الف: طرح و ثبت شکایت درسامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
ب: بازرسی اصناف و اتحادیه ها
یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید.
بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید.
اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
پ: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان
حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.
ت: تعزیرات حکومتی
گزارش تخلفات صنفی، از چند طریق در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار میگیرد. طبق ماده 72 «قانون نظام صنفی کشور»، شاکیان یا بازرسان، در وهله اول، میتوانند شکایت یا گزارش خود را به اتحادیههای صنفی ارائه کنند. این اتحادیهها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در اتحادیهها، 10 روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، دو هفته است.
با این حال، طبق ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیهها نیست. بر اساس این ماده، «شعب بدوی تعزیرات حکومتی در موارد ذیل شروع به رسیدگی مینماید: الف: گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات؛ ب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی.»
همچنین، طبق ماده 17 این آییننامه، «کلیه ضابطین دستگاه قضایی و مأمورین سازمان بازرسی و نظارت، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی میباشند.» از سوی دیگر، پلهای ارتباطی متعددی برای دریافت گزارشهای مردمی و ارجاع آنها به سازمان تعزیرات حکومتی، از سوی برخی سازمانهای مرتبط با موضوع رسیدگی به تخلفات صنفی، مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «124»، یکی از آنهاست.
در این زمینه، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد شده و آماده دریافت شکایات مردمی است.
شعب سازمان تعزیرات حکومتی، شکایات را از مراجع موضوع ماده 18 آییننامه این سازمان و نیز، اتحادیههای موضوع ماده 72 قانون اصناف کشور، دریافت میکنند. پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط مدیر یا معاون شعبه، ابتدا شعبه، موضوع صلاحیت خود را در باره رسیدگی به پرونده، بررسی می کند و پس از تأیید صلاحیت، همزمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا میشود.
بر اساس این آییننامه، «با شروع رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات بند ب[گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی] به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع، سازمان اخیرالذکر، حداکثر ظرف مدت 15روز نظرات کارشناسی خود را جهت ملاحظه در صدور رأی، به شعبه مربوطه تسلیم مینماید.»
در صورتی که نظر کارشناس مربوطه، وقوع تخلف باشد، شعبه، فرد متهم به تخلف را برای ادای توضیح، احضار خواهد کرد. شعبه رسیدگی، پس از مراجعه فرد متهم، اظهارات و مدارک وی را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام میکند. در صورت عدم مراجعه متهم، شعبه به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد. در این حالت، متهم حق تقاضای واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را بررسی خواهد کرد.
در صورتی که متهم تقاضای واخواهی خود را ارائه نکند، شعبه حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد. نکته قابل ذکر، این است که اگر متهم در دادگاه حضور نیابد، تنها حق واخواهی خواهد داشت و پس از صدور حکم نهایی شعبه بدوی رسیدگی، نمیتواند خواستار تجدید نظر در حکم شود؛ اما اگر متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر شود و مستندات و پاسخهای خود را ارائه دهد، حق درخواست تجدید نظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.
بر اساس ماده 23 «آییننامه تعزیرات حکومتی»، «اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آراء شعب بدوی را دارند: الف- شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم، ب- اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه ج- رؤسای سازمانهای تعزیرات حکومتی وبازرسی و نظارت.»
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
158 پاسخ
سلام.گوشی موبایل باگارانتی خریدم درفاکتورقیدشدهگارانتی داردحالاکه خراب شده نمایندگی میگه گارانتی نداره.اتحادیه شکلیت کردم رای داد نمایندگی درست کنه باهزینه فروشنده..حالا نمایندگی بعدیکماه میگه قطعه نیست درست نمیشه.چه خاکی بسرم بریزم دومیلیون قرض کردم گوشی خریدم.درضمن گران هم بمن فروخته
سلام دوست عزیز
اولا که در خرید گوشی باید دقت شود و با برند معتبر و ضمانت معتبر خریداری شود
ضمانت کالا شامل هر چیزی نمیشه
میتونید با در دست داشتن مدارک به اتحادیه اصناف مراجعه و شکایت رو پیگیری کیند
سلام و خسته نباشی.من دارای فروشگاه لوازم خانگی هستم و از ی شرکت پخش مبلغ 400 میلیون تومان جنس خریداری نمودم. جمعا 6 فاکتور بوده و شرکت 1فاکتور بارو تحویل داده و قرار بوده بعد از چند روز تمامی اجناس را تحویل من دهد و من هم قبل از تحویل تمامی کالاها به اعتمادی که داشتم تمامی چکهارو پرداخت شرکت نمودم البته رسید چک دریلفت نمودم و رسید دارم که بار طلب من میباشد.بعد از مدتی شرکت به تعهد خود عمل نکرده و کالاهای مرا نداده و تمامی چکهای مرا تو بازار خرج نموده است.سوالم اینه که میتونم از طریق تعزیرات حکومتی شکایت کنم یا باید از طریق دادگاه دادخواست بدم.ممنون میشم اگر به سوالم جواب بدین.
سلام.دعوای شما ارتباطی به سازمان تعزیرات حکومتی نداشته و شما میبایست جهت مطالبه اجناس خود دعوی حقوقی در دادگاه مطرح کنید.
سلام خداقوت
من دوهفته پیش کتابی رو خریدم واز فروشنده پرسیدم که چاپ جدید نداره گفتن نه بعد 5دقیقه فهمیدم دو چاپ جدید تر داره و از دم در برگشتم ایشون کتابی رو که از رده خارج شده و کیلویی حساب میشه رو به من قیمت نو دادن ایا قابل پیگیریه?
سلام دوست عزیز
کتابفروش کم فروشی کرده بهتره که با فروشنده به توافق برسید
مراحل فانونی خیلی طول میکشه و هزینه برداره
سلام . من ی تلویزیون ال جی خریدم طرف خودش اوردش خونه بعد چند روز نصب کردم صفحه ش خرابه سباه هستش نصفش الان یارو میگه سالم بوده میگه ب من ربط نداره الان یماهه میگم بدون دخالت مراجع قانونی حلش کنم قبول نمیکنه چکار کنم
سلام دوست عزیز
اگه مدرکی دارین و ضمانت داره به شرکت طرف قرار داد مراجعه کنید
سلام برای انجام سرامیک بدنه خودرو از یک کارواش وقت گرفتم و یک میلیون تومان بیعانه داده ام حدود ۵ ساعت بعد پشیمان شده و وقت را کنسل کردم الان بعد از بیست روز موفق به گرفتن یک میلیون تومان نشده ام چگونه باید شکایت کنم؟
به کارواش مراجعه کنید و با مدیر اونجا سعی کنید به توافق برسید وگرنه با رسیدی که دارین به دفاتر خدمات قضایی بروید و شکوائیه تنظیم کنید
سلام من چند عدد بلبرینگ از لوازم یدکی گرفتم درطی یکماه که بعد ازبستن دوباره صدا میدادند که مراجعه به مغازه موردنظر میگه که گارانتی نداره ایا من میتونم شاکی انه بشم؟ممنون
باسلام
در صورتی که فروشنده قبل از فروش،کالا را همراه با گارانتی معرفی نموده بود و گارانتی نامه ی تاریخ دار به شما ارائه مینمود،بله امکان مطالبه خسارت و یا عودت دادن کالا وجود دارد.اما در صورتی که از ابتدا هیچ اشاره ای به گارانتی و ضمانت نامه کالا نشده باشد،امکان مطالبه خسارت از این باب وجود ندارد.صرفاً می توانید در صورت عیب کالا با اثبات نوع عیب،کالا را پس داده یا تعویض نمایید.
ببخشید کالایی که به من فروختن مشکل داره. کمد دیواری دست دوم و درب ریلی که باکسا به زیر درب رفته و امکان استفاده ازش نیست. به کجا چطور باید شکایت کنم؟لطفا راهنمایی کنین
باسلام
ابتدا به فروشنده مراجعه نمایید و در صورت عدم دریافت پاسخ از جانب ایشان،از اداره تعزیرات پیگیری نمایید.
سایت فرابازار هم هست میتونی شکایت ثبت بکنی
سلام ممنون از راهنماییتون
سلام
یه درب حیاط سفارش دادم قیمت هر کیلو آهن رو داره دو تومن بالاتر میگه و یه دستمزد برش کاری هم اضافه میخواد در حالی که از چند تا درب ساز دیگه پرسیدم گفتن هزینه دستمزد روی قیمت کیلو اهن لحاظ میشه به کجا باید شکایت نمود؟
باسلام توضیح تدادید که زمان سفارش کار توافقات رو انجام داده اید یانه برای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000تماس حاصل فرمایید
سلام،حدود هفت ماه پیش تلویزیون ال جی،بنده خراب شد ،با سایت اینترنتی کارباما تماس گرفتم وتعمیرکار آن را تعمیر کرد،الان بعد از هفت ماه دوباره همان مشکل پیش آمده،،وگارانتی شش ماهه آنها تمام شده،ومن هشتصد هزار تومان هزینه کرده ام،حالا دوباره از من هزینه تعمیر میخواهند،چکار باید بکنم،تعمیر کار گفته بود حداقل پنج سال خیالت راحت باشه،ولی الان درست بعد از یک ماه که از گارانتی گذشته تلویزیون خراب شده شما بگید من چه کار کنم؟
با سلام..
متاسفانه راه حل قانوني نداره.
سلام یه نمایندگی بیمه به طور غیرقانونی کارمیکنه از چک های یه فرد برای افراد دیگه هم استفاده و ثبت میکنه در سیستم اینو چطوری باید گزارش کنم رسیدگیکنن
به سایت بیمهمرکزی مراجعه کنید
باسلام خسته نباشید شخصی بانشان دادن پروانه کسب خودش وبا وعده اموزش کسب درامددرمنزل ازمامبلغی کلا برداری کرده اقدام به حذف اگهی اش درتلگرام کرده تمام مدارکی که خودش رومعرفی کرده وشماره حسابی که برای واریز مبلغ داده موجودهست وحتی شماره تماس داده بود وحالاازدسترس خارج کرده ازچه طریقی باید اقدام کنم ممنون میشم راهنمای کنید
بعد از برخورد با کلاهبرداری اینترنتی، باید به دادسرای جرائم رایانهای مراجعه کنید.
در دادسرا پرونده تشکیل و به جریان میافتد و به پلیس فتا یا همان پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، ارجاع داده میشود. پلیس فتا به کلاهبرداری اینترنتی و جعل اینترنتی یا سرقت و هک و یا سایر جرائم اینترنتی رسیدگی میکند و وظیفه تامین امنیت در فضای رایانهای را به عهده دارد.
سلام اینترنتی از یه فروشگاه در بانه ال سی دی موبایل با فرم یا قاب دورش خریدم حدودا دویست هزار. تومن زنگ زدم کی ال سی دی من رو می فرستید میگه ال سی دی چیه شما فقط قاب رو خریدی این قیمت گفتم مگه میشه نمیخوام پولم رو پس بده میگه ۳۰درصد کم میکنم تا الان هیچ مبلغی رو برگشت نداده من دوباره تهران همون ال سی دی رو خریدم صدوچهل.
در موقع خرید و سفارش اینترنتی باید دقت شود به سفارش و سایت مدنظر
شما هر جنسی رو خریداری کنید در صورت پس دادن30 درصد کم می شود
سعی کنید حضوری خرید کنید.
سلام.
بنده برای تعمیر موتور به تعمیرگاه مراجعه کردم بعد از تعمیر موتور مشگلدار به بنده تحویل داده شد و ایراد دیگری هم به موتور اضافه شد که تعمیرکار از تعمیر و حل مشگل سر باز زد . بنده به اتحادیه مربوطه رجوع کردم و اتحادیه یک طرح شکایت اناده کرده و فرم شکایت را پر کردم . و بعد از چند روز اتحادیه هم بنده و هم تعمیرکار را احظار کرده و تشگیل شورا داد و هزینه تشگیل شورا را از بنده گرفت و گفت بعد از اثبات در صورتیکه حق با شما باشد با هزینه ها برگشت داده میشه و از تعمیرکار گرفته میشه . شورا تشکیل شده حق را به بنده دادند و مقرر شد تمام هزینه ها را به بنده برگردانند . اما متاسفانه اتحادیه با وجود اینکه اعلام کرد هزینه ها را به ما میده اما حدود یک ماه است که هی ما رو امروز و فردا بازی میده و اصلا پرداختی نداشته . به صنعت و معدن رجوع کردم بخشهای مربوطه اعلام میکنند به ما ربطی نداره و ما نمیتوانیم از عملکرد اتخادیه شکایت کنیم . در ضمن اینکه اتحادیه مدارکی ته تشکیل دااه و تمام مدارک و فاکتورها نزد انها است را به ما تحویل نمیدهد که بتوانیم از تعمیرکار شکایت به تعذیرات داشته باشیم و بتوانیم حقمان را مطالبه کنیم .
لطفا راهنمایی بفرمایید من چگونه میتوانم هم از تعمیرکار شکایت کنم و هم از اتخادیه که کار انجام نمیدهد و مدارک را ارائه نمیدهد به بنده نا گفته نماند اتاق اصناف هم بخش شکایت به این اتحادیه نامه ارسال کرده 2 بار که پاسخ نداده است و خود اتاق اصناف به من گفت باید بروید صنعت و معدن شکایت کنید که در بالا عرض کردم
لطفا بفر مایید پس من چگونه باید حقمو بگیرم و پیگیری کنم؟
با تشکر و احترام
در وهله اول صدمه وارده را با تعمیرکار خود، در میان بگذارید.
ممکن است او، با بررسی مجدد، قبول کند که تعمیرات به خوبی انجام نشده و مشکل ایجاد شده با تعمیر مجدد برطرف شود و او آن را حل کند؛ اما در صورتی که توافقی صورت نگرفت، این امکان برای شما وجود دارد که حتی علیه او شکایت تنظیم کنید.
برای شکایت علیه تعمیرکار خودرو، باید به واحد شکایات حضوری سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود.
پس از بررسی فاکتورها و مدارک خودرو، برای شما پروندهای تشکیل شده و به اتحادیه تعمیرکاران خودرو ارسال میشود.
بعد از ارسال پرونده به اتحادیه تعمیرکاران خودرو، خودرو توسط کارشناسان اتحادیه مورد بررسی قرار میگیرد و اگر حق با شما باشد، اقدامات لازم را انجام میدهند.
در صورت نیاز به وکیل و مشاوره بیشتر می توانید فرم درخواست وکیل را کامل نمایید یا با شماره های زیر تماس بگیرید:
05136140000
05136141111
سلام و خسته نباشید: قصد خرید یک گوشی رو داشتم که فروشنده با تعریف از یک مدل دیگه اونو به من فروخت. همون روز متوجه شدم تعاریفی که میکرد صحت نداره و گوشی رو گرونتر هم فروخته. به سازمان صنعت معدن تجارت مراجعه کردم میگن نمیتونی ثابت کنی از جنسش تعریف کرده و … . در خصوص گرونفروشی هم ارجاع دادن به اتحادیه. رسیدگی به شکایت من تو اتحادیه هزینه داره؟ بر عهده منه؟ ممنون از شما
باسلام
بله هزینه بردار خواهد بود و درصورتی که رای به سود صادر شود میتوانید هزینه ها را از محکوم علیه دریافت نمایید.
با سلام بنده از عمده فروشی یک کارتن معسل الفاخر دوسیب گرفتم پلم شده بردم باز کردم دیدم چسب رو چسب قبلی خورده و داخلش یه نوع معسل با ارزش کمتر و جنس قاچاق بوده الان فروشنده میگه خودت عوض کردی به من ربطی نداره
من چه اقدامی کنم و چکار باید بکنم
باسلام
در اداره تعزیرات علیه ایشان با عنوان عرضه کالا قاچاق شکایت نمایید.
باسلام,,,,۱۰/۱۹ ماشینم فاکتور شده ولی نمایندگی حریت(سایپاشیراز میگه مشکل ازباربر ی ازتهران هست واحتمالا چندماهی طول بکشه تابراتون ماشین بیاد,,,واقعا کسی نیست پیگیری کنه این بی مسولیتی شرکت سایپا بعد از ۶ماه حالا که فاکتورشدیم میگن باربری توی تحویل مشکل داره,,, ثبت نام پراید مهرماه۹۷,,,,,تکمیل وجه۵/۱۰،،،،فاکتور۱۰/۱۹ کل سرمایمون دادیم دست سایپا حالاهم میگه برید فعلا ماشین بارگیری نمیشه ازتهران
شما می توانید با شماره گیری شماره ۱۲۴ تخلفات مربوط به عدم تحویل خودرو را اطلاع دهید. وزارت صنعت و معدن و تجارت
در صورت به نتیجه نرسیدن طرح شکایت در وزارت سمت می توان به سازمان تعزیرات مراجعه کرد و شکایت خود را علیه شرکت سایپا در این سازمان پیگیری کرد.
درصورت تمایل به مشاوره و راهنمایی بیشتر می توانید فرم درخواست وکیل رو پر کنید یا یا شماره های زیر تماس بگیرید:
05136141111
05136140000
با سلام بنده فروشنده پارچه هستم ، یک سال پیش بیمارستانی از من مقداری پارچه خرید کردن البته واسشونم دوختمشون رو تختی بودن بعدش گفتن ۴۰۰عدد پتو هم واسمون بیار ، الان بعد از یک سال زنگ زدن میگن پتوها پرز میدن، که بنده در جواب گفتم قبل سفارش نمونه اوردم براتون، ایا از بنده شکایت کنن می تونن محکومم کنن،در صمن هیچگونهگارانتی بهشون ندادم؟
با سلام …
خیر