وکیل-متخصص-زوج-برای-منع-اشتغال-زوجه-در-اصفهان

وکیل متخصص زوج برای منع اشتغال زوجه در اصفهان

در سامانه وکیل نوین بهترین وکیل خانواده و وکیل متخصص زوج برای منع اشتغال زوجه در اصفهان حضور دارند که می‌توانید با ارتباط با آن‌ها مشکل خود را سریع برطرف کرده و به حق و حقوقات خود برسید.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل منع اشتغال زوجه در اصفهان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 

 اشتغال زوجه

حق اشتغال زوجه (زن) حقی است که در قانون اساسی ایران و قوانین مختلف مثل قانون کار، قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ و … ذکر گردیده است. به طور کلی، اشتغال زن نه تنها منافاتی با احکام اسلامی و قانون اساسی ندارد بلکه به صراحت مشروعیت فقهی و قانونی آن پذیرفته شده است چرا که عدالت اجتماعی اقتضا می کند که با توجه به مصالح و مقتضیات روز اشتغال زوجه  پذیرفته و به رسمیت شناخته شود.

با این حال، قانون مدنی حقی برای زوج (شوهر) قرار داده است که زن را از اشتغالی که منافات با خانواده است، منع کند. بنابراین، شوهر حق منع اشتغال زوجه را دارد.

  • منع اشتغال زوجه در اصفهان

ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی می‌گوید: «شوهر می‌‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد، منع نماید.» بر اساس این ماده شوهر در سه مورد می‌تواند زن را از اشتغال منع کند:

  • اگر شغل زن منافی مصالح خانوادگی باشد،
  • اگر شغل زن منافی حیثیت شوهر باشد مثلا شوهری که پزشک است و همسرش به عنوان خدمتکار در خانه‌های دیگران مشغول به کار شود،
  • اگر شغل زن منافی حیثیت خود زن باشد.

در این موارد، شوهر می‌تواند زن را از اشتغال منع کند. ملاک تشخیص اینکه کدام شغل منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات زن یا شوهر است، عرفی است و ممکن است شغلی که منافی مصالح خانوادگی یک زندگی باشد، با زندگی زن و شوهر دیگری منافات نداشته باشد. همچنین، یک شغل می‌تواند منافی مصالح خانوادگی باشد اما با حیثیات زن یا شوهر تعارضی نداشته باشد.

  • فرآیند رسیدگی به دادخواست منع اشتغال زوجه در اصفهان

شوهر اگر با اشتغال زن مخالف باشد، به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند حتی اگر این شغل منافات با مصالح خانوادگی یا حیثیات زن یا شوهر داشته باشد؛ بلکه باید دادخواستی را به دادگاه خانواده محل زندگی مشترک یا محل اقامت زوجه تحویل دهد و از دادگاه خواستار منع اشتغال زوجه شود. با تقدیم دادخواست منع اشتغال زوجه، دادگاه رسیدگی می‌کند و در طی جلسه‌ای اظهارات شوهر و دلایل او را بررسی می‌کند و به دفاعیات زن نیز توجه می‌کند.

همچنین، قاضی وضعیت خاص زن یا شوهر از نظر میزان تحصیلات، شان و وضعیت اجتماعی، پایگاه شغلی، میزان درآمد و وضعیت اقتصادی و همچنین نسبت خانوادگی آن‌ها را در نظر می‌گیرد تا تشخیص بدهد که آیا چنین شغلی با مصالح خانوادگی یا حیثیات زن و شوهر منافات دارد یا خیر. در نهایت، حکم صادر می‌کند که این حکم می‌تواند به نفع مرد باشد و زن را از اشتغال همان حرفه خاص منع کند و یا حکم صادره به نفع زن باشد و از نظر دادگاه شغل زن منافاتی با زندگی خانوادگی ندارد.

شوهر فقط در صورتی می‌تواند زن را از شغلش منع کند که دادگاه رای صادره را به نفع او صادر کند. همچنین، حکم صادره فقط مربوط به همان شغلی است که شوهر از آن شکایت کرده و شوهر نمی‌تواند به طور کلی زن را از هرگونه اشتغالی منع کند.

وکیل-متخصص-زوج-برای-منع-اشتغال-زوجه-در-اصفهان

پرونده‌های خانواده  نیاز به دقت و نکات جزئی دارد که اگر مقررات جزئی آن رعایت نشود، مشکلات بعدی به وجود می آورد. به همین دلیل، وکیل خانواده و وکیل متخصص زوج برای منع اشتغال زوجه به پرونده خانواده شما کمک می‌کند تا به نتیجه دلخواه برسید.

  • شرط اشتغال زوجه در ضمن نکاح

اگر زن قبل از ازدواج شاغل باشد و در عقد نکاح نیز شرط اشتغال به امضای شوهر برسد، با اینکه بعضی معتقدند که دیگر شوهر بعد ازدواج نمی‌تواند زن را از شغلش منع کند، اما این نظر درستی نیست چون ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مطلق و بدون قید و شرطی صحبت کرده است. بنابراین، در این صورت باز هم شوهر می‌تواند زن را از اشتغالش منع کند و به دادگاه دادخواست منع اشتغال زوجه را بدهد. اما در این فرض، دادگاه علاوه بر اینکه عرف و وضعیت خانوادگی را درنظر می‌گیرد، به شرط اشتغال زوجه نیز توجه می‌کند. بنابراین، شوهر باید دلایل قوی‌تری ذکر کند یعنی مثل فرض قبلی نیست که به صرف اینکه شوهر دلیلی را ذکر کند که نشان دهد شغل زن مخالف مصالح خانوادگی یا حیثیات است، دادگاه رای را به نفعش صادر می‌کند بلکه در این فرض باید علاوه بر اثبات اینکه شغل مخالف زندگی خانودگی است، دلایل تغییر عقیده خود یا تغییر زندگی را هم ذکر کند که باید دلایل موجهی باشد. بنابراین، در موارد دادگاه سخت‌تر به نفع مرد رای صادر می‌کند و نیاز به دلایل قوی‌تر هست. پس، شوهر اگر شرط اشتغال زوجه را در ضمن نکاح قبول کرده باشد، نمی‌تواند از اشتغال او جلوگیری کند مگر دو مورد زیر را، علاوه بر موارد قبلی، اثبات کند:

  • اگر مصلحت خانواده پس از عقد تغییر کرده باشد مثلا بعد از ازدواج و تولد فرزندان، مسئولیت شغلی مرد نیز اضافه شده و اگر زن هم شاغل باشد، دیگر نمی‌تواند به ادامه امور منزل و تربیت فرزندان رسیدگی کند و این موضوع سبب اخلال در امور خانواده شده است.
  • اگر بعد از عقد تغییری در یکی از عناصر اساسی حیثیت مرد (مثل میزان تحصیلات، وضعیت اجتماعی، پایگاه شغلی، میزان درآمد و وضعیت اقتصادی) ایجاد شده باشد که اشتغال همسر با حیثیات جدید مرد یا خود زن منافات داشته باشد.

در نهایت، دادگاه با درنظر گرفتن موارد بالا و اگر دلایل را موجه تشخیص بدهد، رای را صادر می‌کند.

تنظیم شروط ضمن نکاح نیاز به دقت و نکات جزئی دارد که اگر صحیح تنظیم نشوند، مشکلات بعدی را به وجود می آورند. به همین دلیل، وکیل خانواده به تنظیم شروط ضمن نکاح شما کمک می‌کند تا به بهترین نحو تنظیم بشود.

  • ضمانت‌ اجرای حکم منع اشتغال زوجه در اصفهان

اگر دادگاه خانواده به نغع شوهر (خواهان) رای بدهد و شغل زن را منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات زن یا شوهر تشخیص دهد، شوهر می‌تواند حکم مربوطه را به محل کار زن ببرد و خواهان قطع همکاری یا قطع اشتغال زن شود. شوهر در هر صورت حق اقدام فیزیکی ندارد. در این صورت، دو حالت پیش می‌آید:

  • زن از حکم صادرشده تمکین می‌کند و دیگر سر کار نمی‌رود. در این صورت، تعهداتی که زن در مقابل دیگران از جمله کارفرمای خود دارد، باطل می‌شود ولی خساراتی که به اشخاص ثالث وارد شده قابل جبران می‌باشد. همچنین، اگر استخدام زن دولتی باشد، این استخدام فسخ می‌شود ولی اشخاص ثالث می‌توانند خسارات خود را مطالبه کنند.
  • زن به حکم صادرشده اعتنایی نمی‌کند و همچنان به شغل خودش ادامه می‌دهد. در این صورت، دادگاه می‌تواند زن را جریمه و او را مجبور به ترک شغل خود کند و همچنین، شوهر هم می‌تواند از زن مطالبه خسارت کند. اگر همچنان زن به شغلش ادامه بدهد و باز هم به جریمه‌ها اعتنایی نکند، شوهر می‌تواند جکم عدم تمکین از دادگاه بگیرد. در صورتی که حکم عدم تمکین را دادگاه صادر کند، زن ناشزه محسوب شده و دیگر نفقه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد.

در هر صورت، قراردادهایی که زن راجع به اموال خود بسته است، همچنان معتبر است و شوهر نمی‌تواند به دلیل اینکه حکم منع اشتغال زوجه را از دادگاه گرفته، مانع امور مالی زن شود.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل منع اشتغال زوجه در اصفهان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود