وکیل-خوب-برای-دعوای-ممانعت-از-حق

دعوای ممانعت از حق و مجازات آن + وکیل خوب برای دعوای ممانعت از حق

 

 

فهرست این مقاله

۱-چه کارهایی ممانعت از حق محسوب می‌شوند؟

۲-آیا مزاحمت از حق همان دعوای ممانعت از حق است؟

۳-تصرف عدوانی به چه معنا است؟

۴-حق انتفاع یعنی چه؟

۵-حق ارتفاق چه نوع حقی است؟

۶-جرم ممانعت از حق باید چه ویژگی‌ها و عناصری داشته باشد تا بتوان از آن شکایت کرد؟

۷-آیا دعوای ممانعت از حق در قانون آمده است؟ کدام قانون؟

۸-اگر کسی مصالح بنایی خود را از جلوی خانه دیگری برندارد، آیا مرتکب جرم ممانعت از حق شده است؟

۹-آیا ممانعت از حق برای همه اموال است؟

۱۰-اگر شخصی در زمین خودش وسایل اضافی قرار بدهد به طوری که مزاحم رفت و آمد خانواده‌اش شود، آیا فرزندان می‌توانند بابت آن شکایت کنند؟

۱۱ -آیا علیه شریک هم می‌توان شکایت ممانعت از حق کرد؟

۱۲-اگر شخصی دیواری بسازد که زیاد مزاحمتی برای زمین همسایه ایجاد نمی‌کند، آیا همسایه می‌تواند شکایت کند؟

۱۳-منظور از عنصر معنوی جرم ممانعت از حق چیست؟

۱۴-چگونه می‌توان جرم ممانعت از حق را ثابت کرد؟

۱۵ –برای ثابت کردن جرم ممانعت از حق چه دلایل و مدارکی را باید استفاده کرد؟

۱۶ –در کدام دادگاه باید از جرم ممانعت از حق شکایت کرد؟

۱۷-شکایت ممانعت از حق چقدر هزینه دارد؟

۱۸-دادخواست رفع ممانعت از حق چگونه است؟

۱۹-دعوای ممانعت از حق را در کجا و چگونه باید مطرح کرد؟

۲۰-شکایت ممانعت از حق چقدر زمان می‌برد؟

۲۱-اگر قبل از صدور حکم دادگاه، مرتکب مزاحمت یا ممانعت خودش را انجام دهد، چطور می‌توان جلوی او را گرفت؟

۲۲-آیا می‌توان از ممانعت از حق، دعوای حقوقی مطرح کرد؟

۲۳-ممانعت از حق چه مجازاتی دارد؟

۲۴-آیا جرم ممانعت از حق قابل بخشش هست؟

۲۵ –اگر شخصی به زور وارد منزل دیگری شود، چگونه می‌توان شکایت کرد؟

داشتن حق مالکیت بالاترین نوع حقی است که هر شخصی می‌تواند نسبت به اموال خود داشته باشد. مالک یا دارنده حق یا متصرف یک مال، حق انجام هرگونه تصرف در آن مال را دارد. براساس ماده ۳۱ قانون مدنی، «هیچ مالی را از تصرف صاحب آن نمی‌توان بیرون کرد مگر به حکم قانون» و همچنین، براساس ماده ۹۴ قانون مدنی، «صاحبان املاک می‌توانند در ملک خود هر حقی را که بخواهند نسبت به دیگری قرار دهند». بنابراین، قانون‌گذار به حمایت از مالکین یا صاحبان حق پرداخته است و در قانون مجازات به عناوین مختلفی کسانی را که مزاحمت ایجاد می‌کنند یا کاری می‌کنند که شخص نتواند از حق خودش استفاده کند (ممانعت از حق)، مجرم دانسته که قابل پیگیری می‌باشند.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص دعاوی ممانعت از حق

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

  • چه کارهایی ممانعت از حق محسوب می‌شوند؟

ممانعت از حق یعنی شخصی کارهایی را انجام دهد که مالک دیگر نتواند از ملک خودش استفاده کند. برای مثال شخصی در زمین مالک دیوارکشی می‌کند تا مالک نتواند وارد منزلش شود. یا مثلا همسایه طبقه بالا کاری کند که سقف خانه همسایه طبقه پایین خراب شود یا لوله‌ها بترکد و همسایه طبقه پایین دیگر نتواند در منزلش سکونت داشته باشد. در این مثال‌ها شخص هیچ تصرفی بر ملک دیگری ندارد و ادعای مالکیت هم ندارد اما با کارهای خود مانع از این می‌شود که مالک از حق مالکیت خود استفاده کند.

  • آیا مزاحمت از حق همان دعوای ممانعت از حق است؟

قانون مجازات اسلامی، در کنار دعوای ممانعت از حق، از جرم دیگری هم به نام «مزاحمت از حق» نام برده است. در مزاحمت از حق نیز شخص مزاحم کارهایی را انجام می‌دهد که مزاحم حق مالکیت مالک می‌شود. مثلا شخصی جلوی خانه دیگری انواع سنگ و کلوخ و تخته چوب یا تیرآهن و هر چیز دیگری را رها می‌کند و مزاحم رفت و آمد مالک می‌شود. در این مثال نیز شخص هیچ تصرفی بر ملک دیگری ندارد و ادعای مالکیت هم ندارد اما با کارهای خود مزاحم مالک می‌شود.

  • تصرف عدوانی به چه معنا است؟

براساس ماده ۱۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی جرم دیگری که در قانون مجازات به آن اشاره شده است، جرم تصرف عدوانی است. تصرف عدوانی زمانی است که مال برای مالک یا متصرف دیگری باشد اما شخصی به نام متصرف عدوانی، به زور مال را از چنگ مالک در می‌آورد. مثلا زمینی متعلق به شخص الف است اما شخص ب (متصرف عدوانی) در آن زمین، خانه‌ای می‌سازد یا درختی می‌کارد. در این مثال، شخص ادعای مالکیت یا تصرف عدوانی مالی را دارد که دیگری مالک یا متصرف قانونی و به حق آن است.

  • حق انتفاع یعنی چه؟

براساس ماده‌ ۴۰ قانون مدنی: «حق انتفاع عبارت است از حقی که به موجب آن شخص می‌تواند از مالی که عین آن ملک دیگری است یا مالک خاصی ندارد استفاده کند.»  در حق انتفاع، یک شخص منتفع و یک شخص مالک وجود دارد. مالک ملکی با منتفع قرارداد می‌بندد که برای مدتی یا برای موضوع خاصی، ملک در اختیار منتفع باشد. این قرارداد می‌تواند هم برای اموال منقول و هم برای اموال غیرمنقول باشد. بنابراین، دارنده حق انتفاع یا همان منتفع، متصرف قانونی محسوب می‌شود و چنانچه شخصی برای او هم مزاحمت یا ممانعت از حق ایجاد کند، مانند مالک می‌تواند شکایت کند.

  • حق ارتفاق چه نوع حقی است؟

ارتفاق از کلمه رفق به معنی رفت و آمد یا آمد و شد می‌آید. در اصطلاح حقوقی، براساس ماده ۹۳ قانون مدنی، منظور حقی است که یک شخص در ملک شخص دیگری دارد. مثلاً شخص مجرای فاضلاب یا مجرای آب باران و یا حق عبور و مرور در خانه یا زمین دیگری داشته باشد. این حق تابع ملک است یعنی فقط متعلق به اموال غیرمنقول است و اگر مالک زمین یا خانه را بفروشد، مرتفق (دارنده حق ارتفاق) همچنان این حق را دارد. مرتفق نیز مانند مالک می‌تواند از کسی که برای استفاده از حق ارتفاقش مزاحمت یا ممانعت ایجاد کرده، شکایت کند.

وکیل-خوب-برای-دعوای-ممانعت-از-حق

  • جرم ممانعت از حق باید چه ویژگی‌ها و عناصری داشته باشد تا بتوان از آن شکایت کرد؟

برای جرم‌هایی که متهم نسبت به مالک یا متصرف قانونی می‌دهد مانند ممانعت از حق، تصرف عدوانی یا مزاحمت از حق، باید عناصری وجود داشته باشد (مانند هر جرم دیگری) که بتوان شکایت کیفری کرد. این عناصر در ادامه بررسی می‌شوند.

  • آیا دعوای ممانعت از حق در قانون آمده است؟ کدام قانون؟

عنصر قانونی جرم ممانعت از حق و مزاحمت از حق در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) آمده است که می‌گوید: «هر کس به وسیله صحنه­ سازی از قبیل پی­کنی، دیوارکشی، تغییر حد فاصل، امحای مرز، کرت‌بندی، نهرکشی، حفر چاه، غرس اشجار و زراعت و امثال آن به تهیه آثار تصرف در اراضی مزروعی اعم از کشت­ شده یا در آیش زراعی، جنگل­ها و مراتع ملی شده، کوهستان­ها، باغ­ها، قلمستان­ها، منابع آب، چشمه­ سارها، آن­هار طبیعی و پارک­های ملی، تاسیسات کشاورزی و دامداری و دامپروری و کشت و صنعت و اراضی موات و بایر و سایر اراضی و املاک متعلق به دولت یا شرکت­های وابسته به دولت یا شهرداری یا اوقاف و همچنین اراضی و املاک و موقوفات و محبوسات و اثلاث باقیه که برای مصارف عام­ المنفعه اختصاص یافته یا اشخاص حقیقی یا حقوقی به منظور تصرف یا ذی حق معرفی­ کردن خود یا دیگری، مبادرت نماید یا بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست یا مراجع ذی­صلاح دیگر مبادرت به عملایتی نماید که موجب تخریب محیط­ زیست و منابع طبیعی گردد یا اقدام به هر گونه تجاوز و تصرف عدوانی با ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید.»

در مورد تصرف عدوانی نیز مطابق ماده ۶۹۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) می‌گوید: «هرگاه کسی ملک دیگری را به قهر و غلبه تصرف کند، علاوه بر رفع تجاوز به حبس از سه ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.»

همچنین، ماده ۱۵۹ قانون آئین دادرسی مدنی دعوای ممانعت از حق را اینگونه تعریف کرده است: «دعوی ممانعت از حق عبارت است از دعوی کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد.»

 

پرونده‌های کیفری نیاز به وکیل متخصص کیفری دارد. در این راستا وکیل نوین بر آن شد که وکیل متخصص کیفری و ممانعت از حق را شناسایی کرده و به شما عزیزی که درگیر پرونده ممانعت از حق، مزاحمت یا تصرف عدوانی هستید، معرفی نماید.

  • اگر کسی مصالح بنایی خود را از جلوی خانه دیگری برندارد، آیا مرتکب جرم ممانعت از حق شده است؟

یکی از عناصر مادی جرم مزاحمت یا ممانعت از حق یا تصرف عدوانی این است که مرتکب باید با فعل مثبت ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق کند. بنابراین، ترک فعل منجر به وقوع جرم نمی‌شود. مثلا اگر شخصی بنایی دارد و ماشین اشتباها مصالح را جلوی منزل همسایه تخلیه کرده، اگر شخص آن‌ها را برندارد (ترک فعل) مرتکب جرمی نشده است.

  • آیا ممانعت از حق برای همه اموال است؟

عنصر مادی دیگر برای این سه جر، موضوع آن است. در قانون آیین دادرسی مدنی و قانون مجازات اسلامی، جرم ممانعت از حق اصولا برای اموال غیرمنقول (مثل خانه، باغ، زمین و …) ذکر شده است اما برای اموال منقول (مثل ماشین و …) هم وجود دارد؛ با این تفاوت که ممانعت از حق اموال منقول دیگر وصف کیفری ندارد و مالک باید دعوای حقوقی برای رفع ممانعت یا مزاحمت مطرح کند. براساس ماده ۱۵۹ قانون آیین دادرسی مدنی، ممانعت از حق یا مزاحمت برای حق ارتفاق و حق انتفاع نیز درنظر گرفته شده است.

  • اگر شخصی در زمین خودش وسایل اضافی قرار بدهد به طوری که مزاحم رفت و آمد خانواده‌اش شود، آیا فرزندان می‌توانند بابت آن شکایت کنند؟

عنصر مادی دیگر این است که شخص مزاحمت از ممانعت از حق یا تصرف عدوانی برای مالی ایجاد کند که مالک یا متصرف قانونی دیگری دارد. یعنی آن ملک باید متعلق به غیر باشد. بنابراین، اگر شخصی در ملک خودش اقدامی انجام دهد هرچند که مزاحم رفت و آمد یا استفاده اعضای خانواده‌اش شود مثلا باغچه‌ای بسازد یا وسایل اضافی در وسط ملک تخلیه کند، مرتکب جرمی نشده است.

  • آیا علیه شریک هم می‌توان شکایت ممانعت از حق کرد؟

براساس ماده ۱۶۷ قانون آیین دادرسی مدنی، «درصورتی که دو یا چند نفر مال غیرمنقولی را به طور مشترک در تصرف داشته یا استفاده می‌کرده‌اند و بعضی از آنان مانع تصرف یا استفاده و یا مزاحم استفاده بعضی دیگر شود، حسب مورد درحکم تصرف عدوانی یا مزاحمت یا ممانعت از حق محسوب و مشمول مقررات خواهد بود.»

  • اگر شخصی دیواری بسازد که زیاد مزاحمتی برای زمین همسایه ایجاد نمی‌کند، آیا همسایه می‌تواند شکایت کند؟

یکی دیگر از عناصر مادی جرم ممانعت از حق و مزاحمت یا تصرف عدوانی این است که این جرایم، جز جرایم مقید هستند یعنی حتما باید نتیجه آن رخ بدهد تا جرم محسوب شوند. بنابراین، حتما باید مزاحمت یا ممانعتی صورت بگیرد یا تصرف عدوانی رخ بدهد که جرم محسوب شود. اگر اعمال شخص چنین نتیجه‌ای نداشته باشد و مزاحمت یا ممانعتی برای مالک ایجاد نکند، جرمی هم رخ نداده است.

  • منظور از عنصر معنوی جرم ممانعت از حق چیست؟

برای اینکه جرم مزاحمت یا ممانعت از حق ی تصرف عدوانی رخ بدهد، مرتکب باید سوءنیت و عمد داشته باشد. یعنی باید علم داشته باشد که این ملک متعلق به شخص دیگری (غیر از خودش) است و عمدا بخواهد که برای استفاده او مزاحمت یا ممانعتی ایجاد کند (سوءنیت عام)؛ به طوری که مالک یا متصرف قانونی دیگر نتواند از ملکش یا از حقش استفاده کند (سوءنیت خاص یعنی قصد نتیجه را که ایجاد مزاحمت یا ممانعت هست، هم داشته باشد.).

وکیل-خوب-برای-دعوای-ممانعت-از-حق

سامانه وکیل نوین.  با دارا بودن وکلای مختلف در سراسر کشور جهت معرفی وکیل خوب برای ممانعت از حق اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

  • چگونه می‌توان جرم ممانعت از حق را ثابت کرد؟

برای اینکه جرم مزاحمت یا ممانعت از حق یا تصرف عدوانی ثابت شود، براساس مواد ۱۶۱ و ۱۶۲ قانون آیین دادرسی مدنی باید شاکی (مالک یا متصرف قانونی) دو مورد را ثابت کند:

  • سبق تصرف: یعنی مالک یا متصرف باید با دلایلی مثل شهادت شهود یا سند مالکیت، مالکیت یا تصرف قبلی (قبل از ایجاد ممانعت یا مزاحمت یا تصرف عدوانی) خود را که قانونی هم هست ثابت کند. در واقع، مالک باید ثابت کند که او دارای حق مالکیت یا تصرف قانونی است و ملک متعلق به خودش است یا دارای حقی چون حق ارتفاق و حق انتفاع است اما شخص برایش مزاحمت یا ممانعت از حق ایجاد کرده است.
  • ممانعت از حق: مالک یا متصرف قانونی باید با دلالی مثل شهادت شهود و کارشناسی و استشهادیه ثابت کند که شخص دیگری باری استفاده او از ملکش یا از حق قانونی‌اش مزاحمت یا ممانعتی ایجاد کرده است.
  • برای ثابت کردن جرم ممانعت از حق چه دلایل و مدارکی را باید استفاده کرد؟

شاکی (مالک یا متصرف قانونی) می‌تواند از دلایلی مثل سند رسمی، استشهادیه محلی یا شهادت شهود مبنی بر ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق یا تصرف عدوانی یا اقرار استفاده کند. همچنین، علم قاضی نیز موثر است.

  • در کدام دادگاه باید از جرم ممانعت از حق شکایت کرد؟

براساس ماده ۱۲ قانون آئین دادرسی مدنی، «دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول اعم از دعاوی مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق، تصرف عدوانی و سایر حقوق راجع به آن در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیرمنقول در حوزه آن واقع است؛ اگرچه خوانده در آن حوزه مقیم نباشد.»

  • شکایت ممانعت از حق چقدر هزینه دارد؟

شکایت ممانعت از حق یا مزاحمت و تصرف عدوانی جزء دعاوی غیر مالی  هستند؛ بنابراین، هزینه دادرسی آن مطابق با دعاوی غیر مالی می‌باشد.

می‌توانید با تماس با شماره‌های اعلام شده، از مشاوره کامل و تخصصی در مورد اینکه دعوای ممانعت از حق چیست و چگونه می توان آن را اثبات نمود، بهره‌مند شوید.

  • دادخواست رفع ممانعت از حق چگونه است؟

نمونه دادخواست ممانعت از حق در ادامه آورده شده است:

ریاست محترم مجتمع قضایی شهرستان تهران

با سلام احترماً به استحضار می‌رساند: به موجب کپی سند مالکیت شماره ۶۵۴۳۵۶ پلاک و پلاک‌‌های ثبتی شماره۱۲۹۶ / ۳۲۱ بخش ۵ تهران واقع در نشانی تهران فلکه دوم صادقیه خیابان کاشانی پلاک ۱۲ در مالکیت اینجانب قرار دارد. نظر به اینکه خوانده با اقدامات خود دایر بر ذکر موارد اقدامات از استفاده اینجانب از پلاک تحت مالکیتم ممانعت به عمل می آورد و به این وسیله نیز ضمن تضییع حقوق حقه‌ام موجب ورود، خسارات نیز شده است. فلذا مستنداً به ماده ۱۵۹ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی و صدور حکم به رفع ممانعت از حق و جبران خسارت وارده به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست.

  • دعوای ممانعت از حق را در کجا و چگونه باید مطرح کرد؟

شاکی (مالک یا متصرف قانونی) باید شکواییه خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به همراه مدارک مربوطه و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی، ثبت کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می‌شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، متهم نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند. شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

وکیل-خوب-برای-دعوای-ممانعت-از-حق

برای ارتباط با وکیل خوب برای ممانعت از حق در سامانه وکیل نوین، با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید.

  • شکایت ممانعت از حق چقدر زمان می‌برد؟

براساس تبصره ۱ ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، «رسیدگی به جرایم فوق­ الذکر خارج از نوبت صورت گیرد … .» بنابراین، اطاله دادرسی شامل این جرایم نمی‌شود و به این جرایم خارج از نوبت رسیدگی می‌گردد.

  • اگر قبل از صدور حکم دادگاه، مرتکب مزاحمت یا ممانعت خودش را انجام دهد، چطور می‌توان جلوی او را گرفت؟

براساس تبصره ۱ ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، «مقام قضایی مکلف است با تنظیم صورت مجلس، دستور متوقف­ ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی صادر نماید.» همچنین، براساس انتهای ماده ۶۹۰، دادگاه ملکف شده است دستور به رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده وضع به حال سابق را صادر نماید. بنابراین، ابتدا از مزاحمت، ممانعت یا تصرف عدوانی ایجاد شده رفع مزاحمت می‌شود و سپس مراحل دادرسی طی می‌گردد.

  • آیا می‌توان از ممانعت از حق، دعوای حقوقی مطرح کرد؟

اگر شرایطی که قبلا ذکر شد، وجود نداشته باشد اما برای مالک مزاحمت یا ممانعتی در ملکش هم ایجاد شده استف راه دادخواست حقوقی باز است و مالک می‌تواند رفع ممانعت یا مزاحمت را از دادگاه‌های حقوقی مطالبه نماید و تامین خواسته بگیرد و جلوی مزاحمت یا ممانعت را بگیرد تا زمانی که رای صادر شود. در دعوای حقوقی، دادگاه دنبال شناسایی مالک حقیقی نیست بلکه صرفا می‌خواهد مزامت یا ممانعت ایجاد شده، رفع شود؛ درحالی که در دادگاه کیفری، مالک باید ابتدا مالکیت یا تصرف قانونی خود را (مثلا ثابت کند که به موجب قرارداد صحیحی دارای حق انتفاع یا حق ارتفاق می‌باشد) ثابت و سپس ادعای مزاحمت یا ممانعت از حق و یا تصرف عدوانی نماید.

  • ممانعت از حق چه مجازاتی دارد؟

قانون­گذار برای چنین جرایمی، مجازات حبس از یک ماه تا یک سال در نظر گرفته است. همچنین، براساس تبصره ۲ ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، « اگر تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و قراین قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد، قرار بازداشت آن­ها صادر خواهد شد و مدعی می­تواند تقاضای خلع ید و قلع بنا و اشجار و رفع آثار تجاوز را بنماید.» در ماده ۶۹۳ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هم آمده است: «اگر کسی به موجب حکم قطعی، محکوم به خلع ید از مال غیرمنقولی یا محکوم به رفع مزاحمت یا رفع ممانعت از حق شده باشد، بعد از اجرای حکم مجدداً مورد حکم را عدواناً تصرف یا مزاحمت یا ممانعت از حق نماید علاوه بر رفع تجاوز به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.» و بر اساس ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، «دادگاه پس از رسیدگی علاوه بر اعمال مجازات، متجاوز را به رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق و بازگرداندن اوضاع به حالت اولیه و قبل از ارتکاب جرم محکوم می‌کند.»

  • آیا جرم ممانعت از حق قابل بخشش هست؟

جرم مزاحمت و ممانعت از حق و تصرف عدوانی براساس ماده ۱۰۳ قانون مجازات اسلامی، از جرایم قابل گذشت هستند یعنی شروع آن باید با شکایت شاکی خصوصی (مالک یا متصرف قانونی) باشد و دادستان به عنوان مدعی‌العموم نمی‌تواند آن را آغاز کند و در هر مرحله هم که شاکی رضایت بدهد، پیگیری و رسیدگی متوقف می‌شود.

  • اگر شخصی به زور وارد منزل دیگری شود، چگونه می‌توان شکایت کرد؟

در قانون مجازات اسلامی، چنین جرمی با عنوان «ورود به عنف» مطرح شده است که در ماده ۶۹۱ مطرح شده است. جرم ورود به عنف به این معنی است که شخصی به زور وارد منزل دیگری شود و از آن خارج نشود. فرقی نمی‌کند که از ابتدا زور وجود داشته باشد مثلا دربی یا پنجره‌ای را شکسته و وارد شده یا ابتدا با رضایت صاحب ملک وارد شد اما به زور آنجا مانده و منزل را ترک نمی‌کند. ماده ۶۹۱ قانون مجازات برای این جرم نیز مجازات حبس درنظر گرفته است.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد .در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص دعاوی ممانعت از حق

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاه(2)

    • حسین زارعی

    • 3 سال قبل

    با سلام وعرض ادب…. بنده مکانیک هستم…. مدت 1سال ونیم است یک دستگاه گریدر یا هماندستگاه سنگین راهسازی برای تعمیر به درب گاراژ من وبی خبر از من آورده شد و طبق طوافقی که بین صاحب دستگاه ومن صورت گرفت… قرار بر این شد من دسنگاه را با وجهی که قرار شد به من بدهد تعمیر کنم…. ایشان از همان زمان به جرم قتل زندان هستند ومن ماندم با 70 میلیون طلب از ایشان که ندارد به من بدهد و دستگاهی که جابجا کردن آن 7میلیون تومان مخارج دارد…. من چکار کنم تا به پولم برسم

      • حمید رضا عظیمی

      • 3 سال قبل

      سلام دوست عزیز
      داشتن مدرک مهم است از توافقی که صورت گرفته و اگر شاهدی وجود دارد می توانید به دادگاه حقوقی مراجعه کنید و شکایت خود را ثبت کنید و برای اطلاع بیشتر و ارائه راهکار های مناسب با مشاوران و وکلای مجرب شهر خودنون فرم درخواست وکیل را در سایت پر بفرمایید یا با شماره های 05136140000 و 05136141111 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود