برگه-سفید-امضا-شده-آیا-اعتبار-قانونی-دارد-؟

null

برگه سفید امضا شده آیا اعتبار قانونی دارد ؟ و آیا این عمل جرم است ؟

در مورد سند( طبق ماده 1286 قانون مدنی اسناد به دو نوع سند رسمی و غیر رسمی  تقسیم می شوند). سفید امضا شده باید گفت اگر تقدم و تاخر امضا بر نوشته توسط کارشناس تشخیص داده شود. علاوه بر این که اعتبار قانونی ندارد، در قانون مجازات جرم انگاری شده است و در ماده 673 قانون مجازات برای مرتکب آن شش ماه تا یک سال و شش ماه حبس در نظر گرفته شده است که مجازات تعزیری درجه 5 می باشد. و در حکم خیانت در امانت محسوب شده است. که در ماده 674 قانوان مجازات بدان اشاره شده است. 

برای ارتباط با وکیل متخصص و مشاوره تلفنی اینجا کلیک کنید.

سند سفید امضا شده که تاخر متن توسط کارشناس تشخیص داده شود، اعتبار قانونی ندارد و جرم محسوب می شود.

باید گفت سفید امضا برگه ای است که به صورت سفید و بدون متن توسط شخص امضا کننده به امضا می رسد و طبق توافقات باید مندجاتی در آن قید شود و از طرفی باید گفت امضای سند به منزله آگاهی از سند و قبول و تایید آن است، حال اگر سندی علیه شخصی ارایه شود و این شخص اظهار کند که سند و برگه به صورت سفید امضا بوده است وامضا قبل از تنظیم متن صورت گرفته باشد، شخصی که مدعی سفید امضا هست باید سفید امضا بودن و سوء استفاده از آن. را اثبات نماید. که در صورت اثبات، اعتبار قانونی نداشته و طبق ماده 673 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، سوء استفاده از سفید امضا  و سفید مهر جرم دانسته شده است و مقرر داشته است: «که هر کس از سفید مهر و سفید امضایی که به او سپرده شده است، و یا به هر طرق به دست آورده است، سوء استفاده کند، به حبس از شش ماه تا یک سال و شش ماه محکوم می شود».

برای راهنمایی بیشتر و مشاوره حقوقی در شهر تهران می تونی اینجا کلیک کنی تا وکیل نوین بهترین راهنمایی رو بهت بکنه.

ارزش برگه سفید امضا | ایا برگه سفید امضا اعتبار دارد

اعتبار و ارزش سند سفید امضاموضوع بسیار مهمی است که در دادگاه و در مرحله اثبات تبدیل به موضوع پیچیده و مهمی می شود .بر اساس نظریات مطرح شده در حقوق ایران ، تسلیم سند سفید امضا به دیگری به منزله دادن نمایندگی برای تنظیم سند است و عرف این نمایندگی را درک کرده و می پذیرد . بنا بر این نظریه ، اصل بر اعتبار سند سفید امضا است . لذا برای بی اعتبار کردن سند سفید امضا ، خوانده نه تنها باید سفید امضا بودن سند را ثابت کند ، بلکه باید اثبات کند که از این امضا سوء استفاده شده است . یعنی شخص امین با نایبی که اقدام به امضای سند نموده است ، بر خلاف اختیار و مصلحت شخص موکل سند را امضا نموده است . در تایید این نظریه گفته شده که بر اساس فقه ، ” لیس علی الامین الا الیمین ” .

اما باید پذیرفت که اگر هم دادن سند سفید امضا به مفهوم دادن نمایندگی باشد ، نمی تواند در همه موارد وی را در حکم نماینده دانست . بلکه چون نماینده باید نمایندگی خود را در اعمال تعهد آوری که به نمایندگی از موکل انجام داده است اثبات کند ، خود شخص امضا کننده سند سفید امضا باید مطابقت آنچه در سند سفید امضا آمده با آنچه ادعای نمایندگی آن می شود را اثبات کند .در اسنادی مثل چک و سفته که محلی برای نوشتن تاریخ در آن وجود دارد ، هرگاه امضا کننده ، آن را بی آنکه تکمیل نماید به دارنده داده باشد ، می توان نمایندگی دارنده را در تکمیل این قسمت پذیرفت . همچنین ، در اسنادی مانند سفته که مبلغ اسمی چاپی مشخصی دارند ، صرف امضای آن توسط صادر کننده به منزله تعهد به پرداخت حداکثر مبلغی است که در آن چاپ شده است .

برای اینکه بخوای مشاوره حقوقی حضوری رایگان در شهر خودت داشته باشی اینجا کلیک کن.

برگه سفید امضا با اثر انگشت

برگه سفید امضا یا سند سفید امضا به امضای آن قبل از عدم تنظیم یا تکمیل بودن قرار داد ذکر می گردد که برای اشخاصی فاید سواد عل مآموزشی هستند و به جای امضا از اثرانگشت استفاده می کنند.

تقدم و تاخر در یک نوشته جرم محسوب میشود | نحوه تشخیص تقدم و تاخر

در دعوای جعل تقدم و تاخر نوشته یا همان تقدم و تاخر در جعل طرح شکایت کیفری در دادسرای عمومی و انقلاب/تحت عنوان جعل و سواستفاده از سند مجعول
بعد از تایین شعبه توسط معاونت محترم دادستانی/درخواست کارشناسی جعل و خط یا همان استکتاب  جهت اثبات موضوع بفرمایید/تا کارشناسان مجرب سند مجعول فوق را تایید نمایند
مثلا بر فرض کافی هست روی امضا شما متنی نوشته شده باشد{که جعلیت ان اثبات میگردد}یا موارد زیاد از قبیل که کارشناسان مجرب با علم و اطلاعات و….. اثبات خواهند کرد.

استفاده از برگه سفید امضا

اثبات سوء استفاده از سفید امضاء همیشه به سادگی امکان پذیر نیست. همچنین این که اگر دادن سفید امضاء به دیگری به منزله وکالت می باشند باید مورد وکالت مشخص باشد. برای اثبات وقوع جرم سوءاستفاده از سفید امضا باید ادله کافی داشته باشید. علاوه بر این، بررسی شواهد و مستندات پرونده توسط وکیل می‌تواند باعث پیشرفت پرونده شود.

یکی دیگر از مواردی که در مورد شکایت از جرم سوءاستفاده از سفید امضا وجود دارد، صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی جهت بررسی زمان امضا و تقدم و تأخر ورود مندرجات ورقه در آن است. هرچند کارشناسی از مهمترین ادله مثبت ادعای شماست; در مواردی که بین امضا یا مهر ورقه و ورود مندرجات در آن فاصله کمی باشد; و در فاصله کم تشخیص تقدم و تأخر غیرممکن است، توجه به سایر ادله بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

دستگاه تشخیص سفید امضا

با توجه به فناوری های پیشرفته ی بشریت تا به امروز ولیکن  موفق به اختراع ذستگاهی تحت عنوان تشخیص خط نشده است و در این امور قضات محترم با استفاده از کارشناسان استکتاب نوشته وخط را مورد کارشناسی وبرسی قرار میدهند.

حکم سفته سفید امضا

سفته سفید امضا، امروزه یک عبارت رایج و آشنا است. بیشتر افرادی که در امور تجاری وارد می‌شوند یا به دنبال استخدام در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات مختلف هستند، هنگام بستن قرارداد، با درخواست صدور سفته سفید امضا مواجه می‌شوند. در صورت عدم آشنایی با سفته سفید امضا و عواقب حقوقی آن، مشکلات متعددی برای صادرکننده سفته پیش می‌آید. مشکلاتی که رهایی از آن‌ها بسیار سخت و گاهی غیرممکن است.

باید بدانید طبق قانون تجارت، وجه سفته باید پرداخت شود و سندی با عنوان سفته سفید امضا در این قانون استثنا محسوب نمی‌شود. بنابراین صدور سفته به‌صورت سفید امضا و واگذاری تکمیل آن به گیرنده سفته، بر اعتبار سفته اثر نمی‌گذارد.

در حقوق ایران، سفید امضا پذیرفته شده ‌است و قانون‌گذار فرض می‌کند با امضای سفته، شما به گیرنده وکالت داده‌اید تا سفته را به خواست خود تکمیل و استفاده کند. بنابراین با این تصور که سفته سفید امضا قابل وصول نیست، نادانسته خود را دچار مشکل ننمایید.

برای اوصول سفته سفید امضا، ابتدا باید مشخصات صادرکننده و گیرنده سفته و تاریخ پرداخت (سررسید) درج شود. سپس از طریق دفاتر الکترونیک خدمات قضایی اظهارنامه‌ای برای صادرکننده در خصوص وصول وجه سفته ارسال گردد. در صورتی که ظرف موعد مشخص‌شده نسبت به پرداخت وجه اقدامی صورت نگیرد، باید ظرف مدت 10 روز از تاریخ سررسید سفته، واخواست آن تهیه شود. سپس دارنده سفته دادخواست مطالبه وجه سفته را به دادگاه ارائه نماید.

چک سفید امضا

نویسنده چک باید همیشه مبلغ را در آن بنویسد. اما در صورتی‌که نوشتن این مبلغ فراموش شود یا چک بدون مبلغ، امضا گردد به آن چک سفید امضا می‌گویند. چنین چیزی می‌تواند بسیار خطرناک باشد زیرا محدودیتی برای مبلغی که ممکن است بعداً در چک نوشته شود، وجود ندارد..در یک تعریف ساده تر از چک سفید امضاء باید آن را چکی دانست که حداقل.بدون مبلغ باشد، خواه تاریخ صدور و نام دارنده در آن مشخص شده یا نشده باشد. 3.چك سفيد امضاء ، چكي است كه فقط صاحب چك آن را امضاء نموده ، بدون اين كه مبلغ و گيرنده وجه را تكميل نمايد و تكميل آن بر عهده دارنده چك محول مي شود تا هرزمان كه مايل باشد آن را نوشته و به بانك محال عليه ارائه دهد

چنانچه از پاسخ اینجانب راضی بودید و نیاز به مشاوره تلفنی دیگری دارید با شماره ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۸ تماس بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه(2)

    • زندی

    • 2 ماه قبل

    سلام من تو شرکت خدماتی کار میکردم صاحب شرکت سال ۱۴۰۰ برج ۱۲/۲۸ تسویه حساب انجام میدادیم اثر انگشت و امضا گرفت تا حق بیمه نداشته باشیم ولی کاغذ سفید بود اعتراض کردم که این کار اشتباه هستش شاید شما مبلغ پول داخل برگ سفید نوشتی خوب من نگران شدم اعتراض کردم می گفت اگه امضا و مهر نکنی تسویه و کارت ملی شناسنامه پس نمیدم ۲بار این کارو انجام داد یعنی ۲سال آیا می تواند علیه من شکایت کند

      • حمیدرضا عظیمی

      • 2 ماه قبل

      سلام اینکارشون بر خلاف قانون اداره کار هست و نباید چنین کاری رو انجام بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود