فهرست مطالب مقاله

افت قیمت خودرو در تصادف

یکی از مشکلاتی که مردم در تصادفات رانندگی با آن روبرو می شوند افت قیمت خودرو در تصادف رانندگی است. در برخی موارد که خودرو صفر یا گران قیمت دچار سانحه ی رانندگی می شود، میزان خسارت ریالی تصادف افزایش چشمگیری پیدا می کند. خسارت خودرو و تعمیرات ناشی از تصادف بخشی از این خسارت است ولی افت قیمت نیز، خسارتی است که بالاخص در هنگام فروش خودرو مشخص شده و شخص تصادف کننده، در صورت غیر مقصر بودن در سانحه رانندگی، دچار ضرر و زیانی میشود که خود در آن نقشی نداشته است. اما سوال اینجاست که آیا این خسارت ناشی از افت قیمت قابل پیگیری است؟ آیا می توان آن را از طری مراجع قانونی پیگیری کرده و دریافت کرد؟در این نوشته به بررسی امکان دریافت خسارت افت قیمت خودرو در اثر تصادفات رانندگی می پردازیم.

دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادفات

کلیه ی  هزینه های تعمیر در اثر هر نوع سانحه رانندگی از قبیل تصادف و یا تصادم و واژگونی و آتش سوزی و سایر سوانحی که در بیمه نامه آورده شده بر اساس نظر کارشناس، میزان خسارت محاسبه  و توسط شرکت بیمه پرداخت می­ گردد.  اما خسارت ناشی از افت قیمت در تعهدات شرکت های بیمه نیست و هیچ شرکت بیمه ای این مورد را تحت پوشش قرار نمی دهد و باید از طرف شخص مقصر پرداخت شود. برای دریافت خسارت در بیمه بدنه باید به سقف تعهدات بیمه نامه توجه داشته باشیم که چه مبلغی را می توانند از بیمه دریافت نمایند. یک راهکار برای این مورد وجود دارد و آن هم پیگیری این موضوع از طریق شکایت و شورای حل اختلاف است که فرد می­ تواند افت قیمت خودروی خود را مطالبه نماید.

بر اساس قانون بیمه شخص ثالث، خسارات مالی وارد شده به خودروی زیان دیده تا سقف بیمه نامه بیمه شخص ثالث تحت پوشش قرار می گیرد که بر اساس قانون جدید تا سقف ۷ میلیون تومان هم نیازی به کروکی نیست و بدون کروکی نیز خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می گردد.اگر هم خود شما مقصر حادثه باشید می توانید از بیمه بدنه خودتان استفاده نمایید. بر اساس شرایط بیمه نامه بدنه در ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی آمده است:« کارشناس فنی موظف است میزان خسارت وارده به وسیله نقلیه اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمتی که در نتیجه تصادف حاصل می شود را معلوم نماید». که مبلغ مورد اشاره بر میزان قرارداد بیمه گر و بیمه گذار قابل پرداخت خواهد بود. چنانچه میزان افت قیمت خودرو در تصادف بیش از حد قرارداد باشد با توجه به ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی قابلیت مطالبه را خواهد داشت. اما طبق عرف و رویه ی کلی شرکت های بیمه،آنها این خسارت را مگر در موارد خاصی که شرکت بیمه با فرد قرارداد متفاوتی امضا کرده و علنا این مورد نیز در بیمه نامه قید شده باشد، پرداخت نمی کنند. اما بر اساس اینکه شخص غیر مقصر، نقشی در خسارت وارد شده به خودرو خودش از بابت افت قیمت نداشته و از این بابت نیز این خسارت باید جبران شود، می توان از طریق مراجع قانونی این خسارت را پیگیری نمود. در واقع اگر مساله به گونه ای دیگر بود خلاف قاعده ی «لاضرر» بود. طبق این قاعده نباید هیچگونه ضرری از جانب کسی به دیگری وارد گردد و در صورت وقوع لازم است جبران شود.پس تنها کاری که بعد از یک تصادف رانندگی و افت قیمت خودروتان لازم است انجام دهید طرح یک دعوای حقوقی علیه مقصر حادثه است.

خسارت افت قیمت خودرو در تصادفاتمیزان دریافت خسارت افت قیمت خودرو در تصادف

بر اساس مواد ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هر کس به دیگری چه عمد یا غیر عمد خواه مباشرتا یا به تسبیب خسارتی وارد کند مسئول جبران خسارت می‌باشد. در این راستا هم، شخص متضرر می‌بایستی برای تامین دلیل برآورد خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کند. پس از ثبت دادخواست، کارشناس مربوط به تصادفات تعیین می‌شود که وی با ملاحظه خودرو و یا در مواردی عکس‌های آن، خسارت افت قیمت را محاسبه و برآورد می‌کند.

بعد از برآورد خسارت با توجه به مبلغ خسارت تعیین شده توسط کارشناس، دادخواست مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودروی مقصر تقدیم دادگاه یا شورای حل اختلاف می‌شود با این توضیح که اگر خسارت بیش از ۲۰ میلیون تومان باشد رسیدگی به دادخواست مطالبه خسارت در صلاحیت دادگاه و اگر کمتر از آن باشد در صلاحیت شورای حل اختلاف می‌باشد.سپس از طریق پیگیری دادخواست مطرح شده،می توان از طریق دادگاه به مطالبه ی قانونی در مورد افت قیمت خودرو دست یافت.

اما مساله ی مهم دیگری که در این مورد مطرح است پاسخ به این سوال است که با توجه به خلا موجود در قوانین بیمه برای پرداخت خسارت افت قیمت خودرو اگر شخصی با یک ماشین گران قیمت تصادف کرده و مقصر باشد چه اقداماتی باید انجام دهد؟ بیمه شخص ثالث تا چه میزان تعهدات مالی برای جبران خسارت به خودروی خسارت دیده را تقبل می‌کند؟ با نگاهی به قیمت قطعات این خودروها در بازار این پرسش بیش از پیش برجسته می‌شود. براساس قیمت‌های بازار چراغ جلوی مازراتی به تنهایی 18 میلیون تومان قیمت دارد. در صورتی که یک خودروی معمولی با خودرویی گران‌قیمت تصادف کند، شرکت بیمه تعهد دارد، متناظر با 50 درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام خسارت وارده را جبران کند. در این قانون بیمه‌گذار یک خودروی متعارف را مبنایی برای تعیین سقف پرداخت خسارت در نظر گرفته است؛ قیمت خودروی متعارف نیز 50 درصد دیه یک مرد مسلمان در ماه‌های حرام در نظر گرفته شده است. از آنجا که دیه در ماه‌های حرام در سال جاری 280 میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین 50 درصد این مبلغ یعنی 140 میلیون تومان حداکثر سقف پرداخت خسارت به خودروی گران‌قیمت از نظر قانون است. بنابراین اگر کسی با این نوع خودروها تصادف کند متناظر با 140 میلیون تومان باید خسارت پرداخت کند. به ‌طور مثال اگر خودرویی 560 میلیون تومان قیمت داشته باشد و در تصادف به آن 50 میلیون تومان خسارت واقع شود از نظر این قانون چون 140 میلیون تومان یک چهارم 560 میلیون تومان محاسبه می‌شود؛ بنابراین، تعهد و مسئولیت مقصر در قبال این خسارت تنها 12 میلیون و 500 هزار تومان یعنی یک چهارم 50 میلیون تومان است. به گفته کارشناسان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت این بند جدید که در قانون بیمه شخص ثالث گنجانده شده، این است که این قانون نگرانی و مشکلات مالکان خودرویی که با خودروهای گران‌قیمت تصادف می‌کردند، مرتفع کرده و امر بسیار مثبتی است. چرا که در بسیاری از تصادفات چون مالک خودرو توانایی پرداخت مابقی خسارت را نداشت به زندان می‌رفت و مشکلات بسیاری را متحمل می‌شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود