جرم-تحصیل-مال-نامشروع

جرم تحصیل مال نامشروع + وکیل جرم تحصیل مال نامشروع

چنانچه به دنبال وکیل خوب برای جرم تحصیل مال نامشروع و مجازات آن هستید، سامانه وکیل نوین حرفه خود را در این راستا قرار داده است. 

 گاهی اوقات افراد با سوءاستفاده از موقعیت‌هایی، سودی را به دست می‌آورند که اگر آن موقعیت نبود، نمی‌توانستند چنین سودی را نیز به دست بیاورند.

قانون‌گذار در قانون مجازات در موارد بسیاری این روش کسب سود و مال را جرم مستقل دانسته است. اما موارد دیگری هم وجود دارند که روش کسب سود، روشی غیرقانونی است اما جرم مستقلی ندارد. در این موارد، قانون از جرم تحصیل مال نامشروع صحبت کرده است.

فهرست این مقاله

۱-جرم تحصیل مال نامشروع

۲-تفاوت کلاهبرداری و جرم تحصیل مال نامشروع در چیست؟

۳-مشخصات جرم تحصیل مال نامشروع چیست؟

۴-فرآیند رسیدگی به شکایت از جرم تحصیل مال نامشروع

۵-مجازات جرم تحصیل نامشروع

۶-نمونه شکواییهتحصیل مال نامشروع

 

  • جرم تحصیل مال نامشروع

ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۴ و اصلاحی ۱۳۶۷- در مورد جرم تحصیل مال نامشروع می‌گوید:

«هرکس به نحوی از انحاء امتیازاتی را که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد. نظیر جواز صادرات و واردات و آنچه عرفاً موافقت اصولی گفته می‌شود، در معرض خرید و فروش قرار دهد.

و یا از آن سوءاستفاده نماید و یا در توزیع کالاهایی که مقرر بوده، طبق ضوابطی توزیع نماید مرتکب تقلب شود. و یا به طور کلی مالی یا وجهی تحصیل کند که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است، مجرم محسوب … خواهد شد.»

براساس این ماده، جرم تحصیل مال نامشروع شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خرید و فروش یا سوءاستفاده از امتیازاتی که به اشخاص خاص به جهت داشتن شرایط مخصوص تفویض می‌گردد، نظیر جواز صادرات و واردات،
  • تقلب در توزیع کالاهایی که مقرر بوده، طبق ضوابطی توزیع نماید،
  • تحصیل مالی یا وجهی که طریق تحصیل آن فاقد مشروعیت قانونی بوده است،
  • تفاوت کلاهبرداری و جرم تحصیل مال نامشروع در چیست؟

جرم تحصیل مال نامشروع به هر عمل مثبتی (فعل) گفته می‌شود که شخص مال، وجه، امتیاز یا توزیع کلاهایی را از روشی نامشروع و غیرقانونی به دست آورد.

اما براساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، کلاهبرداری زمانی است که « شخصی از راه حیله و تقلب، مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا موسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار کند.

یا از حوادث و پیش‌آمدهای غیرواقع بترساند یا اسم یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر، وجوه یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصاحساب و امثال آن‌ها تحصیل کرده و از این راه مال دیگری را ببرد…»

بنابراین، در کلاهبرداری وسیله ارتکاب جرم اهمیت دارد. و کلاهبرداری زمانی محقق می‌شود که کلاهبردار شخصی را با حیله و تقلب فریب بدهد و مالی را به دست آورد؛ به طوری که اگر فریب نباشد جرم انجام شده نیز کلاهبرداری نیست. اما در جرم تحصیل مال نامشروع، لازم نیست متهم شخصی را فریب بدهد، همین که مال کسب شده را از روشی غیرقانونی به دست آورد، جرم انجام می‌شود.

همچنین، این دو جرم با یکدیگر در میزان مجازات هم تفاوت دارند. مجازات جرم تحصیل مال نامشروع، «علاوه بر رد اصل مال، مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده». اما مجازات کلاهبرداری، « علاوه بر رد اصل مال به صاحبش، حبس از یک تا ۷ سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است» می‌باشد.

سامانه وکیل نوین با دارا بودن وکلای مختلف در سراسر کشور جهت معرفی وکیل جرم تحصیل مال نامشروع اقدامات تخصصی انجام می‌دهد.

  • مشخصات جرم تحصیل مال نامشروع چیست؟

جرم تحصیل مال نامشروع نیز مانند هر جرم دیگری باید دارای عنصر مادی و معنوی باشد تا محقق شود.

  • عنصر مادی جرم تحصیل مال نامشروع

عنصر مادی این جرم شامل موارد زیر است:

۱- ارتکاب جرم: در جرم تحصیل مال نامشروع، عملی که انجام می‌شود، یک فعل مثبت است. تحصیل کردن، تقلب در توزیع کالاها، سوءاستفاده و خرید و فروش امتیازات از جمله افعال مثبتی است که رد این جرم اتفاق می‌افتند. تحصیل کردن به هر نوع به دست آوردنی گفته می‌شود. در این جرم، باید روش به دست آوردن، روشی غیرقانونی باشد.

۲- مرتکب جرم: مرتکب می‌تواند هم شخص حقیقی – انسان‌ها- و هم شخص حقوقی – شرکت‌ها و موسسات مختلف- باشند.

۳- موضوع جرم: موضوع جرم شامل کالا، مال، وجه نقد، اسناد و اوراق بهادار، امتیازات و … می‌باشد.

  • عنصر معنوی جرم تحصیل مال نامشروع

عنصر معنوی این جرم شامل موارد زیر است:

۱- سوءنیت عام: متهم در تحصیل مال یا وجه باید علم و عمد داشته باشد، یعنی بداند که روشی که دارد استفاده می‌کند، غیرقانونی است اما باز هم عمدا به عملش ادامه دهد.

۲- سوءنیت خاص: متهم قصد به نتیجه رساندن جرم را داشته باشد یعنی قصد قبلی داشته باشد که مال یا وجهی را از روشی غیرقانونی به دست آورد.

  • فرآیند رسیدگی به شکایت از جرم تحصیل مال نامشروع

شخص آسیب دیده باید در دادگاه عمومی محل وقوع جرم شکایت کیفری کند.

جرم-تحصیل-مال-نامشروع

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی (آسیب دیده)، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند. بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می دهد.

در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می شود. هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند.

در مقابل، متهم (تحصیل‌کننده مال نامشروع) نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند. اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می کند.

متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص تحصیل مال نامشروع اینجا را کلیک کنید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری شکایت  کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه های کیفری ارسال می شود. قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند.

شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد. در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

برای ارتباط با وکیل جرم تحصیل مال نامشروع در سامانه وکیل نوین، با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید.

  • مجازات جرم تحصیل نامشروع

براساس ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مصوب ۱۳۶۴ و اصلاحی ۱۳۶۷، «… مجرم علاوه بر رد اصل مال به مجازات سه ماه تا دو سال حبس و یا جریمه نقدی معادل دو برابر مال به دست آمده محکوم خواهد شد.»

  • نمونه شکواییه تحصیل مال نامشروع

شاکی ………………….  به نشانی ……………………………………………………………………………

مشتکی‌عنه ……………………. به نشانی ……………………………………………………………….

تاریخ وقوع جرم …………….. محل وقوع جرم ………………………………………………………

موضوع: تحصیل مال از طریق نامشروع

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ………………………….

با سلام و احترام، به استحضار می‌رساند:

مشتکی‌عنه با استفاده از موقعیت خود اقدام به اخذ وجوه به صورت نامشروع برای ساخت و ساز یک ملک نموده، درحالی‌که وجوه حاصله از راه کلاهبرداری بوده و همچنین بسیاری از مبالغ دریافتی ایشان به خاطر پورسانت پولشویی و رانت‌خواری در معاملات بزرگ دولتی است.

تمام اقدامات انجام شده از سوی مشتکی‌عنه عنوان مجرمانه تحصیل مال از طریق نامشروع را دارد که از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر محکومیت مشتکی‌عنه مورد استدعاست.

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است. با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد. که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید. این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود