وکیل متخصص طلاق + آنچه درباره طلاق باید بدانید

وکیل-متخصص-طلاق

فهرست مطالب مقاله

وکیل متخصص طلاق + آنچه درباره طلاق باید بدانید

وکلای طلاق متخصص در حیطه‌ خانواده در سامانه وکیل نوین در اکثر شهرهای کشور عزیزمان ایران در حال فعالیت می‌باشد.

طلاق چیست؟

طلاق ایقاعی تشریفاتی است که برای از بین بردن درگیری های میان زوجین انتخاب می کنند به عبارت دیگر ، در صورتی که زن و شوهر نتوانند به هر علتی سازش و تفاهم برقرار کنند راه حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهراست.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص طلاق

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 

انواع طلاق چیست؟

بر اساس قوانین و موازین کشور وقوع امر طلاق از سه راه امکان پذیر است :

  1. طلاق به درخواست مرد ( زوج )
  2. طلاق به درخواست زن ( زوجه )
  3. توافق زوجین برای طلاق

 

وکیل-متخصص-طلاق

طلاق به درخواست زوج ( مرد ) چگونه است ؟

قانون مدنی ماده ۱۱۳۳: « مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد » مرد می تواند با رعایت کردن شرایط قانونی به دادگاه مراجعه و درخواست طلاق همسرش را بنماید ولی قبلا می توانست با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق با داشتن شهود دو مرد عادل و بالغ و پرداخت تمام حق و حقوق مالی زوجه و جاری شدن صیغه طلاق ، همسر خود را طلاق بدهند اما به دلیل اینکه اکثر این طلاق ها از روی عصبانیت زوج صورت می گرفت و باعث مزاحمت و بی نظمی دفاتر ثبت می شد قانون گذار تصمیم گرفت که با تصویب این ماده در قانون مدنی مرد را هم ملزم نماید که از طرق دادگاه اقدام به درخواست طلاق همسرش نماید.ولی صورت دیگر در صورت مصمم بودن مرد برای طلاق همسرش وجود دارد که در این صورت که بعد از صادر شدن حکم طلاق هنگام اجرای صیغه طلاق بدون رضایت همسرش ( زوجه ) بدون گذشت زن از کلیه امور مالی اش صیغه طلاق جاری نمی شود.یعنی در هنگام جاری شدن صیغه طلاق مرد حتما باید تمام حق و حقوق مالی زن پرداخت شده باشد.

گرفتن طلاق توافقی 10 روزه در شهر شما اینجا کلیک کنید

طبق ماده ۲۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ : « در کلیه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رأی صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.»

طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ : « دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهیزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرتالمثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶ (قانون مدنی تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ میکند. همچنین دادگاه باید با توجه به وابستگی عاطفی و مصلحت طفل، ترتیب، زمان و مکان ملاقات وی با پدر و مادر و سایر بستگ ان را تعیین کند. ثبت طلاق موکول به تأدیه حقوق مالی زوجه است. طلاق درصورت رضایت زوجه یا صدور حکم قطعی دایر بر اعسار زوج یا تقسیط محکومبه نیز ثبت میشود. در هرحال، هرگاه زن بدون دریافت حقوق مذکور به ثبت طلاق رضایت دهد میتواند پس از ثبت طلاق برای دریافت این حقوق از طریق اجرای احکام دادگستری مطابق مقررات مربوط اقدام کند »

طلاق به درخواست زوجه ( زن ) چگونه است ؟

طبق قانون مدنی زن از سه طریق می تواند به طلاق دست یابد :

الف : طلاق خلع چیست؟ (جلب موافقت شوهر با دادن مقداری مال به او)

چنانچه زنی به هر دلیلی از شوهر خود راضی نباشد و کراهت داشته باشد ، چون اختیار مرد با مرد هست ، با دادن مالی به شوهرش حالا این مال می تواند قسمتی یا تمام مهریه اش باشد  و نظر شوهرش را برای طلاق جلب کند در قانون مدنی به همچین طلاقی « طلاق خلع » نام می برد و مرد در این نوع طلاق حق رجوع ندارد. این نوع طلاق از شایع ترین نوع طلاق می باشد.

ب : مراجعه به دادگاه و درخواست طلاق :

در این طلاق زن یا زوجه باید جهات قانونی در خواست خود را که در قانون آمده است در دادگاه ثابت کند

این موارد عبارتند از :

ج : ندادن نفقه شوهر یا عجز در پرداخت ( ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی )

چنانچه زن بتواند عدم پرداخت نفقه را در دادگاه ثابت کند دادگاه شوهر را به طلاق اجبار می کند و اگرحکم دادگاه را شوهر اجرا نکند و زن را طلاق ندهد قاضی یا نماینده او اقدام به طلاق و امضای سند خواهند کرد.

۱_ عسر و حرج زن یعنی چه ؟

مطابق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به زن این حق داده که در صورتی که ادامه زندگی برای زن با مشقت همراه باشد مشمول عسر و حرج قرار گرفته و از دادگاه درخواست طلاق نماید در تبصره این ماده آمده است :

_ در صورتی که زوج به مدت حداقل شش ماه متوالی زندگی را ترک کند یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه

_ اعتیاد مرد به یکی از انواع مواد مخدر یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد

_ محکومیت قطعی زوج به حبس ۵ سال یا بیشتر

_ ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا با توجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

_ ابتدای زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل کند.

۲_ غیبت شوهر بیش از چهار سال :

طبق ماده ۱۰۲۹ قانون مدنی در صورتی که مرد چهار سال تمام غایب مفقود الاثر باشد زوجه یا زن او می تواند تقاضای طلاق کند . در این صورت با رعایت ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی حاکم او را طلاق می دهد. در این حالت طی ۳ نوبت آگهی هر یک به فاصله یک ماه جراید محل و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار منتشر می کند ، هرگاه یک سال از تاریخ اولین اعلان بگذرد و زنده بودن غایب ثابت نشود حکم موت فرضی در مورد او صادر می شود.

۳_توسل به شروط ضمن عقد نکاح و گرفتن وکالت برای طلاق :

ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی عنوان می کند طرفین عقد ازدواج می توانند در ضمن عقد نکاح هر شرطی را که مخالف مقتضای عقد نکاح نباشد بگذارند، بنابراین ، زوجه می تواند در ضمن عقد ، شرایطی را بر شوهر بار کند که در صورت تخلف مرد ، وی حق وکالت در طلاق داشته باشد که در صورتی که زوج از این شروط تخلف کند ، زوجه می توند با مراجعه به دادگاه ضمن اثبات تخلف زوج ، از حق وکالت خود مبنی بر طلاق استفاده کند. در قباله های ازدواج مطالبی تحت عنوان شرایط ضمن عقد چاپ شده یا در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی مذکور مصادیق عسر و حرج آورده شده است.

طلاق توافقی به چه شکل است ؟

از ساده ترین انواع طلاق این است که زن و شوهر نسبت به طلاق توافق کنند و مایل به ادامه زندگی با هم نباشند. در طلاق توافقی هر دو طرف متقاضی طلاق بوده و در تمام امور با یکدیگر توافق نموده اند که باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند یا وکلای آنان اعلام توافق خود را در اموری همچون وصول یا بذل ( گرفتن یا بخشیدن ) مهریه ، نفقه ایام عده و حضانت فرزند بعد از طلاق ، ملاقات فرزند ، شیوه استرداد جهیزیه و سایر حقوق دوران زوجیت را کتبا نوشته و جهت ضبط در پرونده به مرجع قضایی تقدیم کند اجرا شدن طلاق نیاز به گواهی عدم امکان سازش دارد دادگاه ضمن بررسی موضوعات مسئله را به مرکز مشاوره خانواده ارجاع داده و پس از کسب نظر آن مرکز مبادرت به صدور حکم کند. در صورتی که مشاوران موفق به سازش نشوند گواهی عدم امکان سازش صادر می کنند تا به مراجعه به یکی از دفاتر ثبت طلاق حکم صادره اجرا و صیغه طلاق جاری شود.بعد صدور گواهی عدم امکان سازش دادگاه باید از عدم باردار بودن زوجه مطمئن شود.

وکیل-متخصص-طلاق

چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است؟

مدارک جهت طلاق توافقی عبارتند از  :

  • اصل و کپی شناسنامه هر یک از زن و شوهر. البته اگر اصل شناسنامه یکی از زوجین نباشد، یک وکیل متخصص و باتجربه طلاق می‌تواند با کپی شناسنامه نیز مراحل را انجام بدهد،
  • اصل و کپی کارت ملی هریک از زن و شوهر،
  • اصل عقدنامه. ولی اگر اصل عقدنامه نباشد، یکی از زوجین می تواند با شناسنامه خود به دفترخانه ای که ازدواجشان را در آنجا ثبت کرده، مراجعه کند و تقاضای اخذ رونوشت کند،
  • گواهی عدم امکان سازش از دادگاه.
  • در صورت گرفتن وکیل، وکیل باید تمبر را روی قرارداد باطل کرده و همراه داشته باشد.

طلاق رجعی چیست ؟

طلاقی است که شوهر در زمان عده حق رجوع دارد این حق جزء اختیارات شوهر است و زن چنین حقی ندارد. حق رجوع را با هیچ قراردادی نمی توان از بین برد و شوهر نمی تواند این حق را از خود ساقط کند. رجوع مرد به زن تابع تشریفات خاصی نمی باشد.

۱_نفقه در دوران عده بر عهده شوهر است و شوهر می تواند به راحتی به زن رجوع کند.

۲_اگر در زمان عده یکی از طرفین زن یا مرد فوت کند طرف دیگر از او ارث می برد.

۳_در دوران عده زن حق ازدواج ندارد و هیچ مرد حق ازدواج با زن را ندارد.

۴_در دوران عده ، مرد نمی تواند با خواهر زن خود ازدواج کند.

۵_ازدواج مرد قبل از اتمام عده احتیاج به اجازه دادگاه دارد.

طلاق بائن چیست؟

این طلاق در بین مردم به طلاق خلع معروف است ، در این طلاق در زمان عده مرد نمیتواند رجوع کند برعکس طلاق رجعی است در این طلاق مرد نمی تواند بدون جاری شدن عقدی جدید به او رجوع کند

موارد زیر طلاق بائن است :

۱_طلاقی که قبل از زناشویی واقع گردد.

۲_طلاق زن یائسه

طلاق مبارات چیست ؟

در صورتی که کراهت از دو طرف باشد هم زن هم مرد به این طلاق مبارات می گویند. در اینجا مالی که زن به شوهر می دهد نباید از مهریه بیشتر باشد.

سه طلاق یعنی چه؟

سومین طلاقی که بعد از سه وصلت پی در پی به وجود آید سه طلاق گویند در این مورد شوهر حق رجوع ندارد زن برای مرد حرام می شود اما با محلل امکان حلال کردن آن برای ازدواج مجدد وجود دارد در حقوق اسلام مرد نمیتواند زن خود را به یک بار با اجرای صیغه « تو را سه طلاقه کردم » او را طلاق دهد.این نوع طلاق باطل است.

نمونه دادخواست طلاق توافقی

خواهان

خانم/آقای…
خوانده خانم/آقای…
وکیل
خواسته طلاق توافقی
دلایل و منضمات ۱٫عقد نامه ۲٫شناسنامه زوجین ۳٫کارت ملی زوجین
ریاست محترم دادگاه های خانواده تهران

با سلام احتراما اینجانبان بر طبق کپی مصدق عقدنامه پیوست از مورخ در عقد نکاح دائم یکدیگر می باشیم که به دلیل عدم تفاهم اخلاقی تمایل به جدایی و طلاق داریم. لذا از محضر محترمتان صدور گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) مورد استدعاست.

امضاء

 

انصراف از طلاق توافقی تا چه زمانی امکان پذیر است؟

در زمانی که تقاضای طلاق توافقی در مرکز مشاوره مطرح است بی شک انصراف از آن با اراده زوجین یا یکی از آنان ممکن است. ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده در این خصوص صراحت دارد ولی پذیرش یا عدم پذیرش انصراف در مراحل بعدی در قانون تصریح نشده است. با این وجود می توان گفت تا زمانی که گواهی عدم امکان سازش صادر نشده و دادگاه تصمیم خود را در این باره اتخاذ نکرده اعلام انصراف نافذ است و مانع صدور گواهی عدم امکان سازش خواهد شد.اما بعد از صدور گواهی عدم امکان سازش پذیرش اعلام یک جانبه انصراف دشوار به نظر می رسد.زیرا گواهی عدم امکان سازش به هر یک از زوجین اختیار می دهد که آن را در مدت مقرر به دفترخانه طلاق ارائه و طبق مقررات و تشریفات قانونی اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را درخواست کند.البته زوجین با توافق می توانند اعلام انصراف نمایند و در این صورت گواهی عدم امکان سازش که به درخواست زوجین صادر شده اعتبار خود ا از دست خواهد داد. همچنین طرفین می توانند از ارائه آن به دفترخانه ظرف مدت سه ماه خودداری کنند که در این صورت گواهی عدم امکان سازش از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.

وکالت طلاق یا همان گرفتن حق طلاق به دو صورت است:

اول این که به صورت شرط ضمن عقد در سند نکاحیه نوشته شود.

دوم این که مرد به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کند و وکالت در طلاق به همسرش یا دیگری بدهد .اگر زوج خارج از کشور باشد می تواند به سفارت یا کنسولگری ایران مراجعه کند و حق طلاق را به هر کس که تمایل داشته باشد اعطا کند. اما معمولا مرد به همسرش وکالت در طلاق می دهد. ولی همانطور که گفته شد زوج می تواند این وکالت طلاق را به هر کس که بخواهد فرضا پدرش ، دوستش و یا همسرش واگذار کند.

وکالت طلاق بایستی حتما محضری باشد یعنی در سند رسمی باشد. خواه ضمن سند ازدواج یا به صورت وکالتنامه طلاق محضری باشد.

داشتن حق طلاق و گرفتن مهریه

آنچه که در حق طلاق برای زن اهمیت دارد حدود اختیارات است. به عنوان مثال مرد ( زوج ) می تواند از سردفتر بخواهد که در وکالت قید کند طلاق در قبال بذل (بخشیدن) تمام مهریه باشد و یا نه می تواند وکالت در طلاق را با بذل هر مقدار از مهریه یا غیر آن قرار دهد.

بنابراین در خصوص این پرسش که اگر حق طلاق با زن باشد مهریه تعلق می گیرد؟ باید گفت که بستگی به حدود اختیارات وکیل در وکالت زن در طلاق دارد.

وکالت برای طلاق اگر در ضمن عقد نکاح (سند ازدواج) شرط شده باشد، غیر قابل عزل از جانب مرد می باشد و اگر اعطای وکالت در طلاق در دفترخانه داده شده باشد می تواند بلا عزل و یا قابل عزل و یا مدت دار باشد که همه این موارد بستگی به مرد دارد که چه نوع وکالت در طلاقی بخواهد به زن بدهد.

وکیل-متخصص-طلاق

آیا ازدواج دوم مرد بدون اجازه زن اول باطل است؟

ازدواج دوم مرد بدون اجازه همسر اول موجب ایجاد حق طلاق برای زن اول می شود

مطابق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی

« طرفین عقد ازدواج میتوانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا درمدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهائی خود را مطلقه‌ سازد. »

در صورتی که زوج ازدواج موقت هم بکند حق فسخ برای زوجه به وجود می آورد؟

 در پاسخ به این سوال نظریه مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه به شماره ۳۹۰۲/۷ مورخ ۹مرداد۱۳۸۱ بیان می دارد که : «چنانچه زوجه به موجب شروط مندرج در قبال ازدواج حق درخواست طلاق را در صورت انتخاب همسر دوم از ناحیه زوج داشته باشد فرقی بین عقد منقطع و دائم نیست شوهر اگر با عقد منقطع هم ازدواج مجدد نماید شرط وکالت محقق شده است و زوجه می تواند از حق مزبور استفاده نماید حتی ازدواج با اذن دادگاه نیز موجب تحقق شرط وکالت است ( ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی نیز مفید همین معنی است)».

مرد در چه صورتی می تواند ازدواج مجدد کند؟

 -۱ رضایت همسر اول.

۲ – عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی.

۳ – عدم تمکین زن از شوهر.

۴ – ابتلاء زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج.

۵ – محکومیت زن به حبس بیش از شش ماه.

۶ – ابتلاء زن به هر گونه اعتیاد مضر.

۷ – ترک زندگی خانوادگی از طرف زن.

 ۸ – عقیم بودن زن.

 ۹ – غایب مفقودالاثر شدن زن

اگر زن راضی به طلاق نباشد چه پیش می آید؟

اگر زن راضی به طلاق نباشد پرونده طلاق طولانی می شود حتی یک سال یا بیشتر . درخواست مطالبات مالی ناشی از ازدواج در دادخواست طلاق از طرف مرد از موجبات طولانی شدن پرونده خواهد شد. برای مثال اگر زوجه ضمن دادخواست طلاق مرد در جلسه دادرسی شخصا یا توسط وکیل ، مطالبه اجرت المثل ایام زناشویی را کند. پرونده از سوی دادگاه جهت کارشناسی، وقت نظارت برای آن تعیین می شود چه بسا که بعد از کارشناسی، یکی از طرفین  به مبلغ تعیین شده توسط کارشناس اعتراض کند، که موضوع به هیات کارشناسان فرستاده می شود. بنابراین اصل طلاق برای شوهر راحت خواهد بود ولی پرداخت حقوق مالی زوجه ناشی از ازدواج مشکل ساز خواهد بود . پس اگر زن طلاق نخواهد و اگر مرد دادخواست طلاق بدهد اعتراض زوجه (زن) موجب اطاله ( طولانی شدن ) دادرسی خواهد شد و ضمنا مطالبه مهریه ، اجرت المثل و نصف دارایی – در فرض استحقاق زوجه – از موجبات طولانی تر شدن پرونده و یا اجرا نشدن حکم طلاق خواهد بود.

زن چگونه می تواند از مرد معتاد  طلاق بگیرد؟

طبق بند ۲ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی قانونگزار این اجازه را به زن داده است که با اثبات اعتیاد شوهر به مواد مخد ر یا مشروبات الکلی  از طریق عسر و حرج بتواند حتی اگر مرد مخالف باشد طلاق بگیرد. اگر مرد بند ۷ در سند ازدواج را امضا کرده باشد کار زن راحت تر می شود به این دلیل که در بند ۷ سند ذکر شده «  اعتیاد شوهر به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلاء وی به مشروبات الکلی که به‌اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی‌که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. ‌در صورتی که زوج به تعهد خود عمل نکند و یا پس از ترک، مجدداً به مصرف‌ موارد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه، طلاق انجام خواهد شد. » یکی دیگر از راه های اثبات اعتیاد شوهر شهادت شهود است به این طریق زن می تواند کسانی که شوهرش را می شناسند به عنوان شاهد در دادگاه حاضر کند و شهادت بدهند.

نفقه چیست؟

طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی : نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، لباس، غذا،اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.که از زمان عقد دائم بر عهده شوهر است و در ازدواج موقت نفقه وجود ندارد مگر زوجین توافق کرده باشند.

در صورتی که زن از مرد تمکین نکند ( تمکین عام و خاص ) ناشزه محسوب می شود و پرداخت نفقه از شوهر ساقط می شود.

ناشزه زنی است که وظایف شرعی و قانونی خود را بدون دلیل موجه نسبت به همسر انجام نمی دهد و نداشتن تمکین عام یا خاص نسبت به شوهر مصداق بارز آن است.

تمکین به چه صورت است؟

تمکین خاص: داشتن روابط زناشویی زن و شوهر می باشد.

تمکین عام: فرمانبرداری در امور کلی زندگی می باشد. که یکی از مصادیق آن اقامت در اقامتگاه دایمی شوهر است. یعنی زن برای دریافت نفقه باید در خانه شوهر زندگی کند. مگر آن که حین وقوع عقد شرطی جز این شده باشد.

 چه مدارکی برای مطالبه نفقه لازم است؟

اصل سند ازدواج

اصل شناسنامه

کپی کارت ملی

 

وکیل-متخصص-طلاق

آیا در ازدواج دائم مهریه باید قید شود؟

تعیین مهریه در صحیح بودن ازدواج دائم شرط نیست و صیغه عقد را بدون مهریه هم می توان جاری کرد اما تعیین مهریه در ازدواج موقت از شروط لازم می باشد که بدون مهریه عقد جاری نمی شود.

 

برای مهریه چه چیزهایی میشود تعیین کرد؟

مطابق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی : مهریه می بایست مالیت داشته و قابل تملیک باشد. زوج می بایست مالی را به عنوان مهریه قرار دهد که متعلق به خودش باشد و چنان چه متعلق به فرد ثالثی است؛ با رضایت آن فرد مورد مهر قرار بگیرد. چنان چه یک مال مشـخص مقوله مهر قرار بگیرد؛ لزوما می بایست در هنگام مشخص کردن مهریه موجود باشد. مال موقوفه نمی‌تواند مورد مهر قرار بگیرد. مهریه می بایست منفعت عقلایی داشته باشد. پس چنان چه انجام عمل یا تعهدی نیز حاوی ایـن خصوصیات باشد؛ می‌تواند مورد مهر قرار بگیرد.

قبل از نزدیکی ، زن می تواند مطالبه مهریه کند حتی اگر مرد توانایی پرداخت را نداشته باشد در صورتی که مهر مشخص نشده باشد عقد به علت عنن ( عدم توانایی جنسی مرد ) فسخ شود؛ زن مستحق نصف مهر المثل است .

در چه مواردی نصف مهریه به زن تعلق می گیرد؟

ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی

  1. « هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد‌ حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلا یا قیمتا استرداد کند. »
  2. در صورتی که مهر مشـخص نشده و عقد به علت عیب عنن (عدم توانایی جنسی مرد) فسخ شود؛ زن مستحق نصف مهر المثل است .

روش پرداخت مهریه به چه صورت است ؟

  1. طرح ادعای در محکمه : با تقدیم شکایت ِ مطالبه مهریه به استناد دلائل و مدارک از جمله مدرک تزویج به محکمه حکم پرداخت مهریه و اجرائیه صادر و به محکوم علیه ابلاغ و اجرا می‌شود؛ همزمان می‌تواند تقاضای تأمین مهریه را نیز بکند تا ایـن که دریافت آن سهل‌ تر باشد.
  2. ۲- از طریق انجام ثبت: در مورد اموال منقول مثل پول و سکه؛ مرجع صادر شدن اجرائیه؛ دفتر خانه‌ تزویج که مدرک تزویج را درست کرده است؛ در مورد اموال غیرمنقول چنان چه ملک در دفتر املاک ثبت شده بوسیـله دفترخانه ای که مدرک را تنظیم کـرده اجرائیه صادر می‌شود ولی چنان چه مال ثبت نشده باشد می بایست از طریق محکمه اقدام صورت گیرد.

مهرالمثل چیست؟

به استناد ماده ۱۰۹۱ ق.م  مهر المثل مهریه ای است که به وضعیت زن از نظر شرافت خانوادگی، صفات، اماثل و اقران و معمول محل و غیره تعیین می گردد. در موارد زیر برای زن مهر المثل تعیین می شود:

مهریه ای که زن و مرد در هنگام عقد نکاح توافق می کنن و تعیین میشه مهرالمسمی گفته میشه اگر مهریه در عقد ازدواج توسط طرفین مشخص نشده باشد و در قرارداد ازدواج قید نشده باشد با توجه به عرف و عادت و وضعیت زن و جایگاه وی از لحاظ سن ، تحصیلات ، موقعیت خانوادگی و اجتماعی و مسائلی از این قبیل و با در نظر داشتن مقتضیات زمانی و مکانی مشخص می شود که به چنین مهریه ای ، مهرالمثل گفته میشود. به استناد ماده ۱۰۹۱ قانون مدنی

 « برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین‌ معمول محل و غیره در نظر گرفته شود. »

نفقه فرزند

برای تعیین نفقه مشترک   دادگاه خانواده ارجاع می دهد به کارشناس ، و کارشناس با پرسیدن سوالاتی از والدین درباره ی شرایط پدر و مادر و فرزند مشترک و وضعیت مالی پدر میزان نفقه ای که فرزند نیاز دارد را تعیین می کند که این مقدار برای هر کسی متفاوت است.پرداخت نفقه فرزند ناظر به آینده است و نفقه معوقه ( گذشته ) فرزند قابل مطالبه نیست.

اگر نفقه فرزند را پدر پرداخت نکند چه حکمی دارد ؟

نپرداختن نفقه فرزند در صورت تمکن مالی جرم محسوب می شود. بر طبق ماده ۵۳ قانون حمایت خانواده مجازات نپرداختن نفقه افراد واجب النفقه مثل فرزند حبس تعزیری درجه شش می باشد. ( ۶  ماه تا ۲ سال حبس )

نحوه مطالبه نفقه فرزند به چه شکل است؟

مطالبه نفقه فرزند به این صورت است که فرزند دختر اگر کمتر از ۹ سال داشته اشد و فرزند پسر کمتر از ۱۵ سال  طبق ماده ۶ قانون حمایت خانواده کسی که نگهداری طفل بر عهده اوست مثل مادر می تواند برای او به طرفیت پدر اقامه دعوی کند . از فاصله سنی مذکور تا سن ۱۸ سال اگر فرزند حکم رشد گرفته باشد خودش می تواند اقامه دعوی کند.در غیر این صورت خود فرزند نمی تواند تا پایان سن ۱۸ سالگی اقامه دعوی نماید.

حضانت در صورت جدایی پدر و مادر با چه کسی است؟

نگاهداری اطفال یا همان حضانت در امور تربیتی و آموزشی، هم حق و هم تکلیف پدر و مادر بوده و براساس قانون ، حضانت فرزند تا رسیدن طفل به سن بلوغ  در دختران ۹ سالگی و در پسران ۱۵ سالگی بر عهده پدر و مادر است.

بعد از جدایی پدر و مادر فرزند تا سن هفت سالگی الویت نگهداریش با مادر است بعد از مادر با پدر است بعد از هفت سالگی در صورت اختلاف حضانت فرزند دادگاه با رعایت مصلحت کودک مشخص می کند که قانون جز در موارد استثنایی نمی‌تواند آنان را از این حق محروم کند.
بعد از رسیدن به سن بلوغ خود فرزند می تواند انتخاب کند که با پدر یا مادر زندگی کند در هر صورت تامین مخارج زندگی با پدر است .

اگر پدر از دادن فرزندان زیر ۷ سال به مادر خودداری کند، مادر می‌تواند با مراجعه به دادگاه، اولا الزام زوج را به پرداخت نفقه فرزند بخواهد و ثانیا برای صدور دستور موقت مبنی بر استرداد (پس دادن) فرزند، درخواست دهد.

وکیل-متخصص-طلاق

آیا حضانت فرزند در صورت ازدواج  مجدد مادر باطل میشود ؟

ازدواج مجدد مادر، حق حضانت وی را به نفع پدر ساقط می‌کند اما در مواردی که پدر فوت کرده باشد، ازدواج مجدد مادر موجب از بین رفتن حق حضانت وی نخواهد شد.

چه شرایطی برای حضانت فرزند لازم است؟

در قوانین ما «توانایی عملی، شایستگی اخلاقی%

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]
مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود