فهرست مطالب مقاله

سهم عابر پیاده در تصادفات(تصادف با عابر پیاده)

تصادف با عابر پیاده یکی از انواع تصادفات است که در اکثر موارد جرحی بوده و در صورت سرعت بالای خودرو به راحتی نیز قابل تبدیل شدن به تصادف فوتی است.شاید میزان وقوع تصادف با عابر کمتر از انواع تصادفات باشد اما خطر آن و خسارت جانی آن بدلیل آسیب پذیری یکی از طرفین بسیار بیشتر از دیگر تصادفات است.در برخی کشورها مقررات راهنمایی و رانندگی برای همه ی افراد تدوین شده و تفاوتی بین عابر پیاده و راننده سواره وجود ندارد و هردو در صورت تخطی از قوانین جریمه می شوند.متاسفانه اما در کشور ما علیرغم وجود قوانینی برای جریمه عابر خطاکار،این قانون تا به امروز اجرا نشده است.30 درصد مقصران تصادفات در خیابان های درون شهری و 10 درصد در جاده های برون شهری، را عابران پیاده تشکیل می دهند.این امار با توجه به اینکه اصولا در تصادفات عابر با خوردو،عبر حتما آسیب دیده و تصادف اصولا جرحی است،آمار بالایی است.

بیشتر افراد وقتی با یم تصادف روبرو می شوند، حق را به عابرپیاده می‌دهند و راننده‌ی ماشین را تنها مقصر این حادثه می‌دانند. اما قانون ما تحت شرایطی حق را به راننده نیز می‌دهد.‌‌از جمله تخلفات مهم عابرین پیاده می‌توان به، بی‌توجهی به خط‌کشی عابران، استفاده نکردن از پل عابر پیاده، بی‌توجهی به چراغ قرمز خیابان و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو اشاره کرد. در ادامه به بررسی قوانین تصادف با عابر پیاده می‌پردازیم و می‌بینیم که چه زمانی عابر پیاده مقصر است.

اگر عابری از معابر غیرمجاز عبور کند و حادثه‌ای پیش آید کارشناسان بخش تصادفات پلیس راهنمایی و رانندگی سهم تقصیر را برای عابر هم لحاظ می‌کنند. آنها مواردی مانند مسکونی یا‌ غیرمسکونی بودن، بزرگراه یا معبر اصلی، فرعی یا کوچه بودن یا امکان عبور برای عابر، وجود چراغ و علائم راهنمایی و رانندگی و سایر موارد موجود در محل را بررسی می‌کنند.سهم تقصیر عابر می‌تواند حتی در برخی موارد به ١٠٠٪ هم برسد و راننده هیچ‌گونه جرمی مرتکب نشده باشد. برای مثال عابری با خودرویی تصادف کرده اما چون چراغ برای راننده سبز بوده و عابر حق عبور نداشته است، با ملاحظه‌ی بقیه‌ی موارد، سهم تقصیر عابر ۱۰۰٪ ذکر شده است.

وظایف عابر پیاده طبق آیین نامه‌ی راهنمایی و رانندگی

مطابق آیین‌نامه‌ی راهنمایی و رانندگی؛ پیادگان موظفند که:

  • در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود دارد از سطح سواره‌رو استفاده نکنند.
  • در محل‌هایی که پیاده‌رو وجود ندارد یا در صورت وجود به دلایلی غیرقابل تردد باشد باید از منتهی‌الیه سمت چپ سواره‌رو و عکس جهت حرکت وسایل نقلیه عبور نمایند.
  • برای گذشتن از عرض راه، تنها از گذرگاه‌های پیاده، پل‌های هوایی و گذرگاه‌های زیرزمینیِ مجاز عبور نمایند.
  • از دویدن، پریدن و ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو خودداری کرده و مراقب حرکت وسایل‌نقلیه باشند.
  • از حصار آزادراه‌ها نگذرند و در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها از لابلای درختان و گل‌بوته‌های حاشیه و میانه‌ی راه عبور نکنند.
  • در تقاطع‌ها با روشن شدن چراغ سبز مقابل خود (چراغ عابر) حرکت نمایند و هنگامی که چراغ عابر قرمز بود عبور نکنند.
  • از موانع و خط‌کشی خطوط ویژه، سواره‌رو خیابان‌ها و میدان‌ها عبور نکنند.تصادف با عابر پیاده
  • در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی، از خارج از گذرگاه‌های تعیین شده عبور نکنند.تصادف با عابر پیاده
  • در سواره‌رو خیابان برای سوار شدن به‌ وسیله‌ی نقلیه و همچنین صحبت کردن یا خرید و فروش با راننده یا سرنشینان وسایل‌ نقلیه، توقف نکنند.

مقصر بودن عابر پیاده و عواقب آن

در مواردی که عبور عابر پیاده ممنوع است،وسیله نقص فنی نداشته باشد و راننده نیز قوانین راهنمایی را رعایت کرده و با سرعت مجاز در حال رانندگی باشد و قادر به کنترل نیز نباشد و با عابر برخورد نموده و منجر به فوت یا مصدوم شدن وی گردد، راننده ضامن دیه و خسارت وارده نیست.همچنین هر گاه شخصی در محل‌هایی که توقف در آن ممنوع است ، توقف کرده و یا شی یا حیوانی را در این قبیل محل‌ها مستقر سازد یا چیز لغزنده‌ای در آن قرار دهد و دیگری بدون توجه به آنها در اثر برخورد یا لغزش مصدوم شود یا فوت کند یا خسارت مالی ببیند، شخص متوقف یا کسی که آن شی یا حیوان را مستقر نموده یا راه را لغزنده کرده است ضامن دیه و سایر خسارات است. مگر آنکه عابر با وسعت راه و محل، عمدا با آن برخورد کند که در این صورت نه فقط خسارت به او تعلق نمی‌گیرد بلکه عهده‌دار خسارت وارده نیز می‌شود.در صورتی که عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند و در صورت تصادف با وسیله‌ی نقلیه راننده مشروط به اینکه کلیه‌ی مقررات را رعایت نموده باشد و قادر به کنترل وسیله‌ی نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد داشت. عدم مسئولیت راننده مانع از استفاده‌ی مصدوم یا وارث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد.

در راه‌هایی که برای عبور عابران پیاده علائم، تجهیزات و مسیرهای ویژه اختصاص داده شده است عابران مکلفند هنگام عبور از عرض یا طول سواره‌رو با توجه به علائم راهنمایی و رانندگی منصوبه در محل از نقاط خط کشی شده، گذرگاه‌های غیرهمسطح و مسیرهای ویژه استفاده کنند. هرگاه عابران به تکلیف مذکور عمل نکنند، درصورت تصادف با وسیله‌ی نقلیه، راننده مشروط به این که مقررات را رعایت نموده باشد و قادر به کنترل وسیله‌ی نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد داشت.مسئولیت نداشتن راننده، مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه‌ی قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجرای تعهدات موضوع بیمه‌نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود.پس در مخلص کلام باید گفت علیرغم باور عمومی به اینکه ه میشه راننده ی وسیله ی نقلیه مقصر است،اگر راننده همه ی مقررات رانندگی را رعایت کرده باشد و قادر نباشد خودرو رابا وجود رعایت همه ی قوانین کنترل کند،و اگر خودرو دارای نقص نبوده و عابر پیاده طرف خطاکار از قوانین باشد،مقصر حادثه ی رانندگی عابر پیاده بوده و مسئولیتی متوجه راننده نمی گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود