مجازات-جرم-تخریب

وکیل متخصص جرم تخریب + مجازات جرم تخریب

 

وکیل متخصص جرم تخریب در سامانه وکیل با تسلط بر قوانین و مقررات جزایی در زمینه پرونده تخریب آماده پاسخگویی به سوالات شما توسط مشاوره آنلاین، مشاوره تلفنی و مشاوره حضوری می‌باشد.

حفاظت از اموال اشخاص و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن‌ها از جمله مراقبت‌هایی است که برعهده خود شخص است اما اگر به هر دلیلی، به اموال اشخاص آسیب وارد شود، قانون‌گذار از آن‌ها حمایت کرده تا بتوانند خسارات وارد شده را از آسیب زننده بگیرند. حتی برخی از رفتارهای آسیب وارد کننده را نیز مصداق جرم دانسته است. تخریب اموال غیر از جمله‌ی این رفتارها است که قانون‌گذار برای حمایت از اشخاص آن را جرم‌انگاری کرده است. در ادامه به بررسی این جرم می‌پردازیم.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص جرم تخریب

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

  • چه جرمی، جرم تخریب محسوب می‌شود؟

وقتی از جرم تخریب صحبت می‌شود، منظور این است که شخصی به طور عمدی مالی را که متعلق به دیگری است، خراب کند، از بین ببرد یا به آن خسارتی وارد کند. در این صورت، شخص آسیب دیده می‌تواند طبق شرایطی بابت خسارتی که به او وارد شده، به دادگاه شکایت کیفری کند.

  • شرایط جرم تخریب

برای اینکه جرم تخریب واقع شود باید شرایطی وجود داشته باشد. این شرایط به دو دسته کلی عنصر مادی و عنصر معنوی جرم تخریب تقسیم می‌شود:

  • عنصر مادی جرم تخریب

منظور از عنصر مادی یک جرم، مجموعه اعمال فیزیکی یا مادی است که باید انجام شوند تا آن جرم محقق شود، به طوری که اگر این اعمال نباشند، جرم هم انجام نمی‌شود. در رابطه با جرم تخریب عناصر مادی زیر باید وجود داشته باشند:

  • اگر پنجره‌ های یک اتاق را نبندم و با باد یا طوفان پنجره ها بشکند، آیا مرتکب جرم تخریب شدم؟

۱- فعل مثبت و ایجابی: تخریب اموال باید به صورت فعل باشد مثلا ماشین شخصی را آتش بزند. اگر به صورت ترک فعل باشد، جرم تخریب اتفاق نمی‌افتد و فقط می‌توان شکایت حقوقی از بابت مسئولیت مدنی نمود. مثلا اگر شخصی هنگام طوفان باید پنجره‌های یک خانه را ببندد ولی نبسته و طوفان باعث شکستن پنجره‌ها و چهارچوب آن بشود، جرم تخریب اتفاق نیفتاده؛ هرچند، صاحب‌خانه می‌تواند خسارات خود را از دادگاه حقوقی بگیرد.

 

  • اگر بخواهم ماشین خودم را آتش بزنم، آیا مرتکب جرم شدم؟

۲- تخریب مال دیگری: مالی که تخریب می‌شود، باید متعلق به شخص دیگری (اعم از شخص حقیقی یا حقوقی) باشد. بنابراین، اشخاص می‌توانند هرنوع تصرفی در اموال خود حتی تخریب داشته باشند، ولی نسبت به اموال دیگران چنین حقی ندارند (براساس اصل ۴۰ قانون اساسی).

 

  • مجازات-جرم-تخریب

  • من لگدی به ماشین همسایم زدم ولی طوری نشده. آیا مرتکب جرم تخریب شدم؟

۳- ورود ضرر: باید به مال شخص ضرری وارد بشود –اعم از ضرر مادی، معنوی یا منافع ممکن الحصول- تا بتواند خسارت آن را مطالبه کند. فرقی نمی‌کند ضرر کلی یا جزئی باشد، به همان اندازه باید جبران شود.

  • اگر سند خودرو برادرم را پاره کنم، آیا مرتکب جرم تخریب شدم؟

۴- تخریب اموال: شخص باید مال متعلق به دیگری را خراب کند. فرقی نمی‌کند که مال منقول (مثل ماشین) یا غیر منقول (مثل خانه) باشد. همچنین، اگر سند هم باشد، مشمول جرم تخریب قرار می‌گیرد. اموال تخریب‌شده حتی اگر ارزش مالی هم نداشته باشند، مهم نیست، مهم این است که برای صاحب مال دارای ارزش (مالی و معنوی) باشد.

  • عنصر معنوی جرم تخریب

منظور از عنصر معنوی همان قصد و آگاهی آسیب زننده می‌باشد. دو نوع قصد باید در جرم تخریب وجود داشته باشد:

۱- سوءنیت عام: یعنی شخص عمدا مال متعلق به دیگری را تخریب کند. به عبارت دیگر، شخص می‌داند که این مال متعلق به دیگری است و عمدا تصمیم می‌گیرد که آن را تخریب کند.

۲- سوءنیت خاص: یعنی شخص عامدا (از روی قصد و عمد) و عالما (از روی آگاهی) بخواهد که به دیگری ضرر برساند. به عبارت دیگر، طوری مال دیگری را تخریب کند که باعث ورود خسارت و ضرر هم به صاحب مال بشود.

 

سامانه وکیل نوین با دارا بودن وکلای مختلف در سراسر کشور جهت معرفی وکیل متخصص جرم تخریب اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

 

  • خراب کردن چه اموالی جرم تخریب محسوب می‌شود؟

هر عملی که باعث تخریب مال دیگری شود، از مصادیق جرم تخریب است. مصادیق آن‌ها عبارتند از:

  • تخریب اموال متعلق به دیگری مذکور در مواد ۶۷۵ ،۶۷۷ ،۶۸۰ ،۶۸۱ و ۶۸۳ الی ۶۸۶ قانون مجازات اسلامی. مثل:  خراب کردن بناها و ساختمان‌ها و خراب کردن اموال، احراق (آتش زدن) و تخریب و اتلاف اموال و حیوانات و بناها و باغ‌ها، حرق و آتش زدن، لطمه زدن به یکی از دفاتر تجارتی و پاره کردن چند برگ از آن،  آتش­ سوزی و قطع و پاره ­کردن، قطع کردن و یا شکستن درخت. قطع آبی که منجر به خشک شدن محصول و یا درختی می شود (از مصادیق غیر مستقیم هستند چون در این مواقع فعل مثبت در تخریب در زمان ارتکاب اتفاق می‌افتد)، تخریب مال یا شیئ یا سند، تخریب به وسیله حریق و یا مواد منفجره، تخریب خودروی فرد با چاقو یا با آجر.
  • تخریب اموال تاریخی، مذهبی و فرهنگی مذکور در  مواد ۵۵۸،۵۶۰ و ۵۶۴قانون مجازات اسلامی.
  • تخریب اموال و اسناد دولتی کشور مذکور در مواد ۵۴۳ الی ۵۴۶ و ۶۸۲ قانون مجازات اسلامی مثل: تخریب اموال دولتی.
  • تخریب اموال و تاسیسات، اموال و وسایلی که مورد استفاده عموم قرار دارد مذکور در مواد ۶۸۷ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و فصل ۹ قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح. مثل: تخریب ماشین آمبولانس، آتش زدن جنگل‌ها و مراتع.
  • فرآیند رسیدگی به جرم تخریب

شخص آسیب دیده باید در دادگاه عمومی محل وقوع جرم شکایت کیفری کند.

رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی (صاحب مال آسیب دیده)، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، متهم (آسیب وارد کننده) نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

 

مجازات-جرم-تخریب

 رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری شکایت  کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه های کیفری ارسال می شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند. شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

 

برای ارتباط با وکیل متخصص جرم تخریب در سامانه وکیل نوین، با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید.

 

  • آیا جرم تخریب، مجازات حبس دارد؟

در مواد ۶۷۷ و ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی، برای تخریب مال دیگری ۶ ماه تا ۳ سال حبس تعیین شده است. اما اگر از مواد منفجره استفاده شود، باعث تشدید (شدید شدن) مجازات می‌شود به طوری که در مواد ۶۷۵ و ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی برای اتلاف همان مال با استفاده از حریق و یا مواد منفجره ۲ تا ۵ سال حبس در نظر گرفته شده است.

تبصره ۱- اعمال فوق در صورتی که به قصد مقابله با حکومت اسلامی باشد، مجازات محارب را خواهد داشت‌.

تبصره‌ ۲- مجازات شروع به جرایم فوق شش ماه تا دو سال حبس ‌می‌باشد.

  • آیا می‌توان از جرم تخریب شکایت حقوقی هم کرد؟

تخریب کننده علاوه بر اینکه جرم انجام داده و از نظر جنبه عمومی جرم باید مجازات شود، از لحاظ خسارتی هم که وارد کرده باید طبق قاعده تسبیب و اتلاف، مسئول است و باید خسارت را جبران کند. طبق این فواعد، هرکس خسارتی به دیگری وارد کند باید آن را جبران کند.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص جرم تخریب

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود