جرم شنود غیر مجاز چیست ؟

جرم شنود غیر مجاز مبحث دوم از زیر مجموعه جرایم علیه محرمانگی داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی قرار می گیرد و یکی از انواع جرایم سایبری و رایانه ای است.

  • منظور از شنود غیرمجاز استراق سمع است.
  • شنود به عمل مخفیانه گوش دادن به مکالمه خصوصی دیگران بدون رضایت آنها گفته می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی شنود و استراق سمع از طریق رایانه و نرم افزارها انجام می شود؛قانون جرایم رایانه ای هم آنرا جرم انگاری کرده است.

طبق ماده730قانون مجازات اسلامی و یا ماده 2قانون جرایم رایانه ای:(هرکس به طور غیر مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر عمومی در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا امواج الکترو مغناطیسی یا نوری را شنود کند به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هردو مجازات محکوم خواهد شد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

مصادیق  جرم شنود غیر مجاز

  • شنود در تلفن های ثابت و تلفن های همراه اشاره کرد : هرفردی حریم خصوصی مخصوص به خودش را دارد و تجاوز به این حریم نه تنها از لحاظ اخلاق عمومی ناپسند است بلکه در خصوص استراق سمع جرم نیز می باشد.
  • در قانون اساسی اصل 25 نیز احترام به حریم خصوصی افراد تذکر داده شده است:( بازررسی و نرساندن نامه ها ضبط و مکالمات تلفنی افشای مخابرات تلگرافی و تلکس،سانسور،عدم مخابره و نرساندن آنها،استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.)
  • خرید و فروش دستگاه شنود جرم است : خرید و فروش دستگاههای شنود که در تلفن های خانه جاسازی می شود و یا نصب نوعی برنامه بر روی گوشی های هوشمند آسان است؛حتی در فضای مجازی تبلیغ هم می شود. اما باید بدانید با توجه به بند چ ماده 122قانون امور گمرکی وارد کردن این دستگاهها ممنوع است :(سامانه (سیستم‌)های استراق سمع، فرستنده ها و ضبط کننده های کوچک اعم از ریزدوربینها و ریزمیکروفونها با قابلیت جاسوسی و فرستنده های خاص و پوششی با سرعت بالا، انواع کالا یا سامانه (سیستم)‌های با قابلیت کنترل و شنود ارتباطات با سیم و بیسیم (مونیتورینگ) و سامانه (سیستم‌)‌های رمزکننده که در راستای اهداف جاسوسی کاربرد دارند مگر با موافقت وزارت اطلاعات در هر مورد.)

از انجا که خدشه دار کردن حریم افراد در تقابل با رعایت حقوق بشر است لذا قوانین ایران نیز در زمینه های مختلف به آن پرداخته و جرم انگاری کرده است. 

 

برای مشاوره با وکلای متخصص سایبری و شنود غیر مجاز  با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود