مقدمه

حشیش شاه دانه ماری جوانا علف و گل همگی منشاشان از یک گیاه است.اما آثار و اشکال و نحوه ی مصرفشان باهم تفاوت دارد.تنها قسمتی از گیاه که افراد مجاز به مصرفند و توهم زا نیست و خطر ندارد میوه ی آن است که که گرد و سیاه رنگ است و معمولا بابرنجک و سویا به عنوان میان وعده سالم مصرف می شود و در کنار مغزها و آجیل قرار می گیرد.گیاه شاهدانه با نام های بنگ و منگ و گراس و چرس شناخته می شود.حشیش یکی از خطرناک ترین مواد مخدر است که بیماری جنون که فرد معتاد به ان مبتلا می شود کشنده است.

در متون های دینی ایرانیان و متون تاریخی می توان ردی از این مواد مخدر یافت تعدادی از عرفا برای تذهیب نفس و یا الهام گیری و سیر در عالم معنویات از آن استفاده می کردند یا دارویی بوده برای سقط جنین و یا در مراسم مذهبی توسط کاین دود میشده و … .

بهتر است بخوانید: آشنایی با هرویین و مجازات های آن

مواد مخدر حشیش از شاه دانه به دست می آید حشیش ماده‌ای جامد اما بسیار نرم است که از صمغِ گیاهِ مؤنث شاه‌دانه بدست می‌آید و به رنگ قهوه ای و سبز یافت می شود.ماری جوانا یا گل یا علف یا وید برگ های این گیاه هستند و شبیه به شکل گیاه نعنا اما بلندتر  و باریک تر هستند.جوانه این گیاه گراس است. بنگ سرشاخه‌های گل‌دار و خشک‌شده بوته شاهدانه می‌گویند.ماده ی خالص دیگری از این نوع مواد مخدر وجود دارد به نام روغن حشیش یا هش اویل که حالت نیمه مایع و جامد دارد.

حشیش را یا به صورت سیگار و قلیان می کشند یا بر روی قاشق داغ مصرف می کنند یا به صورت خوراکی در غذا و خوراک استفاده می شود.

تاثیر دود کردن و یا کشیدن و خوردن با هم متفاوت است و ممکن است در طول مدت زمان مختلفی تاثیر بگذارد.

حشیش بیشتر در افغانستان تولید می شود و بیشتر آمریکا مصرف می شود.

مصرف مواد مخدر حشیش و گل و علف جدیدا در بین نوجوانان و جوانان رایج و معمول شده است.حشیش شادی آور است و این موضع هم بهانه ای است تا افراد غمگین و افسرده از ان استفاده کنند.

البته از گیاه شاه دانه مصارف دارویی و درمانی و پزشکی هم می شود.این گیاه خاصیت محرک و فعال کنندگی و سرخوشی آور و اشتها آور است.

خواص ذکر شده موجب تفریحی تلقی شدن این مواد مخدر می شود و این گمان غلط را برای افراد به وجود می آورد که اعتیاد آور نیست و قابل کنترل است.

عوارض حشیش

عوارض حشیش عبارتند از:

قرمز شدن چشم – خنده های بی دلیل- اختلال در رفتار معمول-پرخاشگری-عدم تمرکز-اختلال حواس-قوی شدن حواس پنج گانه-توهم شنیداری و دیداری-افزایش و کاهش اشتها-خشکی دهان-احساس خوشحال-تفکرات خودکشی-تهوع و استفراغ-تغییر در ضربان قلب-اضطراب-بیقراری-

تشخیص فرد معتاد به حشیش

قرمزی پشم ها بدون دلیل-خوشی بدون دلیل-خیره شدن به یک نقطه به طور طولانی مدت-تغییر خلق  خوی ناگهانی و بی مورد-افزایش و کاهش اشتها-حرف های متناقض-افسردگی-ترک شغل-ترک تحصیل-

مجازات حشیش

در قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات حشیش بیان شده است که به آنها اشاره می کنیم:

ماده 1ـ اعمال زیر جرم است و مرتکب به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم می شود:

کشت خشخاش و کوکا مطلقا و کشت شاهدانه به منظور تولید موادمخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی.

هر کس بذر یا گرز خشخاش یا بذر یا برگ کوکا و یا بذر شاهدانه را نگهداری ،مخفی و یا حمل کند به یک میلیون تا ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یک تا هفتاد ضربه شلاق محکوم خواهد شد، در مورد بذر شاهدانه قصد تولید مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی از آنها باید احراز شود.

ماده4ـ هر کس بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، سوخته، تفاله تریاک و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد را به هر نحوی به کشور وارد و یا به هر طریقی صادر یا ارسال نماید یا مبادرت به تولید، ساخت، توزیع یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازاتهای زیر محکوم می‌شود: 

۱ ـ تا پنجاه گرم، تا چهار میلیون ریال جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق.
۲ـ بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم، از چهار میلیون تا پنجاه میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم بداند تا سه سال حبس.
۳ ـ بیش از پانصد گرم تا پنج کیلوگرم، از پنجاه میلیون تا دویست میلیون ریال جریمه نقدی و پنجاه تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و سه تا پانزده سال حبس.
۴ـ بیش از پنج کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.

ماده ۸ـ هر کس هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین و یا لیزرژیک اسید دی ‌اتیل آمید (ال.اس.دی)، متیلن دی اکسی‌ مت ‌آمفتامین (ام.دی.ام.آ. یا آکستاسی)، گاما هیدروکسی بوتیریک اسید (جی.اچ.بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد را وارد کشور کند و یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید یا فروش نماید و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به شرح زیر مجازات خواهدشد. (اصلاحی مصوب ۱۳۸۹/۰۵/۰۹)
۱ـ تا پنج سانتی گرم ،از پانصدهزار ریال تایک میلیون ریال جریمه نقدی و بیست تا پنجاه ضربه شلاق.
۲ ـ بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم، از دو میلیون تا شش میلیون ریال جریمه نقدی وسی تا هفتاد ضربه شلاق.
۳ ـ بیش از یک گرم تا چهار گرم، از هشت میلیون تا بیست میلیون ریال جریمه نقدی و دوتا پنج سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق.
۴ ـ بیش از چهار گرم تا پانزده گرم، از بیست میلیون تا چهل میلیون ریال جریمه نقدی و پنج تا هشت سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
۵ ـ بیش از پانزده گرم تا سی گرم ، از چهل میلیون تا شصت میلیون ریال جریمه نقدی و ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق.
۶ ـ بیش از سی گرم ، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم.

در ادامه بخوانید : مجازات تولید و کشت مواد مخدر 

 

گردآورنده : حقوق خوانِ ، خانم کوثر ستاری 

برای مشاوره با وکلای متخصص در جرایم مواد مخدر  با شماره 09026220322 تماس حاصل نمایید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود