ابتدا برای آنکه صلح عمری و صلح محاباتی را توضیح دهیم و شرایطش را بیان کنیم می بایست عقد صلح را معرفی کنیم.

همانطور که می دانید عقد صلح یکی از عقود معین است که در قانون مدنی به رسمیت شناخته می شود. ممکن است تصور کنید عقد صلح در خصوص بروز اختلاف و یا از بین بردن مشاجرات کاربرد دارد اما عقد صلح می تواند در تمامی معاملات جای گیرد. به عبارت دیگر یکی از کاربردهای صلح تراضی دو طرف بر امری عقد صلح است.

صلح یا در خصوص از بین بردن مشکل است و یا در خصوص معامله ای صورت می پذیرد. صلح از لحاظ حقوقی امروزه دامنه وسیعی دارد که یکی از آنان صلح عمری و دیگری محاباتی است.

به طور کلی صلح عمری و محاباتی نوعی از صلح نیستند. عمری نوعی از بهره بردن از منفعت است که مرتبط با عمر مالک یا عمر دیگری است

برای ارتباط با وکیل متخصص و 5 دقیقه مشاوره تلفنی رایگان اینجا کلیک کنید.

صلح عمری

صلح عمری به معنای صلح و یا قرار دادن یک معاملات اعم از خرید و فروش و اجاره و … در قابل عقد صلح است. منظور از کلمه عمری پایان عمر است حال پایان عمر مالک یا دیگری.

صلح می تواند در مقام معامله باشد یا در مقام تعهد و اجرای تعهد.

در قرارداد صلح مالک ملک خود را در خصوص وجود شرایطی به دیگری منتقل می کند. در قرارداد صلح در خصوص ملک مالک ضمن شرط اقامت تا پایان عمر خودش در آنجا ملک را به دگیری منتقل می کند ؛ یعنی مالک تا زمان زنده بودنش از منافع آن که سکونت و استفاده از آن است بهره می برد. از طرفی مالک منفعت اوست می تواند یا آن را اجاره دهد و یا خودش در آنجا سکنی گزیند.

مثلا شوهری ملکی را برای همسر و فرزندان باقی گذاشته است ومی خواهد تا زمانی که زنده است در انجا باشد پس ذیل یک قرارداد صلح عمری ملک مورد نظر را به به همسر و فرزندانش منتقل می کند.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص قرارداد صلح عمری این است که با انتقال عین مالک سابق می تواند تا پایان زمان حیاتش از آن بهره ببرد. از سوی دیگر عین به دیگری منقل شده است فقط منفعت ان نیز پس از مدتی به آن ملحق خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

ارکان لازم عقد صلح عمری

صلح عمری دارای 4 رکن یا عنصر است که از قرار زیر است:

1-مٌصالح: فردی که ملک خویش را تحت عقد صلح به دیگری منتقل می کند.

2-مُتصالح: فردی که ملک به او منتقل می شود.

3-مورد صلح: ملک مورد نظر

4-مال‌الصلح: پول ثمن و یا اجرای تعهدی در برابر ملک انجام می شود.

صلح-عمری-و-صلح-محاباتی

صلح محاباتی

البته رکن چهارمی که در بالا ذکر شد لازم نیست می تواند صلح بلاعوض باشد. در این صورت صلح ، صلح محاباتی است. نکته ی دیگر آن است در عقد صلح وجود عوض برابر با مورد معامله لازم نیست و نبود ثمن و یا کم بودن آن مهم نیست و جز شروط لازم عقد صحیح قرارداد نیست.

صلح محاباتی صلحی است که در آن وجود پول یا ثمن در برابر ملک و مال هم اندازه و یا برابر نیست. در واقع ارزش معامله از لحاط منطقی و عقلانی و اقتصادی صحیح نیست اما در عقد صلح چنین شرایطی وجود دارد و قانونی هم هست به طور مثال فردی خانه اش را در قبال یک کتاب و یا یک خودکار و … به دیگری منتقل می کند.

عقد صلح می تواند به جای عقود زیر قرار گیرد.

1- عقد بیع (انتقال عین به عوض معلوم)

2- عقد اجاره (انتقال منفعت به عوض معلوم)

3- عقد عاریه (انتقال منفعت بدون عوض)

4- هبه (انتقال مالکیت بدون عوض معلوم)

5- ابراء (اسقاط دین)

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

 شرایط عقد صلح

سه شرط زیر از شرایط لازم برای عقد صلح است:

1-اهلیت: طرفین معامله می بایست دارای اهلیت باشند یعنی صغیر و مجنون و سفیه نباشد بالغ و عاقل باشند. البته که شرایط ویژه ای نیز وجود دارد و در مواردی که یکی از طرفین اهلیت نداشته باشند قاِم مقام و یا قیم قانونی او می تواند معامله کند.

2-عقد صلح برای فرار کردن از دین نباشد به طور مثال فردی مدیون و بدهکار به دیگری است برای آنکه دینش را نپردازد و برای حفظ مال ملکش و دارایی اش را به همسر و یا فرزندانش صلح عمری می کند.این نوع صلح ممکن نیست.

3-مشروعیت: هر عقدی باید رد جهت مشروع و قانونی باشد اگر در جهت غیر قانونی و نامشروع باشد معامله باطل است؛ یعنی نیت و هدف و انگیزه از این معامله نامشروع نباشد.

مدارک مورد نیاز برای صلح عمری

1-سند مالکیت که نشان دهنده مالکیت مالک باشد.

2-مدارک شناسایی طرفین

3-پایان کار در صورتی که مورد معامله آپارتمان یا اعیانی احداثی باشد

4-استعلام دارایی

5-استعلام شهرداری

6-پاسخ استعلام ثبتي از اداره ثبت منطقه مبني بر عدم بازداشت مورد مصالحه و مطابقت سند با دفتر املاک

7-مفاصاحساب مالياتي

8-گواهي پايان ساختمان

 

برای مشاوره با وکلای با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه(4)

    • محمد دهقان

    • 3 سال قبل

    ایا در صلح(عمری و محاباتی) و انواع محاباتی،میتوان عقد را یکطرفه از جانب مالک فسخ کرد؟

      • ماریا محمد رضایی

      • 3 سال قبل

      باسلام باید توافق برهم زدن در قرارداد باشرط خیارفسخ واقاله مطابق ماده 760 قانون مدنی ذکرشده باشد برای مشاوره بیشتر با کارشناسان حقوقی وکیلم باش با شماره های05136140000-051326141111 تما س حاصل فرمایید

    • فرشید کریمی

    • 1 سال قبل

    با سلام
    در قولنامه بین زن و شوهر در قسمت فوشنده نام شوهر و در قسمت خریدار نام همسر به تعداد سه دانگ ثبت شده است ولی در توضیحات پایین نوشته شده که سه دانگ ما بقی تا موقعی که فروشنده زنده است مال خودش ولی بعد از مرگ فروشنده با تمام اثاثه به خریدار تعلق دارد حکم این قولنامه چیست با توجه به اینکه فروشنده فوت شده و غیر از همسر وراث دیگر هم دارد

      • hamidreza azimi

      • 1 سال قبل

      سلام قولنامه به موجب صلح عمری صحیح است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود