آزادی-مشروط-چگونه-صورت-می-گیرد-؟

آزادی مشروط چگونه صورت می گیرد ؟

آزادی مشروط

در حبس های تعزیری دادگاه با وجود شرایطی می تواند محکوم علیه را برای قسمتی از حبس به طور مشروط آزاد نماید. دادگاه ممکن است ضمن آزادی مشروط دستوراتی را به محکوم بدهد که باید آنها را رعایت کند.

اگر دادگاه هیچ دستوری صادر نکرد موظف است جرائمی را که در قانون مشخص شده را انجام ندهد. اگر تخلف نکرد در مرحله اول یک تا دو سال به آزادی مشروط وی اضافه می شود و چنانچه مرتکب جرم درجه۷و بالاتر شد یا برای مرتبه دوم دستور دادگاه را رعایت نکرد باقی مانده حبس وی به اجرا گذاشته میشود.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص آزادی مشروط

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

شرایط آزادی مشروط

طبق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی شرایط آزادی مشروط عبارتند از:

۱- حبس از نوع تعزیری باشد.

۲- در محکومیتهای حبس بیش از۱۰سال یک دوم حبس را تحمل نموده باشد .

۳- در حبس های ده سال و زیر ده سال یک سوم حبس را باید تحم کند.

۴- محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد.

۵- حالات و رفتار محکوم نشان دهد که پس از آزادی مرتکب جرمی نمیشود

۶-  محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد .

۷- محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.

۸- دادستان یا قاضی اجرای احکام برای او پیشنهاد آزادی مشروط را به دادگاه بدهد.

۹- دادگاه با پیشنهاد آزادی مشروط موافقت کند.

نکته:

چنانچه محکوم علیه دستورات دادگاه را رعایت نکرد یا مرتکب جرائم موجب حد و قصاص و یا جرایم تعزیری تا درجه۷به طور عمد گردید علاوه بر مجازات جرم جدید مدت باقی مانده محکومیت قبلی به اجرا در می آید.

تعلیق

در جرائم تعزیری درجه۳تا ۸دادگاه میتواند در صورت وجود شرایط مقرر برای تعویق صدور حکم اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال معلق نماید شرایط تعویق طبق ماده ۴۰قانون مجازات اسلامی عبارتند از :

۱-وجود جهات تخفیف :

طبق ماده ۳۸قانون مجازات اسلامی .گذشت شاکی و همکاری متهم در شناسایی شرکا یا معاونان و اوضاع و احوال خاص موثر در ارتکاب جرم

ب – اقرار قبل از تحقیق یا اعلام قبل از تعقیب

ج – ندامت و پشیمانی و حسن سابقه

د – کوشش متهم به منظور تخفیف آثار جرم

ر– خفیف بودن زیان وارده

م –مداخله ضعیف شریک یا معاون در وقوع جرم صدور حکم و اجرای مجازات در جرائم زیر غیر قابل تعلیق نیست :

الف)جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور:مانند خرابکاری در تاسیسات آب و برق و گاز ومخابرات و…

ب)جرائم سازمان یافته: مانند سرقت مسلحانه و سرقت مقرون به آزار و آدم ربایی و اسیدپاشی

ج)قدرت نمایی :مانند قدرت نمایی با چاقو یا هر سلاح دیگری و یا ایجاد مزاحمت

د)قاچاق عمده مواد مخدر : مانند مشروبات الکلی و سلاح و قاچاق انسان

آزادی-مشروط-چگونه-صورت-می-گیرد-؟

نکته۱:نحوه اجرای تعلیق اجرای مجازات بدین نحو است که قاضی اجرای احکام محکوم علیه را احضار و در صورت عدم حضور دستور جلب وی را صادر میکند .با حضور وی دستور دادگاه و چگونگی اجرا و ضمانت عدم رعایت آنها را به وی تفهیم و ابلاغ مینماید.

نکته۲:

چنانچه محکوم علیه به طور مستمر از خودش حسن اخلاق و رفتار نشان دهد قاضی اجرای احکام پس از سپری شدن ۶ ماه می تواند پیشنهاد کاهش مدت تعلیق یا لغو بعضی یا تمام دستورات را از دادگاه بخواهد.

تعریف رای غیابی

چنانچه متهم در جلسه دادگاه حاضر نشده باشد و وکیل هم نفرستاده باشد و لایحه ی دفاعیه هم نفرستاده باشد رایی که صادر می شود غیابی است.

آراء غیابی ظرف ۲۰روز از تاریخ ابلاغ قابل واخواهی و پس از انقضای مهلت واخواهی ظرف ۲۰روز قابل تجدید نظر خواهی (فرجام خواهی) خواهد بود. پس از انقضای مهلت های واخواهی و تجدیدنظر حکم به اجرا گذاشته میشود.

هرگاه حکم دادگاه ابلاغ واقعی نشده باشد محکوم علیه میتواند ظرف ۲۰روز از تاریخ اطلاع از حکم تقاضای واخواهی کند که دراین صورت اجرای رای متوقف و متهم همراه پرونده به دادگاه صادر کننده اعزام می شود.

آیا رضایت شاکی در جرائم غیر قابل گذشت بعد از صدور حکم قطعی تاثیر دارد؟

ماده ۴۸۳ قانون آیین دادرسی کیفری اعلام نموده هرگاه شاکی یا مدعی خصوصی در جرائم غیر قابل گذشت پس از قطعی شدن حکم از شکایت خود صرف نظر کند . محکوم علیه میتواند از دادگاه صادر کننده حکم قطعی درخواست کند که در میزان مجازات او تجدید نظر شود . در این صورت دادگاه به درخواست محکوم علیه مجازات اورا در صورت اقتضا در حدود قانون تخفیف می دهد.

برای اینکه محکوم علیه به زندان معرفی نشود چه راهی دارد؟

چنانچه محکوم علیه تا ۳۰روز پس از ابلاغ اجراییه ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود دعوای اعسار خود را ارائه کرده باشد حبس نمیشود مگر اینکه دعوای اعسار مسترد یا رد شود .

۲-چنانچه محکوم علیه خارج از مهلت مقرر ۳۰روزه مراجعه کند ضمن ارائه کلیه اموال خود دعوی اعسار خود را اقامه کند. هر گاه محکوم آزادی وی را بدون اخذ تامین نپذیرد یا محکوم علیه به تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه ی معتبر معادل محکوم به ارائه نماید تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس محکوم علیه خودداری می شود و چنانچه در حبس باشد آزاد می شود.

معسر به چه کسی میگویند؟

معسر کسی است که به دلیل نداشتن مالی به جز مستثنیات دین قادر به تادیه دیون خود نباشد.

به موجب ماده یک قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی هر کس به موجب حکم دادگاه به دادن هر نوع مالی به دیگری محکوم شود از اجرای حکم خودداری کند اگر مال معین باشد آن مال اخذ میشود و در صورتی که غیر معین باشد اموال محکوم علیه با رعایت مستثنیات دین توقیف و از محل آن محکوم به پرداخت میشود. مرجع اجرا کننده رای مکلف است به تقاضای محکوم له(شاکی) از طرق پیش بینی شده در قانون (مانند بررسی حسابهای بانکی محکوم علیه با استعلام از املاک وی )و نیز به نحو دیگر که قانونا ممکن باشد نسبت به شناسایی اموال محکوم علیه و توقیف آن به میزان محکوم به اقدام نمایند .اگر استیفای محکوم به از طرق مذکور ممکن نگردد محکوم علیه به تقاضای محکوم له تا زمان اجرای حکم یا پذیرفته شدن ادعای اعسار او و یا جلب رضایت محکوم له حبس میشود.

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص آزادی مشروط

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود