مفسد-فی-الارض-کیست؟

چه کسی مفسد فی الارض است؟

 

سامانه وکیل نوین با داشتن وکلای متخصص در حیطه‌ کیفری و جرم افساد فی الارض در اکثر شهرهای کشور عزیزمان ایران در حال فعالیت می‌باشد.

فهرست این مقاله

۱- مفسد فی الارض چه کسی است؟

۲-جرم افساد فی الارض و محاربه چه ویژگی‌هایی دارد؟

۳- در کدام قانون جرم افساد فی الارض و محاربه آمده است؟

۴- شخصی که نصف شب در محله‌ها با قمه عربده کشی می‌کند، چه نوع جرمی انجام داده است؟

۵-کسانی که با فساد مالی، تورم ایجاد می‌کنند، آیا مجرم هستند؟

۶-اگر شخصی در خانه خودش افراد خانواده‌اش را بترساند، آیا مفسد فی الارض است؟

۷-آیا قاچاقچیان، مفسد فی الارض هستند؟

۸-آیا حتما باید ناامنی یا ترس و وحشت رخ بدهد تا جرم محاربه یا افساد فی الارض محقق شود؟

۹-اگر شخصی بدون اینکه عمدی داشته باشد، موجب ترس و وحشت شود، آیا محارب است؟

۱۰-برای شکایت از جرم محاربه و افساد فی الارض باید به کجا مراجعه کرد؟

۱۱ –مفسد فی الارض چه مجازاتی دارد؟

۱۲-مجازات جرم محاربه چیست؟

  • مفسد فی الارض چه کسی است؟

محاربه و افساد فی الارض دو جرمی است که در قرآن کریم و فقه اسلامی از آن‌ها نام برده شده است. منظور از آن‌ها جرایمی هستند که علیه افراد و برای ترساندن آن‌ها (محاربه) یا برای برهم زدن امنیت کشور (افساد فی الارض) می‌باشد. برای جلوگیری از ایجاد رعب و وحشت در جامعه و یا ایجاد اختلال در نظم جامعه، قانون‌گذار این دو عمل را جرم محسوب کرده است.

  • جرم افساد فی الارض و محاربه چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه افساد فی الارض و محاربه به عنوان جرم شناخته شود، باید سه عنصر قانونی، مادی و معنوی داشته باشد که این عناصر عبارتند از:

  • در کدام قانون جرم افساد فی الارض و محاربه آمده است؟

در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲،  ماده ۲۸۶ درمورد جرم انگاری افساد فی الارض و مواد ۲۷۹ تا ۲۸۲ در مورد محاربه صحبت کرده‌اند. این مواد به عنوان عصر قانون جرم افساد فی الارض و محاربه محسوب می‌شوند. همچنین، در قوانین مبارزه با مواد مخدر، تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری، اخلال گران اقتصادی، مجازات جرائم نیروهای مسلح، مجازات عبور دهندگان از مرزها، تشدید مجازات جاعلان اسکناس، تشدید مجازات محتکران و گرانفروشان، مجازات فعالیت کنندگان در امور سمعی بصری، مبارزه با قاچاق انسان به مصادیقی از افساد فی الارض پرداخته شده است.

  • شخصی که نصف شب در محله‌ها با قمه عربده کشی می‌کند، چه نوع جرمی انجام داده است؟

یکی از عناصر مادی جرم محاربه براساس ماده ۲۷۹، «… کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن‌ها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد… .» بنابراین، چنین شخصی به عنوان محارب و مفسد فی الارض مجرم خواهد بود.

  • کسانی که با فساد مالی، تورم ایجاد می‌کنند، آیا مجرم هستند؟

براساس ماده ۲۸۶ از عناصر مادی جرم افساد فی الارض، «…. به طور گسترده، … اخلال در نظام اقتصادی کشور…» می‌باشد. یعنی اشخاصی که در نظام اقتصادی کشور به هر طریقی اختلال ایجاد کنند، مفسد فی الارض محسوب می‌شوند.

  • اگر شخصی در خانه خودش افراد خانواده‌اش را بترساند، آیا مفسد فی الارض است؟

مفسد فی لاارض یا محارب شخصی است که جرم او جنبه عمومی داشته و به طور گسترده موجب اخلال در نظم کشور و یا ایجاد رعب و وحشت بین افراد شود. بنابراین، براساس مواد ۲۷۹ و ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، عنصر مادی این است که اعمال مجرمانه‌ای که مفسد یا محارب انجام می‌دهند، باید عمومی و گسترده باشند. اگر چنین ویژگی نداشته باشد، جرم محاربه یا افساد فی الارض رخ نمی‌دهد.

  • آیا قاچاقچیان، مفسد فی الارض هستند؟

براساس ماده ۲۸۱ یکی از عناصر مادی این است که «راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت مردم و راه‌ها شوند، محاربند.» بنابراین، اگر قاچاقچیان صرفا به رد و بدل مواد مخدر بپردازند، به مجازات همان جرم محکوم می‌شود اما اگر امنیت مردم یا راه‌های ارتباطی منطقه را مختل کنند، به عنوان محارب مجازات می‌شوند.

  • آیا حتما باید ناامنی یا ترس و وحشت رخ بدهد تا جرم محاربه یا افساد فی الارض محقق شود؟

جرم افساد فی الارض و محاربه از جرامی است که مقید به نتیجه می‌باشد؛ یعنی حتما باید به طور گسترده در نظم عمومی کشور اختلال ایجاد شود یا مردم دچار ترس و وحشت بشوند. طوری که اگر این عمل گسترده نباشد یا منجر به سلب امنیت نشود، جرم محاربه یا افساد فی الارض رخ نمی‌دهد و فقط

  • اگر شخصی بدون اینکه عمدی داشته باشد، موجب ترس و وحشت شود، آیا محارب است؟

عنصر معنوی در جرم محاربه و افساد فی الارض به این شکل است که شخص مجرم (محارب یا مفسد) باید هم علم داشته باشد که عملی که انجام می‌دهد منجر به ایجاد اختلال در نظم کشور و یا ایجاد ترس و وحشت می‌شود (سوءنیت عام) و عمدا بخواهد که این عمل را انجام بدهد تا ناامنی ایجاد کند (سوءنیت خاص). بنابراین، اگر کسی چنین قصدی نداشته باشد و یا سلب امنیت رخ ندهد، محارب یا مفسد فی الارض نخواهد بود.

  • برای شکایت از جرم محاربه و افساد فی الارض باید به کجا مراجعه کرد؟

شاکی یا دادستان باید در دادگاه کیفری محل وقوع جرم شکایت کیفری کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند.

بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می‌شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، شخص متهم، نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می‌کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

مفسد-فی-الارض-کیست؟

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود.

قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند.

شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد.

اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

  • مفسد فی الارض چه مجازاتی دارد؟

براساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی، «هرکس به طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد، مفسد فی الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.»

  • مجازات جرم محاربه چیست؟

محاربه از جرایم حدی است که براساس ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی، «حدّ محاربه یکی از چهار مجازات زیر است:

الف- اعدام؛

ب- صلب؛

پ- قطع دست راست و پای چپ؛

ت- نفی بلد.»

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل افساد فی الارض 

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود