وکیل-قراردادها-,قولنامه-,تنظیم-سند

مشاوره حقوقی، وکیل قراردادها ،قولنامه ،تنظیم سند

سلام به همه دوستان و همراهان گرامی، امید علیا هستم کارشناس حقوقی وکیل نوین و اینکه هرچی اطلاعات لازم دارید رو قراره بهتون بگم. نه تنها شما بلکه همه ما توی زندگی با قراردادها سر و کار داریم، خیلی کم پیش میاد که کلماتی مثل تنظیم سند یا قولنامه به گوشمون نخورده باشه، تازه اگه خیلی زیاد با این کلمات سر و کار داشته باشید حتی ممکنه مشاوره حقوقی در قرارداد یا وکیل قرارداد یا معامله فضولی هم به گوشتون خورده باشه؛ در ادامه میخوام خیلی ساده بهتون بگم قرارداد چیه، وکیل قرارداد کارش چیه تا اطلاعات کاملی در این موضوع بدست بیارید.

قبل از هرچیزی بگم مشاوره حضوری و متنی در وکیل نوین برای بار اول رایگان پس اگر عجله داری و وقت خوندن مطالب رو نداری روی متن پایین کلیک کن.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص قراردادها

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

تعریف قرارداد و وکیل قرارداد

قرارداد چیست؟

اصولا در هر خرید و فروشی که مبلغ زیادی در اون رد و بدل بشه نیازمند نوشتن یک قرار داد هست تا خدایی نکرده فردا یکی نیاد بزنه زیرش و اون یکی دیگه خسارت ببینه. برای مثال اگر من برای خریدن یک آپاتمان 5 میلیاردی هیچ قراردادی ننویسم و برم کلی پول قرض کنم بعد فروشنده اون آپارتمان بگه نمیفروشم، من دستم به هیج جا بند نیست! برای همین آدما میان بین خودشون قرارداد مینویسن تا نشون بدن قولشون پایبند هستن و اگر به مشکلی برخوردن اون قرارداد یا قولنامه رو به عنوان مدرک در دادگاه به همراه داشته باشن.

تعریف وکیل قراردادها

وکیل قراردادها وکیلی است که در زمینه بندهای قرارداد، ماده ها و تبصره هایی که در قرارداد قید میشه تخصص لازم رو بدست آورده و میدونه برای خریدار یا فروشنده چه بند هایی رو اعمال کنه که فردا قرارداد به مشکل خورد به نفع فروشنده یا خریدار باشه. برا مثال اگر من برای بستن قرارداد 1 تن کالا از وکیل متخصص قرار داد مشورت بگیرم ، اون میاد برای من یک بند هایی رو اضافه میکنه که در قرار داد که روند قرارداد به نفع من باشه و اگر به مشکل خورد ضمانت اجرا داشته باشه. (اما متاسفانه جامعه الان زمانی به این فکر میوفتن که قرارداد رو به تنهایی بستن و حالا که به مشکل خوردن سراغ وکیل میگیرن )

آیا میتوان برهم زدن معامله را در قرارداد مورد توافق قرار داد؟ جهت نمایش پاسخ کلیک کنید 

وکیل-قرارداد

تعریف قولنامه 

قولنامه قراردادی است که به موجب آن طرفین تعهد می‌کنند که در آینده مشخص عمل حقوقی معینی را انجام دهند و یا عقدی را در آینده منعقد کنند. آن عقد ممکن است بیع یا اجاره یا ازدواج یا شرکت و غیره باشد، این تعهد متقابل را پیش قرارداد نیز میتوان نامید.

ماهیت قولنامه

در قولنامه طرفین تعهد می‌کنند که در آینده مشخص عمل حقوقی معینی را انجام دهند و یا عقدی را در آینده منعقد کنند. آن عقد ممکن است بیع یا اجاره یا ازدواج یا شرکت و غیره باشد، این تعهد متقابل را پیش قرارداد نیز میتوان نامید. به کلام ساده تر یعنی میای با من میریم بنگاه قلونامه یک خونه میکنیم و من متعهد میشم خونه رو در ازای مبلغ 3 میلیارد تومان به اسم شما سند بزنم حالا هر تاریخی که تو قولنامه بخوره برای سند زدن من میام دفتر سند بزنم.

شکایت با استفاده از قولنامه

قولنامه از اونجایی که در کشور زیاد کاربرد داره و زیاد استفاده میشه، و از اونجایی که بیشتر زمین و خونه ها به صورت قولنامه ای معامله هستن و سند ندارن برای محافل دادگاه جهت اثبات مالکیت قابل استناد هست ولی خب بهتره به فکر سند گرفتن برای ملکتون باشید. افرادی هستن که ملک قولنامه ای رو به چند نفر میفروشن ولی وقتی سند بخوره دیگه این اتفاقات رخ نمیده.

نکته: افراد زمانی که می‌خواهند ملک یا زمینی را معامله کنند، لازم است در مورد ملک و مستغلات از اداره ثبت اسناد استعلام کرده و پس از آن اقدام به امضاء قولنامه و تبادل وجه معامله کنند. در موارد بسیاری اتفاق می‌افتد که ملک به علل قانونی در توقیف و یا رهن بوده و گاهی نیز فرد فروشنده اجازه معامله ندارد؛ لذا استعلام و تخصیص کد رهگیری مانع مراجعات قضایی خواهدشد.

 

 

سوال: منظور از وجه التزامی که در قولنامه قرارداده میشود چیست؟

پاسخ: وکیل قراردادها در پاسخ به این سوال بیان کرده است که: طرفین قرارداد برای محکم کردن قولنامه و تعهدی که دادن مبلغی رو به عنوان وجه التزام قید می‌کنن تا در صورتی که یکی از طرفین به تعهد خودش عمل نکرد مکلف به پرداخت اون مبلغ به طرف دیگر باشد، به این مبلغ میگن وجه التزام.

 

سوال: مجازات جعل کردن امضاء در قولنامه چیست؟ 

پاسخ: هرکس در اسناد یا نوشته های غیر رسمی جعل یا تزویر کند، یا با علم به جعل و تزویر از آنها استفاده کند، علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس یا جزای نقدی محکوم خواهد شد.

 

وکیل-قرارداد-نویسی

میتوان به واسطه قولنامه کسی را جلب کرد؟

برای گرفتن دستور جلب ابتدا باید بدانیم که دستور جلب در دعواهای حقوقی و کیفری با یکدیگر متفاوت است. اولین نکته ای که باید بدانیم این است که در دعواها و پرونده های کیفری همیشه بحث از وقوع جرم می‌باشد ولی در دعواهای حقوقی لازم است که حکمی قطعی صادر شده و به مرحله اجرا رسیده باشد و مالی از محکوم علیه یافت نشده باشد باشد تا بشه از دادگاه برای او درخواست جلب نمود. اما در دعواهای کیفری گاهی این جلب اشخاص حتی پیش از صدور هرگونه حکم یا احراز مجرمیت، صادر می‌شود.

 

سوال: زمینی به صورت قولنامه ای خریداری و به همان صورت فروخته شده است. آخرین فردی که زمین را خریداری نموده در حال حاضر دادخواستی تنظیم نموده مبنی بر الزام به تنظیم سند. با توجه به اینکه سندی در کار نبوده اکنون تکلیف چیست؟

پاسخ: آخرین خریدار دعوی الزام به تنظیم سند را باید به طرفیت کسی مطرح کند که سند رسمی به نام ایشان می باشد و همه کسانی که قبل از آخرین خریدار تا فردی که سند به نام اوست در معامله دخیل بوده‌اند، بنابراین شما نیز باید طرف دادخواست وی باشید.

 

سوال: سلام، من یک خونه ای رو خریدم بعد متوجه شدم در رهن هست، آیا میتونم از رهن درش بیارم؟

پاسخ: میتونید علیه فروشنده دادخواست الزام به فک رهن بدید و موظف است از از رهن درش بیاره.

 

تنظیم سند چیست؟

تصور کنید در بنگاه معاملاتی نشسته اید و قصد خرید یک باب آپارتمان 110 متری را دارید، پس از امضاء با طرف که فروشنده باشه طی میکنید که در قولنامه یا همون قرارداد تاریخی مشخص شده که باید بریم محضر و سند رو به اسم من بزنی. فروشنده هم در همون تاریخ مشخص میاد در محضر (اسنادرسمی) و سند رو به اسم شما میزنه، به این کار میگن تنظیم سند.

اگر از این سند های جدید و تک برگی باشه، در دفتر اسناد رسمی یک سند جدید به اسم شما تهیه میشه که نشون میده شما مالک اون آپارتمان هستید.

 

سوال: منزلی را 6 ماه پیش خریده ام و قرار شد فروشنده در محضر به صورت وکالتی منزل را انتقال دهد ولی الان در محضر حاضر نمیشود و علاوه بر آن کنتور برق منزل هم قسطی بوده و حدود چهارصد هزار تومان هم قبض پرداخت نشده دارد که قبلا اعلام نکرده بوده، حالا کجا باید شکایت کنم؟

پاسخ: باید دادخواست الزام به تنظیم سند به محاکم حقوقی داده شود لکن پیشنهاد میشود با وکیل قراردادها مشورتی داشته باشید.

مشاوره-حقوقی

 

سوال: منزل من به صورت قولنامه ای هست آیا نیاز هست براش سند بگیرم؟ 

پاسخ: مزایای سند تک برگی سند تک برگی، ویژگی‌ها و مزایای منحصر به‌فردی دارد که به‌ صورت تیتروار میشه گفت، داشتن بارکد امنیتی، نمایش کروکی و نقشه، جامع و خوانا‌ بودن اطلاعات، داشتن اطلاعات مربوط به نشانی دقیق ملک، مشخصات دقیق و کامل مالک اعم از شماره یا شناسه ملی، نمایش نقشه کاداستر که دقیقا منطبق با نقشه‌های هوایی محل است، داشتن شناسنامه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات (جام) و ثبت مشخصات ملک و نقشه آن در بانک جامع اطلاعاتی املاک از ویژگی‌های سند مالکیت تک برگی است. فلذا ادله مستحکم تری جهت مالکیت خود بر ملک پیدا میکنید.

سوال: من یک آپارتمان سه سال پیش، پیش خرید کردم و با دو سال تاخییر هنوز تحویل نگرفتم. میخواستم ببینم اگه برم از طرف شکایت کنم به نتیجه میرسم؟ فروشنده میگه من تاریخ تحویلم معلوم نیست هیچ کاری نمیتونی بکنی. توی بنگاه مبایعه نامه نوشتیم و قیمت کل 1 نیم میلیارد بوده که بنده اول کاری 1 میلیارد پرداخت کردم و چند قسط دیگم پرداخت کردم، الان کلاً 150 میلیونش مونده. زمان تحویلم اسفند 1400 بود که توی دفتر خانه حاضر نشد. 

پاسخ: اظهارنامه برای فروشنده بفرستید تا مدت ۱٠ روز نسبت به تحویل ملک و گرفتن مابقی پول اقدام کند در صورت عدم اعتناع دادخواست الزام به تحویل ملک مورد نظر و الزام به تنظیم سند با قولنامه ای که داری بر علیه فروشنده مطرح کنید، در صورتی که در قرارداد فی مابین خسارت تاخیر در تحویل ذکر شده قابل مطالبه است

 

سوال: میخواستم بدونم برای گرفتن وکالتنامه واسه فروش ی خونه از طرف فقط متن وکالت بنویسی و زیرش اثر انگشت و امضای طرف باشه میتونی خونه رو قولنامه ای بفروشی؟ مشکلی پیش نمیاد؟ 

پاسخ: سلام، خیر.

 

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص قراردادها

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه(4)

    • رضا محمودی

    • 6 سال قبل

    باسلام،اینجانب یکدستگاه آپارتمان رادرسال ۹۱بهصورت پیش خریدباقرارداد عادی وکد رهگیری ازشخصی خریدم بعداز تحویل واحد متوجه شدم اولا فروشنده وکالت فروش سهم مشاع(سه دانگ مشاع از چهار دانگ مشاع ازششدانگ) دارد که ازبنده کتمان کرده ودر قرارداد هم ذکر نشده ثانیا سهم چهار دانگ مشاع از سال ٨۷ دربازداشت بوده است ودیگر آنکه واحد رابه من مفروض فروخته درصورتی که در وکالتنامه واحدها مشخص نشده وفقط براساس یک بند از قرارداد مشارکت ساخت باشریکش فروخته مبنی بر آنکه چون شریکم میبایست بعد ازاتمام پروژه ۲۰درصد پول بدهد ونداده من هم طبق قرارداد مشارکتمان دو واحدش را فروختم چون دیگر مالکیتی نسبت به واحد هایش ندارد،حال باتوجه به اینکه قرارداد مشارکت عادی است واز بنده هم شکایت شده وسند ثبتی ندارم چون هنوز افراز نکرده وهمچنین فروشنده میگویدقبلا از من شکایت شده فروش مال غیر که حکم دادگاه گفته سو نیتی احراز ننموده تکلیف من چیست؟عنوان شکایت چه باشد؟آیا میتوانم دادخواست انتقال سهم مشاع به اندازه واحدم راازفروشنده بخواهم چون تا الان مدت ۶سا ل می گذردونتوانسته به تعهداتش عمل کند.

      • somaye.rad

      • 6 سال قبل

      سلام مشاوره درخصوص اینطور مسائل ارتباط مستقیم با مطالعه قرارداد و مدارک شما دارد. لذا می بایست مدارک خود را به یک مشاوره متخصص نشان دهید تا بتواند برای شما راهگشا باشد. درضمن اینکه قبلا ایشان درخصوص انتقال به غیر منع تعقیب خورده اند هیچ ربطی به این موضوع که ما بتوانیم ایشان را محکوم کنیم ندارد. چراکه هر گدام رسیدگی جدا و مختص به خود را دارد.

    • اصغری

    • 5 سال قبل

    بنده ماشینی برای فروش داشتم که یک مشتری امد و بعد دیدن ماشین قولنامه نوشته شد که بعد از نوشتن قولنامه به توافق نرسیدیم و ان شخص به عنوان خریدار و پدرش بعنوان شاهد امضا کردند.ولی بنده به بعنوان فروشنده هیچ امضایی نکردم.حالا بهد از گذشت چند روز بنده را تلفنی تهدید میکند که قولنامه را به وکیل داده و ادعای خسارت کرده.با تشکر

      • سمیه راد کارشناس حقوقی

      • 5 سال قبل

      در صورت فقدان امضا نوشته کلا فاقد اعتبار است و هیچ خطری ندارد اما احتیاطا عین نوشته رو به روئیت یک وکیل برسونید تا اظهار نظر قاطع و کاملی رو بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود