جرایم رایانه ای علیه عفت و اخلاق عمومی

رایانه ها و اینترنت و فضای مجازی همگی از کاربردی ترین ابزارات زندگی انسان هاست ؛ به همین دلیل وجود فعالیت هایی علیه عفت و اخلاق عمومی نیز در آن رخ می دهد.

جرایم رایانه ای علیه عفت و اخلاق عمومی می توانند محدوده وسیعی را در بر بگیرد.

در این مقاله این نوع جرایم رایانه ای را روشن تر بیان کرده و مصادیق به روز و مجازات آن را بیان می کنیم:

منظور از عفت ؛ پاکدامنی است و منظور از اخلاق عمومی ؛ مجموعه ارزش و هنجارهایی است که تحت تاثیر فرهنگ و مذهب و عرف اجتماع می باشد.

می توان قسمتی از جرایم علیه عفت را جرایم جنسی و یا جرایم علیه اشخاص دانست.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص جرایم رایانه ای

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

ممنوعیت تحقیق در جرایم منافی عفت :

بر طبق  تبصره ی ماده ی 43 قانون آیین دادرسی مدنی دادگاههای عمومی و انقلاب در امورکیفری، هرگونه تحقیق در جرایم منافی عفت را ممنوع کرده و با فرض ایجاد زمینه ی قانونی برای تحقیق ، آن را از وظایف قاضی دادگاه دانسته است.

دلایل ممنوعیت از تحقیق در جرایم منافی عفت :

* جلوگیری از اشاعه فحشا

* از بین نرفتن قبح اجتماعی

* برای حفظ حقوق بزه دیده

* جلوگیری از تحریک احساسات و تکرار خاطرات برای قربانی

برای کسب مشاوره با وکلای متخصص رایانه ای علیه عفت و اخلاق عمومی با گروه وکلای به شماره 09026220322 تماس بگیرید.

مجازات جرایم رایانه ای علیه عفت و اخلاق عمومی :

ماده14) هرکس به وسیله سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را تولید، ارسال، منتشر، توزیع یا معامله کند  یا به قصد ارسال یا انتشار یا تجارت تولید یا ذخیره یا نگهداری کند.  به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.                                          
تبصره ۱ ـ ارتکاب اعمال فوق در خصوص محتویات مبتذل موجب محکومیت به حداقل یکی از مجازات های فوق می شود. محتویات و آثار مبتذل به آثاری اطلاق می گردد که دارای صحنه ها و صور قبیح باشد.*
تبصره ۲ ـ هرگاه محتویات مستهجن به کمتر از ده نفر ارسال شود، مرتکب به یک تا پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
تبصره ۳ ـ چنان چه مرتکب اعمال مذکور در این ماده را حرفه خود قرار داده باشد یا بطور سازمان‌ یافته مرتکب شود ، چنان چه مفسد فی‌الارض شناخته نشود، به حداکثر هر دو مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.
تبصره ۴ ـ محتویات مستهجن به تصویر، صوت یا متن واقعی یا غیرواقعی اطلاق می شود که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یا اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی انسان است.

ماده 15) هرکس از طریق سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به ترتیب زیر مجازات خواهد شد:

الف) چنانچه به منظور دستیابی افراد به محتویات مستهجن، آنها را تحریک یا ترغیب یا تهدید یا تطمیع کند یا فریب دهد یا شیوه دستیابی به آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات. ارتکاب این اعمال در خصوص محتویات مبتذل موجب جزای نقدی از دو تا پنج میلیون ریال است.
ب) چنانچه افراد را به ارتکاب جرائم منافی عفت یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان یا خودکشی ‎ یاانحرافات جنسی یا اعمال خشونت آمیز تحریک یا ترغیب یا تهدید یا دعوت کند یا فریب دهد یا شیوه ارتکاب یا استعمال آنها را تسهیل کند یا آموزش دهد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می شود.
تبصره ـ مفاد ماده 15 و ماده 14 شامل آن دسته از محتویاتی نخواهد شد که برای مقاصد علمی یا هر مصلحت عقلایی دیگر تهیه یا تولید یا نگهداری یا ارائه یا توزیع یا انتشار یا معامله می‌شود.

بر طبق این ماده وسیله ارتکابی این جرم سیستم های رایانه ای و مخابراتی و داده ها می باشد.

آثار مستهجن و صور قبیح از هم متمایز و توسط قانون گذار توضیح داده شده است و این احتمال که مورد ارتکابی از مصادیق افساد فی الارض قرار نگیرد و سبب مسامحه شود را صفر کرده است.تهدید و تحریک افراد به دستیابی به محصولات مذکور و یا تسهیل دستیابی و حتی آموزش آن نیز جرم انگاری شده است و تبصره مؤخر نیز استثنایات را در خصوص آموزش و مصالح بیان کرده است.

مصادیق جرم رایانه ای علیه عفت و اخلاق عمومی:

1-انتشار صوت و تصویری و فیلم و متون غیر اخلاقی

2-روسپی گری از طریق رایانه ای

3-قوادی (قیادت عبارت است از اینکه کسی، دو فاعل عمل فحشا مانند زنا، لواط و مساحقه را به هم برساند و میان آن دو وساطت نماید)

4-توریسم انحرافات جنسی

5-هرزه نگاری یا همان پورنوگرافی کودکان و بزرگ سالان

6-جذب برده داری جنسی

7-رواج روابط جنسی آزاد

8-قاچاق جنسی افراد

آیا روابط موجود در تلگرام و دیگر فضاهایی همانند آن از مصادیق روابط نامشروع قرار می گیرد؟

پاسخ این سوال منفی است زیرا که انجام عمل نامشروع باید فیزیکی صورت گرفته باشد و ایجاد رابطه بین زن و مردی که خالی از موانع نکاح باشند یعنی متاهل نباشند و یا زن در عده نباشد و… هدف از مکاتبه و ارتباط ازدواج باشد مشکلی ندارد.

نتیجه :

استفاده اقشاری که هنوز به بلوغ فکری و جنسی نرسیده اند در فضاهای اینترنتی و دست یابی آن ها به محصولات مستهجن و مبتذل باعث آسیب های روحی و روانی آن ها شده و زمینه منحرف شدن آن ها را بوجود می آورد.

همچنین بر تمامی افراد واجب است تا در روابط خود جوانب احتیاط را رعایت کرده و همواره مصالح خانوداگی شان در نظر داشته باشند.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص جرایم رایانه ای

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

یک دیدگاه

    • فرهاد

    • 4 سال قبل

    آیا مجازات این قبیل جرائم قابل تعلیق هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود