الف: طرح و ثبت شکایت درسامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
ب: بازرسی اصناف و اتحادیه ها
یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید.
بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید.
اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
پ: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان
حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.
ت: تعزیرات حکومتی
گزارش تخلفات صنفی، از چند طریق در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار میگیرد. طبق ماده 72 «قانون نظام صنفی کشور»، شاکیان یا بازرسان، در وهله اول، میتوانند شکایت یا گزارش خود را به اتحادیههای صنفی ارائه کنند. این اتحادیهها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در اتحادیهها، 10 روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، دو هفته است.
با این حال، طبق ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیهها نیست. بر اساس این ماده، «شعب بدوی تعزیرات حکومتی در موارد ذیل شروع به رسیدگی مینماید: الف: گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات؛ ب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی.»
همچنین، طبق ماده 17 این آییننامه، «کلیه ضابطین دستگاه قضایی و مأمورین سازمان بازرسی و نظارت، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی میباشند.» از سوی دیگر، پلهای ارتباطی متعددی برای دریافت گزارشهای مردمی و ارجاع آنها به سازمان تعزیرات حکومتی، از سوی برخی سازمانهای مرتبط با موضوع رسیدگی به تخلفات صنفی، مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «124»، یکی از آنهاست.
در این زمینه، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد شده و آماده دریافت شکایات مردمی است.
شعب سازمان تعزیرات حکومتی، شکایات را از مراجع موضوع ماده 18 آییننامه این سازمان و نیز، اتحادیههای موضوع ماده 72 قانون اصناف کشور، دریافت میکنند. پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط مدیر یا معاون شعبه، ابتدا شعبه، موضوع صلاحیت خود را در باره رسیدگی به پرونده، بررسی می کند و پس از تأیید صلاحیت، همزمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا میشود.
بر اساس این آییننامه، «با شروع رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات بند ب[گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی] به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع، سازمان اخیرالذکر، حداکثر ظرف مدت 15روز نظرات کارشناسی خود را جهت ملاحظه در صدور رأی، به شعبه مربوطه تسلیم مینماید.»
در صورتی که نظر کارشناس مربوطه، وقوع تخلف باشد، شعبه، فرد متهم به تخلف را برای ادای توضیح، احضار خواهد کرد. شعبه رسیدگی، پس از مراجعه فرد متهم، اظهارات و مدارک وی را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام میکند. در صورت عدم مراجعه متهم، شعبه به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد. در این حالت، متهم حق تقاضای واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را بررسی خواهد کرد.
در صورتی که متهم تقاضای واخواهی خود را ارائه نکند، شعبه حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد. نکته قابل ذکر، این است که اگر متهم در دادگاه حضور نیابد، تنها حق واخواهی خواهد داشت و پس از صدور حکم نهایی شعبه بدوی رسیدگی، نمیتواند خواستار تجدید نظر در حکم شود؛ اما اگر متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر شود و مستندات و پاسخهای خود را ارائه دهد، حق درخواست تجدید نظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.
بر اساس ماده 23 «آییننامه تعزیرات حکومتی»، «اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آراء شعب بدوی را دارند: الف- شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم، ب- اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه ج- رؤسای سازمانهای تعزیرات حکومتی وبازرسی و نظارت.»
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
158 پاسخ
سلام من به یک قالیشویی فرش دادم
خدمات رنگ برداری و تعمیرات و …داشته که از من مبلغ ۹ میلیون گرفتن البته قبل انجام کار برای قیمت ها توفق کردن و انجام دادن
بنده فقط رسید پرداخت دارم
باید چیکار کنم میخوام برای گرون بودم شکایت کنم
اسم قالیشویی و … ندارم فقط رسید کارتخوان و کارت به کارت و دارم اصلا حرفم به جایی میرسه
چون در اتحادیه ام نوشته فرش های قدیمی و ابریشم و … شستشو نرخ و خدمات توفقی هستش
سلام با توجه به همان نوشته اتحادیه نمی توانید شکایت کنین. برای راهنمایی و مشاوره بیشتر با شماره 05136144644 و 05136144552 می توانید تماس بگیرین.
سایت فرابازار فکر کنم بتونی شکایت ثبت کنی
ممنون از راهنماییتون
با سلام فریزر سامسونگ به دلیل کم کردن گاز به تعمیر کار دادیم تعمیر کار موقه جابجایی فریزر از دستش میفته درش خراب میشه حالا تعمیر کار میگه همینه که هس من هیچ خسارتی نمیدم اتفاقیه که پیش اومده از عمد این کارو نکردم از طریق صنف پیگیر شدیم جواب نگرفتیم حالا نمیدونیم باید چکار کرد
سلام می توانید نسبت به خسارت در شکایت حقوقی انجام بدین. جهت راهنمایی و مشاوره می توانید با شماره 05136144446 و 05136144552 تماس بگیرین.
باسلام بنده یک یخچال فریزربوش با گارانتی سه ساله خریداری کردم سال دوم دچار مشکل شد که با 6 بار مراجعه درمنزل توسط تعمیرکارهای مختلف شرکت مذکورمشکل حل نشد ونهایتا با انتقال به تعمیرگاه مرکزی ظاهرا رفع عیب شد بعداز کمتر از 11 ماه مجددا همان مشکل را پیداکرد.این بار شرکت بدون اعزام تعمیرکاربه منزل وازروی پرونده قبلی یخچال را به تعمیر گاه مرکزی انتقال داد وبعد از یک هفته اعلام کرد دستگاه قابل تعمیر نیست وبنده متوجه شدم در همان دفعه اول عیب اساسی داشته وصوری می خواسته کاری کند تا با سپری شدن زمان وپایان وقت گارانتی به تعهدخود در ضمانت نامه عمل نکند ویخچال اکنون در تعمیرگاه مرکزی شرکت است وبعد از یک هفته در تماس بنده با شرکت اعلام کرد دستگاه قابل تعمیر نیست .با مراجعه بنده به اتحادیه صنف بعد از15 روزشرکت تماس گرفته دومیلیون و700 هزار تومان بابت تعمیر درخواست کرده .آیا اعاده ی حق بنده واینکه به تعهد گارانتی عمل نشده ودستگاه معیوب بوده ودر سه سال از خرید باید نصف قیمت هزینه تعمیر برای وسیله ی که معلوم نیست دوباره خراب شود امکان پذیر است وبهترین اقدام از نظر شما چیست ؟راهنمایی بفرمایید
به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان سامانه وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید
سلام خسته نباشید
برای تعویض روغن خودروبه اتوسرویس مراجعه کردم ومثل همیشه ازایشان خدمات خواستم.
بعدازانجام خدمات طبق عادت همیشه به سرویسکارکارت بانکی دادم تامبلغ رابپردازم. بعدازکثرمبلغ ازکارت بانکی متوجه گرانفروشی سرویسکارشدم
ازایشان علت راپرسیدم وطلب برگشت هزینه کردم ولی خیلی راحت گفت اگرمیتونی ثابت کن که روغن فلان مارک ریختم ومدعی شدکه بنده ازروغنی گرانتراستفاده کردم
سوال اینجاست که ایشان ازدادن فاکتوربه بنده مومانعت کردن ومن جز دفترچه سرویس روغن که بادستخط ایشان نوشته شده مدرکی ندارم.
آیامیتونم ازایشان شکایت کنم؟
اگرمیشودچه مراحلی راباید طی کنم؟
باسلام شمامیتوانید درشورای حل اختلاف منطقه ی خود شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید
سلام خسته نباشیدچندوقت پیش موتوریخچالم سوخت زنگ زدم تعمیرکاریه موتودسته دوواسم آوردوصل کردبعداز۲۰روزدوباره سوخت تعمیرکارجدیدآوردم گف لوله مویی یخچال گیربوده تازه اون اولی موتورسوخته روبردمیخوام ازتعمیرکارتولی شکایت کنم لطفاراهنمایی کنیدممنون
باسلام شمامیتوانید درشورای حل اختلاف منطقه ی خود ازاین اقاشکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان سامانه وکیم باش باشماره های 05136140000-05136141111تماس حاصل فرمایید
با سلام
بهمن 98 به (… به عنوان تولید کننده دستگاه های نساجی سنتی) يك دستگاه بافت پارچه سفارش دادم، با شرط تحويل قبل از سال نو (عيد 99). الان بيش از يك سال و نيم ميگذره اما سفارش من رو تحويل ندادند. كجا و چطور پيگيري كنم؟
نسبت به تنظیم شکوائیه در دفاتر خدمات الکترونیک اقدام و هم چنین میتوانید جهت پیگیری به پلیس فتا بروید
برای راهنمایی بیشتر و مشاوره با وکلای مجرب فرم درخواست وکیل رو پر کنید یا با شماره های 0513614000 یا 05136141111 تماس بگیرید
با سلام
اینجانب مبلغ 10000 یورو به شخصی که خود را وکیل و مشاور مهاجرت معرفی کرده بود پرداخت کردم ( قرارداد و رسید هم دارم ) . مشارالیه پس از دریافت وجه از انجام خدمات وفق قرارداد خودداری نموده و با بهانه تراشی از پاسخگویی به اینجانب امتناع ورزیده است. و متعاقباً علی رغم درخواستها و مراجعات مکرر اینجانب مبنی بر عودت وجه ، از این امر نیز استنکاف نموده است . آیا از طریق سازمان تعزیرات هم می توانم شکایت کنم. چون مشارالیه هیچ مجوز رسمی در خصوص مهاجرات و … ، ندارد.
با تشکر
با سلام شما می توانید از آن فرد با عنوان کلاهبرداری شکایت کنید. برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۷ و یا ۰۲۱۲۲۲۲۱۶۶۳ تماس بگیرید تا موضوع بیشتر بررسی شود.
با سلام .
بنده یک یخچال فریزر دوقلو از نمایندگی رسمی در خیابان جمهوری خریدم و 2 سال گارانتی داره . 5 ماه نگذشته نشت گاز داره و نماینده محترم امدن و کلی بالا و پایین گفتن نمیشه و بهتره تعویض کنید . چیزی که 5 ماه کار نکنه براتون 5 سال کار نمی کنه. زنگ زدم نمایندگی میگن ما تعویض نمی کنیم و باید شارژ گاز بشه . گفتم همکارتون گفت نشتی رو نمیشه گرفت . بهشون گفتم شما میخواید 2 سال گارانتی تموم بشه و جنس معیوب تون رو نمی خواید قبول کنید . با کمال پررویی می گن به ما جنس خودتون هست و پاسخی نمی دن .
40 میلیون پولم رو دور ریختم . برای اینکه مادرم دارو تو یخچال نگه میداره رفتم یک یخچال هتلی گرفتم تا دارو ها خراب نشه .
میتونم از 1699 شکایت کنم ؟
با عرض سلام بله امکان شکایت وجود دارد برای بررسی بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۷ و یا ۰۲۱۲۲۲۲۱۶۶۳ تماس بگیرید .
سلام .
من از یک مغازه ابزار اجاره کردم و بیعانه ۴ میلیونی گذاشتم .بیعانه ر پس نمیده میگه پول ندارم چکار باید بکنم ?
با سلام: براي دريافت بيعانه آيا مدرکي هم وجود دارد؟ رسيد يا برگه اي؟؟؟ در صورت وجود مدرک، امکان شکايت وجود دارد.
برای بررسی بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۷ و یا ۰۲۱۲۲۲۲۱۶۶۳ تماس بگیرید.
سلام
من ٤ تخته درب چوبي سفارش دادم كه كلا ابعاد درب هارو اشتباه زدن
در صورتي كه خودشون اومدن سايز زدن
و الان قبول نميكنن
چيكار بايد انجام بدم؟ كجا شكايت كنم؟
اگه قراردادی بینتون نباشه دیگ باید توافقی کنار بیاین
سلام 5 ماه از یک گرانفروشی که به من شده گذشته مدارک و رسید دارم اما 5 ماه گذشته ایا قانونا میتوانم شکایت کنم یا مهلت خاص داره؟ لطفا راهنمایی کنید تشکر
سلام شما می توانید با شماره 135 سازمان تعزیرات تماس بگیرید و اعلام شکایت کنید و یا
اگر قراردادی بینتون وجود داره به موجب فریب و وجود خیار غبن شکایت حقوقی مطرح و قرارداد را فسخ کنید.
سلام به نمایندگی مرکزی ۲ کرمان موتور جاده مخصوص
خیابان نخل مراجعه کردم خودرو فقط یک ایراد داشت تقه دنده عقب خیلی کم بود فاکتور کردن سنسور فشار کلاچ تعویض گردید هزینش نزدیک شش میلیون شد
خودرو نتنها درست نشد بلکه سه ایراد دیگر اضافه کردن ۱ -دیر حرکت میکند
۲-حرکت به سمت جلو تقه میزند
۳-هنگام تعویض دنده ها حس میشود و تکان میخورد
سلام وقتتون بخیر
الان می خواین شکایت کنین ؟
برای راهنمایی بیشتر جهت شکایت لطفا با شماره ی 05136140000 یا 05136141111 تماس بگیرید.
سلام من یه یخچال فریزر یورو ویژن برج ۵هزار و چهارصد یک خریدم دوماه بعد یخچال خودش قطع میکرد تا حالا فقط هفت ملوازم از تو یخچال ریختم بیرون نمایندگی زورش میاد عوض کنه پدر منو در آوردن پنج ماهه من نتونستم دست ژنو بچم و بگیرم دوروز بریم بیرون که یخچال قطع نکنه هی باید از برق بکشم دوباره بزنم تا ریست سه من یه غلطی کردم تحقیق نکرده خریدمگارانتیش معتبر نیست فقط بلده تعمیر کنه حتی اگه درست نشه انگار ما بیداریم هر روز اونا بیانو برن نخرررررررررررین
با درود. فروشگاه لوازم یدکی خودرو الماسی، واقع در شهر شیراز،بلوار امير کبیر ، نبش (سمت چپ)خيابان ۳۰ ، قرار دارد که این فروشگاه اولآ فاکتور نمیدهد ودوم اینکه مثلا کاسه نمد شافت گیربکس مارک ویژن که همه فروشگاه ها ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان میفروشند این فروشگاه ۹۰الی۱۰۰هزار تومان به ملت خدازده مینشیند تازه کلی هم منت سر مشتری میگذارد که این جنس در بازار نيست و اینکه من زیر قيمت میفروشم و یا اینکه به مشتری میگوید که حتمآ باید یک قطعه بزرگ بخری تا کاسه نمد بدهم.
سلام دوست گرامی
الان شما میخواین شکایت کنین؟
باسلام من یه کابینت کارآوردم برام کابینت نصب کنه کارشونصفه نیمه اونم باضایعات وآشغال چوب انجام داده رفتم اتحادیه شکایت کردم ۳ماه گذشته هیچ اقدامی نمیکنن بارهارفتم پیگیری کردم به دلایل علکی جواب سربالامیدن نمیدونم چکارکنم