مجازات-جرم-ضرب-و-جرح

بهترین وکیل جرم ضرب و جرح + مجازات جرم ضرب و جرح

بهترین وکیل جرم ضرب و جرح در سامانه وکیل نوین تونست به من کمک کنه که خیلی زود حکم دیه‌ام رو بگیرم. شما هم اگر به وکیل ضرب و جرح نیاز داشتید، می‌توانید با بهترین وکیل جرم ضرب و جرح در سامانه وکیل نوین ارتباط برقرار کنید.

همه ما در مواردی متعددی ممکن است شاهد درگیری و دعواهایی بین افراد مختلف باشیم، غافل از اینکه چنین رفتارهایی وصف مجرمانه دارد و جرم محسوب می‌شود. در ادامه به جرم ضرب و جرح و مشخصات و مجازات آن پرداخته می‌شود.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص ضرب و جرح

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 

  • چه نوع دعاوی، جرم ضرب و جرح محسوب می‌شوند؟

از نظر لغوی، ضرب به معنی ضربه زدن و جرح یعنی جراحت و زخم وارد کردن است. اما از نظر حقوقی، «ضرب» به صدماتی گفته می‌شود ظاهرا منجر به شکستگی استخوان‌ها یا پاره شدن بافت‌ها نمی‌شود و خونریزی به همراه ندارد مانند کوفتگی، سرخی، کبودی، سیاه شدن و پیچ خوردن.

اما «جرح» آسیب‌هایی هستند که موجب ایجاد جراحت یا ضایعه عضوی، استخوانی یا بافتی در بدن انسان می‌شود مانند خراشیدگی، بریدگی، شکستگی استخوان که غالبا با خونریزی همراه است.

  • آیا جرم ضرب و جرح از جرایم عمدی محسوب می‌شود؟

جرم ضرب و جرح از جمله جنایات علیه عضو محسوب می‌شود که هم می‌تواند به شکل عمدی و هم غیر عمدی باشد. حتی شکل غیر عمدی جرم ضرب و جرح هم وصف مجرمانه دارد و فقط در مورد مجازات آن با یکدیگر تفاوت دارند.

  • آیا جرم ضرب و جرح از جرایم عمومی است؟

منظور از جنبه عمومی جرم این است که آیا مرکتب جرح (مجرم) علاوه بر اینکه باید دیه آسیب دیده را بپردازد یا قصاص شود، از بابت آسیبی که به نظم و امنیت جامعه وارد می‌شود، هم مجازات زندان دارد یا خیر؟ به عبارت دیگر، اگر شاکی (آسیب دیده) از مرتکب گذشت کند، مرتکب دیگر مجازاتی ندارد یا باز هم مجازات زندان را دارد؟

در این مورد نظریات مختلفی بیان شده است. بعضی از دادگاه‌ها مانند شعبه ۱۱۳۲ دادگاه عمومی جزایی تهران در رای شماره ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۲۳۰۰۴۳۶ سال ۱۳۹۲ آورده است که « ضرب و جرح عمدی که منتهی به شکستگی یا نقص عضو نشود، فاقد جنبه عمومی جرم است.» اما برخی دیگر مانند شعبه ۱۰۳ جزایی دادگستری شهرستان بهارستان در رای شماره  ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۴۸۰۰۱۰۵ سال ۱۳۹۲ آورده است که «در جرم ایراد جرح عمدی علاوه بر تعیین دیه، می‌توان از باب جنبه عمومی جرم، جزای نقدی تعیین نمود.» و برخی دیگر معتقدند که به طور کلی، جرم ضرب و جرح عمدی دارای جنبه عمومی است و اگر شاکی گذشت کند، باز هم براساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی شخص تا ۵ سال حبس تعزیری دارد.

آنچه که مهم است این است که اگر قاضی تشخیص بدهد که ضرب و جرح مجرم باعث ایجاد ناامنی در جامعه شده است، می‌تواند علاوه بر مجازات ضرب و جرح، او را از بابت جنبه عمومی جرم نیز محکوم به حبس تعزیری تا ۵ سال براساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی کند.

سامانه وکیل نوین با دارا بودن وکلای مختلف در سراسر کشور جهت معرفی بهترین وکیل جرم ضرب و جرح اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

  • فرآیند رسیدگی به جرم ضرب و جرح چگونه است؟

شخص آسیب دیده (شاکی) باید در دادگاه عمومی محل وقوع جرم شکایت کیفری کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند نظر پزشکی قانونی و اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

 

  • مجازات-جرم-ضرب-و-جرح

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی (آسیب دیده)، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، متهم (مرتکب جرح) نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری شکایت  کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه های کیفری ارسال می شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند. شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

برای ارتباط با بهترین وکیل جرم ضرب و جرح در سامانه وکیل نوین، با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید.

  • مجازات جرم ضرب و جرح چیست؟

براساس ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی: «هرکس عمدا به دیگری جرح یا ضربی وارد آورد که موجب نقصان یا شکستن یا از کارافتادن عضوی از اعضاء یا منتهی به مرض دائمی یا فقدان یا نقص یکی از حواس یا منافع یا زوال عقل مجنی علیه گردد، در مواردی که قصاص امکان نداشته باشد، چنانچه اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت وامنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد، به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد و در صورت درخواست مجنی علیه مرتکب به پرداخت دیه نیز محکوم می‌شود»

براساس این ماده، مجازات اصلی جرم ضرب و جرح قصاص است البته باید شرایطی برای اجرای آن وجود داشته باشد. همچنین، در این ماده جنبه عمومی جرم ضرب و جرح پذیرفته شده است. همچنین، برای هر عضو از بدن که دچار ضربه یا جراحت شد، در قانون مجازات دیه تعیین شده که آسیب دیده می‌تواند دیه را از دادگاه بخواهد.

  • قصاص چگونه در جرم ضرب و جرح اجرا می‌شود؟

براساس ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اصلی جرم ضرب و جرح قصاص است اما همان‌طور که در متن ماده به طور صریح و واضح ذکر شده، باید شرایط اجرای آن وجود داشته باشد. قصاص به معنی «مقابله به مثل کردن» است و منظور از شرایط قصاص موارد زیر هستند:

  • جنایت عمدی باشد. اگر جنایت وارده عمدی نباشد، قصاص مطرح نمی‌شود. قبلا هم ذکر شد که مجازات جرم ضرب و جرح غیرعمدی، دیه است. جنایات عمدی در ماده ۲۹۰ قانون مجازات اسلامی ذکر شده‌اند.
  • مرتکب، پدر یا از اجداد پدری قربانی جرم نباشد.
  • مجنیٌ‌علیه (آسیب دیده) عاقل و در دین با مرتکب مساوی باشد. اگر مرتکب مسلمان و آسیب دیده غیرمسلمان باشد، دیه تعیین می‌شود.
  • عضو مورد قصاص با مورد جنایت یکی باشد. مثلا اگر مرتکب استخوان دست راست را شکسته، باید استخوان دست راست خودش شکسته شود.
  • مقدار قصاص با مقدار جنایت مساوی باشد. مثلا اگر مرتکب دو تا از استخوان‌های آسیب دیده را شکسته، در قصاص باید دقیقا دو تا از استخوان‌های خودش شکسته شود.
  • قصاص موجب تلف جانی با تلف عضو دیگر نباشد.
  • قصاص عضو سالم در مقابل عضو ناسالم نباشد. مثلا اگر مرتکب به پای چپ معلول شخص جراحت وارد کرده، اگر پای چپ خود مجرم سالم باشد، قصاص امکان‌پذیر نیست.
  • قصاص عضو اصلی در مقابل عضو غیراصلی نباشد.
  • قصاص عضو کامل در مقابل عضو ناقص نباشد.
  • در قصاص عضو، زن و مرد باهم برابرند یعنی اگر مرتکب مرد و آسیب دیده زن باشد و درخواست قصاص کند، مرد به قصاص همان عضو محکوم می‌شود.

اگر موارد بالا وجود نداشته باشد، قصاص انجام نمی‌شود ولی دیه قابل مطالبه است.

مجازات-جرم-ضرب-و-جرح

  • آیا وسیله در ارتکاب جرم ضرب و جرح تاثیر دارد؟

گاهی ضرب و جرح با استفاده از وسایلی مثل سنگ، چوب، چاقو یا سلاح گرم انجام می‌شود. در این صورت علاوه بر دیه یا قصاصا عضو، مرتکب براساس ماده ۶۱۴ قانون تعزیرات سال ۱۳۷۵ به سه ماه تا یک‌سال حبس نیز محکوم خواهد شد.

  • عمد بدون ضرب و جرح چگونه است؟

گاهی مرتکب عمدا درگیری با شخص انجام می‌دهد و ممکن است از وسایلی مثل چوب و سنگ و… هم استفاده کند ولی هیچ نشانه‌ای از کبودی یا خونریزی در شخص ایجاد نمی‌شود. در این مواقع، بر اساس ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲: «هرگاه رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن شود و نه اثری از خودش در بدن وی برجا بگذارد، ضمان (دیه یا قصاص) منتفی است اما اگر عمد او ثابت شود مرتکب به حبس تا ۶ ماه و یا به شلاق تا ۳۰ ضربه محکوم می شود.»

در صورتی که تمایل دارد با وکلای حرفه‌ای مشاوره داشته باشید، توصیه می‌شود یک وکیل زبده را انتخاب کنید. سامانه وکیل نوین می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

  • جرم ضرب و جرح جمعی چگونه است؟

اگر جرم ضرب و جرح به صورت دسته‌جمعی انجام شود، جرم مستقلی محسوب می‌شود و مجازات مستقلی دارد. در ماده ۶۱۵ قانون مجازات اسلامی در مورد جرم «منازعه» صحبت شده که در آن اشخاص درگیر چه آسیب دیده و چه آسیب وارد کننده باشند، مجازات می‌شوند صرفا به این دلیل که در منازعه و درگیری حضور داشتند. مجازات شرکت‌کنندگان در منازعه براساس خسارتی که وارد کردن مثل قتل ( حبس ‌از یک ‌تا سه سال‌)، نقص عضو ( حبس از شش ماه تا سه سال‌) و ضرب و جرح (حبس از سه ماه تا یک سال‌) متفاوت است.

  • جرم ضرب و جرح علیه شخص مرده چگونه است؟

جرم ضرب و جرح زمانی این عنوان را دارد که علیه شخص زنده‌ای باشد اما اگر مرتکب ضرب و جرحی علیه جنازه یک شخص انجام دهند، جرم مستقلی به اسم «جنایت بر میت» ایجاد می‌شود که مجازات آن در مواد ۴۹۴ و ۷۲۲ تا ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی بیان شده است.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص ضرب و جرح

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود