آیا گدایی کردن یا تکدی گری جرم است؟

آیا-گدایی-کردن-جرم-است؟

فهرست مطالب مقاله

آیا گدایی کردن جرم است؟

خیلی وقت ها ما در خیابان و اماکن عمومی شاهد این هستیم که افرادی اظهار فقر و نداری میکنند و حس دلسوزی و دلرحمی افراد را برمی انگیزانند برای اینکه به آنها کمک مالی شود و در این راه از افراد خردسال یا زنان هم استفاده میشود و از این راه در امد زیادی حاصلشان میشود و ما به آن ها محض رضای خدا کمک میکنیم ولی در روز دیگر همان اشخاصی که بهشان کمک کرده ایم را میبینیم که گدایی و تکدی گری میکنند،آیا طبق قانون آنها مرتکب جرم شده اند؟

برطبق ماده 712 قانون مجازات اسلامی:

هر کس تکدی گری و کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند یا ولگردی نماید به حبس از یک تا سه ماه (تعزیر درجه هشت مطابق ماده 19 قانون مجازات اسلامی) محکوم خواهد شد و چنانچه با توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی را هم که از این راه به دست آورده مصادره خواهد شد.

 

کلاش و تکدی گر به چه افرادی گفته میشود:

در حقیقت به افرادی که به صورت مستمر و مداوم در خیابان ها و مکان های عمومی گدایی میکنند گدایی کردن از جمله جرایم به عادت است به این معنی که با یک بار عمل گدایی فرد مجرم نیست و فرد باید به طور مکرر برای کسب درآمد این کاررا انجام دهد.

فرق کلاش با کلاهبردار در چیست؟

در اینکه هردو این کار فریب دادن مردم است شکی وجود ندارد ولی در کلاشی فرد ممکن است یک دروغ صرف انجام داده باشد و یا شاید واقعا فقیر باشد و از شدت فقر و بیچارگی دست به چنین کار مجرمانه ای زده باشد. ولی در کلاهبرداری فرد با توسل به وسایل متقلبانه مثل جعل عنوان از دیگران پول تحصیل می کند و یا با جعل اسکناس جنسی را میخرد و یا با جعل سند ملکی یا وکالتی مال غیر را بفروشد که همگی کلاهبرداری است.

-عناصر تشکیل دهنده جرم کلاشی یا تکدی :

1-عنصر قانونی: ماده 712 قانون مجازات اسلامی.

2-عنصر مادی: پیشه قرار دادن دروغ یا فریب یا برانگیختن حس دلسوزی مردم برای امرار معاش.

3-عنصر روانی: با علم و اختیار و از روی سونیت این فعل را انجام دادن.

وکیل نوین سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه متخصص وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد.در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما وکیل معین شده بر روی پرونده تعویض می‌گردد، این امر باعث می‌شود علاوه بر بالا بردن تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل حقوقی

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود