الف: طرح و ثبت شکایت درسامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
ب: بازرسی اصناف و اتحادیه ها
یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید.
بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید.
اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
پ: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان
حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.
ت: تعزیرات حکومتی
گزارش تخلفات صنفی، از چند طریق در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار میگیرد. طبق ماده 72 «قانون نظام صنفی کشور»، شاکیان یا بازرسان، در وهله اول، میتوانند شکایت یا گزارش خود را به اتحادیههای صنفی ارائه کنند. این اتحادیهها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در اتحادیهها، 10 روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، دو هفته است.
با این حال، طبق ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیهها نیست. بر اساس این ماده، «شعب بدوی تعزیرات حکومتی در موارد ذیل شروع به رسیدگی مینماید: الف: گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات؛ ب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی.»
همچنین، طبق ماده 17 این آییننامه، «کلیه ضابطین دستگاه قضایی و مأمورین سازمان بازرسی و نظارت، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی میباشند.» از سوی دیگر، پلهای ارتباطی متعددی برای دریافت گزارشهای مردمی و ارجاع آنها به سازمان تعزیرات حکومتی، از سوی برخی سازمانهای مرتبط با موضوع رسیدگی به تخلفات صنفی، مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «124»، یکی از آنهاست.
در این زمینه، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد شده و آماده دریافت شکایات مردمی است.
شعب سازمان تعزیرات حکومتی، شکایات را از مراجع موضوع ماده 18 آییننامه این سازمان و نیز، اتحادیههای موضوع ماده 72 قانون اصناف کشور، دریافت میکنند. پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط مدیر یا معاون شعبه، ابتدا شعبه، موضوع صلاحیت خود را در باره رسیدگی به پرونده، بررسی می کند و پس از تأیید صلاحیت، همزمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا میشود.
بر اساس این آییننامه، «با شروع رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات بند ب[گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی] به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع، سازمان اخیرالذکر، حداکثر ظرف مدت 15روز نظرات کارشناسی خود را جهت ملاحظه در صدور رأی، به شعبه مربوطه تسلیم مینماید.»
در صورتی که نظر کارشناس مربوطه، وقوع تخلف باشد، شعبه، فرد متهم به تخلف را برای ادای توضیح، احضار خواهد کرد. شعبه رسیدگی، پس از مراجعه فرد متهم، اظهارات و مدارک وی را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام میکند. در صورت عدم مراجعه متهم، شعبه به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد. در این حالت، متهم حق تقاضای واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را بررسی خواهد کرد.
در صورتی که متهم تقاضای واخواهی خود را ارائه نکند، شعبه حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد. نکته قابل ذکر، این است که اگر متهم در دادگاه حضور نیابد، تنها حق واخواهی خواهد داشت و پس از صدور حکم نهایی شعبه بدوی رسیدگی، نمیتواند خواستار تجدید نظر در حکم شود؛ اما اگر متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر شود و مستندات و پاسخهای خود را ارائه دهد، حق درخواست تجدید نظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.
بر اساس ماده 23 «آییننامه تعزیرات حکومتی»، «اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آراء شعب بدوی را دارند: الف- شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم، ب- اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه ج- رؤسای سازمانهای تعزیرات حکومتی وبازرسی و نظارت.»
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
158 پاسخ
باسلام دربهمن 98شکایتی درمورد فروش گوشی به 135
ارسال وکد رهگیری گرفتم بعداز سه ماه ازشعبه مربوط تلفن زدن واطلاعات گرفتند که جواب دهند خبری نشد
طرف که ازاو شکایت شده بود زنگ زد گفت تعزیرات آمد
جریمه اش را گرفت به تعزیرات زنگ زدم گفتند کاری از دست ما ساخته نیست
باسلام دوباره شکایت خود راثبت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید
احمد
از یک سوپر گوشت در خیابان پاسداران گوش خریدم وفاکتور بمن داد منزل که رسیدم فاکتور را مطالعه کردم دیدم واحد خرید را به تومان نوشته و قیمت کل را به ریال وقتی قیممت واحد را در وزن مندرج در فاکتور ضرب کردم دیدم بیش از 50 تومان اختلاف به سود فروشنده فقط در یک قلم بود با فروشنده تماس گرفتم سوال کردم که چرا فی را به تومان مینویسید و مبلغ کل را به ریال جواب داد در فاکتور جا نمیشود گفتم وقتی قیمت را در وزن ضرب کنید که با رقم کل نمیخواند و رقم کل بیشتر است جواب داد در فیش تا دو رقم اعشار است ولی وزن بیشتر است گفتم رقم دوم اعشار شما صفر است شما میتوانید وزن دقیق را بنویسید تا وقتی مشتری فاکتور را بررسی میکند صحیح باشد در غیر اینصورت فاکتور چه معنی دارد لطفا راهنمای کنید که چگونه میشود جلوی این تخلفات را گرفت
باسلام میتوانید باارائه فاکتور به تعزیرات شکایت کنیدبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136141111 تماس حاصل فرمایید
سلام من اسفند ماه رفتم موهامو کراتین کردم تضمینی بود ولی بعد از سه روز کامل فر شد ارایشگر وقت کشی کرد امروز رفتم اتحادیه ازشون شکایت کنم اولا به کار ادم رسیدگی نمیکنن دوم اینکه خانوم به اصطلاح کارشناس اطلاعات ارایشگریش از من که ارایشگر نیستم کم تره و خیلی خیلی بی ادب رفتار میکنن من نمیدونم اگر ارایشگرا پول میدن بهشون پس چرا این اتحادیه ها تشکیل شدن یبار بگن یا رشوه بدین یا بلا نسبت مثل حیون باهاتون برخورد کنیم من الان از اون اتحادیه و کارمنداش شکایت دارم چرا باید تو همچین جاهایی ادمای بی ادب و بی منطق و البته همسن مادر بزرگ من کار بکنن ایا خانوم 70 ساله گیرایی داره بدونه کراتین چیه که اونجا نشسته غیبت میکنه بد دهنی میکنه مفت چایی و غذاشو میخوره منم یه جوون 24 سالم که حقوق 9 ساعت سرپا ایستادنم 30 هزار تومنه اون خانوم راحت میگه دوتومن دادی دوتومن دیگه بده دوباره کارتو انجام بده ممنون میشم راهنمایی کنین من به کجا بایدشکایت این اتحادیه رو بکنم
باسلام شماشکایت خودرابایددرهمان اتحادیه ارایشگران مطرح کنید برای مشاوره بیشتر با کارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید
تقریبا یک سال پیش یک یخچال 27 فوت سوزان خریدم که تا الان 3بار تعمیرگاه با کلی هزینه حمل و نقل از یک ساختمان 4 طبقه به نمایندگی بردم و هر بار تعمیرات مختصری انجام شد و بازهم مشکل سرمای یخچال برطرف نگردید تا اینکه در اردیبهشت ماه از کار افتاد و پس از صحبت و پیگیری ها زیاد در خانه تعمیر نگردید و تا اینکه 3 هفته پیش یخچال با پرداخت مبلغ زیادی بابت حمل به نمایندگی منتقل کردم که تا الان بعد از 3 هفته پیگیری نمایندگی اعلام کرد که مشکل اتاقک یخچال قابل حل نیست باید کارخانه با توجه به ضمانت نامه معتبر نسبت به تعویض یخچال اقدام کند که متاسفانه تا الان کارخانه هیچگونه اقدامی ننموده است و پیگیری های اینجانب از مدیر ارشد کارخانه هیچ نتیجه ای جز سرکار گذاشتن نداشته است و اینجانب در اوج گرما 2 ماه که یخچال ندارم.
متاسفانه هیچ جایی جوابگو نیست
باسلام به سازمان حمایت ازحقوق مصرف کنندگان شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 0513641111-05136140000 تماس حاصل فرمایید
با سلام
چرا در کشور ما هیچ نظارتی وجود ندارد
که این مغازه داران شارلاتان اجناس مفت گرانشان را به ماها نندازند؟ الان یک پمپ به من انداختند و لفظی گفتن گارانتی دارد یک ساعته بعد سوخت مراجعه کردم عوض کردن ولی باز هم یک ساعته دیگه سوخت ، اینبار گفتم پولم را میخواهم اجناس چینی شما را نمیخواهم ولی پول را پس ندادن فحاشی هم کردند گفتند هیچ غلطی نمیتونم بکنم؟ فکر کنم در کشور ایران شارلاتان ها راحت پول مظلوم ها را میخورند یک آب هم روش.
باسلام توضیح ندادید که میخواهید شکایت کنیدیانه برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-0513641111 تماس حاصل فرمایید
با سلام
حدود 3 ماه پیش از طریق اینترنت سایت سنجاق از یک فرد تاسیساتی درخواست سرویس پکیج و رادیاتور را نمودم. ایشان پس از حضور در منزل با اذعان به اینکه پکیج مشکل چندانی ندارد و سرویس آن 2 روز بیشتر زمان نمی برد پکیج را باز کرده و با خود می برد. حالا حدود 3 ماه است که نه پکیج را آورده و نه تلفن م را جواب میدهد. با توجه به اینکه قیمت پکیج حدود 8 میلیون تومان می باشد آیا این عمل جرم محسوب مشود و میتوان از طریق کلانتری پیگیری نمود؟
با تشکر
بله جرم است پیگیری کنیدبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید
سلام چن روز پیش ی ساندویچ ساز از بازار شوش خریداری کردم فروشنده تو صحبت هاش از مارک مولینکس میکرد در صورتی ک فقط شباهت مارک بود و ما بعد اینک ب خونه امدیم متوجه شدیم حتی تو صحبتاهاش میگفت ک مارک متفرقه نمیفروشیم و کارامون اصل فردا برای مرجوع رفتم و از فاکتور فقط ی عکس انداختم جنس فاکتور رو تحویل دادم قرار بود هزینه رو ب حساب بزنه و الان چن روز فقط امروز فردا میکنه میتونم از طریق تعزیزات پیگیری کنم ایا هزینه ای برای پیگیری داره
باسلام خیر هزینه ندارد برای مشاوره یشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید
با سلام و خسته نباشید خدمت شما، بنده در تاریخ 23 شهریور سال جاری درخواست چاپ 1000 عدد فاکتور رنگی در دو رنگ آبی و قرمز به چاپخانه اطلس واقع در تهرانپارس ، بین فلکه دوم و سوم ، خیابان 182 شرقی ، بین خیابان مظفری و بلوار شاهد (پروین ) ، پلاک 3 به شماره تماس09124666469 ارائه کردم، قرار شد بعد از 10 روز کاری به بنده تحویل دهند، روز سوم مهرماه ساعت 2 بعدازظهر به بنده تحویل دادن.بعد از تحویل مشاهده کردم که فاکتورها سیاه و سفید است و رنگی نیست، در حالی که بنده هزینه چاپ رنگی را واریز کرده بودم.وقتی اعتراض کردم، گفتن درخواست شما همین بوده و دیگر جوابی ندادن.چطور می توانم از این چاپخانه شکایت کنم؟ در این مملکت گل و بلبل کسی هم به شکایت بنده رسیدگی می کند؟ #ما_ملت_امام_حسینیم
باسلام باتوجه باارائه فاکتور میتوانید شکایت کنیدبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111تماس حاصل فرمایید
باسلام باتوجه باارائه فاکتور میتوانید شکایت کنیدبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111تماس حاصل فرمایید
با سلام،
فردی بدون مجوز اقدام به فروش عمده سیگار، مواد و ادوات دخانی در یکی از واحدهای تجاری ساختمان ما که بقیه واحدهایش مسکونی است نموده و موجب نارضایتی و مزاحمت برای ساکنین شده است.
لطفا راهنمایی کنید به کجا اطلاع بدیم یا شکایت کنیم؟
باسلام شما میتوانید به شورای حل اختلاف منطقه ی خود شکایت کنید برای مشاوره باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید
با سلام و خسته نباشید . سال پیش دستگاه کپی مستعمل در قالب ۴ عدد چک از فردی خرید کردم الان متوجه شدم گرانتر فروخته اند متاسفانه فروشنده جز هیچ صنفی هم نمی باشد و دستگاه مصرفی خودش بوده که به بنده فروخته میتوانم به تعزیرات شکایت کنم یا خیر؟
بله برای گران فروشی میتوانید به تعزیرات شکایت کنید مشکل اینجاست از تاریخ معامله یک سال گذاشته شاید قیمت کالا در ان زمان همان مبلغ فروش بوده شما باید درهمان تاریخ شکایت برای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 0513140000-05136141111- تماس حاصل فرمایید
سلام.توی یک شرکت دولتی مشغول کار بودیم.سال 92 حادثه دیدیم.یک فوتی داشتیم.نصف خسارت پرداخت کردن.مابقی پرداخت نکردن.دادگاه نظامی پرونده بسته.باید چکار کرد.مابقی خسارت گرفت.خواهش میکنم با من تماس بگیرید.راهنمایی کنید.شماره تماس.09216086571
باسلام اگررضایت نداده باشید میتوانید شکایت خودراپیگیری نمایید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید
سلام آیا کسی فوق تخصص دفاع موثر در دفاع نمودن توی موضوع پرونده بنده دارند که در شعبه بدوی کالای قاچاق بندرعباس از اتهام ناروای با موضوع اتهامی حمل قاچاق به من کمک بکند آنهم کالایی که هرگز بنده راننده نه عامل قاچاق میباشم و نه صاحب کالاهستم ونه راننده و نه کامیون تحت رانندگی بنده ابدا و هرگز هیچگونه دخالتی در وارد ساختن کالاهای مکشوف به طور غبر قانونی و قاچافی به داخل کشور نداشته ایم صاحبان و عاملین واقعبا شما وارد موضوع و عقد قرار داد میشوم والا اگر تاحالا برای حمل کالای قاچاق در بدوی برات نگرفتید بیخیال پاسخ به بنده بشوید چون شنیدم که با ماموران و شعبه تبانی کردن تا جریمه کالای خودشون را بندازن به گردن بنده از همه جا بیخبر ؟ حقوق دانان حرفه ای این کالاها مال من نیستند اگر تا حالا یک پرونده در شعب قاچاق . با موضوع اتهامی حمل قاچاق داشتید که رای گرفتید به نفع موکلتون فقط جواب بدهید رای موفقیت شما را برای آن موکل ببینم سپس الباقی که میگن مجاز مشروطه ویا شاید ممنوع الورود بوده اند (آلات موسیقی دمام و پرکاشن وپیانو )
سلام دوست عزیز با پیش شماره 051 باهاتون تماس گرفته میشه جهت راهنمایی و معرفی وکیل متخصص لطفا پاسخگو باشید.
سلام از طریق سایت سنجاق تلوزیونم که بک لایتش مشکل داشت و تعمیرکار اومد برد تعمیر کنه اومده میگه پنلش شکست و پنل موجود نیست که تعویض کنم باید هزینه خرید و ب من بده مشتبهش رو بخرم زیر بار نمیره من چطور میتونم به حقم برسم؟
سلام میتونید از طریق تعزیرات شکایت کنید
سلام بنده دارای مغازه لوازم التحریر می باشد و در همان محلی که مغازه دارم دکتر مغازه س*** مارکت نیز وجود دارد مدتی قبل متوجه شدم که ایشان صاحب سوپرمارکت مبادرت به فروش یکسری از کالاهای لوازم تحریر از جمله مداد پاک کن دفتر کاغذ کادو و غیره میکند آیا بنده میتوانم از طریق قانون شکایت کنم .
سلام دوتا کارتن از باربری برون شهری برام فرستادن اما یکی از کاتن ها نیومده چند روز اول ی بار میگفتن فلان شهر رفته ی بار میگفتن ن به یک شهر دیگه رفته میاد… اما الان دیگ جواب نمیدن تو این اوضاع کرونا هم دست بالم بستس… چجوری میتونم ب حق و حقوقم برسم کلی ضرر کردم سفارشهامم از دست دادم… از سایت تعزیرات هم شکایت کردم ولی سه روز میشه خبری نشده هنوز… لطفا راهنمایی کنید ممنون.