تجاوز-به-عنف

تجاوز به عنف 

تجاوز به عنف یکی از جرایمی است که در همه کشورها جرم محسوب شده است چرا که ریشه و پایه این جرم، اجبار و رابطه زوری و بدون رضایت فرد است. کلمه تجاوز (در لغت) به معنی زیاده‌روی و دست درازی کردن هست که به وضوح معنای اصطلاحی آن را نیز می‌رساند.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص تجاوز

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

1- برای شکایت از تجاوز باید چیکار کنیم؟

خب توی این مقاله قصدمون اینه که پله به پله واستون توضیح بدیم که وقتی تجاوزی رخ می‌ده، باید چیکار بکنید تا حقتون ضایع نشه و بتونید شکایت کنید.

برای اینکه بخوای مشاوره حقوقی حضوری رایگان در شهر خودت داشته باشی اینجا کلیک کن.

1-1- تماس با کلانتری

اولین کاری که باید بعد از تجاوز انجام بدید، اینه که با پلیس تماس بگیرین. وقتی که نیروهای پلیس به محل برسن، جزئیات دقیق رو از شما می‌پرسن و گزارشی تهیه می‌کنن که این گزارش بعدا ضمیمه پرونده دادگاهتون می‌شه و دلیل محکمه‌پسند واستون می‌شه.(مراحل شکایت از تجاوز به عنف)

1-1-1- اگه همونجا از روی ندونستن گزارش پلیس رو نگیریم، چی؟

خب بعضیا نمی‌دونن که باید بلافاصله بعد از تجاوز، به پلیس اطلاع بدهند. بنابراین، در این جور مواقع بهترین کار اینه که در اولین فرصت به کلانتری محل وقوع حادثه مراجعه کنین و اعلام شکایت کنین. در مورد جزئیات حادثه هم به نیروهای انتظامی توضیح بدین.

1-2- مراجعه به پزشکی قانونی

دومین مراحل شکایت از تجاوز به عنف  اینه که به پزشکی قانونی برید. توصیه می‌شه که تا 72 ساعت بعد از تجاوز به پزشکی قانونی مراجعه کنین چون هنوز آثار تجاوز هست و همین باعث می‌شه به راحتی شخص یا اشخاص متجاوز شناسایی بشن. گزارشی که پزشک مربوطه در پزشکی قانونی تنظیم می‌کنه ضمیمه پروندتون و دلیل دادگاهیتون محسوب می‌شه.

1-2-1- برای پزشکی قانونی کجا باید درخواست بدیم؟

باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنین و شکواییه تجاوز مطرح کرده، سپس، از دادگاه مربوطه درخواست ارجاع به پزشکی قانونی کنین. دادگاه طی نامه‌ای شما رو به پزشکی قانونی ارجاع می‌ده و در اونجا معاینات لازم انجام می‌شه و پزشک نظر خودش رو اعلام می‌کنه.

1-2-2-اگه نخوام شکایت کنم، چی؟ باز هم میتونم برم پزشکی قانونی؟

شما می‌تونین به کلانتری محل وقوع تجاوز مراجعه کنین و نامه از کلانتری بگیرید و سپس به پزشکی قانونی برید. پس از اظهارنظر پزشک، می‌تونید دادگاه شکایت کنید.

1-2-3- برای پزشکی قانونی چه نکاتی رو باید رعایت کنیم؟

برای مراجعه به پزشکی قانونی چند تا نکته رو باید رعایت کنین تا پزشک بتونه راحت‌تره اظهارنظر کنه و شما بتونید دلیل محکمه‌پسند داشته باشین:

الف) حتی‌الامکان تا 72 ساعت (سه روز) بعد از تجاوز به پزشکی قانونی برید چون آثار تجاوز هنوز وجود داره و پزشک می‌تونه شخص یا اشخاص متجاوز رو شناسایی کنه.

ب) سایر دلایل جرم رو از بین نبرید مثلا حتی‌الامکان استحمام نکنین، لباس زیری که موقع تجاوز داشتید رو نگه دارید، جزئیات محل تجاوز مثل آدرس، چهره افراد، پلاک ماشین و … را یادداشت کنید، اگر داروی بیهوشی به شما داده شده، به پزشکی قانونی اعلام کنین و …

1-3- شکایت در دادگاه

شاکی باید در دادگاه عمومی محل وقوع جرم شکایت کیفری کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

1-3-1- رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی یا وکیل متخصص تجاوز به عنف، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می‌کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، متهم (متجاوز) نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

تجاوز-به-عنف

1-3-2- رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت  کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند. شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

1-3-3- اگه نخوام خودم برم دادگاه شکایت کنم، باید چیکار کنم؟

اگه خودتون به هر دلیلی نمی‌تونید یا مایل نیستین که برید دادگاه، می‌تونید از وکیل متخصص جرم تجاوز به عنف استفاده کنین. اگه شاکی از وکیل متخصص در زمینه جرم تجاوز برای طرح شکایت خودش استفاده کنه، نیازی به حضورش در دادگاه نیست و وکیل ‌‌می‌تونه از اول تا آخر فرآیند رسیدگی رو پیگیری و رسیدگی کنه.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص تجاوز

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود