الف: طرح و ثبت شکایت درسامانه ثبت شکایات مردمی وابسته به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان
ب: بازرسی اصناف و اتحادیه ها
یکی دیگر از مسیرهای ممکن برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی و افراد متخلف، خود اتحادیه آن صنف و نیز بازرسی اصناف است. هر مشکل ایجاد شده با واحد صنفی، در اتحادیه آن واحد صنفی قابل بررسی و رسیدگی است. با مراجعه به اتحادیه صنف مورد نظر یا پایگاه های بازرسی اتاق اصناف می توانید شکایت خود را مطرح و به همراه مستندات که شامل فاکتور، رسید یا هر سند دیگری است، ثبت کنید.
بازرسی اتحادیه یا اتاق اصناف ظرف مدت 10 روز کاری، کارشناسی لازم را انجام می دهد و در صورت احراز تخلف میزان آن را معین می کند. پس از اعلام مبلغ تخلف به واحد صنفی، اگر فرد متخلف مبلغ مورد نظر را استرداد و رضایت شما را به عنوان مشتری جلب کند، مشکل حل و فصل می شود و به حق خود خواهید رسید.
اما در صورت ممانعت از پرداخت یا عدم جلب رضایت شما، تخلف به تعزیرات ارجاع و در دادگاه به آن رسیدگی خواهد شد. بدیهی است که جلب رضایت مشتری در اتحادیه یا اتاق اصناف زمان بری کمتری دارد و از طولانی تر شدن فرآیند رسیدگی جلوگیری خواهد کرد.
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
پ: انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان
حمایت از حقوق مصرف کنندگان مسیر دیگری برای رسیدگی به حقوق از دست رفته مشتریان واحدهای صنفی یا خریداران کالا و خدمات ارائه شده است. انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در اداره صنعت، معدن و تجارت در خیابان سرافرازان مستقر است و در آن جا پذیرای شکایات و مسائل مربوط به حقوق مصرف کننده است.
انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان با توجه به مسئله مطرح شده، موضوع را به بازرسی اداره صنعت اعلام می کند و از طریق آن ها یا تعزیرات حکومتی به رسیدگی موضوع می پردازد.
ت: تعزیرات حکومتی
گزارش تخلفات صنفی، از چند طریق در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی قرار میگیرد. طبق ماده 72 «قانون نظام صنفی کشور»، شاکیان یا بازرسان، در وهله اول، میتوانند شکایت یا گزارش خود را به اتحادیههای صنفی ارائه کنند. این اتحادیهها، پس از بررسی شکایت یا گزارش، در صورت احراز تخلف واحد صنفی، آن را به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع خواهند داد. مدت زمان رسیدگی به شکایت در اتحادیهها، 10 روز و در سازمان تعزیرات حکومتی، دو هفته است.
با این حال، طبق ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات واحدهای صنفی، منوط به وصول شکایت یا گزارش از اتحادیهها نیست. بر اساس این ماده، «شعب بدوی تعزیرات حکومتی در موارد ذیل شروع به رسیدگی مینماید: الف: گزارش مأمورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات؛ ب: گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی.»
همچنین، طبق ماده 17 این آییننامه، «کلیه ضابطین دستگاه قضایی و مأمورین سازمان بازرسی و نظارت، ضابط سازمان تعزیرات حکومتی میباشند.» از سوی دیگر، پلهای ارتباطی متعددی برای دریافت گزارشهای مردمی و ارجاع آنها به سازمان تعزیرات حکومتی، از سوی برخی سازمانهای مرتبط با موضوع رسیدگی به تخلفات صنفی، مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت ایجاد شده که شماره تلفن «124»، یکی از آنهاست.
در این زمینه، «سامانه جامع پاسخگویی به شکایات سازمان تعزیرات حکومتی»، در پایگاه اینترنتی این سازمان با آدرس الکترونیکی «tazirat.gov.ir» ایجاد شده و آماده دریافت شکایات مردمی است.
شعب سازمان تعزیرات حکومتی، شکایات را از مراجع موضوع ماده 18 آییننامه این سازمان و نیز، اتحادیههای موضوع ماده 72 قانون اصناف کشور، دریافت میکنند. پس از وصول شکایت و صدور دستور ثبت آن توسط مدیر یا معاون شعبه، ابتدا شعبه، موضوع صلاحیت خود را در باره رسیدگی به پرونده، بررسی می کند و پس از تأیید صلاحیت، همزمان با رسیدگی ابتدایی به پرونده، موضوع تبصره ماده 18 آییننامه سازمان تعزیرات حکومتی اجرا میشود.
بر اساس این آییننامه، «با شروع رسیدگی در شعب بدوی، یک نسخه از گزارشات بند ب[گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی و دولتی و انتظامی] به سازمان نظارت و بازرسی ارجاع، سازمان اخیرالذکر، حداکثر ظرف مدت 15روز نظرات کارشناسی خود را جهت ملاحظه در صدور رأی، به شعبه مربوطه تسلیم مینماید.»
در صورتی که نظر کارشناس مربوطه، وقوع تخلف باشد، شعبه، فرد متهم به تخلف را برای ادای توضیح، احضار خواهد کرد. شعبه رسیدگی، پس از مراجعه فرد متهم، اظهارات و مدارک وی را دریافت و نسبت به صدور حکم نهایی اقدام میکند. در صورت عدم مراجعه متهم، شعبه به صورت غیابی حکم را صادر خواهد کرد. در این حالت، متهم حق تقاضای واخواهی خواهد داشت و شعبه این درخواست را بررسی خواهد کرد.
در صورتی که متهم تقاضای واخواهی خود را ارائه نکند، شعبه حکم صادر شده را به اجرای احکام خواهد فرستاد. نکته قابل ذکر، این است که اگر متهم در دادگاه حضور نیابد، تنها حق واخواهی خواهد داشت و پس از صدور حکم نهایی شعبه بدوی رسیدگی، نمیتواند خواستار تجدید نظر در حکم شود؛ اما اگر متهم در زمان مقرر در شعبه حاضر شود و مستندات و پاسخهای خود را ارائه دهد، حق درخواست تجدید نظر، پس از صدور حکم را خواهد داشت.
بر اساس ماده 23 «آییننامه تعزیرات حکومتی»، «اشخاص ذیل نیز حق تجدیدنظر خواهی از کلیه آراء شعب بدوی را دارند: الف- شاکی خصوصی پرونده در صورت برائت متهم، ب- اعضای کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات در استان و شهرستان مربوطه ج- رؤسای سازمانهای تعزیرات حکومتی وبازرسی و نظارت.»
مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص حقوقی
تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد .
158 پاسخ
سلام.سال نو مبارک.من البته این کلمه من ما یعنی ۷۰ میلیون جمعیت است.یک خواهش عاجزانه داریم که کلمه حمایت را از این سازمان برداری و یک کلمه مناسب با احوال وکار این سازمان جایگزین کنید و هم خودتان راحت ترید و هم مردم شریف و نجیب ایران.چون حمایتی ندیدند و نمی بینند.علاوه بر بازار آشفته تمام کالاها شما فعلا خودرو را نگاه کن.قیمت پژو ۴۰۵ پارسال ۳۱ تومان بود.قیمت آن را ۴۲ تا۴۵ زدند.مردم هم گفتند بالاخره همه چیز گران شده خودرو هم مثل بقیه.و راضی بودند.ولی الان با قیمت ۶۷ الی۶۹ تومان می فروشند.هفته ای یکبار هم در صدا و سیما برنامه و مناظره نیازارند.تفحص مجلس از خودروسازان و میزان هزینه یک خودرو هم مشخص شد وام کلانی هم قبل از عید گرفتند.ولی میبینی چه خبر است.خدا به مردم کمک کند و رحم کند که زنده بمانند خودرو پیش کش خودشان.
با سلام.در سال 97 یک تیبا ثبت نام کردم .در سال 98 بعد از حدود 5 ماه تاخیر دریافت کردم.هر وقت که اعتراض کردم گفتند سود تاخیر را پرداخت میکنیم!و اکنون بعد از 5 ماه از تحویل ان هنوز مبلغ سود را دریافت نکرده ام.چراا شرکت سایپا برای این 5 ماه تاخیر.سودی را در نظر نمیگیرد.به چه حسابی پول ما باید در خدمت این شرکت باشد و ما حق اعتراض نداریم؟؟(البته لازم به ذکر هست که هنگام ثبت نام تیبا 30 میلیون بود.بعد دبه دراوردند و قیمت را به 50 میلیون افزایش دادند.د این برای بنده که مصرف کننده ام خیلی مهم بود)
باسلام شمامیتوانید به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان شکایت کنیدوبرای مشاوره بیشتر باکارشناسان حقوقی وکیلم باش باشماره های 05136140000-05136141111تماس حاصل فرمایید
با سلام وخسته نباشید
از یه نمایندگی مجاز یک اتاق کامل پژو 405 اولای برج 11 سال گذشته به قیمت 11500 خریدم از 3تا 10 روز مهلت برا تحویلش گرفت الان بعد از سه ماه هیچی اتاق رو بهم نداده دبه در اورده که اتاق گرون شده مالل تفاوتشو بده
خواهشا کمکم کنید باید چکار کنم دادم رو به کی برسونم با هزار قرض از این پول رو جمع کردم تا بتونم دوباره رو ماشین کار کنم دیسک کمر دارم کار دیگه ازم بر نمیاد
سلام
در صورتی را ثمن معامله را پرداخت نموده اید دادخواست مطالبه مبیع مطرح نمایید.
m s:
با سلام وخسته نباشید
از یه نمایندگی مجاز یک اتاق کامل پژو 405 اولای برج 11 سال گذشته به قیمت 11500 خریدم از 3تا 10 روز مهلت برا تحویلش گرفت الان بعد از سه ماه هیچی اتاق رو بهم نداده دبه در اورده که اتاق گرون شده مالل تفاوتشو بده
خواهشا کمکم کنید باید چکار کنم دادم رو به کی برسونم با هزار قرض از این پول رو جمع کردم تا بتونم دوباره رو ماشین کار کنم دیسک کمر دارم کار دیگه ازم بر نمیاد
سلام ترو خدا ممنون ميشم اكستنشن تهراني رفتم مو گذاشتم بعد از ٣ ماه كچل كچل شدم ، بايد چيكار كنم؟؟
چرا با شرکت کارمانیا برخورد نمی کنید نزدیک به دوسال است پول از ما گرفته که ۶ ماهه ماشین بی وای دی اس ۷ به ما تحویل بده که هنوز معلوم نیست که تحویل می دهد.خواهشا به شکایت ما رسیدگی بکنید. منتظر مساعدت شما عزیزان هستم
سلام من یک شکایت دارم از یک دفتر عکاسی و فیلمبرداری که قیمت رو بالا میبره هر دفعه که زنگ میزنم
باسلام.درتاریخ ۶؍۲؍۹۸ گوشی j۶ پلاس خریدم دوملیون و چهارصد، گفتن ریجستری شده.شصت هزار تومن بابت هزینه گمرکی گرفتن .بعداز ۲۰ روز بعد برام پیام اومدِ میگه گوشی شما قانونی است ولی فعال سازینشده .رفتم از فروشنده کد بگیرم گفت برو بعدا بیاسایت بسته است .گوشی رو گذاشتم مغازش.درمورد هزینش پرسیدم گفت هزینه ای ندارد.چندروز بعد رفتم برای تحویل گرفتن گوشی گفت باید ۳۵۰ هزار تومن پول بدی حالا باید چیکار کنم؟الان ۱ماهه گوشی بلا استفاده است.
با سلام …
سوال شما حقوقی نمی باشد.
با سلام و خسته نباشید.بنده یک ساعت مچی مردانه با قیمت600هزار تمن خریداری کردم.که فروشنده به اسم رنگ ثابت و ضد اب به من فروخت.بعد از گذشت 10روز رنگش داره میره و آب هم میره تو ساعت..با شکایت از طریق تعزیرات به نتیجه ای میرسم ؟
باسلام خیر برای مشاوره بیشترباکارشناسان وکیلم باش باشماره های 05136141111-05136140000تماس حاصل فرمایید
با سلام واحترام ‘
من یه شکایت میخواستم راه بندازه از یه مغازه تاسیساتی با این اسم (اسمتابلوشون)تاسیسات وخدمات فنی اچار فرانسه’وزیر این نوشته شده برق کشی ووتعمیر ونصب لوازم گرمایشی وسرمایشی’تعمیر ونصب انواع شیر الات’تعمیر لوازم گاز سوز ‘سوال اول ‘اینکه ایا مجوز این مغازه مشکل داره ‘چونکه ایا همه این کارها جوازش رو به یه نفر مدهند یا نمدهند ‘
۲مسعله دوم اینه که این مغازه ۴ ماه حدودا باز شده وجواز نداره’یا هنوز نگرفته شاید درخاست داده باشه ایا میتونه بدون جواز وارد منزل شخصی مردم بشه وکولر مردم تعمیر کند ‘که باعث ایجاد خسارت هم شده ‘ایا من میتونم پیگیری کنم ؟به دلیل گرمی بیش از حد هوا من شخص دیگری اوردم برا تعمیر ودرستش کرده
۳من نمیدانستم که مجوز نگرفته ولی درخواست داده ‘ایا میتونم اماکن پیگیری کنم ؟
سلام …با مدارک حضورا تشریف بیارین دفتر برای بررسی و مشاوره جامع
سلام وقت بخیر فروشنده لوازم تحریر در بازار بین الحرمین ۲۷۰ هزار پول گرفته بابت ماژیک وهیچ گونه قصد بازدادن هزینه رو نداشت بنده شماره تماس و اسم فروشنده رو میدونم چگونه باید به خاطر خوردن پول بنده شکایت کنم
سلام با شماره 05136140000 تماس بگیرید.
سلام قیمت چای سیاه محمود توبازارو زده۲۳۰۰۰تومان ولی۷۰۰۰۰تومان میخریم میشه بگین جریان چیه لطفا رسیدگی کنین.
با سلام
من خود پنج ماه پیش یک مبل خریدیممن گفتن از تاریخ خرید پنج سال ضمانت دارند .و الان می بینم با تمیز کردن با پارچه تنظیف رنگش رفته
هر چه هم باهاشون تماس می گیرم می گن پارچه ضمانت نداره
آخه مگه مبل شامل چی هست که پارچه ضمانت نداره
چکار باید بکنم
با سلام نباز به اطلاعات بیشتری مثل فاکتور و نحوهی ضمانت و …. هستیم. برای بررسی بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۹۱۷۰۴۶۷ و یا ۰۲۱۲۲۲۲۱۶۶۳ تماس بگیرید .
با سلام مرداد پراید131سفید ثبت نام کردم تحویل بهمن بود تکميل وجه فروردین کردم تحویلی خرداد ماه 98ک ندادن. شهرستانیم بخاطر رفت آمد ب تهران برا دکتر بدجوری سخته ب این پراید شدیدا احتیاج دارم. اگ پول داشتم ماشین گرونتر میگرفتم اینم با هزار بدبختی و قرض و قوله ریختم یسال بیشتر شد خواهشا رسیدگی کنین ماشین مارو بدن اگ احتیاج نداشتم تحویلش برام مهم نبود. قشر ضعیف جامعه ایم ب ولله ما هم انسانیم ماشینمونو تحویل بدین انصاف داشته باشین
باسلام
تحویل سریعتر خودروهای ثبت نامی از حیطه وظایف وکیل نیست و نیز به طی پروسه اداری دارد.
باسلام
این پیج صرفا به طرح مسائل حقوقی میپردازد.این امر در حیطه تخصص ما نمیباشد.
با سلام مرداد پراید131سفید ثبت نام کردم تحویل بهمن بود تکميل وجه فروردین کردم تحویلی خرداد ماه 98ک ندادن. شهرستانیم بخاطر رفت آمد ب تهران برا دکتر بدجوری سخته ب این پراید شدیدا احتیاج دارم. اگ پول داشتم ماشین گرونتر میگرفتم اینم با هزار بدبختی و قرض و قوله ریختم یسال بیشتر شد خواهشا رسیدگی کنین ماشین مارو بدن اگ احتیاج نداشتم تحویلش برام مهم نبود. قشر ضعیف جامعه ایم ب ولله ما هم انسانیم ماشینمونو تحویل بدین انصاف داشته باشین
شما می توانید با شماره گیری شماره ۱۲۴ تخلفات مربوط به عدم تحویل خودرو را اطلاع دهید.
با سلام و احترام
يه شكايت داشتم در مورد تعمير گاه ماشين در خيابان كرمان ، نام تعمير كار آقا مهدي ، ماشين جوش آورده بود طوري كه آمپر از حد قرمز گذشته بود اولين تعمير گاه مجبور شدم بايستم ، تعمير كار آمد بالاي سر ماشين گفت فن هواكش سوخته و پروانه شكسته بايد عوض بشه ، بدون هماهنگي با خود بنده شروع كرد به عوض كردن و گفت فن و پروانه رو عوض كردم كه ١٧٠ هزار تومان فن و ٣٠ هزارتومان اجرت گرفت . بنده شك كردم كه فقط پروانه عوض شده به تعمير گاه ديگري بردم كه معلوم شد فقط پروانه ماشين كه ١٢ هزار تومان است را فقط عوض كرده و فن سالم بوده ، به تعميرگاه مراجعه كردم و گفتم شما فقط پروانه را عوض كردي گفتن با بي احترامي و بي ادبي كه من فن دسته دوم انداختم كه كارت راه بيوفته در صورتي كه به من نگفتن دسته دوم انداختم و فقط پروانه شكسته ماشين رو از ماشين بيرون آوردن. ميخواستم اگر امكان داره رسيدگي بفرماييد ، يابفرماييد از كجا پيگيري كنم .با تشكر
برای شکایت علیه تعمیرکار خودرو، باید به واحد شکایات حضوری سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه شود.
با سلام بنده یک دستگاه گوشی سامسونگ a70 صفر خریدم ولی بعد یک روز متوجه شدم که بلندگوی گوشی خراب است بعد از چند روز رفت و آمد به موبایل فروشی که بلندگوی گوشی خراب است موبایل فروش میگه که باید ۵۰۰ هزار تومان بدی تا گوشی رو تعویض کنم.
کجا همچنین قانونی هست که به یه جنس آکبند سالم پول بدی و خراب از آب در بیاد و واسه تعویض از ما پول اضافی بگیرن؟ حال من باید چیکار کنم؟
سلام دوست عزیز
حتما گوشی ضمانت دارد
به نمایندگی سامسونک مراجعه کنید
سلام ازنمایندگی مسعودعابدینی درچالوس امام رودیکدستگاه اسپیلت خریداری شد که نمایندگی نصب آن جناب پاک پور میباشد دو نفرنصاب فرستادندنتوانستند نصب کنندوخساراتی به دیوارمنزل نیز واردکردندهرچه پیگیری کردیم هیچکس پاسخ نیست
اسپیلت سامسونگ است و شرکت پشتیبانی سام سرویس
پول شم نقد گرفته اند
چه کنیم
سلام و عرض ادب به اتحادیه تعمیر لوازم خانگی شهرتون مراجعه کنید
بنده به یک درب و پنجره یاز دو تا پنجره گرد با قطر 50 سانتی سفارش دادم همراه با رنگ، گفت 80 تومن برای هر پنجره دستمزد می گیرم یعنی جمعا 160 تومن +پول آهن خام+هزینه رنگ؛ ایشون کار رو تموم کرد موقع تحویل دادن بهم گفت میشه 920 هزار تومن خیلی اصرار هم داشت! با یک عالمه چونه زدن نهایتا گفت 820 تومن! بعد دیدم فازش منفیه میخواد تو کارگاهش داد و بیراه راه بندازه خیلی مودبانه همون 820 رو به کارتش واریز کردم تا بعدا بهش بفهمونم گران فروشی و کلاهبرداری تو روز روشن یعنی چی؟ صبح روز بعد همون پنجره ها رو به طور تصادفی بردم پیش یک درب و پنجره ساز، واقعا خنده اش گرفته بود میگفت این چه وضع پنجره درست کردن هست حتی زوار برای نگه داشتن شیشه هم نداشت! یکی از لولاهای پنجره هم دیگه چیزی تا افتادنش باقی نمونده بود! گذشته از اون این آقای جوشکار گفت واقعا هر کی بوده ذره ای انصاف نداشته اقلا کارش رو درست و تمیز انجام میداد باز اون موقع یک چیزی ولی نه کارش رو درست انجام داده و هم این که خیلی خیلی پول اضافه ای از شما گرفته! خلاصه سرتون رو درد نیارم طبیعی هست که چنین شخصی اسمی از فاکتور هم نبره، امروز بهش زنگ زدم و باز مودبانه ازش خواستم بهم فاکتور رسمی بده بعد گرفتن میتونم شرح شکایت کنم در سازمان تعزیرات یا اداره صنعت؟! (باز پیش چند تا درب و پنجره ساز رفتم همگی گفتند خیلی گرون حساب کرده بی انصافیه.)
سلام دوست عزیز
بله میتویند شکایت کنید و یا از طریق اتحادیه اصناف
برای راهنمایی بیشتر می توانید فرم درخواست وکیل و یا مشاوره را تکمیل کنید یا با شماره های زیر تماس بگیرید:
05136140000
05136141111