جاسوسی رایانه ای

جاسوسی همواره روشی برای دستیابی به اطلاعات دیگر کشورها و دیگر اشخاص سرآمد و مهم بوده است.

جرم جاسوسی علیه امنیت یک کشور تلقی می شود و اشکال و انواع مختلفی دارد ؛ یکی از شیوه های معمول نفوذ و واردشدن در افراد طرف مقابل است ، یکی دیگر از انواع آن جرم جاسوسی رایانه ای است.

در این مقاله در خصوص جرم جاسوسی رایانه ای و مجازات آن بحث خواهیم کرد.

جاسوسی عبارت است از گردآورى و گزارش مخفیانه اخبار و اطلاعات سرّى کسى یا مؤسسه‌اى و یا کشورى به طرف مقابل یا افراد و یا کشور ذى نفع.

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل جرایم رایانه ای

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 یک جاسوس باید دارای ویژگی هایی همچون قابل اعتماد بودن، تیزهوشی و سفر، قدرت تجزیه و تحلیل و استنباط قوی، صبر و قدرت تحمل شکنجه و همینطور آشنایی با فرهنگ و زبان کشور مورد نظر را بداند.

جاسوسی یک جرم سازمان یافته و فراملی است . وقتی صحبت از سازمان های جاسوسی می شود ، می توان موساد و سیا و کا گ ب را مثال زد.

جاسوسی می تواند با اهداف مختلفی انجام گیرد ، اعم از اقتصادی سیاسی فرهنگی نظامی.

جاسوسی می تواند توسط ابزارهای مختلف و بسیار معمولی و عادی انجام شود ؛ چند مورد از آن ها را ذکر می کنیم : رژ لب- کفش- عینک- دکمه کوچک در لباس- خودکار هوشمند-ساعت جاسوسی.

برای کسب مشاوره با وکلای متخصص جرم جاسوسی رایانه ای با گروه وکلای به شماره 09026220322 تماس بگیرید.

مجازات جاسوسی رایانه ای:

ماده۳ـ هر کس به طور غیرمجاز نسبت به داده‌های سری درحال انتقال یا ذخیره‌شده در سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی یا حاملهای داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازاتهای مقررمحکوم خواهدشد:
الف) دسترسی به داده‌های مذکور یا تحصیل آنها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (۲۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا شصت میلیون (۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات.
ب) در دسترس قراردادن داده‌های مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از دو تا ده سال.
ج) افشاء یا در دسترس قرار دادن داده‌های مذکور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آن ها، به حبس از پنج تا پانزده سال.
تبصره۱ـ داده‌های سری داده‌هایی است که افشای آنها به امنیت کشور یا منافع ملی لطمه می‌زند.
در این ماده دسترسی یافتن به اطلاعات سری و محرمانه و یا به دست آوردن اطلاعات محرمانه و افشای آن اسرار و اطلاعات برای اشخاص و سازمان ها به صورت جداگانه مجازات در نظر گرفته شده.یعنی تناسب جرم و مجازات به خوبی در این ماده قانونی قابل مشاهده است. و در تبصره منظور از داده های سری به روشنی ذکر شده است.

ماده۴ـ هرکس به قصد دسترسی به داده‌های سری موضوع ماده (۳) این قانون، تدابیر امنیتی سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی را نقض کند، به حبس از شش ماه تا دو سال یا جزای نقدی از ده میلیون (۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

نقض تدابیر امنیتی سامانه ها را میتوان هک کردن و اعمالی از این قبیل دانست.البته این دسترسی باید به قصد دسترسی به داده های سری باشد.اگر فردی ادعا کند که از سری بودن اطلاعات آگاهی ندارد آنگاه عمل ارتکابی تحت عنوان ماده دیگری جرم خواهد بود.

نتیجه :

جاسوسی رایانه ای دشواری و محدودیت های انواع دیگر جاسوسی ها را ندارد و همچنین امکان شناسائی و دستگیری شخص امکان بالایی ندارد؛ به همین دلیل  مورد استقبال قرار می گیرد.

در عوض فردی که از روش استفاده می کند باید مهارت و دانش بسیار بالایی در حوزه رایانه و برنامه نویسی بداند و آموزش های لازم در خصوص جاسوسی رایانه ای را بداند. یکی از راه های پیشگیری از مورد بزه واقع شدن ایمن کردن لپ تاپ و رایانه ها و عدم نصب برنامه های مشکوک و عدم پیگیری و پاسخ به بعضی ایمیل های ناشناس است.

برای کسب مشاوره با وکلای متخصص جرم جاسوسی رایانه ای با گروه وکلای به شماره 09026220322 تماس بگیرید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود