مراحل رسیدگی به پرونده تصادف

در این مقاله به روند رسیدگی به پرونده تصادفات می پردازیم و در حالات مختلف آن را بررسی می کنیم. در هنگام تصادف رانندگی اولین اقدامی که باید انجام داد تماس با 110 است.طی تماس تلفنی محل وقوع تصادف، نوع تصادف و تعداد مصدومین احتمالی از تماس گیرنده اخذ می شود. تصادفات و وقایع رانندگی از حیث نوع وقوع به سه دسته ی خسارتی، جرحی و فوتی تقسیم می شوند.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص تصادفات

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

تصادفات خسارتی

اینگونه تصادفات فراخور محل وقوع آن – مناطق درون شهری پلیس راهور و برون شهری پلیس راه – مربوط بوده و مامورین این ارگانها اختصاصا کار رسیدگی به این تصادفات را بر عهده دارند. در تصادفات خسارتی که هیچ مصدومی وجود ندارد اولین نکته این است که اگر مسیر پر تردد است و یا مقصر مشخص، از صحنه عکس برداری شده و مسیر بازگشایی شود. در صورت عدم انجام این کار به محض رسیدن پلیس هر دو طرف بخاطر بستن مسیر جریمه خواهند شد. پلیس بعد از رسیدن کروکی را تنظیم و مقصر را مشخص می کند.باید در نظر داشت که کروکی نیز دو نوع است:کروکی سازش و کروکی عدم سازش.

کروکی سازش

کروکی سازش در مواقعی است که دو طرف حادثه قبول دارند که چه کسی مقصر است و چه کسی بی تقصیر و هر دو طرف آدم معقولی هستند. البته باید توجه کرد که اولا در این مواقع مدارک دو طرف حادثه شامل گواهینامه، کارت خودرو، کارت بیمه شخص ثالث و برگ معاینه ی فنی کامل باشد. نکته ی دیگر نیز تصادف نباید جرحی یا منجر به فوت شود. در این موارد نیز کروکی سازش مورد پذیرش نبوده و کروکی عدم سازش ترسیم می شود. در مواردی هم که خوردو به اشیا و موانع طبیعی مثل درخت یا گاردریل برخورد کرده است برای دریافت خسارت از بیمه حتما باید کروکی عدم سازش ترسیم شود.

کروکی عدم سازش یا کروکی مرجع قضایی

این نوع کروکی در مواقع عدم سازش طرفین و یا موارد زیر برای مراجع قضایی ترسیم می شود.دلایل زیر را می توان برای ترسیم این نوع کروکی ذکر کرد: عدم قبول نظریه افسر، عدم تکمیل مدارک مثل گواهی نامه، بیمه نامه، خسارت بالای تعهد بیمه نامه مقصر حادثه و تصادفات جرحی و فوتی.

پس از اخذ کروکی و نظر مامور صلاحیت دار طرف زیان دیده و غیر مقصر به بیمه مراجعه و خسارت را تا سقف تعهد بیمه گذار دریافت می کند. باید توجه داشت که اگر مقدار زیان بیشتر از سقف تعهد بیمه باشد و طرف مقصر مازاد زیان را پرداخت نکند باید به مرجع قضایی شکایت کرد.بعد از شکایت نیز مقام قضایی در این خصوص تحقیق و پس از انجام تشریفات قانونی و صدور دستور کارشناسی و اظهارنظر کارشناس در خصوص میزان خسارت اقدام به صدور رای می نماید

مرجع صلاحیت دار در این موارد تا مبلغ بیست میلیون تومان شورای حل اختلاف و بیشتر از این مبلغ نیز دادگاه حقوقی می باشد. بعد از اینکه رای نهایی صادر شد و صدور اجراییه و ابلاغ آن، در صورتی که مقصر بتواند زیان مازاد را پرداخت نماید به صورت نقدی و در صورت عدم توانایی و همچنین عدم تقدیم درخواست قسط بندی از طرف مقصر، فرد زیان دیده می تواند نسبت به توقیف اموال اقدام کند. در صورت عجز از معرفی اموال نیز می شود نسبت به جلب مقصر اقدام کرد.

برای مشاوره با وکیل تصادفات رانندگی با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

روند رسیدگی به پرونده تصادف جرحی

در این گونه تصـادفات رانندگی علاوه بر افسر راهنمایی و رانندگی، افسـر نیروی انتظامـی نیز باید در صحنه حـاضر و نسبت به تنـظیم گـزارش اقدام کند. در این موارد بعد از تنظیم گزارش و ترسیم کروکی عدم سازش، مصـدومان به بیمارستـان منتقـل و خودروهای طرفین توقـیف و به پارکینگ منتقل می شود. همچنین طـرفین را در خـصوص مراجـعه به مرجـع صلاحیت دار و کسب دستور مقام قضایی جهت انجـام مراحـل قـانونی و مراجـعه مجروح به پزشکی قانونی و ترخیص خودرو، راهنـمایی می نماید.
طرفین یا یکی از آنها به دادسرا مراجعه نموده و پس از تشکیل پرونده و ارائه مدارک و نامه پزشکی قانونی و بیمه نامه، کوپن بیمه مقصر در پرونده ضبط و پس از استعلام اصالت بیمه نامه به دستور مقام قضایی، بیمه نامه مقصر به عنوان قرار پذیرفته و یا در صورت لزوم قاضی اقدام به صدور قرار متناسب می نماید.

سپس پرونده به کارشناس ارجاع و پس از انجام تحقیقات محلی و شنیدن شهادت شهود و اخذ نظر قطعی کارشناس در خصوص نحوه وقوع تصادف و پس از پایان دوره طول درمان و اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی، پرونده تکمیل و قرار جلب به دادرسی صادر و پرونده به دادگاه کیفری ارسال می گردد.

دادگاه پس از دعوت از طرفین و برگزاری جلسه نسبت به صدور رای اقدام و در صورت محکومیت مقصر به پرداخت دیه، پس از قطعی شدن دادنامه، پرونده جهت اجرای حکم به اجرای احکام مربوطه ارسال می گردد و واحد اجرای احکام نیز اقدامات لازم را تحت نظر قاضی اجرای احکام در خصوص ابلاغ به مقصر و ارسال نامه به بیمه جهت پرداخت دیه و یا وصول دیه از مقصر انجام می دهد.

البته باید توجه داشت که تصادفات جرحی می تواند مجازات حبس را نیز همراه خود داشته باشد که مواد قانونی آن به شـرح زیر است: مـطابق با ماده717  قانون مـجازات اسلامی در بخش تعزیرات« هر گاه يكي از جهات مذكور در ماده714 (بي احتياطي يا بي مبالاتي يا عدم رعـايت نظامات دولتي يا عدم مهـارت راننده اعم از وسايط نقليه زميني يا آبي يا هوايي …) موجب صدمه بدني شود مرتـكب به حبس از يـك تا پنج ماه و پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه مصدوم ، محکوم میشود. »
مطابق با ماده715 قانون مذکور « هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده (۷۱۴) موجب مرض جسمی یا دماغی که غیرقابل علاج باشد و یا از بین رفتن یکی از حواس یا از کار افتادن عضوی از اعضای بدن که یکی از وظایف ضروری زندگی انسان را انجام می‌دهد یا تغییر شکل دایمی عضو یا صورت شخص یا سقط جنین شود مرتکب به حبس از دو ماه تا یک سال و به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم می‌شود.»

به شرح ماده716 قانون مذکور « هر گاه یکی از جهات مذکور در ماده (۷۱۴) موجب صدمه بدنی شود که باعث نقصان یا ضعف دایم یکی از منافع یا یکی از اعضای بدن شود و یا باعث از بین رفتن قسمتی از عضو مصدوم گردد، بدون آن که عضو از کار بیفتد یا باعث وضع حمل زن قبل از موعد طبیعی شود مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.»

مطابق با ماده718 قانون فوق الاشاره « در مورد مواد فوق هرگاه راننده یا متصدی وسایل موتوری در موقع وقوع جرم مست بوده یا پروانه نداشته یا زیادتر از سرعت مقرر حرکت می‌کرده است یا آن که دستگاه موتوری را با وجود نقص و عیب مکانیکی مؤثر در تصادف به کار انداخته یا در محل‌هایی که برای عبور پیاده‌رو علامت مخصوص گذارده شده است، مراعات لازم ننماید و یا از محل‌هایی که عبور از آن ممنوع‌گردیده است رانندگی نموده، به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد فوق محکوم خواهد شد. دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات فوق مرتکب را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی یا تصدی وسایل موتوری محروم نماید.»

تصادفات فوتی

نوعی دیگری از تصادفات که از بقیه موارد برای طرفین آثار سو بیشتری دارد تصادف منجر به فوت است. البته باید توجه داشت در برخی موارد نیز تصادف جرحی بوده و شخص در سر صحنه مصدوم می شود ولی بعد از انتقال به بیمارستان و در طول درمان بر اثر شدت آسیب وارده فوت می کند که در این مورد نیز تصادف تغییر ماهیت داده و از جرحی به فوتی تغییر می یابد.

قتل مطابق ماده 290 به بعد قانون مجازات اسلامي 1392 به سه نوع قتل عمد، قتل شبه عمد و قتل خطاي محض تقسيم شده است. قتل ناشي از تخلفات رانندگي را با توجه به تعريف اين جرم توسط قانونگذار در ماده 291 به بعد قانون مذکور که آن را ناشي از بي مبالاتي يا عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت راننده تعريف کرده است، مي توان در شمار قتل هاي شبه عمد آورد، چراکه علماي حقوق جرايمي که در آنها فاعل مرتکب بي مبالاتي يا عدم رعايت نظامات و مقررات شده ولي قصد نتيجه حاصله (قتل) را نداشته در شمار جرائم شبه عمد آورده اند.

صوت زیر را گوش کنید (حاوی نکات مهم) :

نکته ای که در این مورد باید اشاره کرد این مساله است که نداشتن گواهینامه توسط راننده باعث تغییر ماهیت قتل از غیر عمد به عمد نمی شود.دلیل غیر عمد بودن قتل در قانون نداشتن قصد حاصله که همان قتل طرف مورد نظر است ذکر شده است و ارتباطی به داشتن یا نداشتن گواهینامه ندارد.

متاسفانه طبق باور غلطی که در جامعه مرسوم شده،بیشتر مردم به اشتباه این مساله را باعث قتل عمد دانسته و در صورت بروز چنین موردی بدلیل ترس سریعا از صحنه متواری می شوند. تردیدی نیست که عمل راننده در تجاوز از سرعت مقرر یا سبقت گرفتن در محل سبقت ممنوع، عملی عمدی است و شخص با وجود مشاهده تابلوی محدودیت سرعت یا ممنوعیت سبقت از سرعت مجاز تجاوز می‌کند یا سبقت می‌گیرد.

عمل مزبور عملی عمدی است، ولی هنگامی که به واسطه سبقت مزبور یا تجاوز از سرعت مجاز تصادفی می‌کند، بدیهی است که تصادف، منظور و مقصود مرتکب نبوده است و در اینجا گفته می‌شود که نتیجه غیرعمدی بر عمل عمدی مترتب می‌شود و قتل اتفاق افتاده از این بی‌دقتی، شبه عمد محسوب می‌گردد.

در مواردی که فرد فاقد گواهینامه منجر به وقوع تصادفی می‌شود که این تصادف منجر به جرح یا فوت افراد می‌شود باز هم بیمه موظف به پرداخت خسارت به مصدوم یا وراث متوفی می‌باشد، اما می‌تواند برای دریافت آن به راننده فاقد گواهینامه رجوع کند. در مواردی که قتل ناشی از تصادفات رانندگی به دلیل مصرف مشروبات الکلی یا غیر آن باشد هم همین شرایط حکمفرما است.

اگر به هر دلیلی از جمله ورشکستگی شرکت بیمه و یا فرار مقصر از سر حادثه ،وراث شخص فوت شده نتوانند دیه خود را دریافت کنند،صندوقی به نام صندوق خسارات بدنی وجود دارد که موظف است دیه فرد را تماما پرداخت نماید.

ماده 714 قانون مجازات مصوب 1392 در تعريف قتل غيرعمدي ناشي از تخلفات رانندگي گفته است: «هرگاه بي احتياطي، بي مبالاتي، عدم رعايت نظامات دولتي يا عدم مهارت راننده (اعم از وسايط نقليه زميني يا آبي يا هوايي) يا متصدي وسيله نقليه موتوري منتهي به قتل غيرعمدي شود مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و نيز به پرداخت ديه در صورت مطالبه از ناحيه اولياي دم محکوم مي شود»

رسیدگی به قتل غیرعمد ناشی از تصادفات رانندگی نیز در صلاحیت دادگاه کیفری  بوده و پس از انجام تشریفات و تحقیقات مذکور و اظهارنظر نظر پزشکی قانونی در خصوص علت مرگ و همچنین اظهارنظر قطعی کارشناس در خصوص نحوه تصادف و تعیین مقصر، پرونده جهت صدور رای از دادسرا به دادگاه و پس از صدور حکم قطعی پرونده جهت اجرای حکم به واحد اجرای احکام ارسال می گردد.

برای مشاوره با وکیل تصادفات رانندگی با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

صدای مرتبط با مقاله و مراحل و روند رسیدگی به تصادفات (نکات مهم)  :

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص تصادفات

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه(203)

    • علی

    • 5 سال قبل

    سلام خسته نباشین من تصادف کردم اما گواهینامه ندارم و مقصرم نشدم چون از پشت بهم زدن میشه راهنمایی کنین ک تکلیفم چیه

      • کارشناس حقوقی وکیلم باش

      • 5 سال قبل

      سلام شما جریمه میشیدبابت نداشتن گواهی نامه و مقصر تصادف هم خسارت پرداخت می کنه

        • ابراهیم

        • 4 سال قبل

        سلام پدرمن باماشین میخواسته سبقت بگیره درشب وبایک موتوری تصادف کرده تو کارشناسی نوشتن بی احتیاطی از جانب راننده خودرو اما از تخلفات موتوری هیچ چی در گزارش کارشناس نوشته نشده مثلا موتوری درشب چراغ نداشته سه نفر سوار موتوربودن بدون کلاه ایمنی موتور پلاک و معاینه فنی نداشته هیچکدوم از این تخلفات نوشته نشده درگزارش متاسفانه یک نفرازسه نفرفوت کرده و یک نفردیگشونم دوپاشو ازدست داده مابایدچیکارکنیم

          • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

          • 3 سال قبل

          باسلام تخلفات موتورسواران هیچ ربطی به بی احتیاطی شخص راننده ندارد موتوسواران جریمه خود راباید پرداخت کنندوراننده خودرو باپرداخت دیه فرد فوت شده وصدمه دیده باید جبران خسارت نمایدبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111-تماس حاصل بفرمایید

        • زهرا

        • 4 سال قبل

        سلام خسته نباشیدمن تصادف کردم خیلی صدمه هم ازناحیه فک وصورت هم ازناحیه زانودیدم میخاستم ببینم این هزینه هایی ک برای درکترمیکنم چجوری حساب میشه بایدفاکتوربگیرم چطوریه اگ ممکنه راهنماییم کنید ممنون

          • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

          • 3 سال قبل

          باسلام شماباید ازشخصی که بااوتصادف کرده اید شکایت کنید وبعدازارجاع به پزشک قانونی برای صدمه های وارد شده دادگاه دیه تعیین میکندبرای مشاوره بیشترباکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111تماس بگیرید

        1. سلام تصادف کردم بعد ا۲۰ روز کلانتری پرونده رو به دادسرا ارسال کرده و از ناحیه دست و خسارتی ماشین برام مشکل پیش اومده میخواستم بدونم که خسارت ماشینم که زیاندیده هستم چگونه پرداخت میشود و مقصر بیمه هم داره و چقدر زمان میبره و در اولین دادگاه میتونم خسارت ماشین رو تقاضا کنم که به بیمه مراجعه کنم ممنونم اگه راهنمایی کنید

            • رضا امینی

            • 2 سال قبل

            با عرض سلام: شما باید در خواست مطالبه وجه را هم بکنید و بعد از صدور کیفر خواست به این بخش پرداخت می شود وگرنه فقط به شما فقط دیه دست تعلق میگیرد+ شما میتوانید درخواست افت ماشین و … هم را بخواهید.
            در صورت سوال با شماره های ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۷ و یا ۰۲۱۲۲۲۲۱۶۶۳ تماس بگیرید.

        • محمد

        • 4 سال قبل

        سلام میشه بگد تقریبا چقدره جریمش ؟

          • ماریا محمد رضایی

          • 3 سال قبل

          باسلام برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

        • یاس

        • 3 سال قبل

        سلام
        من بنزین تمام کردم و در بزرگراه زدم کنار و خاموش کردم
        میخواستم بیام بیرون یک موتور زد به پشت ماشینم و داغون شد..
        مامور موتوری رو مقصر دونستن اما شکایت گذاشت و به کارشناسی دوم رسید
        الان دوماهه جواب نیومده چکار کنیم چرا جواب نمیاد

          • ماریا محمد رضایی

          • 3 سال قبل

          سلام دوباره نسبت به شکایتتون اقدام کنین.

      • Alebegham@gmail.com

      • 5 سال قبل

      سلام من درحال گردش به راست ازراه اصلی (روستایی) به راه فرعی(کوچه)بودم که موتورسیکلتی باسرعت بسیاربالا بدون چراغ وبدون هیچ مدرک شناسایی هم وسیله نقلیه هم راننده باخودروی اینجانب که حدود ۴تا۵متر وارد کوچه شده بودم برخورد وسبب شکستگی پای موتور سوار گردید خواهشمندم دستورفرمایید مقصرکیست

        • کارشناس حقوقی وکیلم باش

        • 5 سال قبل

        سلام دوست عزیز وقت بخیر در این موارد فقط کارشناسان راهنمایی صاحب نظر بوده و حق اظهار نظر دارند

        • afsarpeymani

        • 3 سال قبل

        دراین مورد بایدعرض کنم باید افسرکارشناس باحظور درمحل برخورد به صورت لمسی محل اظهارنظرکند
        منتها توجه داشته باشید بچدرمورد گردشهاوتغییرمسیرها حق تقدم باخودرویی لست که درمسیرمستقیم درحرکت است صرف نظراز سرعت ان که انهم براساس برسی اثاربجامانده ازحادثه و خط ترمز توسطافسرکارشناس استخراج ودرمواردی که تشخیص دهدسرعت زیاد وی نیز ذچدروقوغچع تصادف نقش داشته گاهی پنجاه درصد هر راننده را تصادف مقصرمعرفی مینماید.

          • رسول سوری

          • 3 سال قبل

          سلام
          بنده با خودرو سواری در راه اصلی داخل شهر و سرعت مجاز حرکت می کردم که یه خودرو وانت از فرعی وارد مسیر اصلی شد و قسمت گلگیر جلو هر دو خودرو صدمه دیده
          ولی افسر راهنمایی و رانندگی هیچگونه کروکی برای حادثه ترسیم نکردن باید چیکار کنم

            • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

            • 3 سال قبل

            باسلام افسر راهنمایی ورانندگی زمانی که مقصر مشخص باشد احتیاج به کروکی ندارد مدارک مقصر رادریافت میکند به اداره بیمه شخص مقصر ارسال میکندجهت مشاوره بیشتر باوکیل سامانه درارتباط باشید05136140000-05136141111

      • احمد

      • 5 سال قبل

      در هر صورت مقصر نیستی،فقط 50تومان جریمه داری

      • قادر

      • 4 سال قبل

      سلام ماشین من کنار اتوبان ازادگان دچارنقص فنی شد روی خط اصطرای متوقف کردیم .
      ماشین خاموش بود از مشت به ماشین کوبیدن افسر امد منو به دلیل نزاشتن اعلاعم واونیکی عدم توجه به جلو مقصر زده
      حالا رفته کارشناس اعتراض کرده منو صدرصد مقصر کرده.
      میشه راهنمایی کنین .من گواهینامه ندارم

        • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

        • 3 سال قبل

        باسلام شما به علت نداشتن گواهینامه جریمه میشید و احتمال زیاد وسیله نقلیه شما به پارکینگ منتقل میشود و اگر شانس با شما یار نباشد مستند به ماده 723 قانون مجازات اسلامی به جرم رانندگی بدون گواهینامه پرونده تان به دادسرا ارسال میشود و شما با مشاوره با کارشناسان و مشاوران سامانه وکیلم باش میتوانید از تخفیفات و تعلیق و تعویق صدور حکم جرم تعزیری خود استفاده نمائید ان شالله که در دادسرا جرمتان با قرار تعلیق متوقف گردد.

    1. سلام مشکلی نداره شما جریمه نداشتن گواهی نامتونو میدید بقیه حقوق شما مثل همه محفوظ هست اگر صدمه دیدید تشکیل پرونده بدید

    • مهدی محمدی

    • 5 سال قبل

    سلام
    با عرض خسته نباشید
    من برج ۸ تصادف کردم و وسط برج ۹ بعد از نکمیل مراحل پزشکی قانونی به دادگاه معرفی شدم .چند وقت پیش یه پیامک مبنی بر اینکه شماره پرودنده و … آمد رو گوشیم همراهم .الان از برج‌۹‌تا برج ۱۱ خبری از دادگاه و پیامک‌اینا نیست .پس کی حکم صادر میشه .در صمن من مقصر نیستم .

      • کارشناس حقوقی وکیلم باش

      • 5 سال قبل

      سلام وقت بخیر باید منتظر اعلام رای بمانید

    • مجتبی

    • 5 سال قبل

    با سلام.بنده با ماشین خوردم به یک موتور سوار که بعد از روند قانونی محکوم شدم به پرداخت دیه ومبلغ ۸۰۰ هزار تومان پول به جای ۴ ماه حبس.من هم بیمه داشتم وهم گواهینامه که از سال ۸۱ معتبره .از دوستانی که تصادف هایی داشتند پرسیدم همه تعجب میکردن که وقتی گواهینامه داشتی وبیمه نباید حبس برات می نوشت وفقط باید دیه می نوشت که اونم بیمه میده.میخواستم بدونم به همین صورت هست؟خواهشا راهنمایی کنید

      • کارشناس حقوقی وکیلم باش

      • 5 سال قبل

      سلام
      مطابق مواد 714 و 717 قانون مجازات اسلامی ( تعزیرات ) مصوب سال 1375 هر گاه بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده منجر به صدمه بدنی شود ، دادگاه کیفری ( مرجع قضائی رسیدگی کننده ) پس از رسیدگی به موضوع ، در رأی صادره راننده مقصر حادثه را به مجازات حبس و پرداخت دیه محکوم خواهد کرد .

      البته با توجه به سیاست قضائی حبس زدایی و با استناد به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ، قاضی دادگاه حبس را تبدیل به جزای نقدی بدل از حبس می نماید .

      میزان جزای نقدی در نظر گرفته طبق رویه معمول در مراجع قضائی از یک میلیون ریال تا یک میلیون تومان در دادنامه ها متغیر بوده و بستگی به نظر قاضی دادگاه و وضع متهم دارد

    • ghatreh9

    • 5 سال قبل

    با سلام، در تصادف با وجود پرداخت تمام خسارات جرحی و مالی زیان دیده توسط بیمه و همچنین مقصر، آیا زیان دیده باز هم میتونه رضایت نده و بخواد با عقده باعث آسیب رساندن هر چه بیشتر و حتی مجازات حبس مقصر حادثه باشه؟
    قانون حبسی که فرمودید مصادیقش در چه حالت‌هایی هست؟
    پدر بنده ده سال رانندگی کرده فقط پنج مورد تخلف آن هم پارک ممنوع سهوی بوده است. لطفا راهنمایی بفرمائید، خدا همه ما رو از شر آدم های بدجنس و بدذات نجات بده!!

      • کارشناس حقوقی وکیلم باش

      • 5 سال قبل

      با سلام دوست عزیز توضیحات شما ناقص بود ولی تصادفات منجر به جرح می توانند با مجازات هایی از قبیل زندان علاوه بر پرداخت دیه همراه شوند

      • Meraj

      • 4 سال قبل

      سلام خسته نباشید من چن روز پیش با یه نیسان تصادف کردم و راننده متوری بودم متور مال کسی بود که ترک من نشسته و مقصر صددرصد نیسان هستش هر دو تامون هم به شدت مجروح شدیم ولی متور مزاریده ای هستش و برگه مزایدش گم شده ایا مشکل ایجاد نمیکنه

        • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

        • 3 سال قبل

        باسلام اگرمدارک موتور راازشما درخواست نکردند وراننده نیسان مقصر شناخته شده است ..خیر برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی ماباشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل بفرمایید..

  1. سلام من درحال گردش به راست ازراه اصلی (روستایی) به راه فرعی(کوچه)بودم که موتورسیکلتی باسرعت بسیاربالا بدون چراغ وبدون هیچ مدرک شناسایی هم وسیله نقلیه هم راننده باخودروی اینجانب که حدود ۴تا۵متر وارد کوچه شده بودم برخورد وسبب شکستگی پای موتور سوار گردید خواهشمندم دستورفرمایید مقصرکیست

      • کارشناس حقوقی وکیلم باش

      • 5 سال قبل

      باسلام
      تشخیص راننده مقصر فقط و فقط توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی در مواقع حادثه
      یا از طریق کارشناسان تصادفات قوه قضایی که در هیئت های یکنفره ،سه نفره و پنج نفره و…. قابل تشخیص میباشد.

      • Aidin

      • 4 سال قبل

      سلام من تصادف کردم پام شکسته و موتورمم داغون شده چجوری میتونم هم خسارت موتورمو بگیرم هم برم پزشک قانونی از بیمه طرف مقابلم استفاده کنم؟

        • کارشناس حقوق امیر حسین جواهری

        • 3 سال قبل

        باسلام باشکایت از بیمه وشخصی که با او تصادف کرده اید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حال فرمایید

    • امین

    • 5 سال قبل

    سلام من ۲۹بهمن ۹۷تصادف کردم وقته دادگاه کیه؟

    • سعید

    • 5 سال قبل

    سلام امروزتوخیبان یه نه فردویدوسط خیابان وبنده فقط آینه سمت راننده به دست ایشان برخوردکرد_افسرهم تاییدکرد ولی به اصرارشخص که میگفت حالت تهوع داره به بیمارستان وماشین بنده به پارکینگ رفت واین طورهم که معلومه رضایت بده نیس بایدچیکارکنم یکم استرس دارم

      • کارشناس حقوقی وکیلم باش

      • 5 سال قبل

      سلام
      یک نامه از افسر دریافت کرده که صحنه حادثه را توضیح دهد و خود را تبرئه نمایید.

        • ٩٨١١

        • 5 سال قبل

        سلام من با موتور سواری در میدان تصادف کردم و موتور سوار گفت افسر نمیخاد بیاد مقصری و منم هیچ مدرکی بهش ندادم از ماشین عکس گرفت و شماره همراهمو دادم بهش ادعای خسارت میتونه کنه و الانم گفته ب دادسرا شکایت میکنم و البته ن افسر تایین خسارت کرده ن کروکی کشیدع شده شاید موتور سوار بعد منم تصادف کنه مشه راهنمایی کنید

        1. سلام بله امکان شکایت برای ایشون وجود دارد.

      1. سلام وقت شما بخیرهمسربنده برج چهارامسال سوار موتورش بود که یا وانتی که معتادم بود میزنه به همسرم کله کارایه پزشکی و حقوقیشوانجام دادیم وپرونده ارسال شده به دادگاه اما هنوز کسی باماتماس نگرفته وپیامکم نیومده بعد۵ماه الان مابایدچیکارکنیم ممنون بابت پاسخ ؟؟

    • مجید

    • 5 سال قبل

    شکایت تامیل دلیل چقدر طول میکشه. ممنون

    1. سلام…یکماه

    • امید آزادی

    • 5 سال قبل

    باسلام.خسته نباشید من حدود چهار ماهه تصادف کردم بعد از
    اتمام ماینه مجدد پزشک قانونی به دادگاه رفتیم و به مقصر گفتن ضامن بیاره کع آورد الان هیچ خبری ندادن که کی به دادگاه بیایم و درصد دیه هم به ما نگفتن ابلاغیه میاد الان به من ؟و چن ماه میکشه تقریبا که دیه روبدن قرض گرفتم

    1. سلام…

      منتظر ابلاغ باشيد .از زمان صدور حكم و قطعي شدن ان نهايتا ١ماه

    • Farshad

    • 5 سال قبل

    با سلام من چن وقت پیش تصادف کردم موتور سوار بودم و راه اصلی میرفتم و راننده از کوچه فرعی به داخل راه اصلی امد و برخورد کردم و پایم درشت نی و کوچک شکست که با پیچو پلاک جراحی شدم و مقصر تو کروکی راننده ماشین نوشته شده مشکلم اینجاس که ۶ سال پیش هم همون پام که الان شکسته همونجا شکسته بود و تو گزارش پزشک هم نوشته قبلا شکستگی داشته چن سال پیش میخام بدونم تاثیری در دیه من داره یا نه و میزان تقریبی دیه من چقدر میتونه باشه ممنون میشم توضیح بدین

    1. با سلام…
      ده صدم دیه کامل به شما تعلق میگیرد که مبلغ دقیق را اجرای احکام مشخص می کند.

    • Zl

    • 5 سال قبل

    سلام،من ۹ روز پیش تصادف کردم،دنبال کارا شکایت رفتم،نامه پزشکی قانونیرو به کلانتری دادم،بعدش بهم گفت برو خونه خبرت میکنم اما الان چند روز گذشته ولی خبری به من نداده،چه قدر طول نیکشه تا خبر بدن،اصلا من کار دیگه ای هم تو کلانتری دارم؟کی میریم دادگاه؟(من عابر پیاده بودم )

    • مجید

    • 5 سال قبل

    با سلام بنده با دوستم تصادف کردیم با وانت چپ شد راننده هم چیزیش نشد ولی من بدنم زخم شد و دوستم هم درد داره میخاستم ببینم که ظرفیت وانت که یه نفره ولی ما دونفر الان پرداخت خسارت به چه شکلی صورت میگیره

    • آزیتا م

    • 5 سال قبل

    سلام
    من مسافر یک تاکسی بودم که پشت چراغ قرمز زمان پیاده شدن درب تاکسی عقب سمت راست با یک موتور برخورد کرد و درب تاکسی و راننده موتور دچار آُسیب شدند و راننده منو مقصر دونست و اطلاعات تماس منو گرفت وقتی با اورژانس و 110 تماس گرفتم افسر پلیس اعلام کرد که راننده تاکسی به دلیل پیاده نکردن مسافر در ایستگاه مقصر هست و تقصیری متوجه من نیست اما راننده تاکسی با اصرار زیاد از من درخواست خسارت کرد و گفت شرایط سختی دارم من مبلغ 150 هزار تومان به کارت راننده واریز کردم اما تماس گرفته و مبلغ بالاتری درخواست میکنه و میگه تو کلانتری گفتند مسافر مقصر هست و چون مشخصات شما رو دارم و پول به حسابم واریز کردید مقصر هستید اگر پول بیشتری پرداخت نکنید از شما شکایت میکنم اما من قبول نکردم
    میخواستم بدونم آیا راننده امکان شکایت از من و مقصر جلوه دادن منو داره ؟

    • سینا

    • 5 سال قبل

    سلام خسته نباشی من چن وقت پیش تصادف کردم از پشت زدم بغل و زدم بغل تا ببینم چیشده راننده ماشینی که بش زدم پیاده شد و شرو کرد به فوشو دعوا سنگ پرت کرد سمت ماشین منم سوارماشین شدم و رفتم الان اگه شکایت کنه تکلیف من چیه من بایدچیکارکنم

      • hamidreza azimi

      • 3 سال قبل

      در صورتی که شماره پلاک شما رو برداشته باشع و شکایت کنه و بتونه ثابت کنه که شما مقصری بعدش شما ملزم به پرداخت خسارت هستی و رضایت طرف مقابل و ماشین توقیف میشه

    • پدرام

    • 5 سال قبل

    سلام
    یه پژو در خارج شهر وارد خط من شد و آینه بغل ها باهم برخورد کرد (متاسفانه چشم من آسیب دید)، بعد از فرار پژو سرنشین من (یک سرنشین مسافر) با پلیس تماس گرفت و من تا چند لحظه فکر میکردم بینایی چشمم رو از دست دادم و جرأت باز کردن چشمم رو نداشتم چون خیلی درد داشت بهرحال دور زدیم و پژو رو به هر صورت پس از طی مسافتی متوقف کردیم، راننده اونموقع از ما و مخصوصا از من معذرت خواهی کرد و واقعا مظلوم نمایی کرد و گفت خسارت هرچی باشه میده، من گفتم به سرنشین که دوباره تماس بگیره و پلیس رو لغو کنه چون قول داده و قسم میخوره که خسارت میده، بعدا طی تماسهای تلفنی و پیامکهایی که رد و بدل شد من متوجه شدم که بدعهدی کرده و شکایت کردم (پس از سه روز از وقوع حادثه) و من الان شماره یا نشانی از شاهد خودم ندارم، من فقط شماره همراه مقصر رو دارم که بد عهدی کرد (حتی بعد از اون شب یک معذرت خواهی نکرد) الان انکار میکنه و حتی بابت پیامکی که گفتم حق خودم رو میگیرم رفته به پاسگاه مربوطه و گفته تو به من توهین کردی و ازمن شکایت تهدید و اهانت کرده، آیا من با شکایتم به نتیجه که خواستار دیه چشم خودم و همچین خسارت آینه بغل و خیلی جزئی بدنه خودروی خودم رو دارم میشم؟ خواهش میکنم راهنمایی کنید چون خیلی برام مهمه بخاطر اینکه چشمم کمی تار میبینه و مطمئنم هزینه داره و از لحاظ روانی خیلی خیلی ضربه خوردم، اونموقع اگر پلیس می‌آمد الان شرایط کاملا متفاوت بود.
    متاسفانه من فقط سادگی کردم و فریب قسم و قول راننده رو خوردم و بعدشم اونموقع فکر میکردم که قرمزی یا تاری دید من موقتیه و حتی شماره سرنشینم که با پلیس دو مرتبه تماس گرفت رو برای اقدامات بعدی و احتمالی نگرفتم چون هول و تکان خورده بودم نمی‌دونستم چی به صلاحه.
    منتظر جواب میمونم و خواهش میکنم جواب بدید، خیلی ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود