میباشد. (۲) ماشین ۲ بخاطر بی احتیاطی و عدم توجه به جلو مقصر نسبت به ماشین ۱ و ماشین ۳ میباشد‌.
    پرونده در دادسرا هست و مسدوم حادثه راننده ماشین ۲ و نامه پزشکی قانونی را در پرونده گذاشته وراننده ماشین یک استعلام اصالت بیمه را هم روی پرونده گذاشته است.
    سوال:
    ۱_ تا کی این پرونده باز است و رای کی صادر می شود؟
    ۲_ چه زمانی ماشین ۳ می تواند از بیمه شخص ثالث این دو ماشین استفاده کند وتا کی وچه مرحله ای باید صبر کند؟
    ۳_ بیمه هر کدام ۹ میلیون است.دو ماشینی که نسبت به هم ۵۰ درصد مقصرند(ماشین ۱ و ۲ ) باید از بیمه طرف مقابلشان استفاده کنند یا هر دو ماشین مقصر باید به ماشین ۳ از بیمه شان خسارت بدهند؟بیمه چطور خسارت می دهد و به کدام؟
    ۴_ بیمه ایران چه مدارکی برای خسارت مالی از ماشین ۳ می خواهد؟
    پیشاپیش از شما کمال تشکر را دارم که به اینجانب راهنمایی می دهید.

      • ماریا محمد رضایی

      • 3 سال قبل

      باسلام تازمان رای قطعی پرونده بازاست وبعداز رای موارد دیه دست وبیمه مشخص میشود برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

    • ججت

    • 4 سال قبل

    سلام من تو جاده با ماشین کاملا سالم و تقریبا صفر به دلیل بارانی بودن بعد از پیچ جاده سر خوردم و ماشین چپ شد. یک مسافر داشتم که اندکی جراحت به دستش وارد شد و الان شکایت کرده و میگه دیه ای که بیمه میده رو میخوام و از تو چیزی نمیخوام… من کارم رانندگیه و طی این سالها تصادفی نداشتم که مقصر باشم… کلا هم 4 بار جریمه شدم… حالا ممکن دادگاه برام حبس بزنه…؟؟؟ از افراد این منطقه هم شنیدم بخاطر کیفیت بد اسفالت این منطقه از پیمان کار شکایت زیادی شده و پرونده داره و بدلیل تصادفات زیاد اون منطقه کاسبی یدک کش ها هم سکه هستش!

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام برای شما حبسی داده نمیشه وخسارت هم ازبیمه شما پرداخت میشود برای مشاوره بیشترباکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

    • فرحانی

    • 4 سال قبل

    با عرض سلام.من پراید دارم یه موتوری با دو سرنشین سرباز و موتور بدون پلاک بدون سند و بدون گواهینامه از پشت سر بهم زدن و اونها مقصر اعلام شدن من هم با اورژانس تماس گرفته بودم و راننده فقط از دو جا پاش شکسته بود و پلاتین خورد
    حالا ماشینم و موتور و با هم بردن پارکینگ گیر کلانتری هستیم میگن قانون جدیده باید هر دووسیله برن پارکینگ .ضمنا من تمامی مدارک مثبته رو دارم کامل کامل .چطور باید ماشینمو از پارکینگ خارج کنم؟
    با تشکر

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام باپرداخت خلافی وجریمه های خودرو میتوانید خودروی خودرا از پارکینک خارج کنید…برای مشاوره بیشترباکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس بگیرید

    • فاطمه

    • 4 سال قبل

    سلام.همسر بنده از نیروهای اورژانس 115هست که در حین انتقال بیمار به علت ترمز وحشتناک مورد اصابت کتف و بریدگی گوش شده. پس از انتقال بیمار ،مراجعه به پزشک نموده و دستور استراحت 2هفته ای گرفتن. پلیس در محل احضار نکردن و فقط برگه گزارش اورژانس موجوده. برای دریافت خسارت باید به کجا مراجعه و چه مراحلی رو بگذرانیم؟ممنون.

      • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

      • 3 سال قبل

      باسلام هم میتوانند به بیمه خودشان هم بیمه وسیله نقلیه خودشان اگربیمه بدنه باشد مراجعه کنندبرای مشاوره بیشتربامشاوران حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود