شکایت-از-وکیل

شکایت از وکیل + جرم تظاهر به وکالت و مداخله در آن

 

جرم تظاهر به وکالت و مداخله در آن حرفه‌ای تخصصی است که هر کسی نمی‌تواند آن را انجام بدهد. اما گاهی برخی از افراد سودجو در این امر دخالت می‌کنند و باعث می‌شوند که حقوق افراد ضایع شود. سامانه وکیل نوین به طور تخصصی با استفاده از بهترین وکلا می‌تواند پیگیر حق و حقوقات افرادی باشند که گیر افراد سودجو افتادند.

فهرست این مقاله

۱- آیا امکان دارد کسی که وکیل نیست، کار وکالتی انجام بدهد؟

۲-چه زمانی می‌توان فهمید که شخص واقعا وکیل نیست و تظاهر به وکالت کرده است؟

۳-جرم تظاهر به وکالت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

۴-آیا کسی که وکیل نیست ولی تظاهر به وکالت می‌کند، مجرم است؟

۵-اگر شخصی جنسیت خود را تغییر می‌دهد، آیا از کارش اخراج می‌شود؟

۶-به چه اشخاصی پروانه وکالت نمی‌دهند؟

۷-آیا می‌توان یک وکیل را از حرفه وکالت معلق نمود؟

۸-اگر شخصی تجربه شخصی خودش را از یک پرونده بگوید، آیا در کار وکالت مداخله کرده است؟

۹-برای شکایت از جرم تظاهر و مداخله در وکالت باید به کجا مراجعه کرد؟

۱۰-مجازات کسی که خود را وکیل معرفی می‌کند ولی وکیل نیست، چیست؟

  • آیا امکان دارد کسی که وکیل نیست، کار وکالتی انجام بدهد؟

گاهی این امکان وجود دارد که اشخاصی که از حرفه وکالت ممنوع هستند مثل وکلای معلق شده یا اشخاصی که پروانه وکالت ندارند، در حرفه وکالت دخالت کرده و خود را وکیل معرفی می‌کنند تا بتوانند حق‌الوکاله هنگفتی بگیرند اما در مقابل نمی‌تواند کار مثبتی برای موکل خود انجام بدهند و حق و حقوقات او را ضایع می‌کنند.

  • چه زمانی می‌توان فهمید که شخص واقعا وکیل نیست و تظاهر به وکالت کرده است؟

معمولا اشخاصی که وکیل نباشند، نمی‌توانند وارد دادگاه یا مراجع قضایی بشوند چون وکلا باید برای هر پرونده و ورود به دادگاه باید تمبر باطل کنند که همین تمبر باطل کردن نشانه این است که شخص واقعا وکیل است. در صورتی که وکیل تمبر باطل نکند، اصلا مجاز به حضور در دادگاه یا مراجع قضایی نیست مگر اینکه اقدام به حعل کند که در این صورت هم مجازات جرم تظاهر به وکالت و هم مجازات جرم جعل را دارد.

  • جرم تظاهر به وکالت باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای اینکه جرم تظاهر و مداخله در وکالت رخ بدهد و بتوان از وکیل دروغین شکایت کرد، باید سه عنصر قانونی، مادی و معنوی وجود داشته باشد که هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم

  • آیا کسی که وکیل نیست ولی تظاهر به وکالت می‌کند، مجرم است؟

عنصر قانونی جرم تظاهر و مداخله در عمل وکالت را ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ تشکیل می­دهد که می‌گوید: «وکلای معلق و اشخاص ممنوع الوکاله و به طور کلی هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هر گونه تظاهر و مداخله در عمل وکالت ممنوع است اعم از این که عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوقی و غیره اختیار کند یا این که به وسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در مؤسسات، خود را اصیل دعوی قلمداد نماید. متخلف از یک الی شش ماه به حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.»

  • چه کسانی نمی‌توانند کار وکالت انجام بدهند؟

یکی از عناصر مادی جرم تظاهر به وکالت این است که اشخاصی که ممنوع از وکالت هستند، این حرفه را بخواهند انجام بدهند. اشخاص ممنوع‌الوکاله عبارتند از:

۱- براساس اصل ۱۴۱ قانون اساسی: رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و کارمندان دولت.

۲-براساس ماده ۱۰ لایحه قانون استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۳۳۲: اتباع خارجه، قضات و مستخدمین دولتی و بلدی و مملکتی و … به استثنای اساتید دانشکده حقوق، محجورین و همچنین افراد زیر ۲۵ سال، محکومین به انفصال ابد از خدمات دولتی، اشخاص مشهور به فساد اخلاق و تجاهر به استعمال مکروه.

۳-  براساس ماده ۳ قانون راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلسین و کارمندان در معاملات دولتی و کشوری مصوب ۱۳۳۷

۴- براساس بند یک ماده  قانون دفتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۵۴: سردفتران و دفتر داران از اتخاذ وکالت دادگستری

۵- براساس ماده ۸ قانون دیوان عدالت اداری مصوب : رؤسا و اعضای علی البدل و مشاوران و کارمندان دیوان عدالت اداری از اتخاذ شغل وکالت دادگستری

۶- براساس تبصره ۴ ماده واحده قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب ۱۳۷۳: افراد دارای شغل دولتی از مداخله در عمل وکالت دادگستری

۷- براساس آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۹ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ۱۳۸۱: اعضای شورای حل اختلاف از اتخاذ عنوان وکیل دادگستری و شغل وکالت

۸- براساس ماده ۶۲ مکرر قانون مجازات اسلامی اصلاحی : محکومین قطعی کیفری در برخی جرایم تعیین شده در قانون به اشتغال وکالت دادگستری

  • به چه اشخاصی پروانه وکالت نمی‌دهند؟

یکی دیگر از عناصر مادی جرم تظاهر و مداخله در وکالت این است که اشخاصی که دارای پروانه وکالت نیستند، تظاهر به وکالت کنند. به اشخاص زیر پروانه وکالت داده نمی‌شود:

۱- براساس ماده ۲ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵: افراد دارای وکالت اتفاقی هستند.

۲- افراد دارای پروانه موضوع ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و … مصوب ۱۳۷۹

۳- براساس ماده ۴ قانون حمایت قضایی از بسیج مصوب ۱۳۷۱: کارشناسان حقوقی دفاتر حمایت و خدمات حقوقی قضایی بسیجیان

۴- براساس قانون استفاده بعضی از دستگاه­ها از نماینده حقوقی در مراجع و …مصوب ۱۳۷۴ و اصلاحیه آن در ۱۳۷۶: نمایندگان حقوقی برخی از دستگاه ها

۵- کارشناسان حقوقی موضوع قانون حمایت قضایی از کارکنان دولت و پرسنل نیروهای مسلح مصوب۱۳۷۶

۶- نمایندگان حقوقی موضوع ماده ۳۲ قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در امر مدنی مصوب ۱۳۷۹٫

شکایت-از-وکیل

  • آیا می‌توان یک وکیل را از حرفه وکالت معلق نمود؟

از دیگر عناصر مادی جرم تظاهر و مداخله در وکالت این است که شخصی که از حرفه وکالت معلق شده است، وکالت نماید. براساس ماده ۱۷ لایحه استقلال کانون وکلاء مصوب ۱۳۳۳ ، «وکیلی را نمی­توان از شغل وکالت معلق یا ممنوع نمود مگر به موجب حکم قطعی دادگاه انتظامی و وکلای معلق در مدت تعلیق حق دخالت در وکالت دادگستری و امور مربوط به آن را ندارند و در صورت دخالت مشمول جرم موضوع ماده ۵۵ قانون وکالت می­باشد.»

  • اگر شخصی تجربه شخصی خودش را از یک پرونده بگوید، آیا در کار وکالت مداخله کرده است؟

برای اینکه جرم تظاهر و مداخله در وکالت رخ بدهد، شخص باید با علم اینکه اطلاعاتی از حرفه وکالت ندارد، به عمد بخواهد که تظاهر کند که وکیل است (سوءنیت عام) و با این کار حق‌الوکاله دریافت کند و کاری برای موکل خود انجام ندهد (سوءنیت خاص). بنابراین، اشخاصی که بدون قصد و یا صرفا از روی تجربه صحبتی در مورد فرآیند انجام کار در دادگاه‌ها صحبت می‌کنند، جرم انجام نداده‌اند.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص کیفری اینجا را کلیک کنید.

  • برای شکایت از جرم تظاهر و مداخله در وکالت باید به کجا مراجعه کرد؟

شاکی (فریب‌خورده) باید در دادگاه کیفری محل وقوع جرم شکایت کیفری کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می‌شود.

هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، شخصی که ادعای وکالت کرده، نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می‌کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد.

زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند.

شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

  • مجازات کسی که خود را وکیل معرفی می‌کند ولی وکیل نیست، چیست؟

براساس ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵، «وکلای معلق و اشخاص ممنوع الوکاله و به طور کلی هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هر گونه تظاهر و مداخله در عمل وکالت ممنوع است اعم از این که عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوقی و غیره اختیار کند یا این که به وسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در مؤسسات، خود را اصیل دعوی قلمداد نماید. متخلف از یک الی شش ماه به حبس تأدیبی محکوم خواهد شد.»

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .

در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود