وکیل-متخصص-برای-اذن-ازدواج-در-اصفهان

وکیل متخصص برای اذن ازدواج در اصفهان

سامانه وکیل نوین با دارا بودن وکلای مختلف در سراسر کشور جهت معرفی وکیل متخصص خانواده در اصفهان متناسب با پرونده اذن ازدواج اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص اذن ازدواج در اصفهان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

– اذن ازدواج

در قانون ایران، برای اینکه دختری بتواند ازدواج کند، باید اذن ازدواج (اجازه ازدواج) پدر خود را داشته باشد. این مسئله در ماده  ۱۰۴۳ قانون مدنی ذکر شده است که می‌گوید: «ازدواج دختر باکره؛ اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد، منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است.»

بنابراین، دختران باکره باید از ولی قهری خود اذن ازدواج داشته باشند.

– دختر باکره کیست؟

ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی به صراحت از اذن ازدواج برای دختر باکره استفاده کرده است. اینجا سوال پیش می‌آید اگر دختر به هر دلیلی بکارتش را از دست داده باشد، آیا باز هم نیاز به اذن ازدواج توسط پدر یا جد پدریش دارد؟

در اینجا باید بین دو فرض تفاوت قائل شد:

  • اگر دختر بکارتش در اثر عواملی مثل ورزش، جراحی، پرش و … (عواملی غیر از رابطه جنسی) از دست بدهد، همچنان باکره محسوب شده و نیازمند اذن ازدواج است.
  • اما اگر دختر رابطه جنسی داشته و بکارتش از این طریق زایل شده باشد، این رابطه چه مشروع باشد و چه نامشروع، باعث می‌شود که دیگر باکره محسوب نشود و در نتیجه برای ازدواج هم دیگر نیازمند اذن ولی قهری نیست چون ولایت پدر و جد پدری از او ساقط می‌شود.

– ولی قهری چه کسی است؟

  • در قانون ایران، ولی قهری فقط شامل پدر و جد پدری می‌شود. در ماده ۱۰۴۳ نیز برای اذن ازدواج دختران باکره به صراحت اعلام شده که پدر و جد پدری باید اجازه بدهند. بنابراین، اجازه عمو، مادر، برادر و … شرط نیست.
  • همچنین، ماده ۱۰۴۳ ذکر کرده که اجازه یکی از پدر یا جد پدری کافی است و لازم نیست هر دو اجازه باهم وجود داشته باشد. بنابراین، اگر دختر نه پدر و نه جد پدری داشته باشد، نیاز نیست از شخص دیگری اذن ازدواج بگیرد و باید از طریق دادگاه اقدام کند.

– اذن ازدواج قابل رجوع است

اگر پدر یا جد پدری قبل از ازدواج، اذن ازدواج به دختر بدهند ولی باز پشیمان شوند، می‌توانند از اذن خود رجوع کنند یعنی می‌توانند پیش از ازدواج تصمیم خودشان را تغییر دهند و ازدواج را رد کنند. اگر دختر بدون اجازه ازدواج کرده باشد، ازدواجش غیرنافذ است یعنی باید بعد از ازدواجش هم اذن پدر یا جد پدری را بگیرد اما اگر پدر و جد پدری بعد از ازدواج دختر اجازه دهند، دیگر اذنشان قابل رجوع نیست.

– مخالفت ولی قهری با ازدواج

اگر دختر بدون اذن ازدواج کند، ازدواجش غیرنافذ و منوط به تایید پدر یا جد پدری است. در این صورت، دو حالت پیش می‌آید:

  • پدر یا جد پدری ازدواج دختر را تنفیذ (اجازه) می‌کنند که دیگر نمی‌توانند از اذن خود رجوع کنند و بعدا آن را رد کنند.
  • پدر یا جد پدری خواهان ابطال نکاح واقع شده هستند. در این صورت، پدر یا جد پدری باید دلایل موجهی را به دادگاه بدهند صرفا نمی‌توانند در توجیه مخالفتشان به اقتدار پدری استناد کنند. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- پسر به هر دلیلی اعم از مالی، شان اجتماعی ، خانوادگی، سطح زندگی و … هم‌کفو دخترشان نیست،

۲- پسر اشتهار به فساد اخلاقی دارد یا به راحتی می‌تواند فساد اخلاقی پسر را ثابت کرد،

۳- پسر اعتیاد به انواع مواد مخدر دارد،

۴- پسر دارای سوء پیشینه یا سابقه کیفری است،

۵- به نوعی تدلیس در ازدواج رخ داده است

و هر دلیل دیگری را که دادگاه موجه بداند، می‌توانند ارائه بدهند.

در این صورت، پدر یا جد پدری دادخواست ابطال نکاح واقع‌شده را علیه دخترشان و پسر (داماد) به دادگاه خانواده محل زندگی مشترک بدهند و خواهان رسیدگی به موضوع دعوا شوند.

در سامانه وکیل نوین وکیل متخصص برای اذن ازدواج هستند که می‌توانید با ارتباط با آن‌ها مشکل خود را سریع برطرف کرده و به حق و حقوقات خود برسید.

وکیل-متخصص-برای-اذن-ازدواج-در-اصفهان

– دادخواست اذن ازدواج در اصفهان

ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی می‌گوید: «هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می‌تواند با معرفی کامل مردی که می‌خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آن‌ها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه خانواده به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.»

بنابر این ماده، دادخواست اذن ازدواج در زمانی است که:

۱- پدر یا جد پدری به هر دلیلی امکان حضور یا اذن ازدواج نداشته باشند مثل فوت، سفر، حضور در جنگ، اسارت، حجر، یا عوامل دیگر،

در این صورت، دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده محل زندگی خودش و ارائه دادخواست و ذکر این نکته که علت غیبت پدرش چیست، از دادگاه اجازه ازدواج بگیرد.

۲- پدر یا جد پدری بدون دلیل موجه و درنظر گرفتن مصلحت دختر، با ازدواج دخترشان مخالفت کنند.

در این صورت، دختری باید یک دادخواست حقوقی علیه پدر یا جد پدری مبنی بر صدور اذن ازدواج به دادگاه خانواده محل زندگی‌ خود ارائه دهد و در دادخواست ارائه شده، مردی را که می‌خواهد با او ازدواج کند، کاملا معرفی کند.

دادگاه خانواده جلسه رسیدگی را تشکیل می‌دهد و طرفین را دعوت می‌کند و اظهارات پدر را می‌شنود و علت مخالفت وی را می‌پرسد و در صورتی‌که مخالفت پدر را موجه تشخیص دهد، دادخواست دختر را رد می‌کند. اما اگر مخالفت پدر، دلیل موجهی نداشته باشد، در این صورت، اجازه پدر یا جد پدری برای نکاح ساقط می‌شود و  دادگاه با صدور حکمی اجازه ثبت ازدواج دختر را می‌دهد و دختر می‌تواند با اجازه دادگاه، به دفتر رسمی ازدواج مراجعه کرده و اقدام به ثبت نکاح کند.

– نمونه دادخواست اذن ازدواج در اصفهان

خواهان خانم… (مشخصات دختر)
خوانده آقای… (مشخصات پدر یا جد پدری)
خواسته صدور حکم اجازه ازدواج به دلیل مخالفت بدون دلیل موجه پدر
دلایل و منضمات شناسنامه خواهان و کارت ملی خواهان
با سلام احتراما اینجانب —– ۲۴ ساله فارغ التحصیل رشته —— هستم. مدت ۲ سال که شخصی به نام آقای  ——— مسلمان و دارای شغل —— و با مهریه توافق شده ۱۱۰ سکه تمام بهار آزادی به خواستگاری اینجانب می آید و پدرم چون سالها قبل از مادرم طلاق گرفته است حاضر به همکاری و اجازه ازدواج نیست. لذا از محضر محترم دادگاه صدور حکم بر اجازه ازدواج مورد استدعاست

امضاء

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص اذن ازدواج در اصفهان

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود