فهرست مطالب مقاله

الف: طرح و ثبت شکایت درسامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان

ب: بازرسی اصناف و اتحادیه ها

یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید.

بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید.

اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

پ: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان

حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.

ت: تعزیرات حکومتی

گزارش تخلفات صنفی، از چند طریق در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار می‌گیرد. طبق ماده 72 «قانون نظام صنفی کشور»، شاکیان یا بازرسان، در وهله اول، می‌توانند شکایت یا گزارش خود را به اتحادیه‌های صنفی ارائه کنند. این اتحادیه‌ها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در اتحادیه‌ها، 10 روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، دو هفته است.

با این حال، طبق ماده 18 آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیه‌ها نیست. بر اساس این ماده، «شعب بدوی تعزیرات حکومتی در موارد ذیل شروع به رسیدگی می‌نماید: ‌الف: گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات؛ ب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی.»

همچنین، طبق ماده 17 این آیین‌نامه، «کلیه ضابطین دستگاه قضایی و مأمورین سازمان بازرسی و نظارت، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشند.» از سوی دیگر، پل‌های ارتباطی متعددی برای دریافت گزارش‌های مردمی و ارجاع آنها به سازمان تعزیرات حکومتی، از سوی برخی سازمان‌های مرتبط با موضوع رسیدگی به تخلفات صنفی، مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «124»، یکی از آنهاست.

در این زمینه، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد شده و آماده دریافت شکایات مردمی است.

 

شعب سازمان تعزیرات حکومتی، شکایات را از مراجع موضوع ماده 18 آیین‌نامه این سازمان و نیز، اتحادیه‌های موضوع ماده 72 قانون اصناف کشور، دریافت می‌کنند. پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط مدیر یا معاون شعبه، ابتدا شعبه، موضوع صلاحیت خود را در باره رسیدگی به پرونده، بررسی می کند و پس از تأیید صلاحیت، هم‌زمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده 18 آیین‌نامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا می‌شود.

بر اساس این آیین‌نامه، «با شروع رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات بند ب[گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی] به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع، سازمان اخیرالذکر، حداکثر ظرف مدت 15‌روز نظرات کارشناسی خود را جهت ملاحظه در صدور رأی، به شعبه مربوطه تسلیم می‌نماید.»

در صورتی که نظر کارشناس مربوطه، وقوع تخلف باشد، شعبه، فرد متهم به تخلف را برای ادای توضیح، احضار خواهد کرد. شعبه رسیدگی، پس از مراجعه فرد متهم، اظهارات و مدارک وی را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام می‌کند. در صورت عدم مراجعه متهم، شعبه به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد. در این حالت، متهم حق تقاضای واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را بررسی خواهد کرد.

در صورتی که متهم تقاضای واخواهی خود را ارائه نکند، شعبه حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد. نکته قابل ذکر، این است که اگر متهم در دادگاه حضور نیابد، تنها حق واخواهی خواهد داشت و پس از صدور حکم نهایی شعبه بدوی رسیدگی، نمی‌تواند خواستار تجدید نظر در حکم شود؛ اما اگر متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر شود و مستندات و پاسخ‌های خود را ارائه دهد، حق درخواست تجدید نظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.

بر اساس ماده 23 «آیین‌نامه تعزیرات حکومتی»، «اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آراء شعب بدوی را دارند: الف- شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم، ب- اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه ج- رؤسای سازمان‌های تعزیرات حکومتی وبازرسی و نظارت.»

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

158 پاسخ

  1. سلام
    حدودا ۳ ساله ماشین لباس شویی سامسونگ خریدم الان دیگه گارانتی نداره حدودا ۲ ماه پیش بخاره لرزش و صدای اضافه اومدن ۴۲۰ تومن گرفتن و مشکل حل نشد مجدد پیگیری کردم گفتن باید دیگ ماشین لباس شویی عوض بشه الان دوماه گذشته بعد این مدت میگن صبر کنید تا اواخر اسفند ماه ۲ روز چیش انقدر ب ماشین فشار اومد و نیومدن درست کنن برد ماشین سوخت اومدن بردن گفتن ۱ هفته دیگه درست میشه میاریم مجدد تناس گرفتن میگن ۱۲ روز کاری باید صبر کنید شاید درست شه معلوم نیست من باید کجا ازشون شکایت کنم چه مدارکی نیاز هست؟ ازشون دو تا رسید دادم

    1. سلام دوست عزیز
      ابتدا به شرکت مورد نظر مذاکره کنید اگه به نتیجه ای نرسیدین با در دست داشتن مدارک به اتحادیه تعمیر کاران محل خود مراجعه کنید
      برای راهنمایی بیشتر می توانید فرم درخواست وکیل همین سایت را تکمیل بفرمایید و یا با شماره های زیر تماس بگیرید:
      05136141111
      05136140000

  2. با سلام از فروشگاهی یک دستگاه قهوه ساز صنعتی خریداری کردم. ازآنجاییکه پشت ویترین بوده جعبه باز شده بود و ازروی اعتماد با خودم بردم برای نصب. منتها نصاب به من گفته چند سری اقلام دیگه همراه دستگاه بوده که نداده به شما. الانم مدعی هست که تمام وسایل کامل داده چطور میتونم ازش شکایت کنم. طرح مشکلم چگونه بیان کنم

    1. سلام دوست عزیز
      با استناد بر ماده ۱۵۶ آیین دادرسی مدنی، برای طرف مقابل یک اظهارنامه می فرستید. به تبع آن و بر اساس نوع مالی که خریداری کرده اید که جز اموال منقول است، در دادگاه های عمومی حقوقی اقامه دعوا می کنید و علاوه بر اینکه در محل اقامت خوانده می توانید اقامه دعوا کنید، در محلی که عقد منعقد شده و همچنین در محل انجام تعهد نیز می توانید این کار را انجام دهید.
      برای مشاوره و راهنمایی بیبشتر می توانید در همین سایت فرم درخواست وکیل را کامل کنید یا با شماره های زیر تماس بگیرید:
      05136140000
      05136141111

  3. با سلام ، بنده اسفند ماه سال 96 خودروی ساندرو استپ وی اتوماتیک ثبت نام کردم در موعد تحویل آلان ماه سال97 اما با وجود بیش از یکسال تاخیر سایپا به تعهدات خود عمل نکرده و بلاتکلیف موندیم در این بازار گرانی خودرو و در یک بازه پیشنهاد به تبدیل داشتند با محصولاتی که در خور مصرف کننده نبوده و عملا با تبدیل به 3 خودرو مصرف کننده زیان بسیاری میدید و در مراحل بعد با محصولاتی همچون سراتو با 25% تخفیف قیمت مصوب 98 اعلان به تبدیل کردند در شرایط فوق با وجود پرونده های مشترک ایا با رای وحدت رویه یا مواردی مشابه میتوان سایپا را محکوم کرد یا نیاز به شکایت از دادگستری هست

    1. باسلام به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان میتوانید شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05134161111-051364160000 تماس حاصل فرمایید

  4. سلام خسته نباشید.من لباسشویی ال جی خریدم به اسم اصلی و ضمانت معتبر ولی اون دستگاهی که میخواستیم و گفته بود نفرستاده با ضمانت نامه غیر معتبر.لباسشویی هم اصلا خوب کار نمیکنه چه کاری میتونم انجام بدم؟؟؟

    1. باسلام باهمان کمپانی تماس بگیرید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

  5. با سلام,خسته نباشید. من حدود چند روز پیش تصادف کردم,در این تصادف گل گیر و سپر ماشینم به انضمام گوشه خیلی ناچیز و کوچکی از کاپوت ماشینم آسیب دیدانقدر که با قلم گیری رضایت بخش است, تعویض گل گیر و سپر خودرم که ۲۰۶ تیپ ۵ میباشدهم تصمیم نهایی خودم بود که..صافکاری و نقاشی نیازی نباشد ولی متاسفانه تصور میکنم اجرت آن از جانب صافکار بیشتر از حد معمول دریافت شده لذا جهت آشنایی خواستم آگاه شوم که یک ترمیم گل گیر آسیب دیده که دو یا سه قطعه از قطعات فرعی خودرو مانند مخزن آب شیشه شور و کنستر چه میزان هزینه مازاد دارد تا این دو قطعه جا نمایی شود چون بر اثر ضربه به گل گیر این دو قسمت نمی توانست جا برود درضمن جلو,پنجره را هم به دلیل شکسته شدن یک پیچ عوض کردم, چراغ سمت راست نیزبه دلیل ریخته شدن لایه داخلی چراغ قسمت نقره ایی یا همان جیوه ای که براثر ضربه از پهلو ریخته شده بود ولی شسیشه آن سالم ماند که به گفته صافکار ابروی آن نیاز به کشیدگی داشت, سپر نیز که تعویض گردید که ایشان جهت تعویض سپر ابراز نمودند که یک سری جک کاری و کشیدن شاسی در دل همین موارد نیاز بوده در صورتی که فقط گوشه سمت راست سپر ضربه خورده بود و طبق تصاویر و مستندات آسیب جدی که مانع تعویض آن باشد مشهود نبود اگر هم وجود داشت خیلی جزعی که یک فرد عادی هم میتوانست آن را تشخیص دهد حال سوال من اینجاست که جهت تعویض سپر و گل گیر خودرو قسمت های ذکر شده داخلی در متن این دو کار آیا در جدید ترین تعرفه گنجانده شده ?
    و اگر نشده اجرت آن با توجه به شناخت کارشناسان از آن قسمت و توضیحات داده شده به چه میزان افزایش قیمت را شامل میشود و آیا در خاتمه مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال بابت درست کردن خودرو میتواند منصفانه باشد?در حالی که ( حتی به عنوان نمونه تنظیم در با گل گیر جدید را نیز جزع هزینه های دستمزد خود ذکر نموده است و مبلغی هم بابت این مورد محاسبه کرده ) در خاتمه میخوام بدانم طبق تعرفه های جدید تعویض در و گل گیر شامل چه بخش هایی جهت نصب و جدا سازی خودرو میشود …… با تشکر

  6. سلام خسته نباشید. گوشی برای تعمیر به تعمیرکار دادیم ولی به جای درست کردنش به کل خرابش کرد. وسیله ای رو که برای تعمیر میدهیم رسید و یا فاکتور یا امضایی برای تعهد به درست کردنش و یا… بین مشتری و تعمیرکار وجود ندارد. با توجه به این که مدرکی وجود ندارد میشود شکایت کرد و یا تعمیرکار به راحتی شانه خالی میکند.

  7. با سلام.بنده حدود یک سال که در کلاس آموزشگاه سفالگری هنر جو هستم. این آموزشگاه کارگاهی با حداقل امکانات هم نداره‌ سرویس بهداشتی نامناسب و کثیف و بد بو بدون قفل دستگیره و بدون اب گرم. و همینطور محیط کارگاه کوچک سرد و بدون سیستم تهویه مناسب و بدون هیچ وسیله سرمایشی یا گرمایشی هست. الان به دلیل سرما گفتن چون سیستم برق قدیمی هیچ بخاری برقی یا گرم کننده ای استفاده نشه و به استاد میگن کلاسها رو لغو کنن. در حالیکه ما به خاطر حضور در کلاس مرخصی میگیریم. میخوام بدونم با توجه به اینکه زمان ثبت نام در مورد شرایط کارگاه حرفی نزدند و ما هم به دلیل استاد خوبی که داشت ثبت نام رو تو ترم های بعد ادامه دادیم، الان امکان شکایت بابت کثیفی و مشکلات کارگاه رو داریم؟ و اگر بله ، کجا باید طرح شکایت کنیم؟

    1. باسلام ابتدا به خودشان تذکر بدهید بعد به اتحادیه صنف شکایت کنید برای مشاوره بیشترباکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111تماس حاصل فرمایید

  8. سلام
    برای جهیزه ماشین لباسشویی ۸کیلویی ال جی خریدم که در تاریخ ۹۸/۲/۲۵ توسط شرکت گلد سرویس نصب و گارانتی شد.۲ماه بعد لباسشوی دچار مشکل و خرابی شده،از ماه مرداد هر چی با نمایندگی تماس میگیرم تکنسین ارسال نمیکنند.الان ۶ماهه همکاری نمیکنند.تا اینکه امروز مدیریت بعد از بارها پیگیری خودم با من تماس گرفته که برای تعمیر لباسششویی را ارسال کنم شرکت که ۲۰روز بعد بهم بر گردانند یا اینکه ۴میلیون تومان واریز کنم و در عوض یه لباسشویی ۹کیلویی بگیرم…الان برای شکایت باید به اداره تعزیرات مراجعه کنم ؟؟؟؟؟

    1. باسلام شمامیتوانید ازهمان نمایندگی پیگیرکارتون باشید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

  9. سلام وقت بخیر بنده روتختی رو سفارش دادم که بعد از خرید رنگ رو تختی با کاتالوگ متفاوت خواستم مرجوع کنم فروشنده قبول نکرده ایا میتونم از ایشون شکایت کنم در صورت تایید لطفا بفرمائید به کجا؟با سپاس

    1. باسلام بله برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

  10. سلام،بنده یه تلویزیون هایسنس گرفتم با گارانتی18ماهه و بعد از دوماه استفاده به مشکل خورد و باشرکت تماس گرفتم و تلویزیون رو تعمیر کردن و گفتن شامل گارانتی نمیشود و بالاخره نصف هزینه تعمیر رو از بنده گرفتند،اما همچنان اون مشکل وجود دارد و الان وقتی تماس میگیرم پاسخگو نیستند.حالا چکار میتونم بکنم؟

    1. باسلام شما باتوجه باهمان ضمانت نامه میتوانید پیگیر باشید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

  11. با سلام و خسته نباشید بنده در ۲۸ اسفند ۹۸ اقدام به خرید تلفن همراه از یک فروشگاه در پاساژ علایدین کردم فروشنده قیمت ۳۲۰۰ هزار تومان را با من طی کرد اما بعد از آن که کار را از من گرفت ۳۰۰ هزار تومان بیشتر کارت کشید بعد که علت را پرسیدم گفتند بابت خدمات رجیستری پرداخت شده است بنده برای اقدام به شکایت به اتحادیه از مغازه خارج شدم اما اتحادیه بسته بود به پلیس رو به رو موضوع رو درمیان گذاشتم که گفتند برو تلفن را بگیر بعد شکایت کن من هم با عجله برگشتم و تلفن همراه را گرفتم اما وقتی برگشتم به خانه مشاهده کردم فروشنده کارتن و لوازم گوشی را عوض کرده و یه گوشی دست دوم به من داده و فاکتور خرید فاقد مهر مغازه است حالا باید چه کار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. باسلام به اتحادیه شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111 تماس حاصل فرمایید

  12. باسلام و احترام
    رئیس اتحادیه صنف تاکسی تلفتی
    مدارک و اسناد حدود 3000 راننده را در اختیار اشخاصی قرار میده و در ازاش پول درافت میکنه
    کجا و چطور میشه گزارش و اطلاع داد

    1. باسلام بادلایل واسناد میتوانید شکات کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس بگیرید

  13. سلام بنده حدود دو ماه پیش از یک مغازه فروش لوازم خانگی کولرگازی خریداری کردم و مبلغ رو به حسابش ساتنا کردم بعد که دستگاه رو اوردن ایراد داشت تحویل نگرفتم و قرار شد یا مبلغ رو بریزه بحساب یا برام دستگاه بفرسته که دو ماهه امروز فردا میکنه. از قرار معلوم نه جنس رو میده نه پولو خواستم بدونم چطوری میشه شکایت کرد؟

    1. باسلام میتوانید به شورای حل اختلاف ازلحاظ حقوقی شکایت کنید برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

  14. سلام بنده مبلی یه پنج شیش ماه پیش خریداری کردم فروشنده بعده دوماه مبلو تحویل داد ولی صندلیاشو نداده و مبل بعضی جاهاش ایراد داره و به ما گفت هزینه رو تسویه کنید این هفته صندلیارو میارم واستون ولی الان با گذشتن سه، ماه و عدم پاسخگویی و دست دست کردن و تحویل ندادن مبل و برطرف کردن ایراداتش باید چیکار کنم؟ باید برم تعزیزات ثبت شکابت کنم؟ اصن به نتیجه ای میرسه؟

    1. باسلام هم حقوقی میتوانید شکایت کنید هم ازطریق تعزیرات برای مشاوره بیشتربا کارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

  15. سلام
    من خرداد ۹۸ برای جهازم سرویس خواب سفارش دادم
    بعد از اینکه برای فرستادند متوجه شدم آینه ای که گذاشتن ایراد داره و لک داره
    که مشکل خود آینه ست و پاک نمیشه ,, پارچه ای که روی تاج تختم دوخته شده
    دوختش. ایراد داره و کج دوختن ،، جکی که برای تختم هم استفاده شده همون روز اول شکست در صورتی که اون اقا پول زیادی بابتش گرفته بود و گفته بودن که جک جنس خوب میذارن ، همون روز باهاشون تماس گرفتم و تمام ایرادات رو گفتم ، و چون نزدیک عروسیم بود قرار شد بعدش پیگیری کنیم که مشکلات رو برطرف کنن ، ولی بعدش دیگه ایشون به تماس های من پاسخ نمیدادن ، من باید چیکار کنم ؟

    1. باسلام سه سال گذشته اگر ضمانت نامه ای دارید میتوانید نسبت به مشکلات پیش امده شکات کنیدبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000 تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود