نحوه-شکایت-سرقت-در-تهران

وکیل سرقت در تهران

در این نوشته با نحوه شکایت سرقت در تهران و مراحل پیگیری آن، و همچنین با انواع سرقت، تعاریف و مجازات‌های آن آشنا خواهید شد.

سرقت یکی از اعمال مجرمانه متداول در دنیاست. متاسفانه در ایران نیز مجرمان بسیاری از این روش برای تحصیل مال نامشروع استفاده می‌کنند. سرقت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ و معمولا سارقان به صورت خاص در یک حوزه مشخص فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال سارقان خودرو، گوشی تلفن همراه، جیب‌برها و… سارقان کوچک؛ و سارقان بانک، طلافروشی، صرافی و موارد مشابه که معمولا به روش مسلحانه وارد عمل می‌شوند، سارقان خطرناک‌تر هستند. همچنین این جرم‌ها به دلایل گوناگون در کلان‌شهرهای بزرگی مانند تهران بیشتر رخ می‌دهد.

برای راهنمایی بیشتر و مشاوره حقوقی در شهر تهران می تونی اینجا کلیک کنی تا وکیل نوین بهترین راهنمایی رو بهت بکنه.

اگرچه بهترین کار برای شکایت سرقت در تهران سپردن آن به یک وکیل باتجربه است؛اما بهتر است خودتان نیز با ویژگی‌های حقوقی این جرم و نحوه شکایت سرقت در تهران تا حدودی آشنا باشید. در این نوشته کوشیده‌ایم تا حد ممکن جزئیاتی را درباره این موضوع مطرح کنیم.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل سرقت در تهران

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

1. منظور از سرقت چیست و اثبات این جرم چه شرایطی دارد؟

به زبان ساده منظور از سرقت، ربودن یا دزدیدن مال دیگری توسط سارق است. این جرم معمولا از طریق شهادت شاهد اثبات می‌شود. همچنین انگیزه اصلی در انجام سرقت معمولا فروش مال دزدی و کسب منفعت مالی است. البته گاهی سارق دلایل دیگری نیز دارد. به عنوان مثال سرقت خودرو برای انجام جرمی دیگر، از جمله این انگیزه‌ها می‌باشد. اصلی‌ترین حکم سارق نیز بازگردادندن مال دزدیده شده و یا در صورت موجود نبودن، معادل آن به صاحب اصلی آن است.

1.1. انواع سرقت حدی و تعزیری

برای دانستن نحوه شکایت سرقت در تهران، پیش از هرکاری باید با انواع آن آشنا شوید. طبق قانون سرقت را به دو نوع تعزیری و حدی تقسیم‌بندی کرده‌اند. هرکدام از این تعاریف از سرقت شرایط خاص خود را دارند؛ اما معمولا آنچه به عنوان جرم سرقت در محاکم قضایی اثبات می‌شود، سرقت تعزیری است؛ چراکه اثبات سرقت حدی دارای شرایط بسیار سختی است.

برای مشاوره رایگان و آشنایی بیشتر با وکیل پایتخت اینجا کلیک کنید.

برای آنکه یک سرقت حدی شناخته شود باید تمامی شرایط زیر را داشته باشد:

  • مال سرقت شده متعلق به دولت یا وقفی نباشد.
  • مال سرقت شده در حرز متناسب قرار گرفته باشد.
  • سارق در اضطرار سرقت نکرده باشد.
  • سرقت در سال قحطی انجام نشده باشد.
  • سارق به سرقت وادار نشده باشد و بداند که مال دیگری را می‌دزدد.
  • سارق بالغ باشد.
  • سارق بداند که این مال حرام است و مالک این مال را در حرز قرار داده است.
  • سارق مال را به قصد دزدی برداشته باشد.

اگر تمامی این شرایط هم‌زمان باهم برای قاضی اثبات شود؛ حکم به سرقت حدی داده خواهد شد.

مجازات سرقت حدی نیز به شرح زیر است:

  1. در اولین مرتبه: قطع چهار انگشت دست راست از انتها، طوری که کف دست باقی بماند.
  2. در دومین مرتبه: قطع پای سارق از پایین برآمدگی روی پا، طوری که مقداری از محل مسح کشیدن باقی بماند.
  3. در سومین مرتبه: حبس ابد.
  4. در چهارمین مرتبه: اعدام (حتی اگر سرقت در داخل زندان صورت گرفته باشد.)

اگر سرقت حدی اثبات نشود و یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد، حکم به سرقت تعزیری داده خواهد شد.

  • سرقت در شب رخ دهد.
  • سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.
  • سارق مستخدم یا کارگر محل سرقت بوده و مال را از خانه یا محل کاری که در آن است دزدیده باشد
  • سرقت در خانه مسکونی یا محل‌های عمومی مثل مسجد و… رخ داده باشد.
  • سرقت در جایی که دارای درخت، بوته، پرچین یا نرده است رخ داده باشد و سارق آن را شکسته باشد.
  • سرقت توسط کارکنان اقامت‌گاه‌های مسافرتی، مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و… و از اموال موجود در آن محل انجام شده باشد.

همان‌طور که گفته شد، اگر سرقت حدی نباشد و یکی از شروط بالا در آن رخ داده باشد، سرقت تعزیری خواهد بود. مجازات سرقت تعزیری نیز 6 ماه تا 3 سال حبس و 74 ضربه شلاق است.

در همه این موارد، آشنایی با نحوه شکایت سرقت در تهران شما را در مسیر پیگیری پرونده راهنمایی خواهد کرد.

1.2. سرقت مسلحانه

منظور از سرقت مسلحانه سرقتی است که برای انجام آن از تهدید اسلحه استفاده شده باشد؛ یا همراه با آزار و اذیت باشد. در این نوع سرقت حکم اصلی 3 ماه تا 10 سال حبس و 74 ضربه شلاق است. همچنین در صورتی که در جریان سرقت، فردی آسیب دیده باشد؛ مجازات این جرم جداگانه خواهد بود.

همچنین اگر سرقت مسلحانه در شب و توسط بیش از یک نفر انجام شود و حداقل یکی از سارقین دارای سلاح باشد (چه ظاهری و چه مخفی)، سارقان به 5 تا 15 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم خواهند شد.

سرقت مسلحانه انواع گوناگونی دارد. اغلب این سرقت‌ها در خانه‌ها و بانک‌ها، طلافروشی‌ها و صرافی‌ها رخ می‌دهد.

در سرقت از منازل، اگر حتی یکی از سارقان مسلح باشند و یا حتی مسلح نبوده اما اقدام به هتک ناموس کنند؛ به اعدام یا حبس ابد محکوم خواهد شد. در این نوع سرقت، دفاع ساکنان خانه از مال و ناموس (در صورت اثبات شرایط دفاع) و یا درگیری ماموران برای دستگیری سارقان، اگر منجر به فوت شدن یا آسیب دیدن سارقین شود، مجازاتی در پی نخواهد داشت.

در مورد سرقت از سایر مکان‌ها از جمله صرافی، طلافروشی یا بانک، هرگاه این کار با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده و دزدی محقق شود؛ حکم آن حبس ابد خواهد بود. در این شرایط نیز مجازات وقوع قتل یا ضرب و جرح احتمالی، جداگانه محاسبه خواهد شد. همچنین اگر با وجود میل سارقین، سرقت و قتلی صورت نگیرد، مجازات 5 تا 10 سال زندان برای آنها در نظر گرفته خواهد شد.

در اینگونه سرقت‌های پیچیده، بهتر است در کنار آشنایی با نحوه شکایت سرقت در تهران از مشاوره‌ها و خدمات وکلای باتجربه نیز بهر ببرید.

1.3. سرقت مشدد

وقتی سرقت همه شرایط زیر را داراست به آن سرقت مشدد می‌گوییم:

  • سرقت در شب رخ دهد.
  • سارقان بیش از یک نفر باشند.
  • حداقل یکی از آنها دارای سلاح ظاهری یا مخفی باشد.
  • برای سرقت از دیوار بالا رفته، کلید ساختگی داشته باشد یا حصار را بشکند (یا خود را مامور دولت معرفی کند و یا در جایی که محل سکونت یا مهیا برای سکونت است و توابع آن اقدام به سرقت کند.)
  • ضمن سرقت کسی را آزار داده یا تهدید کرده باشد.

مجازات سرقت مشدد 5 تا 20 سال حبس و 74 ضربه شلاق است.

 

نحوه-شکایت-سرقت-در-تهران

1.4. آدم‌ربایی

آدم‌ربایی را نیز می‌توان نوعی از سرقت دانست. آدم‌ربایی معمولا برای تهدید دیگری، جهت دست‌یابی به منافع مالی و… است. قانون گذار درباره شرایط آدم‌ربایی شرح داده است که اگر فردی توسط دیگری به وسیله زور، تهدید یا حیله، دزدیده شود، به جرم آدم‌ربایی محکوم به 5 تا 15 سال حبس خواهد شد. همچنین اگر این عمل توسط وسیله نقلیه انجام شود یا فرد ربوده شده زیر 15 سال باشد یا به قربانی آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، فرد به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم می‌شود.

2. قدم به قدم با نحوه شکایت سرقت در تهران

در ادامه مقاله مراحل و نحوه شکایت سرقت در تهران را با جزئیات کافی شرح داده‌ایم. هرچند در مورد سرقت اموال ارزشمند، توصیه می‌کنیم از خدمات یک وکیل متخصص و باتجربه استفاده کنید.

2.1. مراجعه به کلانتری یا دادسرا

وقتی مالی از شما به سرقت می‌رود اولین قدم مراجعه به کلانتری یا دادسرا است. کلانتری یا دادسرای محل وقوع جرم، شکایت شما را ثبت خواهد کرد.

در این مرحله شما باید شکایت خود را به صورت کتبی آماده کنید. در این شکواییه موارد مختلفی ذکر می‌شود؛ اما چند ویزگی اصلی آن شامل نام و اطلاعات شخصی شما، آدرس محل وقوع جرم، علت شکایت، خواسته شما و نام و اطلاعات متهم (در صورتی که می‌دانید.) را باید ذکر کنید.

2.2. شروع تحقیقات مقدماتی توسط دادسرا

در این مرحله دادسرا به دنبال یافتن شواهد و مدارک لازم برای اثبات وقوع جرم است. در این زمینه در درجه اول این شخص شاکی است که می‌تواند با جمع‌آوری مدارک و شواهد و… به اثبات خواسته خود بپردازد. همین‌طور مقام قضایی دادسرا نیز در صورت نیاز و برای تکمیل مستندات ممکن است اقدامی را انجام دهد. بررسی محل وقوع سرقت، تفتیش و صحبت با شاهدین احتمالی و سایر روش‌های مورد نیاز از این جمله هستند؛ که در اثبات سرقت موثر خواهند بود.

بر اساس همین شواهد مقام قضایی دادسرا می‌تواند رای به تبرئه متهم داده و یا قرار مجرمیت برای او صادر کند.

در صورتی که برای متهم طی شکایت سرقت در تهران، قرار مجرمیت صادر شود؛ پرونده به دادگاه ارجاع خواهد شد.

2.3. ارائه ادله برای اثبات دعوی

در جلسه رسیدگی به پرونده سرقت در دادگاه، نماینده مقام قضایی داسرا با حضور در محل جلسه، از قرار مجرمیت صادر شده دفاع می‌کند. این دفاع باید بر اساس ادله واقعی و قابل اعتماد انجام شود. قاضی دادگاه به دنبال ادله‌ای مانند شاهد یا شاهدان عینی، اقرار متهم، رد یا اثر متهم در محل وقوع جرم (مثل اثر انگشت، تصویر دوربین‌های مداربسته و…) و… است.

پس از این قاضی به ادله و خواسته شاکی و همچنین دفاعیات متهم گوش کرده و در نهایت بر اساس موارد موجود حکم را صادر خواهد نمود.

2.4. تجدید نظر خواهی

حکم دادگاه برگزار شده برای شکایت سرقت در تهران، در دادگاه تجدید نظر استان قابل اعتراض خواهد بود. در واقع هریک از طرفین، در صورتی که به حکم ارائه شده اعتراض دارند؛ طی مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ حکم، فرصت دارند تا درخواست تجدید نظر خود را تسلیم نمایند. در غیر این صورت نتیجه دادگاه نهایی بوده و حکم قابل اجراست.

2.5. اجرای حکم

متهم به سرقت طبیعتا علاوه بر زندان و شلاق به تحویل مال دزدیده شده نیز محکوم می‌شود. به این معنا که متهم باید مال دزدیده شده را به صاحب اصلی آن برگرداند. همچنین در صورتی که مال تلف شده باشد و یا به هر دلیل دیگری دسترسی به آن ممکن نباشد؛ متهم وظیفه دارد معادل آن را به شاکی بازگرداند.

در صورتی که متهم مال را تلف کرده باشد و در جبران آن کوتاهی کند؛ شاکی باید به دنبال اموال منقول و غیرمنقول او باشد؛ تا با معرفی به دادگاه، این اموال به نفع شاکی ضبط شود. نکته مهم اینکه این اموال نباید در زمره مستثنیات دین باشد.

در نهایت قاضی حکم دادگاه را برای اجرایی شدن به واحد اجرای احکام می‌دهد.

از آنجا که در جرم سرقت، معمولا حکم شلاق و حبس وجود دارد، واحد اجرای احکام به ترتیب حکم شلاق را جاری کرده و سپس مجرم را برای تحمل حبس به زندان معرفی می‌کند.

3. چند نکته مهم برای قربانیان سرقت

از قدیم گفته‌اند که مال خود را سفت بگیر، دیگران را دزد نکن! اگرچه مسئولیت اعمال خلاف قانون دیگران با ما نیست؛ اما وقتی قربانی این اعمال می‌شویم؛ قطعا به این فکر خواهیم کرد که کاش در نگهداری از اموال خود دقت بیشتری به خرج می‌دادیم. پس در درجه اول توصیه می‌کنیم که با رعایت موارد امنیتی، تا جای ممکن شرایط را برای سارقان سخت کنید.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، یکی از ادله اثبات دعوی در جرم سرقت، نشانه‌ها و رد سارق در محل سرقت است. به عنوان مثال تصویری که دوربین مداربسته گرفته، صدایی که ضبط شده و… از این جمله هستند. بنابراین اگر در خانه یا محل کار خود کالاهایی ارزشمند را نگهداری می‌کنید؛ اکیدا تصویه می‌کنیم تا با ابزارهای لازم امکان ثبت این ادله را فراهم آورید.

بعضی از ادله نیز در محل رخ می‌دهند. به عنوان مثال اثر انگشت سارق روی درب‌های مختلف و… یا رد خون یا وسایل شخصی سارق از این جمله هستند. بنابراین اگر قربانی یک سرقت شده‌اید، بسیار مهم است که تا زمان حضور مامور کلانتری در محل و ثبت وقایع و در صورت نیاز بررسی شواهد و نشانه‌ها (مثلا انگشت نگاری)، از تغییر فضا و دستکاری آن خودداری کنید؛ تا مطمئن باشید که هیچ نشانه‌ای را برای اثبات ادله دعوی خود از دست نداده‌اید.

در نهایت اگرچه نحوه شکایت سرقت در تهران به‌گونه‌ای است که توسط شما نیز قابل پیگیری است؛ اما در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری داشتن یک وکیل حاذق می‌تواند مسیر پیشرفت پرونده شما را هموارتر کرده و شانس موفقیت پرونده را افزایش دهد. در پرونده‌های سرقت نیز اگرچه همیشه حق با قربانی است؛ اما استفاده از تجربه و خدمات وکالت، کار شما را بسیار ساده‌تر خواهد کرد.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل سرقت در تهران

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود