مهریه-یک-دست-و-پا

مهریه یک دست و پا قابل اجرا نیست و مهریه باید مالیت داشته باشدو به دلیل اینکه این نوع مهریه مالیت ندارد قابل اجرا نمی باشد.

مهریه یک دست و پا شرایط مهریه صحیح :

۱ .مهر باید مالیت داشته باشد؛ یعنی دارای ارزش داد و ستد اقتصادی باشد (ماده ۱۰۷۸ ق.م)

۲ .مهر باید قابل تفکیک به وسیله زن باشد؛ بنابراین اموال عمومی و موقوفات را نمی توان مهریه قرار داد مگر با اجازه دارنده حق.

۳ .هرگاه مهر معین باشد باید در زمان عقد موجود باشد؛ اگر معلوم شود در زمان عقد موجود نبوده تعیین مهریه باطل خواهدبود (ماده ۱۰۷۹ ق.م)

۴ .مالی که مهر قرار داده می شود باید ملک شوهر باشد ؛ ملک غیر را می توان با اذن مالک مهر قرارداد (ماده ۱۱۰۰ ق.م)

۵ .مهر باید معلوم باشد یعنی از حیث مقدار و جنس و وصف مشخص شده و رفع جهالت شده باشد (ماده ۱۰۷۹ ق.م)

۶. مهر باید معین؛ یعنی نمی توان یکی از دو یا جند جیز ا به طور مردد مهر قرار داد(ماده ۱۹۰ ق.م)

۷ .مهر باید منفعت عقلایی مشروع داشته باشد ؛ بنابراین چیزی را که قانون ؛ فروش یا استعمال آن را منع کرده است نمی توان مهر قرار داد.مثلا مواد مخدر را نمی توان مهر قرار داد.(ماده ۲۱۵ و ۳۴۸ ق.م)

۸ .شوهر باید قدرت به تسلیم مهریه داشته باشد وگرنه مهر باطل خواهد بود؛ البته اگر شوهر قادر به تسلیم مال نباشد اما زن قادر به تسلیم باشد در این صورت می توان مال مزبور را مهر قرار داد (ماده ۳۴۸ ق.م)

مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده

زوجه می توان با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه خانواده مهریه خود را مطالبه نماید و همزمان تقاضای توقیف اموال همسرش را نیز بنماید.

در صورتی که زوجه توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد می تواند دادخواست اعسار از هزینه دادرسی را به پیوست دادخواست مهریه ارائه دهد که دادگاه اول به این دادخواست رسیدگی میکند و بعد به دادخواست اصلی می پردازد. اگر زوجه بتواند اعسار خود را ثابت کند از پرداخت هزینه دادرسی معاف خواهد شد.

دادگاه به دادخواست زوجه رسیدگی میکند درصورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد دادگاه حکم به پرداخت مهریه می دهد، در این صورت مرد موظف است از زمان تعیین شده توسط دادگاه ، مهریه همسرش را بپردازد.

در صورتی که مرد مالی داشته باشدو زن احتمال بدهد که در طول مدتی که دادگاه تشکیل می شود مرد مال را میفروشد یا جا به جا میکند ،از دادگاه میخواهد که قرار تامین خواسته صادر نماید که در این حالت مال تا زمان صدور حکم توقیف می شود . از این مال توقیف شده میتوان مهریه را برداشت ودر غیر این صورت در صورت عدم پرداخت مهریه بعد از پایان مهلت ۲۰روزه برای تجدید نظر خواهی رای دادگاه قطعی خواهد شد زوجه می تواند ماده ۳نحوه اجرای محکومیت های مالی را اعمال میکند .یعنی اگر مرد معسر نباشد و بدهی خود را پرداخت نکند به زندان می رود ، اما اگر توسط دادگاه معسر شناخته شود دادگاه رای به تقسیط مهریه می دهد. اما بنا بر قانون حمایت خانواده مصوب۱۳۹۱ناتوانی در پرداخت مهریه های بالای۱۱۰سکه مشمول زندان رفتن مرد نمیشود و زندانی شدن مرد با توافق طرفین و تقسیط مهریه حذف می شود.

نکته: فوت مرد در مهریه تاثیری ندارد و مهریه از ماترک شوهر و هرچه از وی باقی مانده برداشته می شود و اگر زن فوت کند مهریه از بین نمی رود و ه عنوان ارث به ورثه وی خواهد رسید.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص مهریه

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه(8)

    • سپهر

    • 5 سال قبل

    سلام ایا مهریه عندالستطاعه هست یا عند المطالبه و اگر نتوانستیم بدهیم ایا باید زندان برویم یا اعسار بدهیم

      • سمیه راد کارشناس حقوقی

      • 5 سال قبل

      سلام .مهریه اصولا عندالمطالبه هست و از محل اموال و دارایی های مرد پرداخت میشود و چنانچه مالی بیشتر از مستثنیات دین نداشته باشید حکم جلب صادر میشود مگر اینکه مرد درخواست اعسار داده باشد و از طرف ددگاه قبول شده باشد و مهریه تقسیط شده باشد

    • روحبخش

    • 5 سال قبل

    با سلام بنده جز منزل مسکونی به متراژ 100 متر در خیابان ستارخان چیزی ندارم و مهریه همسرم 300 سکه بهار آزادی است میخواستم بدانم آیا منزل مسکونی بنده جزء مستثنیات دین میشود یا خیر؟

      • سمیه راد کارشناس حقوقی

      • 5 سال قبل

      سلام و عرض ادب بله منزل مسکونی با این متراژ جزء مستثنیات دین محسوب می شود

    • هروی

    • 5 سال قبل

    با سلام آیا مهریه سقف مشخصی دارد ؟ اگر مهریه مشخص شده بین زوجین 1500 سکه باشد آیا تمام و کمال باید پرداخت شود ؟ در خبرها شنیدم که سقف مهریه 400 سکه است آیا این خبر صحیح است ؟

      • سمیه راد کارشناس حقوقی

      • 5 سال قبل

      سلام مهریه سقف مشخصی ندارد و ملاک مقدار تعیین شده در سند ازدواج می باشد

    • صداقت

    • 5 سال قبل

    زنی که پس از مرگ شوهرش، مجدداً ازدواج کرده می تواند بعد از ازدواج دوم، از ورثه شوهر اول خود تقاضای دریافت مهریه کند؟

      • سمیه راد کارشناس حقوقی

      • 5 سال قبل

      سلام مهریه عندالمطالبه است و زن هرزمانی که بخواهد میتوناد برای گرفتن آن اقدام نماید و ارتباطی به ازدواج مجدد وی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود