درصورت-فوت-مادر-شوهر-بعد-از-فوت-شوهر-آیا-ارث-تعلق-میگیرد
null

مادر شوهرم بعد شوهرم فوت شده آیا به ورثه مادر شوهرم از اموال شوهرم ارث میرسد ؟

جهت اطلاعات بیشتر با موسسه راه امید با شماره تماس های 09129170468 و 09026220322 تماس حاصل فرمائید.

با سلام؛ طبق ماده 862 قانون مدنی طبقات ارث از نظر نسب به سه دسته تقسیم شده است. چرا که خود سبب ارث طبق ماده 861 قانون مدنی  به دو نوع سبب و نسب تقسیم شده است.

در مورد این سوال که اگر شخصی فوت کند و مادر و همسر داشته باشد، و مادر شخص هم بعد از فوت فرزندش، بمیرد، و همسر شخص متوفی در قید حیات باشد، نحوه تقسیم ارث به چه صورت است؟ و یا به تعبیر دیگر، اگر بعد از فوت شوهر، مادر شوهر نیز وفات یابد، آیا اموال شوهر به ورثه مادر شوهر می رسد؟ در جواب باید گفت دو حالت ممکن است:

گاهی شخص متوفی علاوه بر مادر و همسر، فرزندانی نیز دارد که در این صورت سهم مادر متوفی یک ششم، و سهم همسر وی یک هشتم می باشد و بقیه ماترک (اموال) بین فرزندان وی تقسیم می شود. گاهی متوفی هیچ فرزندی ندارد، و فقط مادر و همسر دارد که در این صورت سهم همسرش یک چهارم و سهم مادر یک سوم خواهد بود.

حالتی دیگری که در پاسخ به سوال مذکور می باشد، آن است که اگر بعد از فوت شوهر، مادر شوهر وفات یابد، و  همسر داشته باشد، آیا از اموال شوهر به بقیه وارث (برادر و خواهر و برادر زاده و خواهر زاده)می رسد. در جواب باید گفت که همسر در تمام طبقات ارث، در کنار خویشاوندان نسبی متوفی، ارث خواهد برد، ولی اگر مادر شوهر فرزندی نداشته باشد که به نوعی برادران و خواهران (و هر چه که بالاتر رود (فزندان آن ها) متوفی محسوب می شوند و نیز اگر هیچ فردی در طبقات ارث وجود نداشته باشد. در برخی موارد تمام ارث به همسر متوفی می رسد؛ و در برخی موارد نیز همان یک چهارم را می برد و بقیه اموال متوفی جز اموال دولت خواهد بود که اختلافی می باشد و تصمیم گیرنده آن در این موارد حاکم است. ولی اگر مادر شوهر فرزند داشته باشد (برادر و خواهر متوفی) که به نوعی برادر شوهر و خواهر شوهر زن شخص متوفی محسوب می شوند، از اموال شوهر حسب قواعد ارث، ارث می برند.

در ماده 862 طبقات ارث بدین شرح آمده است و به سه گروه تقسیم شده است:

1.طبقه اول شامل پدر و مادر و فزندان  و نوه های شخص متوفی

2. طبقه دوم: شامل اجداد (پدر بزرگ و مادر بزرگ) و برادران و خواهران و فرزندان آنها

3. طبقه سوم: شامل عمو و خاله و دایی و  عمه و فرزندان  آن ها ؛ باید گفت که خود این سه طبقه ارث دارای درجاتی می باشد، برای مثال در طبقه اول، پدر و مادر و فرزندان متوفی درجه اول محسوب می شوند؛ و فرزندان فرزندان که از آن تعبیر به نوه می شود، درجه دوم؛ و نبیره ها درجه سه می باشند.

در طبقه دوم: پدر و مادر بزرگ و برادر و خواهران شخص متوفی درجه اول محسوب می شوند، و پدر پدربزرگ و پدر مادربزرگ و مادر مادر بزرگ و مادر پدر بزرگ، درجه دوم محسوب می شوند.

در طبقه سوم خود عموها وخاله ها و دایی ها و عمه ها درجه اول محسوب می شوند و فززندان آن ها درجه دوم محسوب می شوند.

اما نکته اساسی آن است که اگر تا فردی از وارثین متوفی در طبقه اول منتهی درجه سه (مانند نبیره ها) وجود داشته باشد، نوبت به طبقه دوم ارث حتی اگر درجه اول باشد، نمی رسد. همین طور در طبقات بعدی، برای مثال اگر در صورت وجود طبقه دوم از درجه سوم ارث به طیقه سوم نمی رسد، یعنی اگر شخص متوفی برادر زاده و یا خواهر زاده و در صورت نداشتن برادر زاده و خواهر زاده، اگر فرزندان برادر زاده ها و خواهر زاده ها وجود داشته باشد، ارث متوفی به طبقه سوم نمی رسد. که در ماده 863 قانون مدنی به آن اشاره شده است. و چنین مقرر داشته است: «وارثین طبقه بعد وقتی ارث می برند که وارثین طبقه قبل کسی نباشد.»

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود