آیا-اغفال-در-ازدواج-جرم-است؟

آیا اغفال در ازدواج جرم است؟ | وکیل جرم اغفال در ازدواج

 

پرونده‌های خانواده و اغفال در ازدواج نیاز به وکیل متخصص خانواده و اغفال در ازدواج دارد. در این راستا وکیل نوین بر آن شد که وکیل متخصص خانواده و اغفال در ازدواج را شناسایی کرده و به شما عزیزی که درگیر پرونده اغفال در ازدواج هستید، معرفی نماید.

 

فهرست این مقاله

  • آیا قول و وعده ازدواج که بهش عمل نشود، جرم است؟

براساس مواد ۱۰۳۵ قانون مدنی و ۹ قانون مسئولیت مدنی، صرف قول و قرار برای ازدواج جرم نیست؛ به عبارت دیگر، اگر پسر یا دختری به طرف مقابل وعده ازدواج بدهد، اما با وی ازدواج نکند، نمی‌توان به صرف امتناع از ازدواج، از او شکایت کرد و باید حتما فریبی رخ بدهد.

حتی اگر بین دختر و پسر برای این تعهد به ازدواج هم وجه التزامی تعیین شده باشد که مثلا اگر پسر به تعهد خود برای ازدواج با دختر عمل نکرد باید مبلغ فلان ریال به دختر بپردازد، دختر نمی‌تواند در صورت امتناع پسر از وصلت با وی، این وجه التزام را از او مطالبه کند.

  • اگر نامزدی بهم بخورد، می‌توان شکایت کرد و طرف را به ازدواج مجبور کرد؟

براساس مواد ۱۰۳۴ و ۱۰۳۵ قانون مدنی، تا زمانی که عقد نکاح بین طرفین جاری نشده است، هر یک از طرفین می توانند از انجام وصلت امتناع نمایند و طرف دیگر به هیچ وجه نمی‌تواند وی را مجبور به ازدواج با خود کند، حتی اگر به یکدیگر قول ازدواج داده باشند و در مورد مسائلی مانند مهریه نیز با هم توافق کرده باشند.

  • تکلیف هدایایی که در دوران نامزدی رد و بدل شده ولی نامزدی بهم خورده، چه می‌شود؟

براساس ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی، «طرفین می‌توانند هدایایی را که در طول دوران نامزدی به یکدیگر داده‌اند از یکدیگر مطالبه نمایند. اگر عین این هدایا موجود نباشد، طرفین می‌توانند قیمت هدیه را از طرف مطالبه کنند.» مگر اینکه هدیه قابل نگهداری نباشد و مصرف‌شدنی باشد، مثل مواد خوراکی یا اینکه اگر قابل نگهداری است، بدون تقصیر طرف از بین رفته باشد، مثلا انگشتر طلایی را که هدیه گرفته ولی در اثر تصادف مفقود شود.

  • نامه‌هایی که در دوران نامزدی برای نامزدم می‌فرستادم، آیا می‌توانم پس بگیرم؟

هر یک از دختر یا پسر می‌توانند نامه‌هایی را که در دوران نامزدی برای یکدیگر فرستاده‌اند از طرف مقابل استرداد کنند. اما اگر این نامه‌ها از بین رفته باشد، نمی‌توان از این بابت خسارتی مطالبه کرد.

  • آیا شیربهایی را که پرداخت شده ولی نامزدی بهم خورده، می‌توانم پس بگیرم؟

اگر مرد چیزی به عنوان «شیربها» برای ازدواج به زن داده باشد اما ازدواج صورت نگیرد، می‌تواند این مبلغ را از زن پس بگیرد.

  • تکلیف خرج و هزینه‌هایی که برای مراسم نامزدی و عقد شده است ولی بهم خورده، چه می‌شود؟

هزینه عقد و ازدواج عرفاً بر عهده شوهر است. بنابراین در صورت جدایی طرفین، مرد نمی‌تواند این هزینه‌ها را از زن مطالبه کند. اما اگر خانواده دختر هزینه‌های متعارفی را برای نامزدی کرده باشند و ثابت شود که به دلایل دیگر خساراتی به طرف مقابل در اثر برهم زدن نامزدی وارد شده است براساس قواعد مسئولیت مدنی قابل مطالبه است.

ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ نیز نامزدی و خسارات ناشی از آن را در صلاحیت دادگاه خانواده قرار داده است.

  • اگر یکی از نامزدها فوت کند، می‌توان هدایا و هزینه‌ها را از او گرفت؟

درصورتی که یکی از نامزدها فوت کرده باشد، طرف دیگر نمی‌تواند قیمت هدایایی را که به نامزد فوت‌شده داده است، مطالبه کند؛ مگر اینکه خود هدایا (عین هدایا) موجود باشد که در این صورت، حق مطالبه آن‌ها را خواهد داشت.

  • اگر قبل از نامزدی هدایایی رد و بدل شده باشد با این تصور که ازدواج صورت می‌گیرد ولی نامزدی بهم بخورد، می‌توان آن‌ها را پس گرفت؟

اگر هدایایی قبل از دوره نامزدی رد و بدل شده باشد اما نامزدی بهم بخورد، براساس ماده ۸۰۳ قانون مدنی، فقط در صورتی می‌توان هدایا را مطالبه کرد که خود آن هدیه (عین هدیه) موجود باشد و در آن نیز تغییری از ناحیه هدیه‌گیرنده صورت نگرفته باشد.

مثلا اگر پسر یک انگشتر طلا به دختر هدیه داده باشد و دختر آن را بفروشد و با پولش، یک گردنبند بگیرد، پسر نمی‌تواند گردنبند را پس بگیرد چون در هدیه‌ای که داده (انگشتر طلا) تغییر ایجاد شده است.

  • برای شکایت از نامزدی بهم خورده، باید به کجا مراجعه کنم؟

براساس ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ دادگاه صالح برای مطالبه خسارات ناشی از نامزدی دادگاه خانواده می‌باشد. شاکی باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی شکایت خود را ثبت کند و دادگاه خانواده رسیدگی را آغاز می‌کند. همچنین، می‌تواند از طریق دادگاه حقوقی نیز دادخواست حقوقی مطالبه وجه بدهد، اگر خسارتش ناشی از برهم خوردن نامزدی نباشد.

  • آیا پسری که خودش را دکتر معرفی کرده، بعد از ازدواج فهمیده شود که دکتر نبوده، جرم انجام داده است؟

هر امر واهی و پوچی  که دختر یا پسر هنگام ازدواج قید می‌کنند؛ به طوری که می‌دانند اگر این امور واهی را قید نکنند، آن ازدواج سر نمی‌گیرد. اما بعد از ازدواج معلوم می‌شود که امور قید شده یا صفات ذکر شده واهی هستند و وجود ندارند.

مثلا پسر خود را در مراسم خواستگاری دکتر معرفی می‌کند ولی بعدا مشخص می‌شود که نبوده؛ یا دختری با گریم و آرایش فراوان چهره اصلی خود را تغییر می‌دهد به طوری که بدون گریم چهره‌اش ناشناخته است.

این امور با عنوان «فریب در ازدواج» مطرح می‌شوند و علاوه بر اینکه حق فسخ ازدواج را برای طرف مقابل (طرفی که فریب خورده) ایجاد می‌کند (براساس ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی)، براساس ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی مجازات کیفری هم دارد.

 

اغفال در ازدواج

شما می‌توانید از طریق مشاوره رایگان با وکلای متخصص اغفال در ازدواج در سامانه وکیل نوین، سوالات خود را با کارشناسان حقوقی این مجموعه مطرح فرمایید. 

  • از کجا بفهمیم که چه اموری واهی هستند؟

هر صفت یا ویژگی که شخص خود‌ را با آن معرفی کرد‌ه باشد و منجر به ازدواج شده باشد اما سپس مشخص شود که فاقد‌ آن بوده‌؛ امری واهی محسوب می‌شود‌. در این خصوص ملاک تشخیص، عرف است.

  • اگر قید شده باشد که پسر نباید کچل باشد، اما او از کلاه گیس استفاده کرده باشد و بعد از ازدواج معلوم شود که کچل بوده، آیا جرمی صورت گرفته است؟

از دیگر مواردی که فریب در ازدواج (تدلیس در ازدواج) محسوب می‌شود، این است که هر یک از طرفین صفت یا ویژگی را قید می‌کنند که طرف مقابل نباید یا باید داشته باشد اما بعد از ازدواج مشخص می‌شود که این اتفاق نیفتاده است.

مثلا نمی‌خواهد شوهرش کچل باشد، پسری کچل برای رسیدن به این دختر از کلاه گیس استفاده می‌کند و بعد از ازدواج مشخص می‌شود که پسر کچل بوده است. یا پسر قید می‌کند که همسرش حتما باید موهایی صاف و لَخت داشته باشد اما دختری که موهای فرفری دارد، موهایش را صاف (کراتینه) می‌کند و بعد از ازدواج مشخص می‌شود که موهایش فرفری بوده است.

این هم نوعی تدلیس یا فریب در ازدواج محسوب می‌شود و هم باعث فسخ نکاح می‌شود و هم مسئولیت کیفری دارد.

  • اگر شخصی به بهانه ازدواج مدام از طرف مقابلش پول بگیرد، آیا جرمی مرتکب شده است؟

یکی از موارد شایعی که رخ می‌دهد، این است که دختر یا پسری به بهانه ازدواج، مرتب از طرف مقابلشان به هر دلیلی پول می‌گیرند. در این صورت، جرم اخاذی رخ می‌دهد و مجازات اخاذی برای او اجرا می‌شود. و اگر به صفات و ویژگی‌های واهی اشاره کرده باشد مثلا خودش را مهندس یا مدیرعامل شرکت معرفی کرده باشد و منجر به ازدواج شده باشد، مجازات فریب در ازدواج هم برایش اجرا می‌شود.

  • اخاذی چقدر مجازات دارد؟

براساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، مجازات اخاذی «… شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال … » خواهد بود.

 

با توجه به شایع بودن ارتکاب جرایم از طریق اغفال در ازدواج، در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی در امور کیفری مربوط به خانواده و اغفال در ازدواج داشتید، می‌توانید با وکلای متخصص سامانه وکیل نوین مشاوره داشته باشید.

 

  • اگر ازدواج قبلی را از خواستگار بعدی پنهان و کتمان کنیم، جرم است؟

از مصادیق شایع دیگر جرم اغفال در ازدواج، کتمان ازدواج پیشین است. در این باره فرقی نمی‌کند که پنهان‌کننده دختر باشد یا پسر، در هر صورت جرم اغفال در ازدواج رخ می‌دهد.

خصوصا اگر پسری با این قدی که دختر باید باکره باشد با او ازدواج کرده و بعد از ازدواج متوجه می‌شود که قبلا ازدواج کرده و بکارت او از بین رفته است. این کتمان هم، هم حق فسخ نکاح برای طرف فریب‌خورده ایجاد می‌کند و هم مجازات کیفری دارد. البته در این زمینه ممکن است رویه قضایی حکم به حبس ندهد و صرفا جریمه مالی کند.

  • مگر ازدواج قبلی در شناسنامه درج نمی‌شود؟ پس چطور می‌توان آن را پنهان کرد؟

ممکن است ازدواج قبلی به هر دلیلی ثبت نشود و صرفا صیغه محرمیت خوانده شود (در این صورت، خود ثبت نکردن ازدواج دائم، مجازات حبس دارد) یا شناسنامه المثنی گرفته شود و در آن ازدواج قبلی درج نشود. خصوصا اگر دختر باکره باشد و از همسرش جدا شود، می‌تواند درخواست پاک کردن نام شوهر از شناسنامه‌اش را بدهد. در این صورت، در شناسنامه جدید اسم شوهر قبلی ذکر نمی‌‍شود.

  • پسری که بعد از جلسه خواستگاری، دختر را فریب داده تا ماشینش را به نام او بزند و سپس فرار کرده باشد، چه جرمی مرتکب شده است؟

اگر دختر یا پسری با قول ازدواج مالی را با فریب و نیرنگ از طرف مقابلش یا خانواده او بگیرد، جرم کلاهبرداری رخ می‌دهد. مثلا پسری به بهانه ازدواج از دختر می‌خواهد ماشین یا خانه‌ای را به نام او بزند و یا دختری به بهانه ازدواج از پسر می‌خواهد مالی را به نام او سند بزند، بعد از سند زدن شخص فرار می‌کند. در این صورت، به خاطر فریبی که اتفاق افتاده، شخص کلاهبردار محسوب شده و مجازات دارد.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص اغفال در ازدواج اینجا را کلیک کنید.

  • مجازات کلاهبرداری چقدر است؟

براساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، مجازات کلاهبرداری «… حبس از ۱ تا ۷ سال و جزای نقدی معادل مال برده شده و رد اصل مال به صاحب آن… » است.

  • اگر شخص با بهانه ازدواج، طرف مقابل را تحریک به سرقت از اداره بکند، چه جرمی مرتکب شده است؟

ممکن است هر یک از دختر یا پسر به بهانه وعده‌ی دروغ ازدواج، طرف مقابل را به ارتکاب جرایم فریب دهد و تحریک کند مثلا پسر با دختر قرار ازدواج می‌گذارد و از دختر می‌خواهد که گاوصندوق شرکتی را که آنجا باهم همکار هستند، باز کند و پول‌ها و اسناد را بردارد تا با آن‌ها خرج و مخارج عروسی را پرداخت کنند.

در این صورت، شخصی که فریب خورده، مباشر و فاعل اصلی جرم شناخته می‌شود؛ ولی طرف دیگر هم که وعده‌ی دروغ ازدواج داده است و مباشر جرم را تحریک و یا ترغیب کرده، می‌تواند تحت عنوان معاونت در ارتکاب جرم، تحت تعقیب قرار بگیرد.

  • اگر پسری با قول ازدواج با دختر رابطه نامشروع داشته باشد و بکارت او را از بین ببرد، چه مجازاتی دارد؟

از شایع‌ترین جرایمی که از طریق اغفال در ازدواج رخ می‌دهد، برقراری رابطه نامشروع یا زنا است که اکثرا منجر به ازاله بکارت دختر می‌شود. در این صورت، پسر مجازات همان جرم را می‌بیند. اگر رابطه نامشروع برقرار شود، تا ۹۹ ضربه شلاق مجازات دارد (براساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی).

اگر تجاوز رخ بدهد، مجازات تجاوز دارد و در صورتی که ازاله بکارت باشد، علاوه بر مجازات زنا و تجاوز باید مهرالمثل نیز از بابت ازاله بکارت به دختر بپردازد. چنانچه در این باره دختر مجبور نشود و این نوع روابط با رضایت صورت بگیرد، دختر نیز به شلاق رابطه نامشروع یا زنا محکوم می‌شود اما باز هم می‌تواند مهرالمثل را از بابت ازاله بکارت از پسر مطالبه نماید.

  • اگر شوهری بعد از ازدواج به دروغ بگوید که ترفیع درجه گرفته و حقوقش بیشتر شده ولی بعدا مشخص شود که دروغ گفته، آیا جرم اغفال در ازدواج رخ داده است؟

جرم اغفال در ازدواج مربوط به زمانی است که با وعده ازدواج، امور واهی قید شود و منجر به ازدواج بشود و یا به بهانه ازدواج جرایم دیگری مثل زنا و … رخ بدهد ولی ازدواجی صورت نگیرد. بنابراین، دروغ‌هایی که زن و شوهر بعد از ازدواج به یکدیگر می‌گویند، جرم اغفال در ازدواج نیست و مجازات آن را ندارد.

  • برای اینکه جرم اغفال در ازدواج رخ بدهد، چه شرایطی نیاز است؟

جرم اغفال در ازدواج هم مانند هر جرم دیگری نیاز به عنصر مادی، عنصر قانونی و عنصر معنوی دارد. در ادامه به هریک از عناصر پرداخته می‌شود:

آیا به قوی‌ترین وکیل اغفال در ازدواج احتیاج دارید؟ می‌توانید با سامانه وکیل نوین تماس بگیرید.

  • جرم اغفال در ازدواج در کدام قانون ذکر شده است؟

عنصر قانونی جرم اغفال در ازدواج به طور خاص ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی است. همچنین، اگر در این حین جرایم دیگری مثل کلاهبرداری، رابطه نامشروع، تجاوز، اخاذی و یا تدلیس در ازدواج (مواد ۱۱۲۱ تا ۱۱۲۸ قانون مدنی) رخ بدهد، از مواد قانونی و مجازات همان جرایم استفاده می‌شود.

  • آیا جرم اغافل در ازدواج حتما گفتاری است یا اگر عملی هم انجام شود که طرف را گول بزند، جرم اغفال در ازدواج رخ داده است؟

عنصر مادی جرم اغفال در ازدواج فقط شامل گفتار نمی‌شود؛ در واقع، اغفال د‌ر ازد‌واج شامل هرگونه گفتار، اعمال و رفتار متقلبانه و حیله‌گرانه‌ای می‌شود که شخص برای گول زد‌ن و اغفال طرف مقابل خود به کار می‌برد.

درواقع، شخص خود‌ را با ویژگی‌ها و صفاتی د‌روغین و واهی که واقعیت ند‌ارد‌ یا با کتمان و مخفی کرد‌ن عیوب و ایراد‌اتی معرفی می‌کند. همچنین، ممکن است شخص اعمال فریبند‌ه و اقد‌امات متقلبانه خود را برای اغفال طرف مقابل با صحنه‌سازی‌ها و عملیات نمایشی انجام دهد تا آن موضوع د‌روغین و غیر واقعی مطرح شد‌ه، مطلبی واقعی جلوه‌گر شود‌.

 

  •  
  • اغفال در ازدواج
  •  
  • اگر شخص بعدا به آن وعده‌هایی که گفته است، برسد باز هم جرم انجام داده است؟

شخص باید اموری را ذکر کند که واهی هستند و در عالم واقعیت وجود ندارند. در واقع، وعده‌های شخص باید‌ با گفتار و اعمال ماد‌ی و ملموس همراه باشد‌، امور خلاف واقع و اد‌عا‌های موهوم را د‌ارای ظاهری واقعی جلوه د‌اد‌ه و اعتماد‌ طرف مقابل را به حقیقی بود‌ن آن‌ها جلب کند‌.

  • آیا وعده دروغ ازدواج با فریب در ازدواج فرق دارد؟ چه فرقی؟

فریب در ازدواج اگر عناصرش موجود باشد می‌تواند به عنوان یک جرم ارتکاب یابد و قابل مجازات باشد و آن هم در صورتی است که شخص صفاتی را به دروغ برای خود می‌گوید و طرف دیگر را تشویق به ازدواج کند و در صورت وقوع ازدواج و محرز شدن صفات دورغین بعد از ازدواج، جرم واقع می‌شود؛ در حالی که در وعده‌ی دروغ ازدواج، ازدواج واقع نمی‌شود و فقط به دروغ، ازدواج وعده داده می‌شود و هر چند نمی‌تواند جرم باشد ولی اگر همراه آن جرایم دیگری مثل کلاهبرداری و اخاذی و … رخ بدهد، قابل پیگیری است.

  • اگر پدر یا مادر دختر یا پسر طرف مقابل را فریب بدهند، چه جرمی انجام شده است؟

مجازات اغفال در ازدواج برای خود دختر یا پسری است که سعی در فریب دیگری دارد. لذا اگر یکی از نزد‌یکان مثل‌ پد‌ر و یا ماد‌ر یا شخص ثالثی مانند‌ واسطه ازد‌واج، طرف مقابل را با همد‌ستی و تبانی زوج یا زوجه فریب د‌اد‌ه یا نحوه و طریق فریب د‌اد‌ن را به مرتکب ارائه کند‌ و یا به هر شکلی امکان گول خورد‌ن و اغفال طرف مقابل را تسهیل و ایجاد‌ کند‌، به عنوان معاونت در جرم قابل تعقیب هستند‌.

اگر دختر یا پسری از طریق فضای مجازی به دروغ صفاتی را برای خود بگویند که واقعیت ندارد یا با وعده ازدواج جرمی را انجام بدهند، باز هم قابل پیگیری خواهد بود و پلیس فتا فرآیند رسیدگی و شناسایی متهم را آغاز می‌کند و بسته به جرمی که رخ داده، مجازات او تعیین می‌شود.

مثلا ممکن است شخصی به بهانه ازدواج عکس‌ و فیلم‌هایی را از طرف مقابل بگیرد و سپسف با تهدید به پخش کردن آن‌ها اقدام به اخاذی یا سوءاستفاده و رباطه نامشروع بکند.

 

در کل فرآیند شکایت بابت اغفال در ازدواج، وکلای متخصص و باتجربه سامانه وکیل نوین همراه شما خواهند بود. کافی است با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید.

 

  • اگر پسری بخواهد دختر را برای ازدواج فریب بدهد ولی دختر فریب نخورد و موضوع را بفهمد، آیا می‌تواند از پسر شکایت کند؟

یکی دیگر از عناصر مادی جرم اغفال در ازدواج این است که شخص مقابل حتما فریب بخورد. اگر طرف مقابل متوجه دروغ‌گویی‌ها بشود و فریب نخورد و ازدواجی صورت نگیرد، نمی‌تواند به صرف فریب‌کاری شکایت کند. میزان تشخیص فریب و اینکه چه افرادی فریب می‌خورند، نوعی است و عرف در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

  • اگر شخصی سعی کند دیگری را برای ازدواج گول بزند ولی ازدواجی صورت نگیرد، مجرم است؟

از دیگر عناصر مادی جرم اغفال در ازدواج این است که این جرم، یک جرم مقید است یعنی حتما باید نتیجه‌ی آن رخ بدهد که جرم محسوب شود. نتیجه‌ی جرم اغفال در ازدواج نیز، صورت گرفتن ازدواج برپایه امور واهی است که قید شده.

بنابراین، اگر ازدواج صورت بگیرد و بعدا دروغ‌گویی و فریب‌کاری شخص مشخص شود، طرف فریب‌خورده می‌تواند شکایت کند ولی اگر به هر دلیلی ازدواجی صورت نگیرد، شخص به صرف فریب‌کاری نمی‌تواند شکایت کند مگر اینکه جرم دیگری رخ داده باشد که برای آن جرم می‌تواند شکایت و مطالبه خسارت کند.

  • اگر شخص دروغی بدون قصد بگوید که براساس همان دروغ ازدواجی صورت بگیرد، چه جرمی انجام داده است؟

عنصر معنوی جرم اغفال در ازدواج شامل سوءنیت عام و سوءنیت خاص می‌شود. یعنی شخص با علم و آگاهی صفاتی را برای خود ذکر کند که بخواهد طرف مقابل را عمدا فریب بدهد تا ازدواج صورت بگیرد؛ به طوری که بداند اگر این صفات را نگوید، ازدواجی هم صورت نمی‌گیرد.

بنابراین، اگر کسی از روی شوخی و بدون قصد حرفی بزند و بعدا در عمل انجام شده قرار بگیرد و براساس حرفی که زده، ازدواج کند؛ اگر بتواند عدم سوءنیتش را ثابت کند، مجرم نیست.

  • آیا جرم اغفال در ازدواج قابل گذشت هست؟

جرم اغفال در ازدواج ازجمله جرایم غیرقابل گذشت است و اگر فریب‌خورد‌ه از جرم گذشت کند،‌ د‌اد‌گاه صرفا می‌تواند‌ بر اساس ماد‌ه ۳۷ قانون مجازات اسلامی سال۹۲ مجازات مرتکب را تخفیف د‌هد‌.

  • برای شکایت از جرم فریب در ازدواج باید به کجا مراجعه کرد؟

شاکی (فریب‌خورده) باید در دادگاه کیفری محل وقوع جرم شکایت کیفری کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند.

بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می‌شود.

هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، شخص فریب‌دهنده نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می‌کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود.

قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند.

شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد.

اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

  • آیا می‌توان برای فریب در ازدواج به دادگاه خانواده هم مراجعه کرد؟

از آنجایی که براساس ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی، برای شخص فریب‌خورده حق فسخ ایجاد می‌شود، براساس ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی و ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ شخص فریب‌خورده می‌تواند دادخواست فسخ نکاح را به دلیل فریب در ازدواج به دادگاه خانواده تقدیم کند.

یا می‌تواند از زمانی که متوجه فریب شده، اظهارنامه‌ای را به طرف مقابل بابت فسخ نکاح ارسال کند و سپسف براساس اظهارنامه‌ای که فرستاده، دادخواست فسخ نکاح بدهد.

  • شخص از زمانی که بفهمد در ازدواجش فریب خورده، چقدر زمان دارد تا نکاح را فسخ کند؟

براساس ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی، «اختیار فسخ فوری است و اگر طرفی که حق فسخ دارد بعد از اطلاع، نکاح را فسخ نکند، خیار او ساقط می‌شود به شرط این که علم به حق فسخ و فوریت آن داشته باشد.» البته ملاک تشخیص فوریت، به نظر عرف و عادت است.

  • اگر جرایم دیگری با وعده ازدواج صورت بگیرد، به کدام دادگاه باید مراجعه کرد؟

بسته به جرم ارتکابی، دادگاه صالح مشخص می‌شود. مثلا اگر کلاهبرداری و اخاذی باشد، دادگاه کیفری محل وقوع جرم صالح است. اگر از طرق فضای مجازی وعده‌ای داده شده باشد، پلیس فتا رسیدگی را انجام می‌دهد.

  • تکلیف مهریه در صورت فسخ نکاح به علت فریب در ازدواج، چه می‌شود؟

بستگی دارد که فریب‌دهنده چه کسی باشد. براساس ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی، اگر فریب‌دهنده زوجه باشد، مهریه به او تعلق نمی‌گیرد اما اگر فریب‌دهنده زوج باشد، باید مهریه زوجه را بپردازد به شرطی که زوجه باکره نباشد. یعنی اگر زوجه باکره باشد و فریب‌دهنده زوج باشد، با فسخ نکاح، نصف مهریه‌ به زوجه تعلق می‌گیرد.

  • برای اینکه جرم فریب در ازدواج ثابت شود، چه مدارکی نیاز است؟

در این زمینه می‌توان از مدارکی مثل شروط ضمن عقد، قول و قرارهایی که در دوران نامزدی و خواستگاری گذاشته شده و کتبی شده یا شفاهی است ولی هردو طرف قبول دارند، شهادت شهود، استشهادیه محلی، اقرار خود فریب‌دهنده، علم قاضی و … استفاده کرد.

اغفال در ازدواج

  • آیا از اسکرین شات پیام‌ها در فضای مجازی می‌تواند برای اغفال در ازدواج استفاده کرد؟

همچنین، دلایلی مثل پرینت پیامک‌ها، صدای ضبط شده، اسکرین شات پیام‌ها در فضای مجازی، فیلم و عکس، ایمیل و … جزء ادله الکترونیک هستند و به عنوان اماره (نشانه) برای قاضی در کشف واقعیت کمک‌کننده هستند.

  • مجازات اغفال در ازدواج چیست؟

براساس ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی، «چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل: داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آن‌ها واقع شود، مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.»

همچنین، براساس ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی، «هرگاه در یکی از دو طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل حق فسخ خواهد بود. خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متبایناً بر آن واقع شده باشد.» براساس ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی شخص می‌تواند نکاح را فسخ کند.

  • دادخواست فسخ نکاح به علت تدلیس در ازدواج چگونه باید تنظیم شود؟

برای سهولت در فسخ نکاح به علت تدلیس در ازدواج، وکیل جرم اغفال در ازدواج نمونه فرم دادخواست فسخ نکاح را در ادامه آورده است که به این شرح است:

نمونه دادخواست فسخ نکاح با توجه به عیوب مذکور در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی

برگ دادخواست به دادگاه عمومی

مشخصات طرفین نام نام خانوادگى نام پدر شغل محل اقامت

شهر – خیابان -کوچه –  شماره –پلاک

خواهان خانم/آقای..        
خوانده خانم/آقای..        
وکیل          
تعیین خواسته وبهای آن تقاضای فسخ نکاح با توجه به عیوب مذکور در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی
دلایل ومنضمات دادخواست ۱ – فتوکپی مصدق عقدنامه   ۲ – گواهی پزشکی
ریاست محترم …..

با سلام احتراماً با تقدیم این دادخواست و ضمایم آن به استحضار ریاست محترم دادگاه می‌رساند:

با توجه به عقدنامه ازدواج مورخ … فی مابین اینجانبه خواهان … و خوانده دعوی آقای … و بروز عیب در نامبرده (خصاء یا عنن یا مقطوع بودن آلت تناسلی) و مدارک تقدیمی و گواهی پزشکی، مستنداً به ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر فسخ نکاح مذکور را با احتساب خسارت دادرسی دارم.

با تشکر و تجدید احترام

امضا

  • شکواییه اغفال در ازدواج چجوری باید نوشته شود؟

برای سهولت در شکایت از جرم اغفال در ازدواج، وکیل جرم اغفال در ازدواج نمونه فرم شکواییه را در ادامه آورده است که به این شرح است:

شکوائیه

 ریاست محترم ………

با سلام ،

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب به موجب تصویر مصدق عقدنامه شماره …….. مورخ …… دفترخانه شماره ……. شهرستان …….. با خوانده عقد ازدواج دایم منعقد کرده ایم. ایشان قبل از ازدواج و در زمان خواستگاری و نامزدی خود را دارای شغل ……….، درآمد ……… و تحصیلات ………. معرفی کردند. پس از عقد و آشنایی بیش تر با مشتکی عنه متوجه شدم که بنده را فریب داده اند و نه تنها دارای آن شغل، درآمد و تحصیلات نیستند بلکه در وضعیت بسیار بدی از نظر شغلی، درآمدی و اجتماعی قرار دارند. لذا با توجه به شرح موضوع و ادله اینجانب که شامل شهادت شهود، تصویر مصدق عقدنامه شماره ……. مورخ ………. و … می باشد و همچنین به استناد ماده ۶۴۷ قانون مجازات اسلامی تعزیرات، تعقیب و مجازات مشتکی عنه را به اتهام فریب در ازدواج استدعا دارم. همچنین با توجه به خسارت های وارده به اینجانب که مبلغ …… است، بدواً صدور و اجرای فوری قرار تامین خواسته را تقاضا دارم.

امضا

  • آیا تا به حال رایی در مورد جرم اغفال در ازدواج صادر شده است؟

در این زمینه آرائی تا به حال صادر شده است که وکیل جرم اغفال در ازدواج یکی از آن آراء را در زیر آورده است.

نمونه رای فریب در ازدواج

شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۰۲۲۱۹۰۰۱۰۷   مورخ: ۱۳۹۳/۰۲/۲۱

رای بدوی

در خصوص اتهام آقای م.ع. فرزند الف. با وکالت آقای ج.س. دایر بر تدلیس در ازدواج (زوج در زمان ازدواج به شاکیه نگفته که سابقه ازدواج دارد و طلاق داده است) موضوع شکایت خانم ف.ف. با وکالت خانم س.ح. به شرح کیفرخواست صادره از دادسرای ناحیه ۱۸ تهران با توجه به محتویات پرونده، استماع اظهارات وکلای زوجین و مطالعه لوایح تقدیمی از سوی آنان، شاکیه و وکیل ایشان دلیل کافی بر این که یکی از شرایط عقد تجرد زوجه بوده و عقد بر مبنای آن واقع شده باشد و به طوری که اگر آن شرط حاصل نبود عقد دائم صورت نمی گرفت به دادگاه ارائه ننموده مضافاً به این که دعوی شاکیه مبنی بر فسخ نکاح به دلیل تدلیس در ازدواج در شعبه ۲۵۰ خانواده مردود اعلام و رای صادره در دادگاه تجدید نظر قطعی شده، ثانیاً حاصل بودن یا نبودن شرط موصوف در زمان ازدواج خللی در ارکان زندگی با وجود فرزند مشترک ایجاد نمی کند دادگاه به لحاظ فقد دلیل کافی و بر اساس اصل کلی برائت حکم بر برائت متهم را صادر و اعلام می نماید. رای صادره حضوری بوده ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ، قابل تجدید نظر در محاکم محترم تجدید نظر استان تهران خواهد بود.

رئیس شعبه ۱۱۵۲ دادگاه عمومی جزایی تهران – جعفریان

رای تجدید نظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم ف.ف. با وکالت خانم س.ح. نسبت به دادنامه شماره ۹۲۰۰۷۵۷ مورخ ۱۳۹۲/۷/۳۰ صادره ازذ شعبه ۱۱۵۲ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن در مورد شکایت تجدیدنظرخواه علیه تجدیدنظرخوانده دایر بر تدلیس در ازدواج حکم به برائت تجدیدنظرخوانده صادر گردید؛ با بررسی اوراق و محتویات پرونده و مشاوره و با در نظر گرفتن مفاد لایحه تجدیدنظرخواهی و استماع اظهارات طرفین در جلسه دادرسی این مرجع و نظر به این که خانم ف. دعوی حقوقی فسخ نکاح به علت تدلیس (عدم اطلاع از سابقه ازدواج) مطرح نمود که منتهی به صدور دادنامه شماره ۱۶۱۶-۲۴/۱۰/۹۱ از شعبه ۲۵۰ دادگاه خانواده مبنی بر رد دعوی گردید و متعاقباً رای مذکور طی دادنامه شماره ۲۰۰۰۱۴ – ۹۲/۱/۲۰ صادره از شعبه دوم دادگاه تجدید نظر استان تهران و با فرجام خواهی طی دادنامه ۹۲۰۰۴۸۶ مورخ ۳۰/۹/۹۲ شعبه بیست و سوم دیوان عالی کشور رای فرجام خواسته ابرام گردید. در این مرحله نیز اعتراض موثری که موجب نقض دادنامه تجدید نظرخواسته شود و به اساس حکم خدشه وارد نماید به عمل نیامده است و از حیث رعایت تشریفات دادرسی نیز رای معترض عنه اشکال موثری ندارد و لذا به استناد بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری با رد درخواست تجدیدنظرخواهی دادنامه تجدیدنظرخواسته تایید می گردد. این رای قطعی است.

مستشاران شعبه ۱۹ دادگاه تجدید نظر استان تهران

ایرانی – نبوی لاریمی

  • هزینه مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین در رابطه با جرم اغفال در ازدواج

در صورتی که با خواندن این مقاله هم سوالات و ابهامات شما حل نشده و یا به مشاوره حقوقی حضوری، تلفنی و آنلاین یا وکیل جرم اغفال در ازدواج نیاز دارید، می‌توانید تماس بگیرید.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود