بهترین-وکیل-کیفری-برای-جرم-غصب-عناوین-و-مشاغل-دولتی

بهترین وکیل کیفری برای جرم غصب عناوین و مشاغل دولتی

 

از غصب عناوین و مشاغل دولتی چه می‌دانید؟

شما از طریق این مقاله می‌توانید مراحل صفر تا صد شکایت از غصب عناوین و مشاغل دولتی و اینکه این جرم به چه معناست، را مطالعه فرمایید و همچنین می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی رایگان در خصوص این جرم با شماره‌های اعلام شده داشته باشید.

 

فهرست این مقاله

۱-جرم غصب عنوان به چه معناست؟

۲-چه شغل‌هایی، دولتی هستند؟

۳-جرم غصب عنوان چه ویژگی‌هایی دارد؟

۴-در کدام قوانین جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی آمده است؟

۵-اگر کسی خودش را مامور پلیس معرفی کند، آیا جرم انجام داده است؟

۶-اگر کسی در یک ئتائر خیابانی از لباس پلیس استفاده کند، آیا مجرم است؟

۷-اگر شخصی خودش را مامور خارجی معرفی کند ولی مشخص شود که مامور نبوده، آیا مجرم است؟

۸-اگر شخصی خودش را هیئت علمی دانشگاه معرفی کند ولی مشخص شود که دروغ گفته، آیا مجرم است؟

۹-اگر شخصی خودش را مسئول یک روزنامه معرفی کند ولی بعدا دروغ او مشخص شود، چه جرمی انجام داده است؟

۱۰-آیا کسی که در شغل وکالت دخالت کند، هم مجرم خواهد بود؟

۱۱ -شخصی که پزشک نیست ولی مطب باز کرده و اقدام به طبابت و گرفتن حق ویزیت‌های گران می‌کند، مرتکب چه جرمی شده است؟

۱۲-اگر شخصی نداند لباس یا علامتی که استفاده کرده است، از نشان‌های دولتی است، ربا است، آیا مجرم است؟

۱۳-شکایت از جرم غصب عنوان چطوری باید نوشته شود؟

۱۴-برای اینکه جرم غصب عنوان را بتوان ثابت کرد، از چه مدارکی باید استفاده نمود؟

۱۵ –برای شکایت از جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی باید به کجا مراجعه کرد؟

۱۶ –جرم غصب عنوان چه مجازاتی دارد؟

  • جرم غصب عنوان به چه معناست؟

جرم غصب عنوان مربوط به زمانی است که شخصی در حرفه‌ای دولتی دخالت کند یا خود را با آن شغل معرفی نماید. قانون‌گذار برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی از اشخاص از عناوین و مشاغل دولتی و اینکه کسی نتواند با استفاده از یک شغل و مقام دولتی، از دیگران کلاهبرداری نماید، هرگونه سوءاستفاده و حتی دخالت در مشاغل دولتی را جرم محسوب کرده است.

  • چه شغل‌هایی، دولتی هستند؟

مشاغل دولتی شغل‌هایی هستند که مشمول بودجه عمومی و دولتی می‌شوند و کسانی که این شغل‌ها را دارند،  منصب و اعتبار شغلی خود را از قانون‌گذار به آن‌ها داده شده است. این مشاغل اعم از عناوین و مشاغل کشوری، لشکری و انتظامی هستند.

  • جرم غصب عنوان چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای اینکه غصب عنوان به عنوان جرم شناخته شود، باید سه عنصر قانونی، مادی و معنوی داشته باشد که این عناصر عبارتند از:

  • در کدام قوانین جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی آمده است؟

عنصر قانونی این جرم این است که درمواد ۵۵۵ تا ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات، فصل هشتم) در مورد جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی صحبت شده است. همچنین، مواد ۵۲۹ و ۵۳۰ قانون مجازات اسلامی و  ماده ۶۱ قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری مصوب ۱۳۸۶، در مورد جعل برند و طرح‌های تجاری اشخاص صحبت کرده است.

علاوه بر آن، ماده واحده قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب ۱۳۸۸ نیز سوءاستفاده از عناوین دانشگاهی و علمی؛ ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵ تظاهر در وکالت؛ ماده ۳۲ قانون مطبوعات ۱۳۶۴سوءاستفاده از مقام مدیر مسئول بودن یک نشریه؛ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی اشتغال در امر پزشکی و قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب ۱۳۶۷ دخالت در حرفه پزشکی را مشمول ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی دانسته است.

  • اگر کسی خودش را مامور پلیس معرفی کند، آیا جرم انجام داده است؟

عنصر مادی جرم غصب عنوان براساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی این است که شخص «بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظرقانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی نماید و یا برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مزبور، سندی جعل کرده باشد…» در این صورت، جرم انجام داده و مجازات می‌شود.

  • اگر کسی در یک ئتائر خیابانی از لباس پلیس استفاده کند، آیا مجرم است؟

یکی دیگر از عناصر مادی جرم غصب عنوان براساس ماده ۵۵۶ قانون مجازات اسلامی این است که «بدون مجوز و به صورت علنی لباس‌های رسمی ماموران نظامی یا انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشان‌ها، مدال‌ها یا سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییر جزئی که‌ موجب اشتباه شود مورد استفاده قرار دهد…»

یعنی شخص باید قصد سوء استفاده و کلاهبرداری را داشته باشد اما براساس تبصره همین ماده اگر «استفاده از البسه و اشیای مذکور در این ماده در اجرای‌ هنرهای نمایشی…» مثل تئاتر، فیلم و … باشد، قابل مجازات نخواهد بود و شخص مجرم نیست.

برای ارتباط با بهترین وکیل جرم غصب عناوین و مشاغل دولتی در سامانه وکیل نوین، با شماره‌های اعلام‌شده تماس بگیرید.

  • اگر شخصی خودش را مامور خارجی معرفی کند ولی مشخص شود که مامور نبوده، آیا مجرم است؟

عنصر مادی دیگر جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی که در ماده ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی آمده است، این است که شخص «علنی و به صورت غیر مجاز لباس‌های رسمی یا متحدالشکل ماموران کشورهای بیگانه یا نشان‌ها یا مدال‌ها یا سایر امتیازات دولت‌های خارجی در ایران را مورد استفاده قرار دهد… »

اما این عمل زمانی جرم است که همان کشوری که از آن سوءاستفاده شده، متقابلا برای ایران هم چنین سوءاستفاده‌ای را جرم بداند و یا در نظم عمومی ایران اختلال ایجاد شود.

  • اگر شخصی خودش را هیئت علمی دانشگاه معرفی کند ولی مشخص شود که دروغ گفته، آیا مجرم است؟

براساس ماده واحده قانون مجازات استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مصوب ۱۳۸۸، «استفاده از عناوین علمی دکتر، مهندس و مانند این‌ها که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌شود، توسط هرفرد برای خود مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی و یا خارجی مورد تایید رسمی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

مرتکبین استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور به مجازات ماده ۵۵۶ فصل هشتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.‏»

تبصره: «استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، تارنما (سایت) یا نطق در مجامع یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهد بود.»‏

  • اگر شخصی خودش را مسئول یک روزنامه معرفی کند ولی بعدا دروغ او مشخص شود، چه جرمی انجام داده است؟

براساس ماده ۳۲ قانون مطبوعات ۱۳۶۴، «هر کس در نشریه‌ایی خود را برخلاف واقع صاحب پروانه انتشار یا مدیرمسئول معرفی کند یا بدون داشتن پروانه به انتشار نشریه مبادرت کند، طبق نظر حاکم شرع با وی رفتار خواهد شد. مقررات این ماده شامل دارندگان پروانه و مدیران مسوولی که سمت های مزبور را طبق قانون از دست داده‌اند، نیز می‌شود.»

  • آیا کسی که در شغل وکالت دخالت کند، هم مجرم خواهد بود؟

براساس ماده ۵۵ قانون وکالت مصوب ۱۳۱۵، «وکلای معلق و اشخاص ممنوع الوکاله و به طور کلی هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هرگونه تظاهر و مداخله در امر وکالت دادگستری ممنوع است اعم از اینکه عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوقی و غیره اختیار کند یا اینکه به وسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در موسسات خود را اصیل دعوی قلمداد کند به حبس تا شش ماه محکوم خواهد شد.»

  • شخصی که پزشک نیست ولی مطب باز کرده و اقدام به طبابت و گرفتن حق ویزیت‌های گران می‌کند، مرتکب چه جرمی شده است؟

براساس قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی اشتغال در امر پزشکی، «داروسازی، دندانپزشکی و… غصب عناوین و مشاغل محسوب و مرتکب علاوه بر تعطیل کار به حبس و جریمه محکوم می شود.

همچنین استفاده از عناوین مجعول و خلاف حقیقت روی تابلوی مطب و سرنسخه و… ممنوع و مرتکب علاوه بر جزای نقدی به مجازات حبس نیز محکوم می‌شود.»

بر مبنای قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب ۱۳۶۷، «اعمالی همچون ایجاد موسسات پزشکی غیرمجاز توسط افراد غیرمتخصص و به کارگیری صاحبان حرفه های پزشکی و پیراپزشکی فاقد مجوزهای قانونی و تولید دارو بدون پروانه ساخت یا مجوز و تاسیس غیرقانونی داروخانه و نظایر این‌ها…» ممنوع گردیده است.

  • اگر شخصی نداند لباس یا علامتی که استفاده کرده است، از نشان‌های دولتی است، ربا است، آیا مجرم است؟

عنصر معنوی جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی این است که شخص از همان ابتدا با علم به اینکه این لباس‌ها یا عناوین دولتی هستند (سوءنیت عام)، از روی عمد و قصد بخواهد از آن‌ها سوءاستفاده کند (سوءنیت خاص).

پرونده‌های کیفری نیاز به وکیل متخصص کیفری دارد. در این راستا وکیل نوین بر آن شد که وکیل متخصص جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی را شناسایی کرده و به شما عزیزی که درگیر پرونده کیفری غصب عنوان هستید، معرفی نماید.

بهترین-وکیل-کیفری-برای-جرم-غصب-عناوین-و-مشاغل-دولتی

  • شکایت از جرم غصب عنوان چطوری باید نوشته شود؟

برای سهولت در شکایت از جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی، وکیل جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی نمونه فرم شکواییه را در ادامه آورده است که به این شرح است:

 

بسمه‌ تعالی

شاکی/ شاکیه /شکات …فرزند/ فرزندان … به آدرس …

مشتکی‌عنه/ متشاکی/ مشتکی‌عنهم … فرزند/ فرزندان … به آدرس …

موضوع: غصب عنوان

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان …

با سلام، احتراماً به استحضار عالی می‌رساند؛ مشتکی‌عنه که برای خرید صندلی به شرکت … مراجعه نموده بود در حضور چند نفر خود را رئیس اداره آموزش و پرورش معرفی نموده و اعلام کرده که قصد خرید صندلی جهت تجهیز مدرسه نوساز را دارد که تعداد ۱۰۰۰ عدد صندلی از این شرکت خریداری نموده و بابت ثمن آن‌ها چند فقره چک تحویل اینجانب به‌عنوان مدیر عامل شرکت داده است که با مراجعه به بانک محال‌علیه منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت گردیده است؛

فلذا با تقدیم این شکوائیه مستنداً به ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

امضاء شاکی

 

 

  • برای اینکه جرم غصب عنوان را بتوان ثابت کرد، از چه مدارکی باید استفاده نمود؟

شاکی یا دادستان می‌توانند  از شهادت شهود، استشهادیه محلی، اقرار خود متهم یا علم قاضی به عنوان دلیل و مدرک استفاده نماید. همچنین، مدارک جعل شده نیز به عنوان مستند می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرند.

  • برای شکایت از جرم غصب عنوان و مشاغل دولتی باید به کجا مراجعه کرد؟

شاکی یا دادستان باید در دادگاه کیفری محل وقوع جرم شکایت کیفری کند. همچنین، می‌تواند از طریق کلانتری اقدام کرده و کلانتری پس از انجام تحقیقات ابتدایی مانند اظهارات شهود و … گزارشی تهیه کرده و به بازپرس دادسرا ارسال می‌کند.

مشاوره تلفنی و معرفی وکیل متخصص کیفری اینجا را کلیک کنید.

  • رسیدگی در دادسرا:

این شکایت پس از ثبت شکواییه توسط شاکی، توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب بازپرسی دادسرا ارسال می شود. دفتردار پس از وصول شکواییه آن را ثبت و پرونده را نزد بازپرس پرونده ارسال می کند.

بازپرس پرونده نیز پس از بررسی محتویات شکایت طرح شده، دستور احضار دو طرف دعوای کیفری را به دفتردار خود می‌دهد. در ادامه احضاریه توسط مدیر دفتر شعبه بازپرسی تنظیم و برای دو طرف ارسال می‌شود.

هر دو طرف دعوای کیفری، روز رسیدگی در شعبه بازپرسی حضور می یابند و شاکی پرونده شکایت مندرج در شکواییه خود را دوباره مطرح می کند. در مقابل، شخص متهم، نیز ارتکاب جرم را از سوی خود نسبت به شاکی پرونده انکار می کند؛ اما شاکی دعوا شواهد یا مدارکی را برای اثبات موضوع مجرمانه در جلسه رسیدگی دادسرا حاضر می‌کند. متهم پرونده نیز در دفاع ممکن است ایراداتی را به شاهد وارد کند که در این صورت دادگاه باید به این ایرادات رسیدگی نماید.

  • رسیدگی در دادگاه:

ممکن است شاکی پرونده از قرار صادره به دادگاه کیفری دو شکایت کند. با ارسال پرونده به مجتمع قضایی، پرونده از سوی معاونت ارجاع به یکی از شعب دادگاه‌های کیفری ارسال می‌شود.

قاضی دادگاه کیفری نیز پرونده را مطالعه می کند و دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی می دهد. زمان رسیدگی به شاکی و متهم در قالب یک اخطاریه ارسال می‌شود. در روز جلسه رسیدگی، شاکی و متهم در جلسه رسیدگی دادگاه حاضر می‌شوند.

شاکی، دلایل خود را ارئه می کند و در قابل متهم نیز دفاعیات خود را اظهار می دارد. قاضی ضمن شنیدن به اظهارات دو طرف و بررسی مدارک و دفاعیات دو طرف تصمیم لازم را می گیرد. اینکه مدارکی که شاکی ارائه می کند تا چه اندازه معتبر باشد، به رای و نظر قاضی بستگی دارد در نهایت، ممکن است قاضی قرار صادره در دادسرا را استوار بداند یا اینکه آن را رد نماید.

  • جرم غصب عنوان چه مجازاتی دارد؟

براساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات، هرکس از شغل دولتی سوءاستفاده کند، «به حبس ‌از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و اگر سندی را در این زمینه جعل کرده باشد، مجازات جعل هم خواهد داشت.» براساس ماده ۵۵۶ اگر از لباس یا نشان‌های دولتی استفاده کند، «در صورتی که عمل او به‌موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری نباشد به حبس ازسه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

وکیل نوین؛ سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده‌ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه‌ها برداشته است، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی به شماره‌های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی می‌گردد. در حین روند پرونده به پیگیری‌های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظرسنجی‌هایی صورت می‌پذیرد که در صورت عدم رضایت شما مجددا با وکیل دیگری به رایگان مشاوره می‌نمایید، این امر باعث می‌شود علاوه بر تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود