مجازات-جرم-ورود-به-عنف-در-قانون

وکیل برای جرم ورود به عنف + مجازات جرم ورود به عنف در قانون

 در حقوق اسلامی و قانون کشور ما، زندگی و حریم خصوصی هر شخصی دارای حرمت و احترام خاصی است. به طوری که هیچ کس نمی‌تواند بدون اجازه وارد منزل دیگری شود.

حتی ماموران انتظامی نیز برای ورود به منزل اشخاص هرچند خلافکار و مجرم باشند، باید حکم قضایی داشته باشند. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که قانون اساسی در اصل ۲۲ به صراحت اعلام کرده است.

فهرست این مقاله

۱-جرم ورود به عنف یعنی چه؟

۲- اگر صاحب خانه یا اشخاص دیگری در منزل حضور نداشته باشند، جرم ورود به عنف اتفاق می‌افتد؟

۳- شکستن درب یا پنجره‌ها موقع ورود غیرقانونی به منزل، جرم ورود به عنف است؟

۴-برای شکایت از شخصی که به زور وارد منزل دیگری شده، به کجا باید مراجعه کرد؟

۵-جرم ورود به عنف چه مجازاتی دارد؟

۶-اگر شخص با سلاح وارد منزل شود، جرم ورود به عنف اتفاق می‌افتد؟

۷-اگر شخصی به زور وارد منزل بشود و دزدی کند، چه مجازاتی دارد؟

۸-اگر شخصی به زور وارد منزل بشود و به اشخاص درون منزل تعرض کند، چه مجازاتی دارد؟

  • جرم ورود به عنف یعنی چه؟

جرم ورود به عنف زمانی است که به زور (با قهر و غلبه) و غیرقانونی وارد منزل دیگری شوند (ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی). فرقی نمی‌کند که آن خانه حصاری داشته باشد یا نداشته باشد.

همچنین، فرقی نمی‌کند که صاحب  خانه و اشخاص درون منزل مقاومتی کرده باشند یا نکرده باشند، مهم این است که شخص به طور غیرقانونی و با زور و اجبار وارد منزل دیگری شود و هرچند صاحب منزل اخطار خروج داده باشد ولی با اجبار درون خانه بماند، جرم ورود به عنف اتفاق می‌افتد و مجازات دارد.

  • اگر صاحب خانه یا اشخاص دیگری در منزل حضور نداشته باشند، جرم ورود به عنف اتفاق می‌افتد؟

در جرم ورود به عنف فرقی نمی‌کند شخصی –اعم از صاحب خانه یا هر شخص دیگری- در منزل حضور داشته باشد یا نداشته باشد. مهم این است که شخصی غیرقانونی و با زور و اجبار وارد منزل دیگری شود.

اگر کسی داخل منزل نباشد، جرم ورود به عنف نسبت به اشیاء و اگر کسی داخل منزل باشد، جرم ورود به عنف نسبت به اشخاص اتفاق می‌افتد. هر دو نوع جرم است و مجازات دارد.

سامانه وکیل نوین با دارا بودن وکلای مختلف در سراسر کشور جهت معرفی بهترین وکیل جرم ورود به عنف اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

  • شکستن درب یا پنجره‌ها موقع ورود غیرقانونی به منزل، جرم ورود به عنف است؟

اگر شخصی که به زور وارد منزل دیگری شود، در همین حین درب یا پنجره‌ای را بشکند یا خسارتی به اشیاء وارد کند، جرم ورود به عنف (نسبت به اشیاء) مادی اتفاق افتاده و علاوه بر اینکه مجازات جرم ورود به عنف را دارد، باید خسارات وارد شده نیز پرداخته شود.

اما اگر خسارتی وارد نشود مثلا شخص از روی دیوار وارد منزل دیگری شود یا کلید بیندازد و وارد شود، جرم ورود به عنف (نسبت به اشیاء) معنوی اتفاق افتاده و دارای مجازات می‌باشد.

  • برای شکایت از شخصی که به زور وارد منزل دیگری شده، به کجا باید مراجعه کرد؟

برای جرم ورود به عنف باید شکایت کیفری کرد یعنی شاکی (صاحب خانه) باید در دادگاه عمومی محل وقوع جرم، شکایت کیفری کند.

همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی (صاحب خانه)، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود.

دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می شود.

هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند.

در مقابل، متهم (شخصی که با قهر و غلبه وارد منزل شده) نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می کند.

متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری شکایت  کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه های کیفری ارسال می شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد.

زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند. شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد.

قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

مجازات-جرم-ورود-به-عنف-در-قانون

  • جرم ورود به عنف چه مجازاتی دارد؟

براساس ماده ۶۹۱ قانون مجازات اسلامی، «هر کس به قهر و غلبه داخل ملکی شود که در تصرف دیگری است اعم از آنکه محصور باشد یا نباشد یا در ابتدای ورود به قهر و غلبه ‌نبوده ولی بعد از اخطار متصرف به قهر و غلبه مانده باشد، علاوه بر رفع تجاوز حسب مورد به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شود.

هر گاه مرتکبین ‌دو نفر یا بیشتر بوده و لااقل یکی از آن‌ها حامل سلاح باشد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهند شد.»

  • اگر شخص با سلاح وارد منزل شود، جرم ورود به عنف اتفاق می‌افتد؟

براساس ماده ۶۹۱ قانون مجازات، اگر اشخاصی که با زور و اجبار وارد منزل دیگری می‌شوند، دو نفر به بالا باشند و دارای سلاحی باشند، از مواردی که مجازات تشدید (شدیدتر) می‌شود و حبس آن‌ها از یک سال تا سه سال خواهد بود.

  • اگر شخصی به زور وارد منزل بشود و دزدی کند، چه مجازاتی دارد؟

در مواردی ممکن است شخصی که وارد منزل شود، مرتکب جرم دیگری هم شود مثلا پنجره را بشکند و وارد منزل شود، سپس اقدام به سرقت طلاهای درون منزل کند. در این صورت، هم مجازات جرم ورود به عنف و هم مجازات جرم سرقت را دارد.

  • اگر شخصی به زور وارد منزل بشود و به اشخاص درون منزل تعرض کند، چه مجازاتی دارد؟

اگر شخصی که به زور وارد منزل دیگری می‌شود، جرمی نسبت به اشخاص درون منزل – اعم از صاحب خانه یا هر شخص دیگری- انجام دهد مثلا تجاوز کند یا کسی را بکشد (قتل) و یا توهین و فحاشی رخ بدهد، علاوه بر جرم ورود به عنف، مجازات جرم دیگر (بسته به مورد) را نیز دارد.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌ هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص ورود به عنف

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود