آیا سقط جنین هم مجازات دارد ؟وکیل شیراز


آیا سقط جنین هم مجازات دارد ؟

عذر موجهه ای که قانون گذار پیش بینی کرده است ضرورت جان مادر است که اگر جان مادر در خطر باشد پزشک می تواند جنین را ساقط کند و هیچ مجازاتی در بر ندارد. البته مرتکب باید دیه را پرداخت کند چون مجازات شرعی دارد. کسی که زن باردار را راهنمایی می کند چه خانم باردار باشد چه نباشد و چه انجام بدهد و چه انجام ندهد همچنان مرتکب قابل مجازات است .

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل سقط جنین در شیراز

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

تعریف :

سقط جنین عبارت است از خارج نمودن غیر طبیعی جنین یا قبل از موید طبیعی زایمان به گونه ای که زنده یا قابل زیستن نباشد.

موضوع جرم :

جنین یا حمل است . از لحاظ مامایی چون قبل از ۷ ماهگی ، جنین قابل زیستن نیست خارج کردن آن از رحم سقط جنین گفته می شود . بعد از ۷ ماهگی وضع حمل می گویند.

شرایط جرم سقط جنین : آبستنی زن :

آبستنی حالت زنی است که تخم بارور شده در شکم او در حال رشد باشد شرط اول برای تحقق این جرم این است که حامله باشد یعنی نطفه کودک در بدن او منعقد شده باشد و در حال رشد باشد. باقی ماندن جنین مرده در رحم یا باقی ماندن تخم بدون حیات یا حاملگی خارج از رحم آبستنی محسوب نشده و از بین بردن آن شامل سقط جنین نخواهد بود.

عمل مرتکب :

خارج کردن جنین از شکم مادر به طور غیر طبیعی به این معنا که وضع حمل یا زایمان که خروج طبیعی حمل از شکم مادر است واقع نشود و حمل با وسائل غیر طبیعی خارج گردد. اخراج جنین قبل از موید طبیعی از زایمان زمان طبیعی حمل معمولا در حدود ۱۰ ماهگی است که در این موقع طفل به اندازه ای از رشد و کامل شدن می رسد که می تواند در محیط خارج از رحم مادر زندگی کند.

نقش وسیله در تحقق جرم :

به طور کلی در سقط جنین خود وسیله در اصل تحقق جرم وسیله بی تاثیر است.

وسایل فیزیکی :

منظور از وسائل فیزیکی عبارت است از هر نوع صدمه ، اذیت و ضرب و جرح و استفاده وسائل و ابزار مامایی و کورتاژ و امثال اینها.

وسایل شیمیایی :

مانند استفاده از ادویه ، داروهای مختلف و مشروبات و…آنچه خورده و آشامیده می شود.

استفاده از اعمال به اصطلاح غیر مستقیم :

مانند دویدن ، پریدن از بلندی ، اسب سواری ، موتور سواری ، این سه دسته هر کدام باشد در کل در تحقق جرم هیچ تاثیری ندارد ولی در میزان مجازات موثر است.

 نتیجه جرم :

شرط است که اسقاط جنین یا حمل زنده نتیجه است.

مثال = اگر زنی به تصور آنکه باردار است مباشرت به سقط جنین خود کند قابل مجازات است یعنی صرف تصور حامله بودن هم برای تحقق جرم کافی است. سقط جنین زمانی تحقق پیدا می کند که جنین زنده ای ساقط شده است اما چنانچه اخراج غیر طبیعی حمل قبل از موید طبیعی زایمان انجام شود و طفل زنده بماند مورد از مصادیق سقط جنین نخواهد بود.

سقط جنین غیر عمدی :

عذر موجهه ای که قانون گذار پیش بینی کرده است ضرورت جان مادر است که اگر جان مادر در خطر باشد پزشک می تواند جنین را ساقط کند و هیچ مجازاتی در بر ندارد. البته مرتکب باید دیه را پرداخت کند چون مجازات شرعی دارد. معاونت به عنوان جرم مستقل و سقط جنین عمدی توسط غیر متخصص می شود. که ۳ ماه تا ۶ ماه مجازات برای معاونت دارد. کسی که زن باردار را راهنمایی می کند چه خانم باردار باشد چه نباشد و چه انجام بدهد و چه انجام ندهد همچنان مرتکب قابل مجازات است .

سقط جنین توط افراد متخصص :

معاونت و مباشرت در جرم مستقل در سقط جنین عمدی توسط افراد متخصص : در بحث مجازات شاهد تشدید مجازات هستیم

که عاملش خصوصیات شغلی مرتکب است مانند طبیب ، ماما ، دارو فروش ( متصدیان داروخانه )  مانند آمپول زن در روستا میزان مجازات ۲ تا ۵ سال  به علاوه پرداخت دیه می باشد.

ایراد ضرب با وسایل فیزیکی :

منظور از ضرب هر نوع زدنی است اعم از اینکه همراه با جراحت باشد یا نباشد منظور از اذیت هم هر نوع آزار بدنی است . میزان مجازات ۱ تا ۳ سال حبس به علاوه قصاص عضو یا دیه حسب مورد.منظور از قصاص یا دیه در اینجا منظور مادر است نه جنین.

وکیل نوین سایت معرفی وکیل تخصصی در کشور

وکیل نوین با بزرگترین گروه وکلا در کشور با تخصصی کردن پرونده ها گام مهمی در جهت موفقیت در دادگاه ها برداشته است ، با تماس و مراجعه هر شهروند ایرانی  به شماره های اعلام شده بلافاصله تشکیل پرونده گردیده و وکیل متخصص در آن حیطه متناسب با نوع پرونده شما معرفی میگردد .در حین روند پرونده به پیگیری های مختلف توسط وکلا و کارشناسان دیگر نظر سنجی هایی صورت میپذیرد که در صورت عدم رضایت شما وکیل معین شده بر روی پرونده تعویض میگردد ، این امر باعث میشود علاوه بر بالا بردن تسریع در روند پرونده وکیل معین شده دارای تجارب بالا و پاسخگویی مناسب به موکل را دارا باشد

 

مشاوره حضوری رایگان و یا مشاوره تلفنی با وکیل متخصص سقط جنین در شیراز

تنها کافیست فرم ذیل را پر کنید ظرف حداکثر نیم ساعت باشما تماس گرفته میشود و نزدیک ترین وکیل به شما معرفی میگردد  .

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره حقوقی فوری
با تکمیل فرم ظرف نیم ساعت با شما تماس گرفته میشود