وکیل-کلاهبرداری-اینترنتی

وکیل کلاهبرداری اینترنتی | روش شکایت

بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی در سامانه وکیل نوین تونست به من کمک کنه که خیلی زود مبلغ هنگفتی را که ازم در فضای مجازی کلاهبرداری کرده بودند، پس بگیرم. شما هم اگر به وکیل کلاهبرداری اینترنتی نیاز داشتید، می‌توانید با بهترین وکیل کلاهبرداری اینترنتی در سامانه وکیل نوین ارتباط برقرار کنید.

 

امروزه فضای مجازی به علت اقبال زیاد مردم به آن، منبع مهمی برای انواع و اقسام معاملات و ارتباطات شده است. به همین دلیل، امکان سوءاستفاده و وقوع جرم در آن نیز زیاد می‌باشد. یکی از جرایم رایج در فضای مجازی و فضای اینترنتی، جرم کلاهبرداری است.

کلاهبرداری اینترنتی در این زمانه شکل جدیدی از کلاهبرداری سنتی است. به علت افزایش این نوع از جرم، سامانه وکیل نوین با همکاری وکلای کلاهبرداری اینترنتی درصدد ارائه مقاله و حل مشکلات شما عزیزان در این رابطه برآمده است چرا که ما در سامانه وکیل نوین معتقدیم که تبلیغ موکل‌های ما که بیانگر میزان رضایتمندی آن‌ها است، بهترین سرمایه می‌باشد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل کلاهبرداری اینترنتی

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 

  • منظور از کلاهبرداری چیست؟

کلاهبرداری در معنای سنتی یعنی شخصی با استفاده از وسایل متقلبانه، دیگری را فریب بدهد و گول بزند و اموال او را از چنگش دربیاورد. برای مثال شخصی خود را مدیر یک شرکت معرفی می‌کند و فردی را تشویق به خرید سهام می‌نماید و برای این کار نیز جایی را به عنوان شرکت اجاره می‌کند و سهام‌های جعلی را ارائه می‌کند.

در این صورت، فرد گول می‌خورد و سهام‌هایی با مبالغ بالا می‌خرد ولی پس از مدتی شخص کلاهبردار با پول‌ها فرار می‌کند. ممکن است شخص کلاهبردار همین نقشه را برای سایر افراد هم به کار ببرد و از این طریق میلیاردها تومان کلاهبرداری کند.

در کلاهبرداری سنتی شخص مالباخته آگاه هست و خود با رضایت مالش را در اختیار کلاهبردار می‌گذارد و این کار با زور نیست اما با فریب است یعنی مالباخته چون فریب خورده، حاضر است مالش را به کلاهبردار بدهد به طوری که اگر وسایل متقلبانه نبودند و شخص فریب نمی‌خورد، اصلا حاضر نبود مال و اموالش را به کلاهبردار بدهد.

  • کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

کلاهبرداری اینترنتی شکل جدیدی از کلاهبرداری است و به شیوه‌ی کلاهبرداری سنتی نمی‌باشد. در کلاهبرداری اینترنتی، شخص حضور فیزیکی ندارد و وسایل متقلبانه او در عالم خارج وجود ندارد بلکه از طریق تغییر در داده‌های اینترنتی و استفاده از صفحات غیرمجاز اقدام به کلاهبرداری و ربودن مال و اموال دیگران می‌کند. این شیوه از کلاهبرداری به دلیل افزایش استفاده از اینترنت در دنیای امروزی رواج پیدا کرده است.

  • مصادیق جرم کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

در کلاهبرداری اینترنتی، اعمالی چون وارد کردن، تغییر یا محو کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و … انجام می‌شود و کلاهبردار از این طرق، مال یا وجهی را تصاحب می‌کند. ممکن است این کار بدون آگاهی مالباخته انجام گیرد.

برای مثال شخص درگاهی جعلی و فاقد اعتبار درست می‌کند و وقتی برای پرداخت آنلاین وارد این درگاه می‌شوند، اطلاعات حساب و کارت آن‌ها ذخیره شده و بعدا وجوه حساب آن‌ها خالی می‌شود. جرایمی چون فیشینگ نیز می‌تواند از طریق اینترنتی رخ بدهد.

وکیل-کلاهبرداری-اینترنتی

  • جرم کلاهبرداری اینترنتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه جرم کلاهبرداری اینترنتی رخ بدهد، باید سه عنصر قانونی، مادی و معنوی داشته باشد که این عناصر عبارتند از:

  • جرم کلاهبرداری اینترنتی در کدام قوانین و مقررات آمده است؟

براساس ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸ برابر با ماده ۷۴۱ قانون تعزیرات : «هر کس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

در ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲ در مورد کلاهبرداری اینترنتی و رایانه‌ای آمده است: «هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می‌شود.»

  • چه اعمالی کلاهبرداری اینترنتی محسوب می‌شوند؟

براساس قوانین جرائم رایانه‌ای و تجارت الکترونیک، عنصر مادی جرم کلاهبرداری اینترنتی شامل اعمال زیر می‌باشد:

  • ورود: منظور، وارد کردن اطلاعات دررایانه برای پردازش است. مثلا وارد کردن اطلاعات به سیستم رایانه‌ای بانک و موسسات مالی و اعتباری و واریز یا انتقال وجه به حساب خود و دیگری.
  • محو: منظور، از بین بردن و حذف کردن داده‌ها و اطلاعات است. به طور مثال کسی با دسترسی به اطلاعات بانکی اسناد بدهکاری خود را در بانک از بین ببرد.
  • ایجاد: منظور، به وجود آوردن اطلاعاتی است که وجود نداشته‌اند؛ مثلا کسی اطلاعات خود را به طور غیرمجاز وارد سامانه طرح ترافیک می‌کند.
  • متوقف کردن: منظور، ایجاد وقفه و قطع جریان دسترسی به اطلاعات است؛ مثلا کسی در زمان انتقال وجه با قطع جریان دسترسی و ایجاد وقفه در زمانی که پول در حال واریز به حساب دیگری است پول را وارد حساب خود کند.
  • مختل کردن سامانه: منظور، ایجاد اختلال غیر مجاز در کار سیستم رایانه‌ای و کسب منفعت برای خود در فاصله زمانی که اختلال صورت گرفته است.
  • در کلاهبرداری اینترنتی آیا کلاهبردار باید سوءنیت داشته باشد؟

کلاهبرداری اینترنتی هم مانند هر جرم دیگری شخص مجرم باید علم و عمد داشته باشد یعنی هم بنداند کاری را که انجام می‌دهد جرم است (سوءنیت عام) و هم بخواهد با انجام این اعمال، مال و اموال را دیگران را بگیرد (سوءنیت خاص).

 

  • کدام دادگاه برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی صالح است؟

براساس رای وحدت رویه شماره ۷۲۹ مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۱: «هرگاه تهیه مقدمات و نتیجه حاصل از آن، در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهی که بانک افتتاح‌کننده حساب زیان‌دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است.»

  • فرآیند رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی چگونه است؟

اولین کاری که در مواجهه با کلاهبرداری رایانه‌ای باید انجام داد، مراجعه به دادسرای جرائم رایانه‌ای است. البته برای این منظور ابتدا باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و از این طریق شکایت خود را تنظیم کنید.

 

وکیل-کلاهبرداری-اینترنتی

رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند.

بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده همچنین، ممکن است آن را برای بررسی بیشتر به پلیس فتا ارجاع بدهد، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می‌شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند.

در مقابل، شخص متهم، نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می‌کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود.

در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند. شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

شما می‌توانید از طریق مشاوره رایگان با وکلای متخصص کلاهبرداری اینترنتی در سامانه وکیل نوین، سوالات خود را با کارشناسان حقوقی این مجموعه مطرح فرمایید.

  • آیا می‌توان از طریق پلیس فتا هم برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری اینترنتی اقدام کرد؟

سایت اینترنتی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) یک سایت رسمی برای رسیدگی به گزارش و اعلام تخلفات توسط مردم می‌باشد که افرادی که در مورد آن‌ها جرایم اینترنتی و رایانه‌ای رخ داده است، می‌توانند به این سایت مراجعه و روی آیکون ارتباطات مردمی کلیک کنند و مشخصات، نشانی و شماره خود را ثبت کنند و پلیس فتا در اولین فرصت با آن‌ها تماس گرفته و موضوع را پیگیری می‌کند.

  • پلیس فتا به چه جرایمی رسیدگی می‌‌کند؟

پلیس فتا وظیفه تامین امنیت و مقابله با جرائمی مثل کلاهبرداری‌های اینترنتی، جعل داده‌ها و عناوین، سرقت اطلاعات ، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص و گروه‌ها ، هک و نفوذ به سامانه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، هرزه‌نگاری و جرائم اخلاقی و برخی از جرایم سازمان یافته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را داراست.

  • مجازات کلاهبرداری اینترنتی چیست؟

براساس ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲، «مجازات جرم کلاهبرداری رایانه‌ای یک تا سه سال حبس و رد مال به صاحب آن و پرداخت جزا نقدی معادل مال ماخوذه می‌باشد.»

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل کلاهبرداری اینترنتی

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود